"Operation Alt Gik Galt: En tragikomisk fortælling om vodka, svamp og en meget hidsig
skummer"
Det hele begyndte – som så mange tragedier gør – med lidt uskyldige
alger.
De startede som små grønne pletter. Så blev de til tråde. Så blev de til noget, der kunne kvalificeres som en planteskole for onde åndedrætstyper. Mine
koraller blev kvalt, mine sten blev grønne, og mine nerver blev tyndere dag for dag.
Men jeg havde en plan. En plan utænkt efter flere timers YouTube-videoer og et meget entusiastisk forumindlæg skrevet af en fyr kaldet “ReefBro420”:
Start vodka-dosering.
Tilsæt fluconazol (aka skedesvampsmedicin – don’t ask).
Vind over algerne og bliv en legende.
Så jeg gjorde det.
Først vodkaen. Og ja, jeg dobbelttjekkede doseringen… og ignorerede den. Jeg tænkte, “lidt ekstra skader vel ikke” – klassisk sidste ord. Jeg hældte nok i til at bakterierne holdt firmajulefrokost hele natten.
Næste morgen:
Vandet mælkehvidt. Fiskene panikker. Skummeren… begynder at puste sig op.
Men det stopper ikke der. Jeg panikker, googler videre og ser en kommentar om, at fluconazol dræber visse algetyper som en champ. Jeg finder en blisterpakke Canesten, knuser pillen, og blander det op i lidt tankvand. Ned i akvariet med det.
To timer senere:
Skummeren eksploderer. Ikke bogstaveligt – men følelsesmæssigt. Den
skummer over som et glas cola med mentos i. Skum vælter ud i skabet under tanken. Ikke bare lidt – vi taler Niagara Falls af fiskeøl.
Jeg hører kun en blop… blop… dryp fra stuen, og da jeg åbner skabslågen:
Det er oversvømmet.
Saltvand over alt. Mine stikdåser sejler. Teknikken drukner. Skummet lugter af en blanding af vodka, død alge og apotek.
Jeg tager et håndklæde – ét! – som om det skulle gøre en forskel. Jeg står på knæ, midt i
akvarie-slum, og tænker:
"Hvem fanden putter skedesvampsmedicin i et saltvandsakvarium?!"
Efterspil:
3 døde
fisk. En meget vred kone. Og mig, der stadig har saltkrystaller på undersiden af skabet.
Læringen?
Lyt ikke til “ReefBro420”.
Skummeren er ikke din ven. Den er en sovende vulkan.
Vodka og skedesvampemedicin har deres plads i livet. Men ikke sammen. Og ikke i dit akvarium.