Vind et gavekort til 2000 Dkr

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Låst
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Vind et gavekort til 2000 Dkr

Indlæg af Engelquist »

Så er det tid til årets første konkurrence!

Hvad er den største (akvarierelateret) bummert du har lavet gennem tiden og hvad var konsekvenserne?

Dit indlæg skal indeholde minimum 100 ord og du skal være medlem for at deltage.

Konkurrencen løber 14 dage til søndag d 20/4 kl 11.00

Der udtrækkes 2 vindere blandt alle gyldige indlæg (i forhold til emne og minimum antal ord).
Vinderne bliver fundet ved lodtrækning.

Vinderne modtager hver et gavekort til henholdsvis TF Aqua eller Zoo Center Værløse, a 2000 Dkr.
Tropic Marin har ikke en fysisk butik i DK, så derfor er de ikke med, men jeg har hørt på vandrørene at de planlægger en særskilt konkurrence på sf senere i år.

Det er aftalt med butikkerne at præmierne kan sendes, hvis det ønskes.
Ved forsendelse kan vælge man tørvarer fra lagret til anførte værdi (dog undtaget salt) efter aftale med butikken.

Administrator, IT supportere og sponsorer kan ikke deltage

Så står kun tilbage at skyde konkurrencen i gang og glæde os til jeres indlæg :beer:
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Holst
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Vind et gavekort til 2000 Dkr

Indlæg af Holst »

Cool konkurrence!

Men min største bommert var at glemme jeg havde købt et stort osmose anlæg som lavede væsentlig mere vand end mit tidligere. Gik fra 75GPD til 600. Gjorde som jeg plejede, satte anlægget i gang og lagde slangen i min 60L tønde og lod den stå som jeg plejede..
efter en time eller to i haven skulle jeg dog lige se hvor langt den var i processen og jeg trådte ind i bryggerset og der stod klart vand på gulvet. Så fik jeg travlt med at tørre op og hente min aircondition og få tørret alting..
Det gav nogle skæve sokler på skabene som lige måtte have skiftet beklædning, så var alt som før. Meeeen måtte lige sætte en timer næste gang 🙈

Tænker ikke jeg er alene om sådan en bommert
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Geografisk sted: Farum

Indlæg af mathiaskehlet »

Måske ikke den værste historie, men min største bommert var tilbage til mit første akvarie omkring 2008, som jeg havde på 4 sal i en københavner lejlighed. Det var et ferskvands akvarie jeg selv byggede om til saltvand. Jeg havde lavet et indvendigt overløb, som aldrig rigtig kom til at virke. Så jeg besluttede mig for at købe en "hang on back" skummer. Den virkede fint, men da jeg skulle medicinere mod noget red slime, opdagede jeg ikke at min skummer gik amok, og løb over. Det resulterede i ret meget vand på trægulvet og ind under akvariet. Der var jeg ikke en populær mand :)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Har prøvet at få 220 volt gennem min slidte krop, mens jeg stod og soppede i saltvand. Av for fanden.
I ca 1989 kørte jeg med bundfilter med stigrør på og en STOR luftpumpe der stod på gulvet, altså LANGT under vandspejlet i akvariet……………..😳🤨🤯
Det var en stor pumpe der larmede, men så stor at den også sagtens kunne trække min Sander skummer.
Som jeg husker det stod jeg og baksede med stigrør/bundfilter, så luftpumpe havde jeg pænt slukket. 👍🏼😳
Jeg tænkte ikke over at vandet kunne risikerer at løbe baglæns…. Dét gjorde det. Så meget at jeg fik våde fødder og pludselig var der også vand i en stikdåse der gjorde vandet strømførende og jeg fik stød op gennem fødderne. Jeg mistede balancen og røg over og fik fat i radiator med den ene hånd. 🥳🥳⚡️💥
Så skal jeg da love for at jeg blev strømførende, så meget at sikringen røg (det var før hp-fi anlæg) i den gamle andelslejlighed.
Jeg var lidt rystet resten af dagen og hjertet tikkede liiiidt ujævnt. I dag er jeg glad for at jeg var i god form dengang, ellers tør jeg ikke tænke på hvad der kunne have sket.
Ps. Jeg er også i dag HYSTERISK mht sikkerhed og kombien mellem saltvand og 220 V.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Yogge
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
9
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af Yogge »

I lighed med Holst's historie, så er min største bommert helt sikker også at glemme at slukke for mit osmoseanlæg.
Det er sådan at jeg i alt for lang tid havde accepteret af anlægget ikke lavede mere end 20 liter på omkring 8 timer, og det derfor næsten stod tændt i døgndrift.
En aften med gutterne og lidt for meget rødvin gjorde at jeg desværre glemte at slukke for det inden jeg gik i seng.
Jeg vågnede om natten og kom i tanke om det, og der var selvfølgelig vand ud over det hele i bryggerset.
Klokken jeg ved ikke hvad om natten, var jeg nødt til at have vaskemaskine og tørretumbler ud fra deres plads og anvende alle håndklæder der var tilgængelige.
Det er aldrig sket siden da :P
golfi
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
15
Postnummer: 4880 Nysted
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Lolland

Indlæg af golfi »

Måske den største bommert var da vi engang faldt over en kuffertfisk - uden at havde læst op på om den kunne gå sammen med de andre fisk vi havde.
Om det var kuffertfisken som pga. udsendelse af gift eller hvad der ellers har været galt, men der skete det at der kun nogle få dage efter den var introduceret til akvariet hvor den også var blevet jagtet af de andre fisk, begynde flere af vores fisk at dø. Der gik kun 2 dage, så jeg måtte i gang med at starte et ny akvarie op og fiske de resterende fisk over i

1 Palet kirug
1 Coral beauty
1 Ocellaris klovnfisk
1 Gulhalet jomfru fisk
1 Dannebrog reje

Men alle bommerter kan også være lærerigt, så jeg så måtte i gang med at omlægge akvarie på ny. Da jeg er farveblind og ikke ville høre efter konen, havde det gamle setup havde godt med red turf alger så var det tid til at lægge det om.
Men hård periode.

Så nu høre jeg efter konen mht. algefarver.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Min helt store bommert gennem årene som saltvandsakvarist var at koble osmoseanlægget direkte til sumpen. Mit top off akvarie var blevet læk så det var en midlertidig løsning i mit teknikrum i kælderen.
Osmoseanlægget var også en midlertidig ting og var monteret i vaskerummet ved siden af. Jeg synes ellers jeg havde sikret mig med både flydekontakt og timer.
Flydekontakten havde så åbenbart sat sig fast men det havde jeg ikke bemærket fordi timeren kun kørte 3-4 korte intervaller. Men det passede nogenlunde med fordampningen.
Desværre så osmoseanlægget nok for spændende ud som det stod der på bordet i vaskerummet i børnehøjde og min søn har formentligt pillet ved det en aften fordi det ligende en rumraket fra playmobil eller lignende. Timeren var ihvertfald sat til konstant, så det pumpede koldt vand direkte i sumpen - som løb over nede i kælderrummet uden at slå strømmen - alt teknik sad nydeligt på væggen.
Så da jeg kom op morgenen efter var vandet i akvariet helt tåget og alle koraller trukket ind. Fiskende stod bomstille under sten og lign. Temp var nede på 15 grader og salt indeholdet halveret og kældergulvet oversvømmet med saltvand.

Alle koraller døde på nær en pavona - samt 80 % af fiskene.

Heldigvis var forsikringen med til at dække noget af det.

Men der var jeg grædefærdig. selv bundlaget og de ls var døde og alt måtte op og renses.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Mikas »

Jeg synes sku jeg har lavet så mange at det er svært at komme med en enkel.
En jeg dog har lavet mens jeg ellers selv synes jeg var en erfaren reefer var efter at have målt saniteten efter et vand skifte. Der synes jeg lige jeg ville toppe lidt ekstra salt på. Jeg tænkte ikke ellers tænkte jeg for meget så jeg smed en kop salt ekstra i tanken, lige ned foran min cirkulations pumpe . Salten faldt ned både på bunden og sprøjtet ud i akvariet og lagde sig på koraller som allle døde efter selvom jeg blæste saltet af rimelig hurtigt efter det havde lagt sig. Det ærgede jeg mig godt nok længe over 🤦🏻‍♂️
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

"Operation Alt Gik Galt: En tragikomisk fortælling om vodka, svamp og en meget hidsig skummer"

Det hele begyndte – som så mange tragedier gør – med lidt uskyldige alger.

De startede som små grønne pletter. Så blev de til tråde. Så blev de til noget, der kunne kvalificeres som en planteskole for onde åndedrætstyper. Mine koraller blev kvalt, mine sten blev grønne, og mine nerver blev tyndere dag for dag.

Men jeg havde en plan. En plan utænkt efter flere timers YouTube-videoer og et meget entusiastisk forumindlæg skrevet af en fyr kaldet “ReefBro420”:

Start vodka-dosering.

Tilsæt fluconazol (aka skedesvampsmedicin – don’t ask).

Vind over algerne og bliv en legende.

Så jeg gjorde det.
Først vodkaen. Og ja, jeg dobbelttjekkede doseringen… og ignorerede den. Jeg tænkte, “lidt ekstra skader vel ikke” – klassisk sidste ord. Jeg hældte nok i til at bakterierne holdt firmajulefrokost hele natten.

Næste morgen:
Vandet mælkehvidt. Fiskene panikker. Skummeren… begynder at puste sig op.

Men det stopper ikke der. Jeg panikker, googler videre og ser en kommentar om, at fluconazol dræber visse algetyper som en champ. Jeg finder en blisterpakke Canesten, knuser pillen, og blander det op i lidt tankvand. Ned i akvariet med det.

To timer senere:
Skummeren eksploderer. Ikke bogstaveligt – men følelsesmæssigt. Den skummer over som et glas cola med mentos i. Skum vælter ud i skabet under tanken. Ikke bare lidt – vi taler Niagara Falls af fiskeøl.

Jeg hører kun en blop… blop… dryp fra stuen, og da jeg åbner skabslågen:
Det er oversvømmet.
Saltvand over alt. Mine stikdåser sejler. Teknikken drukner. Skummet lugter af en blanding af vodka, død alge og apotek.

Jeg tager et håndklæde – ét! – som om det skulle gøre en forskel. Jeg står på knæ, midt i akvarie-slum, og tænker:
"Hvem fanden putter skedesvampsmedicin i et saltvandsakvarium?!"

Efterspil:
3 døde fisk. En meget vred kone. Og mig, der stadig har saltkrystaller på undersiden af skabet.

Læringen?

Lyt ikke til “ReefBro420”.

Skummeren er ikke din ven. Den er en sovende vulkan.

Vodka og skedesvampemedicin har deres plads i livet. Men ikke sammen. Og ikke i dit akvarium.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har haft min del af fuck ups.
Klassikeren med at glemme, at RO anlægget kører. Jeg fylder en 25L dunk fra min store tank med 180L RO vand. Men glemmer jeg at slukke i tide, så sejler hele teknikrummet. Den ene gang var vandet løbet ud i gangen og ind i rummet hvor display tanken står. Tæppet var drivende vidt.
Men forleden lavede jeg virkelig en kvajert, fordi jeg absolut skulle multitaske.
Lavede vandskift. Da jeg havde brugt det vand jeg skulle, hælder altid 60 - 80L tilbage på systemet, så jeg kan suge løs rundt i både display og fragtanke. Da det var gjort, åbnede jeg hanen der tømmer vandskiftesumpen ud i kloaken. Gik og sugede løs og ville så fylde vandskiftesumpen med RO vand. Åbnede for hanen der klarer den del. Efter cirka 10 min ville jeg lige se hvor langt den var kommet. Der var næsten ingen vand i vandskiftesumpen. Jeg havde i skyndingen glemt at lukke for hanen der tømmer vandskiftesumpen. Og det er anden gang jeg gør det, imponerende. Første gang var det da systemet var ret nyt og rutinerne ikke lå på rygraden, men denne gang var det torskedumt. Har jo skiftet vand et utal gange siden.
Det tog timer før vandskiftesumpen var fyldt op og jeg kunne hælde salt i og starte blandepumperne. Men vandet var iskoldt og så er det ikke så hurtigt opløst.
Så det stod og blandede hele natten ..., men saliniteten var stadig alt for lav. Mere salt i.
Det lader til, at min afvejning af saltet også var forkert afvejet. Det lavede jeg også mens jeg skiftede vand og sugede.
Mænd skal aldrig multitaske.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
8
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Indlæg af tim_rn »

Fedt der deles historier - det vidner vist om at der er mange steder i hobbyen hvor det kan gå galt, fra den kemiske leg med at balancere økosystem til bare at lave praktiske fejl i forberedelsen. 👌

Men ak. Det er også en walk down memory lane på dumme beslutninger. Jeg synes fejlene sker som en butterfly effekt, og de værste fejl er dem man egentlig kunne undgå ret let. Mine gik ud over alle mine fiskevenner.

Det er 4 år siden jeg havde vand i mit akvarie. Det er først nu, jeg er ved at sætte det igang. Min datter var lige blevet født i 2021, og jeg er for dårlig til at holde fast i vanerne. Der begynder at dryppe vand langsomt ud af tankgennemføringerne. Jeg må have rykket for meget i rørene. Dårligt arbejde i opsætning, hvor jeg vist lagde lidt silikone under gummiringen. De er på ingen måde til at få op - selv da akvairet var tømt senere og akvarie i arbejdshøjde, kunne jeg kun skære dem fri.

Akvariet kører et par måneder med tæpper, klude og spande. Det drypper kun langsomt - og det løber ind i overløbskassen, så kunne ikke køre uden. Jeg lukker ned. Men skal igang igen, fordi jeg sgu holder af mine fisk. Jeg får lov til at få fiskepasning,Jeg har jo set fisk blive puttet i poser masser af gange. Det er den eneste ting jeg husker, jeg ikke researcher. For det er jo simpelt? Vand, luft, fisk i pose. Flamingokasse, kør.

Jeg ved ikke hvordan jeg gør. Men jeg har på ingen måde nok luft i. En kort tur på 30 minutter (plus ventetid og afgang og alt det der) troede jeg ikke kunne gøre noget. Men jeg har ikke tænkt mig om. Jeg har ikke taget mig de 5 minutter og se n video eller 2, bare for at dobbelttjekke. Det er jo trods alt dyr og ikke agurker der skal transporteres.

Samtlige fisk (10, hvilket var meget for mig) gisper efter vejret ved ankomst. 3-4 ligger og kæmper allerede. Resten følger efter i timerne efter. På 24 timer dør de én efter én, og sms'erne tikker ind hver gang.

Det er dumt, det er pinligt. Og heldigvis er der ikke mange herinde der får en aha-oplevelse af den historie. For der er ikke mange der gør det. Jeg hader fejl i forvejen. Men de værste er nu altså dem der meget meget let kunne undgåes. Få nu læst op.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Konkurrencen slutter i morgen kl 11, så skynd jer, hvis I vil være med i lodtrækningen om 2 gavekort a’ 2000,-, til Zoo Center Værløse og TF Aqua.
The nemo
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2024

Indlæg af The nemo »

Som en nybegynder (og 13-årig) laver jeg mange fejl 😅

Jeg har efterhånden lært en del på bare et år.
Men den største læring kom, da jeg købte en generelt fredelig dværgkejser (Centropyge bispinosa), som jeg bare plumpede ned til mine to klovnefisk. Den gemte sig og kom sjældent frem for at svømme. Så jeg valgte at flytte klovnefiskene over i et karantæneakvarium.

Men jeg havde ikke tænkt over, at det ikke måtte stå ved vinduet. For næste morgen var det dækket af alger over hele glasset – og det blev bare værre...
Der kom hele tiden alger, uanset hvor meget jeg rensede glasset. Så i lidt panik flyttede jeg klovnefiskene tilbage i hovedakvariet efter kun fire dages karantæne!

Efter jeg havde flyttet klovnefiskene, flyttede jeg også karantænetanken væk fra vinduet. Jeg ville så bruge den som en fragtank.
Men selvom den nu stod et bedre sted, havde jeg ikke skiftet det algebefængte vand. Så lige da jeg fik fragtanken op at køre med nogle koralfrags og en lille Nemateleotris magnifica, kom algerne igen!

Jeg havde ikke nok salt til at starte akvariet forfra, så jeg lukkede det ned og flyttede fiskene og korallerne over i mit hovedakvarium.

Senere døde min dværgkejser (men den nåede lige at spise en Euphyllia). Sikkert fordi jeg ikke havde haft klovnefiskene længe nok i karantæne 😔
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Slutter kl 11 i dag!
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: søn 20. apr 2025 07:32 Slutter kl 11 i dag!
Det bliver spændende 😊👌
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Så er konkurrencen slut og der er 10 godkendte deltagere, hvis indlæg levede op til reglerne:
#2, #3, #5, #6, #7, #8, #9, #10, #11, #13.

Jeg laver en lodtrækning om lidt og finder de to vindere.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Så er vinderne fundet🏆

@Holst har vundet et gavekort på 2000 kr til TF Aqua.

@crazy seahorse har vundet et gavekort på 2000 kr til Zoo Center Værløse.

I modtager en PB en af dagene, så vi kan sætte jer i forbindelse med forhandlerne.

Tak for jeres indlæg og tillykke til vinderne 🏆💪

I kan se lodtrækningen her:
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Super fin og fair lodtrækning Bo 👍🏼
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Låst

Tilbage til "Forum generelt"