Milka er en fantastisk indikator koral man kan se flere ting på den når det kommer til sporestoffer og khttkthomsen skrev: fre 24. jan 2025 09:23 Jeg så en video med Claude fra FM hvor han fortalte at han brugte Stylophora Milka til at se om der var jod (I) nok i akvariet. Den ville få sådan et grønligt skær ved vækst spidserne, hvis der var nok jod i akvariet. Er der nogen der har erfaring med dette og selv bruger dette som en rettesnor?
Jeg spørger fordi mit akvarie suger uanede mænger af F, S og I. Denne gang skulle F kun efter fyldes med 200 ml, imens S igen skulle have næsten en 1 liter og det er til trods for at begge ved sidste icp næsten fik en liter hver og jeg hver aften tilføjer 5 ml af hver, manuelt + at jeg tænker det også er i flaskerne, Multi elements A og B fra FM som der tilsættes 8 ml af hver dag. Og den er forsat på vej ned.
I den forbindelse, er der nogen der ved, om man kan opleve en Ketchupeffekt med F og S? at akvariet lige pludselig bliver mættet og så eksplodere værdien, eller om der sidder nogle bakterier og æder løs af det så man ikke kan overdoserer…
Og så er der jod (I) her troede jeg egentlig med en tilsætning på 3 ml om aftenen manuelt samt det der er i de 8 ML fra FM flaskerne, at jeg ville ligge lidt over på jod. Men idet jeg jo holdte øje med Milkaes vækstspidser og det var lige så hvide som rø.hu…. på en eskimo (nu har jeg ikke se et sådan, men min forestillingsevne fejler intet!).
Bevares, jeg kan godt se at grafen er på vej op, men med de 2 foregående ICP har jeg også tilsat 2*30 ml jod, efterfulgt af den daglige tilsætning. Denne gang er der tilsat 25 ml.
Så nu er jeg oppe på 4 ml hver aften af jod hver dag + den automatiske tilsætning og så må jeg se hvad der så sker. Begynder at mistænke enten af Aqua Forrest I, kun at indeholde vand, eller nok mere sandsynligt, at jeg opbevarer/håndtere det forkert. Ved at jod ikke har godt af luft, derfor omhælder jeg fra 1 liters flasken til en 100 ml falske for mindst mulig kontakt med luft (idet flasken jo bliver åbnet hver aften). Men måske jeg skulle have flasken stående helt mørkt og koldt?
Så lige her nogle spørgsmål;
Hvor meget jod tilsætter i pr. dag?
Hvordan opbevare i det?
Hvad mærke anvender i?
Hvor meget skal i efterfylde efter icp?
Jeg vil anbefale dig at kigge på milkaen oppefra det er mere tydeligt at se på den måde
Angående svovl så mener nogle at det hænger sammen med en bestemt type bakterie der er kommet ind i mange akvarier via foder og koraller og de optager en masse svovl.
Jeg skal også selv tilføje 1L efter hver ICP test
Jod tilsætter jeg via trace 3 (FM Balling light) dosere ikke noget ved siden af det tog mig 4-5 icp test at justere jod ind.