Det trænede øje!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Det trænede øje!

Indlæg af Jan Lauridsen »

Dette opslag opdateres efterhånden som jeg får samlet mere information om visuelle ændrinder på specifikke koraller.

Erfarne akvarister kan vi på få sekunder identificere aspekter ved vores koraller, som mindre erfarne sjældent observerer. Selvom jeg studerer mine koraller dagligt, har min egen læringsproces været lang og fyldt med fejltagelser – så mange, at jeg næsten gav op. Nu er jeg nysgerrig efter at lære, hvordan vi ved visuel observation hurtigere kan spotte problemer, især når det kommer til SPS-koraller, som ofte reagerer negativt først.

Jeg benytter ICP-tests regelmæssigt, og mener, at de kan optimere vores læringsproces, især hvis vi har et solidt netværk af andre akvarister at diskutere resultaterne med. Ikke desto mindre er der mange andre faktorer, vi skal overveje, såsom flow, lysforhold, økosystemet og f.eks. uønskede bakterier. Endelig står vi over for vores største udfordring: Hvad vi selv tilfører akvariet i form af salt, doseringer, foder og diverse "mirakelmidler".
Mit mål her er at dele holdninger og viden baseret på visuel observation! Målet er ikke at anvise løsninger, istedet lære kunsten at iagtage sine korallers trivsel for hurtigere erkende hvor vi må gribe ind.
Selvom målet ikke er at give løsninger, er der nogle ting, man hurtigt kan lære og med fordel lære ved at have en erfaren vejleder:
  1. Vedligeholdsrutiner og vandskift: Start med at evaluere dine vedligeholdsrutiner, herunder regelmæssige vandskift. Hvis de ikke er tilstrækkelige, bør du begynde der.
  2. Kontroller vandparametre: Tjek salinitet, KH (karbonathårdhed), nitrat, fosfat, calcium og magnesium. Hvis nogen af disse værdier er meget afvigende, skal du justere dem.