Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mit 2.5 m^3 byg, "no limits" i Stockholm

Indlæg af crazy seahorse »

Seniorreefer skrev: tors 6. mar 2025 07:16 Thomas.

Har du ikke overvejet at købe et sandfilter system i stedet for, med bag skyl. Vil da gøre tingende noget lettere på dit kæmpe system.😊
God tanke. Jeg har faktisk et næsten nyt sandfilter med helt ny 5 vejs ventil. Der er også en pumpe med. Har ikke kørt i nogle år. Har været brugt på en pool, men blev fjernet da poolen blev nedlagt.
Koster gratis, du skal bare selv hente den.
Hurtig reaktion, da det er i fare for at ryge på genbrugsstationen
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Senior,

Du er inde på noget, har et til poolen jeg kan teste med, ulempen er at den larmer en hel del, men den behøver jo ikke køre 24/7.

Jeg bruger de nye moderne filterballs og ikke sand, men basolut værdt et forsøg.

Har funderet på et rullefilter også, men ved ikke hvor effektive de er mod små partikler i saltvand. Også et billigt alternativ.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Thomas fra Stockholm skrev: tors 6. mar 2025 11:32 Senior,

Du er inde på noget, har et til poolen jeg kan teste med, ulempen er at den larmer en hel del, men den behøver jo ikke køre 24/7.

Jeg bruger de nye moderne filterballs og ikke sand, men basolut værdt et forsøg.

Har funderet på et rullefilter også, men ved ikke hvor effektive de er mod små partikler i saltvand. Også et billigt alternativ.
Sandfilteret er netop god til svæv i vandet, eller generalt skidt. Derfor det er vigtigt at skylle det indimellem. På et Alm akvariet er det overkill, da det bruger for meget strøm, pga kræver kraftigere pumpe til at presse vandet igennem.

Rulle filter er egentligt bare en mekanisk/elektrisk metode til at udfylde filter sokker problemet. Man kan dog få sokker med meget fint net, 80my som kaldes polish filter, men så skal du rende og skifte dem konstant.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

I blandt er det svært at opdaterer 3 kanaler, Danske, Svenske og Instagram, uden at misse noget sjovt.

Ja eller som her noget kedeligt. For jeg har vel brugt de sidste 3 uger på at afvikle "Svempas" 3800 liters balje.
Viking Reefer kommer lægge op en film på Y når den er klar. Hvilket pis job det var...

Så jeg har ikke rigtig haft lyst til mit akvarie, og det kan ses. Nitrat 39,6 og PO4 0,68 men nu er energien tilbage og jeg har et par overraskelser på instagram. Ved ikke om man får linke til andre sider på dette forum, om ikke, informer...

RIGTIG seje anemoner (magnifica), kirug til SEK 595,- som jeg kan sælge for + 10k og en gem tang. Har brugt +100 timer på det, men jeg er glad for at han kan se fiskene, ja og jeg elsker dem.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det er altid spændende med updates fra dig.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

I min LPS sump havde jeg 3 af Svempas store kiruger gående, en gul, Gem og en Convict, det var ret tydeligt at 240 liter på ingen måde var holdbart så en nok forkert beslutning traf jeg i dag.

Den gule har jeg solgt da jeg jo har 2 i DT og så fine er de jo ikke.

Så op med Gem og Convict sammen med en mindre Scopas, tænkte at en akklimatiserings boks for dem 2 var for småt, så i blandt chancer man :( Lad mig konstaterer at de IKKE var velkommen i Tyresö. Nu mader jeg rigtig meget, har slukket lyset i halve akvariet og håber det bedste jeg kan.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Video af nedlægningen skal komme på youtube på lørdag. Vist fik jeg fine grejer, men skulle aldrig gøre det igen.

Lysten til mit eget akvarie har lidt under nedlægningen, men efter snart 2 uger er den så småt på vej tilbage.
Målte PO4 på 0,7 og NO3 lå på 39,8 så noget skulle gøres.

Så i går gik hele dagen med at rense ud mit refugium (lampen havde sluttet fungerer), i kom rundt 50 kg levende sten. Ude har jeg ca 100 kg sten liggende som alle skal i mine sumper med tiden. Tænker 10-20 kg i ugen alt efter hvordan systemet reagerer.

Den helt store fordel er at uden macroalger kan jeg trykke på med flow igennem mine sumpe, tidligere kørte jeg max på 65% med en Blau 8k returpump, nu ligger jeg på max og kommer handle en till Blau 8K som begge skal køre på 60% - 70% eller mellem 10k-12k så vandet cirkuleres 4-5 gange i timen.
Resultatet ser jeg allerede da min RE250 skummer i dag har produceret som aldrig før, det kan være en blanding af mange faktorer, nye LS, korrekt salinitet eller mere flow + 30% regner jeg med.

Nu får vi se hvad dette kommer at koste på koralsiden, det har kostet en Kemao stepper pump og en AI blade 120 cm som har det til fælles at de ikke er vandtætte :( og at ejeren er lidt klodset iblandt.

I aften skal der monteres et lille UVC filter 4*55W
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Tanken var lidt billeder i dag :) men efter gårdsdagens projekt samt at jeg har doseret frit men NoPoX er der sket lidt i akvariet.
NO3 = 10,4
PO4 = 0,34
Hvilket jo er ganske positivt.

Men i kan jo gætte jer til farven i vandet, jep, mælkefarvet. Så UVC skulle virkelig behøves. Nu en Vino, derefter skal jeg have lidt til LS (40 kg) i mit gamle refugium da UVC skal stå frem for denne så adgang bliver besværligt.

Her er dyret så.
20250320_204906.jpg
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

YouTube om projektet at afvikle "Svempas" 40 år gamle kar,
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Det er noget af er akvarium i har tømt! Og sikke en alder at nedlægge i, så har man da virkelig hold ud og hold af.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Endeligt fik jeg fingeren ud... Ja eller rettere, resten af mit PVC kom hjem.

For at kunne se hvor returpumpen skulle monteres fik jeg arbejde 6 timers tid med at fjerne "gardinet" af ledninger der hang over min skummer sump.

Har investeret en mindre formue i stikdåser, dem med en bryder for hver udtag, noget jeg skulle havde gjort fra dag 1, dem man kan skrue fast, som ikke bare ligger og flyder.

Ny Blau 8k pumpe under stenene for cirkulation, brugte min 6+ år gamle skimmer pumpe så jeg kan få lidt microbubler op i DT. Blev ikke nok, men med en 8k Blau pumpe som skal drive UVC så måske det er nok.
Midlertidigt blev det en luftpumpe på en extra Blau 4k pumpe som jeg havde planeret at montere med 32mm PVC, men den passede ikke (for stor dimension) så det blev en grov haveslange :)

En extra RD 250 skummer kommer i ugen, så har jeg 2 og det er vel passende til mit akvarium.

Så håber jeg bare at mine rundt 25 limninger er tætte i morgen...

Noget mere, jo en anemone på æ 15cm død, og en musling i samme kar 17-19 cm RIP, ja det koster at lave om.
Lysten er helt klart tilbage, nu skal jeg bare skrabe glasset og fortsætte projektet, masser at gøre.

Ja og så skal jeg starte et 100 liters. Jensen metoden :)
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

I dag var en god dag, jeg fik stortæsk af min 11 årig i tennis, vi har ikke spillet sammen i 1½ måned grundet småskader, men far her fik tæsk. Det var som at møde Rune (som følger mig på Instagram) :)

Nuvel OT.
Hvad siger man til dette kaos?
20250404_164416.jpg
20250404_164426.jpg
Ja det var ikke direkte pænt...
20250404_173414.jpg
En enkelt ramme i 120x45, og masser af skruer til at hænge ledninger på (masser af tid og en masse jeg ikke ved hvad er).
20250404_224742.jpg
20250404_224716.jpg
Her er dagens resultat.

Jeg er langt fra klar, vinkøleren og akvariet skal flytts og jeg skal flytte min osmos der hvor 100 liters akvariet står. I stedet for vinkøler skal jeg have en "blandingsstation". Mere om det senere.

Spildet fra de 250cm lydisolerende skiver kommer jeg tilbage til.

Ja, jeg skrev lydisolerende, og giver det noget?
Så jeg installerede en DB måler på mobilen inden og målte mellem 30-33 i kontoret.
Ikke overraskende er det næsten helt "stille" når man kommer ind i kontoret (hvor fjernsynet hænger) er DB er nede på 22 hvilket er rigtig skønt.
Og en test i resten af kontoret viser 28-30, og for dem som ved så er 3 DB en hørbar forskel. Ikke meget, men bare vent til jeg får fjernet calcium reaktoren...

Og JA, det bliver et helvede når en pumpe stopper, men det er 4 skruer som holder panelet.
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Knægten er på tennisturnering igen, så det er akvariedag :=)
20250412_185715.jpg
20250412_185729(0).jpg
Selv er jeg meget tilfreds.

Desværre er "kassen" hvor vinkøleren stod tom, så en del job mangler, men vi har jo snart påske.

Dagens projekt.
20250408_120742.jpg
Ja, jeg er god til at spare dyrbare ledninger...
I det øverste skab stod min phytoplankton reaktor.
20250412_185751.jpg
20250412_185742.jpg
Nu står phytoplankton reaktoren på vinkøleren, ved siden af står min calcium reaktor. Jeg er gået ret langt for at lydisolerer AC pumpen, med stor success.

"Kassen", skal blive til en blandestation, her skal jeg have min osmose stående, samt 3 stk 54 liters vandbeholdere.
1) Daglig 50 liter vandbytte, håber jeg får plads til en pose salt også. Så den ikke skal stå og fylde.
2) Saltvand med nærring til phytoplankton.
3) ATO, som skal gå igennem min Kalkwasser reaktor, denne skal have en timer så den bare kører om natten.

Om jeg når skal jeg bygge ind begge RE 250 skummerne da de larmer lidt, så har bestilt 2 AUTOAQUA smart security system "SKIM" sensorer.
Monterede den jeg har på en skummer for at teste den, er lidt skeptisk om den begynder at gå amok over lidt blød skum.
Den lyser let blå når den er OK, og blinker og biiiiper samt slukker for skummeren når den er fuld, enligt beskrivningen.

Tanken var at kople ind osmos direkte på vandet igen, men så have AutoAqua "Skim" som en extre sikkerhed ud over den indbyggede i deres "Level/ATO" som lær sig hvor meget der normalt doseres, og er det mere end en vis tid siger den stop!

God ide, men det var det ikke, da en Osmos tydeligvis er rigtig dårlig at rengører vandet de første par minutter den kører. Dette trods min bagskøller inden start.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"