Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 379
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af crazy seahorse »

Vel, jeg har haft Anthias flere gange gennem årene. Bare squamipinnis, som jeg synes er så smukke med deres gulorange farve. Hanerne er gerne røde med et markere hoved. Jeg har aldrig haft særlig meget held med hanerne. De dør gerne i løbet af nogle måneder, hvorfor aner jeg ikke. Men det er ikke det store problem, da en af hanerne så bliver til en han. Det har jeg set flere gange, men de får gerne bare forlængede finner og bliver lidt bossy i det.
Nu har jeg anskaffet mig en ny flok. Først 4 hunner og en han, der traditionen tro døde inden for 14 dage. Han ville ikke rigtig spise og så dør de jo. Købte 4 hunner mere, så jeg har en lille flok. En af dem skal nok blive til en han er tanken. Men efter en god uge i karantænen, er en af hunnerne farvet ud som en han. Det har jeg ikke set ske så hurtigt og aldrig med tydelig han farvesætning.
Nu skal de så lige igennem karantæne perioden og så ind i revet.
Og hannen lidt tættere på
Og hannen lidt tættere på
Vedhæftede filer
Et mere af flokken
Et mere af flokken
Et pic af flokken.
Et pic af flokken.
1 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollo
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions: 46
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2025
Geografisk sted: Roskilde Nord

Indlæg af Trollo »

Kan man komme på grand tour hos ganløse reef ? 😀
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Trollo skrev: lør 27. sep 2025 10:29 Kan man komme på grand tour hos ganløse reef ? 😀
Ja da. Det kan vi snildt finde ud af.
Du har bolden, jeg glemmer det bare. Men du er velkommen.
1 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Et lille trip ned af memory lane.
Jeg ledte efter nogle billeder til tråden "Den begrænsende faktor" (der kommer et indlæg med nogle betragtninger, om hvad jeg mente med emnet) Kunne dog ikke lige finde det jeg søgte efter. De var nok fra før min nuværende telefon, så fra før 2016. Men jeg faldt over nogle andre billeder, som jeg gerne vil dele. Først tænkte jeg "Hvad er det for et akvarie jeg har været ude og se på?" Men de er fra min display tank, for jeg kan genkende de store Tridacnaer. Billederne ser ud som om de er taget på højkant, men det burde de ikke være. Jeg tror der er problemer med det sd kort der sidder i telefonen.
Nu ser vi hvordan de ser ud på skærmen.
28.09.25 Koraller dt.jpg
28.09.25 Koraller dt 3.jpg
28.09.25 Koraller dt 2.jpg
28.09.25 Koraller dt.jpg
Og så lige et par før og nu billeder.
Mangrover fra 2020.
Mangrover fra 2020.
Samme Mangrove i dag. Der står kun en nu. For at de kan stå i saltvand, har de noget der ligner RO system der udskiller salt i deres rødder. Beskadiges rødderne kan planten kun overleve, hvis den flyttes til ferskvand.<br />Under opfangning af fisk i karantæne tanken hvor de står, må nogle af rødderne være blevet beskadiget. Jeg startede med 3-4 stk og de er løbende gået til, så der kun står en nu. Den trives til gengæld fint og har været beskåret et par gange, bla er toppen skåret af fordi den voksede op i lamperne.
Samme Mangrove i dag. Der står kun en nu. For at de kan stå i saltvand, har de noget der ligner RO system der udskiller salt i deres rødder. Beskadiges rødderne kan planten kun overleve, hvis den flyttes til ferskvand.
Under opfangning af fisk i karantæne tanken hvor de står, må nogle af rødderne være blevet beskadiget. Jeg startede med 3-4 stk og de er løbende gået til, så der kun står en nu. Den trives til gengæld fint og har været beskåret et par gange, bla er toppen skåret af fordi den voksede op i lamperne.
Nå, den har så rykket lidt rundt på billederne. Vil ikke forsøge at rette på det, for så går det bare galt.
Vedhæftede filer
28.09.25 Koraller dt 1.jpg
1 Billede

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"