Det trænede øje!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Det trænede øje!

Indlæg af Casper M »

ttkthomsen skrev: fre 24. jan 2025 09:23 Jeg så en video med Claude fra FM hvor han fortalte at han brugte Stylophora Milka til at se om der var jod (I) nok i akvariet. Den ville få sådan et grønligt skær ved vækst spidserne, hvis der var nok jod i akvariet. Er der nogen der har erfaring med dette og selv bruger dette som en rettesnor?

Jeg spørger fordi mit akvarie suger uanede mænger af F, S og I. Denne gang skulle F kun efter fyldes med 200 ml, imens S igen skulle have næsten en 1 liter og det er til trods for at begge ved sidste icp næsten fik en liter hver og jeg hver aften tilføjer 5 ml af hver, manuelt + at jeg tænker det også er i flaskerne, Multi elements A og B fra FM som der tilsættes 8 ml af hver dag. Og den er forsat på vej ned.

I den forbindelse, er der nogen der ved, om man kan opleve en Ketchupeffekt med F og S? at akvariet lige pludselig bliver mættet og så eksplodere værdien, eller om der sidder nogle bakterier og æder løs af det så man ikke kan overdoserer…
Og så er der jod (I) her troede jeg egentlig med en tilsætning på 3 ml om aftenen manuelt samt det der er i de 8 ML fra FM flaskerne, at jeg ville ligge lidt over på jod. Men idet jeg jo holdte øje med Milkaes vækstspidser og det var lige så hvide som rø.hu…. på en eskimo (nu har jeg ikke se et sådan, men min forestillingsevne fejler intet!).

Bevares, jeg kan godt se at grafen er på vej op, men med de 2 foregående ICP har jeg også tilsat 2*30 ml jod, efterfulgt af den daglige tilsætning. Denne gang er der tilsat 25 ml.

Så nu er jeg oppe på 4 ml hver aften af jod hver dag + den automatiske tilsætning og så må jeg se hvad der så sker. Begynder at mistænke enten af Aqua Forrest I, kun at indeholde vand, eller nok mere sandsynligt, at jeg opbevarer/håndtere det forkert. Ved at jod ikke har godt af luft, derfor omhælder jeg fra 1 liters flasken til en 100 ml falske for mindst mulig kontakt med luft (idet flasken jo bliver åbnet hver aften). Men måske jeg skulle have flasken stående helt mørkt og koldt?

Så lige her nogle spørgsmål;

Hvor meget jod tilsætter i pr. dag?
Hvordan opbevare i det?
Hvad mærke anvender i?
Hvor meget skal i efterfylde efter icp?
Milka er en fantastisk indikator koral man kan se flere ting på den når det kommer til sporestoffer og kh

Jeg vil anbefale dig at kigge på milkaen oppefra det er mere tydeligt at se på den måde

Angående svovl så mener nogle at det hænger sammen med en bestemt type bakterie der er kommet ind i mange akvarier via foder og koraller og de optager en masse svovl.
Jeg skal også selv tilføje 1L efter hver ICP test

Jod tilsætter jeg via trace 3 (FM Balling light) dosere ikke noget ved siden af det tog mig 4-5 icp test at justere jod ind.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Ang. Svolv, Jeg mener Randy beskriver det som problemet med Balling metoden, efter man er gået fra 4 til 3 til 2 til en væske, men det må Samuel jo skrive om.

Dem som bruger kalkreaktor, burde ikke have problemet. Jeg har ikke selv doseret det, som andre gør
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Casper M skrev: fre 24. jan 2025 12:04
ttkthomsen skrev: fre 24. jan 2025 09:23 Jeg så en video med Claude fra FM hvor han fortalte at han brugte Stylophora Milka til at se om der var jod (I) nok i akvariet. Den ville få sådan et grønligt skær ved vækst spidserne, hvis der var nok jod i akvariet. Er der nogen der har erfaring med dette og selv bruger dette som en rettesnor?

Jeg spørger fordi mit akvarie suger uanede mænger af F, S og I. Denne gang skulle F kun efter fyldes med 200 ml, imens S igen skulle have næsten en 1 liter og det er til trods for at begge ved sidste icp næsten fik en liter hver og jeg hver aften tilføjer 5 ml af hver, manuelt + at jeg tænker det også er i flaskerne, Multi elements A og B fra FM som der tilsættes 8 ml af hver dag. Og den er forsat på vej ned.

I den forbindelse, er der nogen der ved, om man kan opleve en Ketchupeffekt med F og S? at akvariet lige pludselig bliver mættet og så eksplodere værdien, eller om der sidder nogle bakterier og æder løs af det så man ikke kan overdoserer…
Og så er der jod (I) her troede jeg egentlig med en tilsætning på 3 ml om aftenen manuelt samt det der er i de 8 ML fra FM flaskerne, at jeg ville ligge lidt over på jod. Men idet jeg jo holdte øje med Milkaes vækstspidser og det var lige så hvide som rø.hu…. på en eskimo (nu har jeg ikke se et sådan, men min forestillingsevne fejler intet!).

Bevares, jeg kan godt se at grafen er på vej op, men med de 2 foregående ICP har jeg også tilsat 2*30 ml jod, efterfulgt af den daglige tilsætning. Denne gang er der tilsat 25 ml.

Så nu er jeg oppe på 4 ml hver aften af jod hver dag + den automatiske tilsætning og så må jeg se hvad der så sker. Begynder at mistænke enten af Aqua Forrest I, kun at indeholde vand, eller nok mere sandsynligt, at jeg opbevarer/håndtere det forkert. Ved at jod ikke har godt af luft, derfor omhælder jeg fra 1 liters flasken til en 100 ml falske for mindst mulig kontakt med luft (idet flasken jo bliver åbnet hver aften). Men måske jeg skulle have flasken stående helt mørkt og koldt?

Så lige her nogle spørgsmål;

Hvor meget jod tilsætter i pr. dag?
Hvordan opbevare i det?
Hvad mærke anvender i?
Hvor meget skal i efterfylde efter icp?
Milka er en fantastisk indikator koral man kan se flere ting på den når det kommer til sporestoffer og kh

Jeg vil anbefale dig at kigge på milkaen oppefra det er mere tydeligt at se på den måde

Angående svovl så mener nogle at det hænger sammen med en bestemt type bakterie der er kommet ind i mange akvarier via foder og koraller og de optager en masse svovl.
Jeg skal også selv tilføje 1L efter hver ICP test

Jod tilsætter jeg via trace 3 (FM Balling light) dosere ikke noget ved siden af det tog mig 4-5 icp test at justere jod ind.
Fedt Kasper, det må jeg høre mere om i morgen.

De spore elementer FM har lavet til os med kalkreaktor, er der "kun" 2, jeg kan ikke finde ud af hvad de enkelte flaske inde holder, der stå at de tilsammen indeholder Bromine, iodine, fluorine, organic compounds, and other trace elements.

Det kan være min jod også retter sig ind over de næste par gange.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: fre 24. jan 2025 12:18 Ang. Svolv, Jeg mener Randy beskriver det som problemet med Balling metoden, efter man er gået fra 4 til 3 til 2 til en væske, men det må Samuel jo skrive om.

Dem som bruger kalkreaktor, burde ikke have problemet. Jeg har ikke selv doseret det, som andre gør
Det glæder så åbenbart ikke for mig :wc:
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: fre 24. jan 2025 13:01
Seniorreefer skrev: fre 24. jan 2025 12:18 Ang. Svolv, Jeg mener Randy beskriver det som problemet med Balling metoden, efter man er gået fra 4 til 3 til 2 til en væske, men det må Samuel jo skrive om.

Det glæder så åbenbart ikke for mig :wc:
Åbenbart ikke. 😂
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Jeg anvender Modern Reef RKS-dosering og tilsætter S dagligt. Med 1,5 ml pr. 100 l dagligt passer det perfekt ved hver månedlig ICP-test. Jeg tilsætter DSR-jod dagligt, for tiden 0,1 ml pr. 100 l, og har haft nogle udfordringer på grund af produktskift. Der var ingen anvisning som på DSR, der afslører koncentrationen. Dette har fået mig til at beslutte, at jeg fremover kun vil vælge produkter med præcis varedeklaration! Jeg bruger netop Milka som indikator og blev i sin tid også inspireret af en video med Claude og Doug.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Har vi brug for en tråd dedikeret til debat om dosering af sporstoffer? F.eks. Dosering af sporstoffer: Erfaringer og Tips! eller findes den i forvejen?
Brug gerne :GO eller :BA
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Jan Lauridsen skrev: lør 25. jan 2025 09:42 Har vi brug for en tråd dedikeret til debat om dosering af sporstoffer? F.eks. Dosering af sporstoffer: Erfaringer og Tips! eller findes den i forvejen?
Brug gerne :GO eller :BA
👍
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"