Birkerød reef 2025

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Birkerød reef 2025

Indlæg af Jan Lauridsen »

Projektet i værkstedet fylder snart et år!
Mit 220 liters reef system blev genstartet i marts 2024 og du kan læse mere om den rejse her. I tråden finder du mange emner, som jeg fortsat vil opdatere med jævne mellemrum. Nogle af de områder, der dækkes, inkluderer: logbog, bolus, Modern Reef-dosering, APEX, dinoflagellater, fødekæder, ICP-test og en del billeder. Desuden finder du en oversigt over systemets tekniske konfiguration.

Status februar 2025: Systemet er en fragtank med en del acro-frags, der trives godt. Systemet er stadig ikke helt modent og har udfordringer med dinoflagellater (Ostreopsis), som holdes i skak ved hjælp af et kraftigt UV-filter. Jeg kæmper konstant med at opretholde stabilitet. Teknikken driller fra tid til anden, og jeg eksperimenterer konstant. Jeg har mange ændringer planlagt, så systemet vil sandsynligvis ikke nå et stabilt niveau foreløbigt. Jeg planlægger dels at forenkle mit doseringsregime, og dels at opsætte et større system, så den nuværende tank kan understøtte det nye setup med koraller fra 2026.

Link til video af fragtanken: https://youtu.be/AMcPZNnK7XM
Senest rettet af Jan Lauridsen man 17. mar 2025 09:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Birkerød reef 2025

Indlæg af Engelquist »

Det ser meget flot og velkørende ud 👍
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Lækker fragtank!
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

🐠 Stabilitet, stabilitet og atter stabilitet 🐠

💬 Det er, hvad de fleste, og nok alle erfarne reefers, sværger til. Nu er der gået et år, og set i bakspejlet har stabilitet bestemt ikke været strategien undervejs. Jeg har afprøvet alt inden for de rammer, jeg havde, drevet af utålmodighed, kampen mod dinos 🦕 og en lyst til at eksperimentere og udfordre mig selv ved at gå all-in på acropora – en strategi med høj risiko. ⚠️

De sidste par måneder har budt på mange ændringer, og jeg vil springe en del mellemregninger over. I sidste ende har jeg valgt en mere simpel opsætning, hvor jeg bedre kan kontrollere, hvad jeg tilfører systemet. Jeg blev træt af de mange forskellige produkter undervejs. Korallerne 🌿 trivedes, men i realiteten havde jeg ingen klar indsigt i, hvad jeg hældte i akvariet. Så ja – jeg går ind for varedeklarationer 🏷️ og produkter, hvor man, ud fra deklarationen, rent faktisk kan vurdere, hvad man kan forvente.

Dinoflaggellaterne er næsten væk og displaytanken fremstår ren og vandet er klart. Farver og vækst er acceptabelt. 🌈 Alle kritiske parametre er stabile og de daglige rutiner på plads. Jeg doserer TM original Balling, kører AWC ca. 1,3% i døgnet med friskblandet TM PRO SALT og doserer dagligt TM A- og K+ (skal senere blandes i Balling væskerne). Jeg har fået en Trident 🤖 som dagligt tester KH, Ca og Mg og senere skal Trident styre Balling doseringerne - hvis jeg får tillid nok til den???
Med den nuværende opsætning kan systemet klare sig selv i 4-6 uger, hvilket har været en designparameter for mig.
Jeg kører pseudo Bolus og tilsætter dagligt små mængder levende phytoplankton, samt en gelé af blandede phytoplankton. 🦠
Hvis jeg ikke løber ud i nye udfordringer, vil jeg køre med denne opsætning. Dvs. jeg pt. ikke har planlagte ændringer i støbeskeen.

Jeg holder fast i regelmæssige ICP-tests og vil justere sporstoffer iht. anbefalede mængder. Skiftet til A- og K+ ser ud til at have minimeret den manuelle doseringsudfordring jeg havde tidligere. Pt doserer jeg kun svovl dagligt mod op til 8-12 sporstoffer tidligere.

Måske 2025 skal være året, hvor jeg endelig kan køre med stabiliteten i fokus?

En af mine favoritkoraller for tiden er acropora hyacinthus green 🌿 - den er så smuk og elegant! 😍 Den er umulig at tage gode billeder af, så den ligner det, øjnene opfanger 📸.
EW_Acropora Hyacinthus Green 2.jpg
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Re: Birkerød reef april 2025

Så gik der endnu en måned, og vi er nået til april. Endelig behøver jeg ikke bekymre mig for dinos og kan placere koraller uden stress. Jeg har skruet lidt ned for flowet og kører nu kun med UV om natten. Samtidig har jeg holdt mig fra større ændringer i systemet den sidste måned, så måske kan jeg snart begynde at se effekten af den nye stabilitet.

Fodring og balling, inklusive diverse doseringer, kører automatisk. Alle sporstoffer er integreret i balling-systemet, specifikt i Calcium- og Karbonat-løsningerne. Automatisk vandskifte er også i gang, og værdierne ligger stabile med kun mindre udsving i næring og Kh. Systemet ser endelig ud til at være i balance. Jeg holder særligt øje med alger og næringsniveauer. Min Kh holder jeg på den lave side, dvs. 7,5-8,00, indtil jeg er helt sikker på, at fosfatniveauet er stabilt – helst mellem 0,04 og 0,08.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"