Erfarne akvarister kan vi på få sekunder identificere aspekter ved vores koraller, som mindre erfarne sjældent observerer. Selvom jeg studerer mine koraller dagligt, har min egen læringsproces været lang og fyldt med fejltagelser – så mange, at jeg næsten gav op. Nu er jeg nysgerrig efter at lære, hvordan vi ved visuel observation hurtigere kan spotte problemer, især når det kommer til SPS-koraller, som ofte reagerer negativt først.
Jeg benytter ICP-tests regelmæssigt, og mener, at de kan optimere vores læringsproces, især hvis vi har et solidt netværk af andre akvarister at diskutere resultaterne med. Ikke desto mindre er der mange andre faktorer, vi skal overveje, såsom flow, lysforhold, økosystemet og f.eks. uønskede bakterier. Endelig står vi over for vores største udfordring: Hvad vi selv tilfører akvariet i form af salt, doseringer, foder og diverse "mirakelmidler".
Selvom målet ikke er at give løsninger, er der nogle ting, man hurtigt kan lære og med fordel lære ved at have en erfaren vejleder:Mit mål her er at dele holdninger og viden baseret på visuel observation! Målet er ikke at anvise løsninger, istedet lære kunsten at iagtage sine korallers trivsel for hurtigere erkende hvor vi må gribe ind.
Har du et indkørt system der er stabilt og en eller flere koraller, der ikke trives har du allerede ud fra visuel observation, en bevisthed om noget er galt. Så er du igang med detaljerne i visuel observation!Husk, at du vil blive overrasket over, hvad du lærer ved at foretage disse justeringer. Tag billeder med jævne mellemrum for at se, hvilke koraller der trives bedst og hvilke der mistrives.
- Vedligeholdsrutiner og vandskift: Start med at evaluere dine vedligeholdsrutiner, herunder regelmæssige vandskift. Hvis de ikke er tilstrækkelige, bør du begynde der.
- Kontroller vandparametre: Tjek salinitet, KH (karbonathårdhed), nitrat, fosfat, calcium og magnesium. Hvis nogen af disse værdier er meget afvigende, skal du justere dem.
- Flow og lys: Vær kritisk over for dit akvariums flow og lys. Flyt eventuelt koraller op eller ned, så de får det bedste miljø.
- Variation i placering: Hvis du har flere af samme type koraller, skal du placere dem forskellige steder og observere, hvor de trives bedst.
En erfaren akvarist, der studerer sit akvarium, kan opdage en hel del interessante ting:
Jeg så for nyligt en video med Claude Schumacher, CEO for Fauna Marin, forklarer hvordan bruger forskellige koraller som indikatorer for jod- og fluorunderskud. Så inspireret af ham startede jeg denne process.For at vurdere, om en SPS-koral trives, er der flere visuelle indikatorer at holde øje med. Her er nogle af de mest afgørende tegn:
1. Polypper
- Aktive og Udstødte Polypper: Når polypperne er udstrakt og aktive, indikerer det, at korallen trives. Polypperne skal være synlige og åbne, hvilket viser, at korallen er i stand til at udføre fotosyntese og fange føde. En sund koral vil have polypper, der strækker sig ud for at maksimere lysoptagelsen og fange plankton.
2. Farve
- Klar og Intens Farve: En sund SPS-koral vil have en livlig og intens farve. Farverne kan variere afhængigt af arten, men generelt indikerer en klar og mættet farve, at korallen er sund og trives.
- Dull eller Ujævn Farve: Hvis korallen begynder at miste sin farve eller ser kedelig ud, kan det være et tegn på stress eller dårlig vandkvalitet. Dette kan skyldes utilstrækkelig belysning, manglende sporstoffer eller dårlig vandkemi.
3. Vækstspidser
- Aktiv Vækst: En aktiv vækst er et klart tegn på trivsel. Du kan observere nye grene, der vokser og strækker sig udad. En sund koral vil også have veludviklede og tætsiddende grene. Hvis du ser, at vækstspidserne er tynde eller døde, kan det indikere problemer.
4. Stabil Placering
- Stabilitet: En sund koral vil forblive stabilt på sin plads og ikke vise tegn på at blive "skubbet" væk af andre koraller eller strøm. Hvis korallen er i stand til at holde sig fast og ikke bliver påvirket af vandstrømmen, er det et godt tegn.
5. Tegn på Dårlig Trivsel
- Inddragelse af Polypper: Hvis polypperne er indtrukne eller ikke viser sig
Har du en koral der mistrives - så del et billede og lidt relevant tekst bl.a. om vandkvalitet, lys og flow, og få eksperterne her på SF til at byde ind med forslag. Bemærk forslag - du vurderer selv hvad der resonerer for dig, din koral i netop din reeftank.Coral Health Chart: Dette værktøj bruger farvekoder til at registrere ændringer i korallernes farve. Du kan sammenligne korallens farve med farverne på diagrammet for at vurdere dens sundhedstilstand. For eksempel kan du notere den lyseste og mørkeste farve på korallen og registrere dens type (f.eks. plade eller grenet). Denne metode er let at benytte hvis man oplever en koral ændrer farve. Download farve kortet og noter aktuelle værdi. Du kan læse mere på coralwatch.org! Alternativt gå forbi maleren og få relevante farvekort. Øjet husker ikke - et foto er nok det letteste selv om de fleste kæmper med WB white balance på deres billeder.
Smukt saltvandsrev! Billede lånt fra nettet: ohga.it Opsummering:
I dette afsnit har jeg gjort mit bedste for at organisere og sammenstille de svar, der er kommet ind, samt indarbejde materiale fra nettet. Hvis du identificerer fejl eller mangler, eller hvis du vil bidrage, er du velkommen til at kontakte mig eller skrive i denne stream.
Jeg tager udgangspunkt i et enkelt billede af en specifik koral for at samle relevante iagttagelser ved visuel observation. Gennem processen har jeg samlet yderligere information jeg har organiseret ud fra de enkelte elementer og deres visuelle indflydelse: Klik her! Spin off.
Husk, at helhedsudtrykket er vigtigere end enkelte værdier, og dine koraller lyver ikke!Visuel observation pr koral eller koral type:
- Acropora (generelt):
- Jod:
- For meget jod kan give grønne farver
- Flour:
- Fosfat:
- For høje værdier viser sig generelt i farvetab, brunfarvning af væv og vækstreduktion.
- Fluorunderskud medfører faldende blå farvning, og væksten stopper.
- Fluorunderskuddet medfører koraller mere følsomme over for parasitter.
- Kalium:
- Acropora valida viser kun lyst væv og lyse violette vækstspidser, hvis kaliumværdien er korrekt.
- Lys:
- For lidt lys giver grønne evt. mørkere farver mod bruning
- Nikkel:
- Nødvendigt for ordentlig udvikling af basalskiven. Mangel på basalskive forhindrer korallen i at vokse.
- Nitrat:
- Mangel på nitrat medfører nogle Acropora-arter mister polyptissue fra bunden
- Rubidium:
- Mangel kan vise sig ved "bløde" vækstspidser på stenkoraller
- Strontium:
En sund Acropora Valida: Acropora Tenuis:
- Strontium:
- Too low sulphate values can be a trigger for bacterial infections (RTN/STN) on corals
Miami Vice Acropora tenuis: billede lånt hos Tidals Gardens Acropora WD-koral:
- Visuelle Observationer af Acropora Tenuis: God og Dårlig Trivsel
Tegn på God Trivsel:
1. Farver: En sund Acropora tenuis vil have livlige og klare farver. Korallen kan variere i nuancer af blå, grøn, gul eller creme, og spidserne kan være lysere eller mere intense i farven.
2. Vækst: En aktiv vækst er et klart tegn på trivsel. Du kan observere nye grene, der vokser og strækker sig udad. En sund koral vil også have veludviklede og tætsiddende grene.
3. Polyp Udstødning: Når polypperne er udstrakt og aktive, indikerer det, at korallen trives. Polypperne skal være synlige og åbne, hvilket viser, at korallen er i stand til at udføre fotosyntese og fange føde.
4. Stabil Placering: En sund koral vil forblive stabilt på sin plads og ikke vise tegn på at blive "skubbet" væk af andre koraller eller strøm.
Tegn på Dårlig Trivsel:
1. Dull eller Ujævn Farve: Hvis korallen begynder at miste sin farve eller ser kedelig ud, kan det være et tegn på stress eller dårlig vandkvalitet.
2. Vævsafstødning: Hvis du bemærker, at væv begynder at falde af eller at grene dør, er det et alvorligt tegn på mistrivsel. Dette kan skyldes pludselige ændringer i vandkemi, lys eller strøm.
3. Inddragelse af Polypper: Hvis polypperne er indtrukne eller ikke viser sig, kan det indikere, at korallen er stresset eller syg.
4. Algevækst: Overdreven algevækst på korallen kan være et tegn på, at den ikke trives. Dette kan ske, hvis der er for mange næringsstoffer i vandet, eller hvis lysforholdene ikke er optimale.
5. Skader fra Andre Koraller: Hvis A. tenuis bliver angrebet af mere aggressive koraller, kan det resultere i vævsskader og stress.Walt Disney Billede lånt fra fragbox.ca Bubbletip Anemone:
- Jern:
- Får mere grønlig udstråling ved for høj eller lav jernværdi.
- Selen:
- Mister sin gule farve ved manglende eller lavt selenindhold.
Euphylia koraller:
- Nogle af BT har ikke bobler længere, andre har de fineste bobler. Min har ikke, den er faktisk enormt asymmetrisk. Farven er god men den er mærkeligt formet. Hvordan ser jeres anemoner ud? Jeg (Samuel @SamuelChristensen) blev rådgivet af en Australier med to butikker og en farm at det handler om jod tilgængelighed. Så akvariet har ekstra dosering af jod, og farven + tykkelsen er blevet bedre, men ingen bobler... Jeg vil prøve i det pågældende akvarie at holde meget rent vand, stærkt lys og daglig partikelfodring og så om det kan rette op på noget. Altså nogle mere naturlige forhold.
Vil I kommentere på denne og dele jeres erfaringer?Goniopora:
- Bor:
- Vigtigt for glans og fluorescens. Bør holdes mellem 5 og 5,5.
Gorgonier:
- Mangan:
- Viser om mangan er på plads ved at trække polypperne til sig. I tilfælde af let mangel på mangan reduceres især den stærke røde farve af Goniopora.
Heliopora sp. (blå koral):
- Brom og flour:
- Især vigtige for Gorgonier. Mangler kan påvirke polypperne.
- Magnesium:
- Natrium:
- For meget eller forreduceret natrium mangde medfører reduceret polyppåbning, farvetab og vævsindsnævring
Lukani banana-koral:
- Viser matte farver og ingen polypper ved mangel på sporstoffer.
Montipora red plate-koral:
- Zink:
- Bliver mere grønlig ved manglende zink.
Montipora red plate: Stylophora Milka:
- Kalium:
- Bliver hurtigt bleg af kaliummangel og holder op med at vokse, genkendelig på manglen på hvide vækstmargener.
- NO3 : PO4 ratio:
- Viser korrekt forhold mellem disse næringsstoffer ved en dyb rødbrun skinnende farve og hvide vækstkanter.
- Kh/calcium:
- Korrekt mængde giver hvid vækstkant, mens lavt næringsindhold giver lysere rød farve.
- Flour og jod:
- Manglende flour og jod gør kanten mere porøs.
- Ved Nitratmangel udvikler røde Montipora-arter farvetab
- Mangan:
- I tilfælde af let mangel reduceres især den stærke røde farve af Montipora arter.
- Andre kombinationer:
- Mangler af zink, kalium eller fosfat kan også påvirke farven og kanten.
Stylopora Milka med fine vækstspidser. Tubinaria sp.:
- Calcium:
- Calciummangel forårsager farvetab og vækstforstyrrelser, der kan genkendes ved manglende væksttoppe. Alle koraller mister farver, polypforlængelse og vækstspidser.
- Jod:
- Viser svagt grønt i vækstspidserne, når der er tilstrækkeligt jod i vandet.
- Vanadium mangel:
Xenia-koral:
- Næringsindhold:
- Viser om næringsindholdet er tilpas lavt.
- Zink og jern:
- For høje værdier gør den gule kant grøn eller brunlig.
Zoanthus:
- Magnesiummangel:
- Holder op med at "pumpe" når der mangler magnesium.
- Aluminium:
- Strækning og sammentrækning af polypperne tyder på en øget aluminiumkoncentration.
Her finder du et opslag i denne stream med billeder af koraller der søger feedback: Klik her!
Til toppen af tråden : Klik her!