Det trænede øje!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Det trænede øje!

Indlæg af Jan Lauridsen »

Dette opslag opdateres efterhånden som jeg får samlet mere information om visuelle ændrinder på specifikke koraller.

Erfarne akvarister kan vi på få sekunder identificere aspekter ved vores koraller, som mindre erfarne sjældent observerer. Selvom jeg studerer mine koraller dagligt, har min egen læringsproces været lang og fyldt med fejltagelser – så mange, at jeg næsten gav op. Nu er jeg nysgerrig efter at lære, hvordan vi ved visuel observation hurtigere kan spotte problemer, især når det kommer til SPS-koraller, som ofte reagerer negativt først.

Jeg benytter ICP-tests regelmæssigt, og mener, at de kan optimere vores læringsproces, især hvis vi har et solidt netværk af andre akvarister at diskutere resultaterne med. Ikke desto mindre er der mange andre faktorer, vi skal overveje, såsom flow, lysforhold, økosystemet og f.eks. uønskede bakterier. Endelig står vi over for vores største udfordring: Hvad vi selv tilfører akvariet i form af salt, doseringer, foder og diverse "mirakelmidler".
Mit mål her er at dele holdninger og viden baseret på visuel observation! Målet er ikke at anvise løsninger, istedet lære kunsten at iagtage sine korallers trivsel for hurtigere erkende hvor vi må gribe ind.
Selvom målet ikke er at give løsninger, er der nogle ting, man hurtigt kan lære og med fordel lære ved at have en erfaren vejleder:
  1. Vedligeholdsrutiner og vandskift: Start med at evaluere dine vedligeholdsrutiner, herunder regelmæssige vandskift. Hvis de ikke er tilstrækkelige, bør du begynde der.
  2. Kontroller vandparametre: Tjek salinitet, KH (karbonathårdhed), nitrat, fosfat, calcium og magnesium. Hvis nogen af disse værdier er meget afvigende, skal du justere dem.
  3. Flow og lys: Vær kritisk over for dit akvariums flow og lys. Flyt eventuelt koraller op eller ned, så de får det bedste miljø.
  4. Variation i placering: Hvis du har flere af samme type koraller, skal du placere dem forskellige steder og observere, hvor de trives bedst.
Husk, at du vil blive overrasket over, hvad du lærer ved at foretage disse justeringer. Tag billeder med jævne mellemrum for at se, hvilke koraller der trives bedst og hvilke der mistrives.
Har du et indkørt system der er stabilt og en eller flere koraller, der ikke trives har du allerede ud fra visuel observation, en bevisthed om noget er galt. Så er du igang med detaljerne i visuel observation!
En erfaren akvarist, der studerer sit akvarium, kan opdage en hel del interessante ting:
For at vurdere, om en SPS-koral trives, er der flere visuelle indikatorer at holde øje med. Her er nogle af de mest afgørende tegn:

1. Polypper
- Aktive og Udstødte Polypper: Når polypperne er udstrakt og aktive, indikerer det, at korallen trives. Polypperne skal være synlige og åbne, hvilket viser, at korallen er i stand til at udføre fotosyntese og fange føde. En sund koral vil have polypper, der strækker sig ud for at maksimere lysoptagelsen og fange plankton.

2. Farve
- Klar og Intens Farve: En sund SPS-koral vil have en livlig og intens farve. Farverne kan variere afhængigt af arten, men generelt indikerer en klar og mættet farve, at korallen er sund og trives.
- Dull eller Ujævn Farve: Hvis korallen begynder at miste sin farve eller ser kedelig ud, kan det være et tegn på stress eller dårlig vandkvalitet. Dette kan skyldes utilstrækkelig belysning, manglende sporstoffer eller dårlig vandkemi.

3. Vækstspidser
- Aktiv Vækst: En aktiv vækst er et klart tegn på trivsel. Du kan observere nye grene, der vokser og strækker sig udad. En sund koral vil også have veludviklede og tætsiddende grene. Hvis du ser, at vækstspidserne er tynde eller døde, kan det indikere problemer.

4. Stabil Placering
- Stabilitet: En sund koral vil forblive stabilt på sin plads og ikke vise tegn på at blive "skubbet" væk af andre koraller eller strøm. Hvis korallen er i stand til at holde sig fast og ikke bliver påvirket af vandstrømmen, er det et godt tegn.

5. Tegn på Dårlig Trivsel
- Inddragelse af Polypper: Hvis polypperne er indtrukne eller ikke viser sig
Jeg så for nyligt en video med Claude Schumacher, CEO for Fauna Marin, forklarer hvordan bruger forskellige koraller som indikatorer for jod- og fluorunderskud. Så inspireret af ham startede jeg denne process.
Coral Health Chart: Dette værktøj bruger farvekoder til at registrere ændringer i korallernes farve. Du kan sammenligne korallens farve med farverne på diagrammet for at vurdere dens sundhedstilstand. For eksempel kan du notere den lyseste og mørkeste farve på korallen og registrere dens type (f.eks. plade eller grenet). Denne metode er let at benytte hvis man oplever en koral ændrer farve. Download farve kortet og noter aktuelle værdi. Du kan læse mere på coralwatch.org!
CoralWatch_chart.jpg
CoralWatch_chart.jpg (35.28 KiB) Vist 5623 gange
Alternativt gå forbi maleren og få relevante farvekort. Øjet husker ikke - et foto er nok det letteste selv om de fleste kæmper med WB white balance på deres billeder.
Har du en koral der mistrives - så del et billede og lidt relevant tekst bl.a. om vandkvalitet, lys og flow, og få eksperterne her på SF til at byde ind med forslag. Bemærk forslag - du vurderer selv hvad der resonerer for dig, din koral i netop din reeftank.
Smukt saltvandsrev! Billede lånt fra nettet: ohga.it
Reef_real2.jpg
Opsummering:
I dette afsnit har jeg gjort mit bedste for at organisere og sammenstille de svar, der er kommet ind, samt indarbejde materiale fra nettet. Hvis du identificerer fejl eller mangler, eller hvis du vil bidrage, er du velkommen til at kontakte mig eller skrive i denne stream.

Jeg tager udgangspunkt i et enkelt billede af en specifik koral for at samle relevante iagttagelser ved visuel observation. Gennem processen har jeg samlet yderligere information jeg har organiseret ud fra de enkelte elementer og deres visuelle indflydelse: Klik her! Spin off.
Visuel observation pr koral eller koral type:
  • Acropora (generelt):
    • Jod:
      • For meget jod kan give grønne farver
    • Flour:
      • Acropora tenuis og Montipora-arter med blå eller grøn farve og blå kant fungerer som indikatorarter.
      • Mangel kan vise sig ved "bløde" vækstspidser
    • Fosfat:
      • For høje værdier viser sig generelt i farvetab, brunfarvning af væv og vækstreduktion.
      • Fluorunderskud medfører faldende blå farvning, og væksten stopper.
      • Fluorunderskuddet medfører koraller mere følsomme over for parasitter.
    • Kalium:
      • Acropora valida viser kun lyst væv og lyse violette vækstspidser, hvis kaliumværdien er korrekt.
    • Lys:
      • For lidt lys giver grønne evt. mørkere farver mod bruning
    • Nikkel:
      • Nødvendigt for ordentlig udvikling af basalskiven. Mangel på basalskive forhindrer korallen i at vokse.
    • Nitrat:
      • Mangel på nitrat medfører nogle Acropora-arter mister polyptissue fra bunden
    • Rubidium:
      • Mangel kan vise sig ved "bløde" vækstspidser på stenkoraller
    • Strontium:
      • Strontium:
        • Too low sulphate values can be a trigger for bacterial infections (RTN/STN) on corals
      En sund Acropora Valida:
      Acropora_Valida.jpg
      Acropora_Valida.jpg (23 KiB) Vist 5834 gange
      Acropora Tenuis:
      • Visuelle Observationer af Acropora Tenuis: God og Dårlig Trivsel

Tegn på God Trivsel:

1. Farver: En sund Acropora tenuis vil have livlige og klare farver. Korallen kan variere i nuancer af blå, grøn, gul eller creme, og spidserne kan være lysere eller mere intense i farven.

2. Vækst: En aktiv vækst er et klart tegn på trivsel. Du kan observere nye grene, der vokser og strækker sig udad. En sund koral vil også have veludviklede og tætsiddende grene.

3. Polyp Udstødning: Når polypperne er udstrakt og aktive, indikerer det, at korallen trives. Polypperne skal være synlige og åbne, hvilket viser, at korallen er i stand til at udføre fotosyntese og fange føde.

4. Stabil Placering: En sund koral vil forblive stabilt på sin plads og ikke vise tegn på at blive "skubbet" væk af andre koraller eller strøm.

Tegn på Dårlig Trivsel:

1. Dull eller Ujævn Farve: Hvis korallen begynder at miste sin farve eller ser kedelig ud, kan det være et tegn på stress eller dårlig vandkvalitet.

2. Vævsafstødning: Hvis du bemærker, at væv begynder at falde af eller at grene dør, er det et alvorligt tegn på mistrivsel. Dette kan skyldes pludselige ændringer i vandkemi, lys eller strøm.

3. Inddragelse af Polypper: Hvis polypperne er indtrukne eller ikke viser sig, kan det indikere, at korallen er stresset eller syg.

4. Algevækst: Overdreven algevækst på korallen kan være et tegn på, at den ikke trives. Dette kan ske, hvis der er for mange næringsstoffer i vandet, eller hvis lysforholdene ikke er optimale.

5. Skader fra Andre Koraller: Hvis A. tenuis bliver angrebet af mere aggressive koraller, kan det resultere i vævsskader og stress.
      Miami Vice Acropora tenuis: billede lånt hos Tidals Gardens
      Miami Vice Acropora tenuis.jpg
      Miami Vice Acropora tenuis.jpg (85.03 KiB) Vist 5577 gange
      Acropora WD-koral:
      • Jern:
        • Får mere grønlig udstråling ved for høj eller lav jernværdi.
      • Selen:
        • Mister sin gule farve ved manglende eller lavt selenindhold.
      Walt Disney Billede lånt fra fragbox.ca
      Acropora_WD.jpg
      Acropora_WD.jpg (108.44 KiB) Vist 5834 gange
      Bubbletip Anemone:
      Bubbletip.jpg
      • Nogle af BT har ikke bobler længere, andre har de fineste bobler. Min har ikke, den er faktisk enormt asymmetrisk. Farven er god men den er mærkeligt formet. Hvordan ser jeres anemoner ud? Jeg (Samuel @SamuelChristensen) blev rådgivet af en Australier med to butikker og en farm at det handler om jod tilgængelighed. Så akvariet har ekstra dosering af jod, og farven + tykkelsen er blevet bedre, men ingen bobler... Jeg vil prøve i det pågældende akvarie at holde meget rent vand, stærkt lys og daglig partikelfodring og så om det kan rette op på noget. Altså nogle mere naturlige forhold.
        Vil I kommentere på denne og dele jeres erfaringer?
      Euphylia koraller:
      • Bor:
        • Vigtigt for glans og fluorescens. Bør holdes mellem 5 og 5,5.
      Goniopora:
      • Mangan:
        • Viser om mangan er på plads ved at trække polypperne til sig. I tilfælde af let mangel på mangan reduceres især den stærke røde farve af Goniopora.
      Gorgonier:
      • Brom og flour:
        • Især vigtige for Gorgonier. Mangler kan påvirke polypperne.
      • Magnesium:
      • Natrium:
        • For meget eller forreduceret natrium mangde medfører reduceret polyppåbning, farvetab og vævsindsnævring
      Heliopora sp. (blå koral):
      • Viser matte farver og ingen polypper ved mangel på sporstoffer.
      Lukani banana-koral:
      • Zink:
        • Bliver mere grønlig ved manglende zink.
      Montipora red plate-koral:
      • Kalium:
        • Bliver hurtigt bleg af kaliummangel og holder op med at vokse, genkendelig på manglen på hvide vækstmargener.
      • NO3 : PO4 ratio:
        • Viser korrekt forhold mellem disse næringsstoffer ved en dyb rødbrun skinnende farve og hvide vækstkanter.
      • Kh/calcium:
        • Korrekt mængde giver hvid vækstkant, mens lavt næringsindhold giver lysere rød farve.
      • Flour og jod:
        • Manglende flour og jod gør kanten mere porøs.
        • Ved Nitratmangel udvikler røde Montipora-arter farvetab
      • Mangan:
        • I tilfælde af let mangel reduceres især den stærke røde farve af Montipora arter.
      • Andre kombinationer:
        • Mangler af zink, kalium eller fosfat kan også påvirke farven og kanten.
      Montipora red plate:
      Montopora_red_plating.jpg
      Stylophora Milka:
      • Calcium:
        • Calciummangel forårsager farvetab og vækstforstyrrelser, der kan genkendes ved manglende væksttoppe. Alle koraller mister farver, polypforlængelse og vækstspidser.
      • Jod:
        • Viser svagt grønt i vækstspidserne, når der er tilstrækkeligt jod i vandet.
      • Vanadium mangel:
        • Svampede, grålige farver, visse Acropora-arter uden glans
        • Uden sølvskinnende spidser
        • Lav vækst af svampe og kalkalger.
      Stylopora Milka med fine vækstspidser.
      Milka_Stylophora.jpg
      Tubinaria sp.:
      • Næringsindhold:
        • Viser om næringsindholdet er tilpas lavt.
      • Zink og jern:
        • For høje værdier gør den gule kant grøn eller brunlig.
      Xenia-koral:
      • Magnesiummangel:
        • Holder op med at "pumpe" når der mangler magnesium.
      Zoanthus:
      • Aluminium:
        • Strækning og sammentrækning af polypperne tyder på en øget aluminiumkoncentration.
Husk, at helhedsudtrykket er vigtigere end enkelte værdier, og dine koraller lyver ikke! 😊

Her finder du et opslag i denne stream med billeder af koraller der søger feedback: Klik her!

Til toppen af tråden : Klik her!
Senest rettet af Jan Lauridsen fre 30. aug 2024 09:31, rettet i alt 55 gange.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Det trænede øje!

Indlæg af Seniorreefer »

Gode flotte billeder. :heart:
Du tager MEGET bedre billeder med dit.

Ang jod. jeg har ikke set/fanget det med jod/Fluor. Hvilke koraller og symptomer kan man se for meget / lidt på og netop det med øjet er godt.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Angående jod og fluor blev der nævnt en Stylophora Milka og Montipora Forest Fire i forhold til vækst. Hvis der findes indikatorer for disse, synes jeg, det kunne være interessant at dele dem. Jeg er overbevist om, at mange erfarne personer har masser af den slags viden.
Hvis jeg genser og finder klippet deler jeg.
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

En milka viser svagt grønt i vækstspidserne når der er jod nok i.
Der er mange koraller der viser tydelige tegn om der er sporestoffer nok tilstede.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Suroma er det blevet dokumenteret et sted? Jeg har prøvet søge uden held.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Suroma skrev: ons 7. aug 2024 14:46 En milka viser svagt grønt i vækstspidserne når der er jod nok i.
Der er mange koraller der viser tydelige tegn om der er sporestoffer nok tilstede.
Jeg synes det er et spændende emne.

Har du evt en liste. Kunne være fedt at få det som opslag på sf wiki

Så frem med de fingre på tasteturet 😊

Jeg ved manglende zink for en lukani banana gør den bliver mere grønlig.

Korrekt forhold mellem no3 og po4 ses på montipora red plate som giver en dyb rødbrun skinnende farve og hvide vækstkanter

For høj eller lav værdi af jern giver Acropora WD mere grønlig udstråling og acropora rainbow loom mister sin gule farve

Edit: glemte. Korrekt og nok Selen giver lyserøde kalk alger og vækst for dem. Manglende eller lav giver hvide kanter og ingen vækst
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Jan Lauridsen skrev: ons 7. aug 2024 14:53 Suroma er det blevet dokumenteret et sted? Jeg har prøvet søge uden held.
Det tror jeg ikke det er, men når der er lavet mange tusinde icp test hvor man sammenligner data, finder man sammenhængen. Det er derfor man kan "trimme" farverne på sine koraller, selvfølgelig kun når anlæggene er tilstede for disse farver. Mange af metallerne er f.eks nødvendige for fluorescens.
En af de første tegn på mangler er tit matte farver.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Fed tråd!
Hvad med at Jan opdatere første indlæg med jeres guldkorn, så kan jeg lægge tråden fast som “sticky” øverst i foraet😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

God idé Bo - jeg opdaterer. Håndbold først
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Seniorreefer skrev: ons 7. aug 2024 15:05
Suroma skrev: ons 7. aug 2024 14:46 En milka viser svagt grønt i vækstspidserne når der er jod nok i.
Jeg synes det er et spændende emne.

Har du evt en liste. Kunne være fedt at få det som opslag på sf wiki

Så frem med de fingre på tasteturet 😊

Jeg ved manglende zink for en lukani banana gør den bliver mere grønlig.

Korrekt forhold mellem no3 og po4 ses på montipora red plate som giver en dyb rødbrun skinnende farve og hvide vækstkanter

For høj eller lav værdi af jern giver Acropora WD mere grønlig udstråling og acropora rainbow loom mister sin gule farve

Edit: glemte. Korrekt og nok Selen giver lyserøde kalk alger og vækst for dem. Manglende eller lav giver hvide kanter og ingen vækst
Her er lige en hurtig gennemgang af nogle indikationer smo er nemme at aflæse ved korallerne.

En af de bedste til at afsløre manglende sporestoffer er Heliopora sp. (den som kaldes ”blå koral
Den er efterhånden sjælden, men afslører mangel på sporestoffer ved ikke at vise polypper.
Røde monti plader:
Kh/calcium i rette mængde giver hvid vækstkant og lave næringsstoffer giver lysere rød farve.
Mangler der flour og eller jod bliver kanten mere porøs.
Mister den glans og bliver grålig mangler der enten zink, kalium eller fosfat, eller en kombination heraf.

Xenia holder op med at ”pumpe” når der mangler magnesium.
Tubinaria sp. Er gode til at vise om næringsindholdet er tilpas lavt, samme gælder for zink og jern er disse for høje bliver den gule kant grøn eller brunlig.
Goniopora viser om mangan er på plads, ellers trækker den polypperne til sig.
Nikkel er nødvendigt for ordentlig udvikling af basalskiven på acropora, mangel på basalskive, gør at korallen ikke vil vokse.
Bor er vigtigt for glans og fluorescens ved stort set alle koraller og især vigtig for Euphylia koraller, denne må ikke komme under 3,8, den bør holdes på mellem 5 – 5,5
Brom og Flour er især vigtig for Gorgonier, mangler det kommer polypperne ikke ordentligt frem.
Det skal man hele tiden huske på at det er helhedsudtrykket der siger hele sandheden. Husk dine koraller lyver ikke!
Og endnu en vigtig ting... jagt ikke tal, men tænk over at forholdene mellem de forskellige elementer tit er vigtigere end at den enkelte værdi sidder lige i skabet. Når man først er kommet til det punkt hvor ens koraller står sunde og viser fine farver og glans, kan man begynde at fintrimme med især metallerne.(Pas på metallerne kan virke giftige især hvis relationerne er forkerte).

Zink er desuden meget vigtigt for at nedbrydningen af affaldsstoffer fungere.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Så fedt Suroma (Fauna Marin Expert ) med gode input👌

Så må @Tropic Marin og @SamuelChristensen også have nogle gode fif til os reefers🥰
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Seniorreefer skrev: ons 7. aug 2024 17:18 Så fedt Suroma (Fauna Marin Expert ) med gode input👌

Så må @Tropic Marin og @SamuelChristensen også have nogle gode fif til os reefers🥰
Tropic Marin arbejder jo på ICP test og sporestoffer..... mon ikke det snart kommer, de havde det med på messen i Nürnberg.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Suroma skrev: ons 7. aug 2024 17:32
Seniorreefer skrev: ons 7. aug 2024 17:18 Så fedt Suroma (Fauna Marin Expert ) med gode input👌

Tropic Marin arbejder jo på ICP test og sporestoffer..... mon ikke det snart kommer, de havde det med på messen i Nürnberg.
Det tror jeg. Men håber de også går icp ms vejen. Så fauna marin søger en til det, så måske er de begyndt at se lyset alle sammen. Moonshiner kan noget 😜
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Seniorreefer skrev: ons 7. aug 2024 17:35

Det tror jeg. Men håber de også går icp ms vejen. Så fauna marin søger en til det, så måske er de begyndt at se lyset alle sammen. Moonshiner kan noget 😜
Det er jo bare tidens udvikling....
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Spændende med alle jeres svar :) Jeg har forsøgt sammenstille jeres svar i første indlæg. Lad os se om der ikke er flere gode observationer vi kan samle.

Tilbage til toppen: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.ph ... 87#p860387
Reef_real2.jpg
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Man bliver klogere! Nu har jeg valgt at organisere svarene i to lister. Den ene liste er sorteret efter sporstoffer, og den anden liste er sorteret efter koraller eller koraltype. Personligt oplever jeg, at ICP-testresultaterne er gode til at vise, hvad de enkelte sporstoffer gør ved korallernes trivlsel. Jeg finder det dog vanskeligere at finde materiale, der studerer en enkelt koral og hvad man visuelt kan udlede ved at se på den. Målet med mit indlæg er at fokusere på den sidste liste. Altså ønsker jeg at dele nogle billeder af jeres koraller eller finde billeder på nettet, hvor I beskriver, hvad I observerer. Dette giver en mere enkel tilgang, da vi kan udvælge gode indikatorkoraller og konkludere, om f.eks. jod og fluor er inden for acceptable niveauer.
Tager man f. eks. billeder af min Montipora FF kan man da udlede følgende?
8X2A9863-Enhanced-NR-2.jpg
8X2A9863-Enhanced-NR.jpg
Lys og flow er OK for den. Calcium:Kh OK, jod OK. Hvad ellers?

I må gerne skyde fra hoften - så samler jeg sammen og redigerer! Jeg håber vi ender et godt og interessant sted. Ellers var turen lærerig ;)

Min Milka frag til inspiration. Hvad ser I? Den er ret interessant fordi den afslører en del - eller hvad?
8X2A9894.jpg
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Ud fra billeder er det svært at konkludere noget som helst. For at kunne "skyde" sig ind på det, ville jeg foretrække at se akvariet live, milkaen f.eks ser jeg ikke mange detaljer og slet ikke spidserne til at kunne afgøre om forholdet mellem kh/calcium er på plads, jeg kan heller ikke se om den viser svagt grøn på spidserne som fortæller at jod ligger mellem 60-80 microgram pr. liter.
Der imod synes jeg det ser ud som om der er dinoer på pluggen og rundt om denne.

På billedet af Montien, ser det ud som om jern er ok men at der mangler lidt vanadium.
Jeg tror ikke der kan laves en "facitliste" som kan bruges til meget andet end at påvise at ikke alt er ok, eller at det ser ud som om det kører ret godt.
Det er helheden der leder en på rette spor...

Claude er nok den jeg kender der er bedst til at aflæse korallerne. Det er imponerende hvor godt han rammer, når man sammenligner hans udsagn med en efterfølgende icp test.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Tak Suroma - og ja til dinoflagellates ostreopsis som er i behandling med UV lys. Dit svar viser jo fint du hurtigt kan aflæse noget det utrænede øje ikke fanger. Mht dinos var hele tanken dækket af dinos på bund og sten, hvilket UV fik elimineret på få dage. Jeg har lavet et indlæg om det her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93#p860193
Mht Vanadium viste sidste ICP "Not detectable" hvilket også er tilfældet for en del andre elementer. Faktisk har jeg overvejet hvad et Dino udbrud laver af hærværk på vandkvaliteten og sporstoffer, men ikke kunnet finde noget om det på nettet.
Hvordan ser du manglen på Vanadium?
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Jan Lauridsen skrev: tors 8. aug 2024 10:32 Tak Suroma - og ja til dinoflagellates ostreopsis som er i behandling med UV lys. Dit svar viser jo fint du hurtigt kan aflæse noget det utrænede øje ikke fanger. Mht dinos var hele tanken dækket af dinos på bund og sten, hvilket UV fik elimineret på få dage. Jeg har lavet et indlæg om det her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93#p860193
Mht Vanadium viste sidste ICP "Not detectable" hvilket også er tilfældet for en del andre elementer. Faktisk har jeg overvejet hvad et Dino udbrud laver af hærværk på vandkvaliteten og sporstoffer, men ikke kunnet finde noget om det på nettet.
Svag grøn farve, manglende fluorescens og glans..... chrom kunne også være lav eller ikke målbar, men igen det er meget svært at afgøre på et billede.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Suroma skrev: tors 8. aug 2024 10:37
Jan Lauridsen skrev: tors 8. aug 2024 10:32 Tak Suroma - og ja til dinoflagellates ostreopsis som er i behandling med UV lys. Dit svar viser jo fint du hurtigt kan aflæse noget det utrænede øje ikke fanger. Mht dinos var hele tanken dækket af dinos på bund og sten, hvilket UV fik elimineret på få dage. Jeg har lavet et indlæg om det her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93#p860193
Svag grøn farve, manglende fluorescens og glans..... chrom kunne også være lav eller ikke målbar, men igen det er meget svært at afgøre på et billede.
Tak! "Chromium Not detectable" ifølge ICP :GO
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Jan kunne følgende udsagn være korrekt for din seneste icp test?

Forholdet mellem Nitrat og fosfat er væsentlig langt fra fra 100:1?
Jod er under 0,05 mg/l
Fluor er under 1 mg/l
Brom er under 55 mg/l
Molybdæn er under 10 µg/l
Disse værdier er meget ofte udløser for dinoer.
Ikke alle behøver ligge udenfor, men 3-4 af de værdier som ikke passer, kvitterer tit med et dinoudbrud.
Hvis du har lyst må du meget gerne linke til den, så vil jeg prøve at kikke på relationerne mellem de forskellige elementer.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Suroma skrev: tors 8. aug 2024 11:42 Jan kunne følgende udsagn være korrekt for din seneste icp test?

Forholdet mellem Nitrat og fosfat er væsentlig langt fra fra 100:1?
Jod er under 0,05 mg/l
Fluor er under 1 mg/l
Brom er under 55 mg/l
Molybdæn er under 10 µg/l
Disse værdier er meget ofte udløser for dinoer.
Ikke alle behøver ligge udenfor, men 3-4 af de værdier som ikke passer, kvitterer tit med et dinoudbrud.
Hvis du har lyst må du meget gerne linke til den, så vil jeg prøve at kikke på relationerne mellem de forskellige elementer.
Det ville da være dejligt med din feedback. Her er link: https://lab.faunamarin.de/en/share/analysis/139215
Testen forekommer noget uoverskuelig for mig fordi der er så meget der slår ud som "mangler". Du har ret Nitrat:Fosfat ratio helt skæv. Iodine: 0.053 mg/l, Flourine: 0.38 mg/l, Brom: 66.5 mg/l og Mobybdæn: 6.14 µg/l Testen er fra 31-05-2024 og siden har jeg ikke gjort noget ud over dosere RKS, bekæmpe dinos, samt få nitrat og fosfat tilbage. Pt ligger min Nitrat på 10-15 og fosfat på 0,04 - 0,05 målt med Hanna testers.
Jeg ser frem til din vurdering.
PS: jeg vil sende næste ICP test efter UV og dinos er i kontrol - dvs medio august, vel vidende dinos kommer af ubalance. Måske en forkert tilgang :)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Jeg er i fuld gang med at justere værdier her 🥴
IMG_2046.jpeg
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Jeg mener at man for en del år tilbage fandt frem til at Xenia simpelthen forsvandt, når jod var for lavt.
Det var dengang et akvarie fyldt med pulsing Xenia, virkelig vakte opsigt.
I dag betragter vi dem nærmest som ukrudt der skal udryddes.
Men dengang undrede mange sig over at de pludselig kunne forsvinde over et par dage, efter at havde stået flot i lang tid.
Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste det, men man fandt ud af at der var en sammenhæng mellem korrekte jodværdier og flotte pulserende Xenia 😊
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Engelquist skrev: tors 8. aug 2024 16:33 Jeg mener at man for en del år tilbage fandt frem til at Xenia simpelthen forsvandt, når jod var for lavt.
Det var dengang et akvarie fyldt med pulsing Xenia, virkelig vakte opsigt.
I dag betragter vi dem nærmest som ukrudt der skal udryddes.
Men dengang undrede mange sig over at de pludselig kunne forsvinde over et par dage, efter at havde stået flot i lang tid.
Jeg kan desværre ikke huske hvor jeg læste det, men man fandt ud af at der var en sammenhæng mellem korrekte jodværdier og flotte pulserende Xenia 😊
Suroma har nævnt manglende magnesium som et Xenia problem. Måske andre ved om jod også et problem.
Suroma
Reactions:

Indlæg af Suroma »

Respons på din ICP test:
Din salinitet er for høj, baseret på din liter angivelse på 220 liter, skal du fjerne 5,5 liter saltvand og erstatte dette med osmosevand (eller hvad du bruger, jeg anbefaler osmosevand) Gør du dette er du på 35 psu.
Din lidt for høje kh vil falde lidt når saliniteten er på plads, med sps ville jeg holde den på 7,5 – 8.
Kalium er kritisk lav, og bør ligge 20 mg/liter under calcium som er lidt til den lave ende, men ikke noget der er kritisk. Strontium er derimod kritisk lav og bør hæves, denne skal være i relation til kh, calcium og flour.
Manglende strontium giver dårlig vækst og farver på kalkalger og sps koraller. Den bør ligge på 8-8,5 mg/L
Jod og flour er begge lave, især flour, dette kan sammen med ubalance i forholdet mellem nitrat og fosfat være det som udløser dinoflaggelater, er dette forhold i orden sammen med brom (brom ligger fint), forsvinder dinoerne som regel af sig selv. Er forholdet ikke i orden kan du kæmpe med det meget lange. Halogenerne er ligeledes med til farveudvikling og hjælper med at beskytte korallerne med parasiter.
Dit forhold mellem nitrat og fosfat er ude af balance, dette medvirker også til dino udbrudet.
Du har ikke noget forsfat depot i akvariet, det er godt.Men den er meget lav ift. nitrat.
Zink, Vanadium, Nikkel, Mangan, Molybdæn, Jern, Chrom og Kobalt og Barium er for lave kobber er lav men ikke kritisk.
Tin er meget højt, dette tyder på at akvariet er nyt og ikke et der har kørt længe.
Du vil lave ny icp test når dino er i kontrol, det er bare svært hvis ikke du aktivt styrer imod ved at rette op på kritiske værdier.
Mange af de andre ting der mangler er i bagatelgrænsen og uden kritisk betydning.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Suroma skrev: fre 9. aug 2024 12:35 Respons på din ICP test:
Din salinitet er for høj, baseret på din liter angivelse på 220 liter, skal du fjerne 5,5 liter saltvand og erstatte dette med osmosevand (eller hvad du bruger, jeg anbefaler osmosevand) Gør du dette er du på 35 psu.
Din lidt for høje kh vil falde lidt når saliniteten er på plads, med sps ville jeg holde den på 7,5 – 8.
Kalium er kritisk lav, og bør ligge 20 mg/liter under calcium som er lidt til den lave ende, men ikke noget der er kritisk. Strontium er derimod kritisk lav og bør hæves, denne skal være i relation til kh, calcium og flour.
Manglende strontium giver dårlig vækst og farver på kalkalger og sps koraller. Den bør ligge på 8-8,5 mg/L
Jod og flour er begge lave, især flour, dette kan sammen med ubalance i forholdet mellem nitrat og fosfat være det som udløser dinoflaggelater, er dette forhold i orden sammen med brom (brom ligger fint), forsvinder dinoerne som regel af sig selv. Er forholdet ikke i orden kan du kæmpe med det meget lange. Halogenerne er ligeledes med til farveudvikling og hjælper med at beskytte korallerne med parasiter.
Dit forhold mellem nitrat og fosfat er ude af balance, dette medvirker også til dino udbrudet.
Du har ikke noget forsfat depot i akvariet, det er godt.Men den er meget lav ift. nitrat.
Zink, Vanadium, Nikkel, Mangan, Molybdæn, Jern, Chrom og Kobalt og Barium er for lave kobber er lav men ikke kritisk.
Tin er meget højt, dette tyder på at akvariet er nyt og ikke et der har kørt længe.
Du vil lave ny icp test når dino er i kontrol, det er bare svært hvis ikke du aktivt styrer imod ved at rette op på kritiske værdier.
Mange af de andre ting der mangler er i bagatelgrænsen og uden kritisk betydning.
Tak for dit fyldige svar Suroma og den tid du har taget dig <3 Jeg sender FM ICP afsted om en uge. De elementer jeg kan måle er rettet nu, resten håber jeg RKS doseringen har løftet op til mere rimeligt niveau. Hvis næste ICP viser samme mangler må jeg shoppe lidt ekstra dosering. Er det fortsat så langt fra på alle de samme parametre er jeg tilbøjelig til at re-vurdere om RKS er det rette valg for mig. Det er dyrt! Btw jeg korer med RO og stræber efter 35psu som du foreslår. Kh ligger pt og svinger mellem 7,9 -8,1 så kan godt sænkes lidt.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af SamuelChristensen »

Der bliver besvaret på en global efterspørgsel og I skal nok høre om det. Men Tropic Marin synes at vandskifte med et godt salt er den bedste måde at korrigere sporstoffer med. Med et godt salt bliver alle værdierne jo balancerede.
Balanceret salt + balanceret dosering = nem succes. Og det skal netop være nemt, for at appellere til folk der vil have et flot akvarie med alle typer koraller uden at de skal lege professor. Det har altid været Tropic Marins mål. Leonardo fra Leonardos Reef retter altid op med store vandskifte hvis der skulle opstå noget. https://leonardosreef.com/product-categ ... ollection/
Hans koraller mangler sku ikke noget og de doseres med Tropic Marin sporstoffer - ikke mikrodoseringer. Så hvorhenne kommer retorikken fra at det er nødvendigt at mikrodosere sporstoffer for at acroporaerne står knivskarpt?

Angående acropora farver så er der MANGE anekdoter derude og hvis man begynder at sammenligne dem så stikker de jo i hver sin retning. Så hvad er egentligt på spil? Det er sku nok ikke om strontium ligger på 7.8 eller 8.2. Der er flotte acroporaer med alle farverne i akvarier med lave værdier og i akvarier med høje værdier. Det er omsonst at kigge på de værdiers små forskelle som noget som helst der har betydning for hvordan korallerne ser ud. Ja, du skal ikke have for mange tungmetaller, det er klart.

Korallers sundhed er meget vigtigere. Jeg tænker at hvis folk fik styr på deres alger, skadedyr, lys og flow så ville de opleve en LANGT større forbedring i farver end hvis de mikrodoserer.

Derudover så har vækstspidser bare en anden farve og små fragmenter kan gøre mærkelige ting i deres farveudtryk. Så en koral der ser lidt mat ud i farven , trænger måske bare til at gå i vækst. Ikke til en mikrodosering.

I Tropic Marins forskning handler korallers sundhed mest af alt om næring. Anekdoter om NO3 og en ratio florerer, men alt forskning viser at NO3 faktisk hæmmer væksraten- Det er dyrt for koraller at bruge NO3 som nitrogenkomponent. De er udviklet til at bruge ammonia og partikelfosfat. Det får de igennem fisk. Gællerne udskiller ammonia hele tiden, ja tak. Afføringen er små madpakker af partikel fosfat, ja tak. Hvis du mangler fisk, så er der produkter der kan gøre det samme. Stabile forhold emd korrekt næring og fysisk miljø - så skal korallerne nok vise sig flotte frem.

Det er en kedelig holdning og jeg debatterede med mig selv om jeg skulle involvere mig i jeres hyggelige tråd her. Men så så jeg at jeg var inviteret til at kommentere :D Så værsgo... :)
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Sgu dejligt du deltager, undskyld sproget 🥰
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

SamuelChristensen skrev: fre 9. aug 2024 16:19

Der bliver besvaret på en global efterspørgsel og I skal nok høre om det. Men Tropic Marin synes at vandskifte med et godt salt er den bedste måde at korrigere sporstoffer med. Med et godt salt bliver alle værdierne jo balancerede.
Balanceret salt + balanceret dosering = nem succes. Og det skal netop være nemt, for at appellere til folk der vil have et flot akvarie med alle typer koraller uden at de skal lege professor. Det har altid været Tropic Marins mål. Leonardo fra Leonardos Reef retter altid op med store vandskifte hvis der skulle opstå noget. https://leonardosreef.com/product-categ ... ollection/
Hans koraller mangler sku ikke noget og de doseres med Tropic Marin sporstoffer - ikke mikrodoseringer. Så hvorhenne kommer retorikken fra at det er nødvendigt at mikrodosere sporstoffer for at acroporaerne står knivskarpt?

Angående acropora farver så er der MANGE anekdoter derude og hvis man begynder at sammenligne dem så stikker de jo i hver sin retning. Så hvad er egentligt på spil? Det er sku nok ikke om strontium ligger på 7.8 eller 8.2. Der er flotte acroporaer med alle farverne i akvarier med lave værdier og i akvarier med høje værdier. Det er omsonst at kigge på de værdiers små forskelle som noget som helst der har betydning for hvordan korallerne ser ud. Ja, du skal ikke have for mange tungmetaller, det er klart.

Korallers sundhed er meget vigtigere. Jeg tænker at hvis folk fik styr på deres alger, skadedyr, lys og flow så ville de opleve en LANGT større forbedring i farver end hvis de mikrodoserer.

Derudover så har vækstspidser bare en anden farve og små fragmenter kan gøre mærkelige ting i deres farveudtryk. Så en koral der ser lidt mat ud i farven , trænger måske bare til at gå i vækst. Ikke til en mikrodosering.

I Tropic Marins forskning handler korallers sundhed mest af alt om næring. Anekdoter om NO3 og en ratio florerer, men alt forskning viser at NO3 faktisk hæmmer væksraten- Det er dyrt for koraller at bruge NO3 som nitrogenkomponent. De er udviklet til at bruge ammonia og partikelfosfat. Det får de igennem fisk. Gællerne udskiller ammonia hele tiden, ja tak. Afføringen er små madpakker af partikel fosfat, ja tak. Hvis du mangler fisk, så er der produkter der kan gøre det samme. Stabile forhold emd korrekt næring og fysisk miljø - så skal korallerne nok vise sig flotte frem.

Det er en kedelig holdning og jeg debatterede med mig selv om jeg skulle involvere mig i jeres hyggelige tråd her. Men så så jeg at jeg var inviteret til at kommentere :D Så værsgo... :)
Samuel, tak for dit forfriskende input. Det får mig, og sikkert også andre, til at reflektere og revurdere vejen mod det perfekte. Jeg insisterer lidt på, at det trænede øje kan opdage mistrivsel og baseret på erfaring vide, hvad der sker i vandet. Den viden og erfaring er noget, jeg personligt værdsætter meget. Selvom løsningerne kan variere, hvad enten det handler om vandskifte, sporstoffer, lys eller flow, bør det ikke skygge for den dialog, vi har om korallerne. Jeg er enig i, at træning af øjet og helhedsindtrykket er vigtige aspekter. Jeg ser frem til at lære mere og slippe de dogmer og anekdoter, vi ofte lever med.
Vi er nogle stædige sjæle, der holder fast i vandskiftet som en gammel vane. Personligt kører jeg med AWC (Automatisk Vandudskiftning) på omkring 1% om dagen. Men er det nok? Det lyder næsten som om mere er bedre! De, der ikke laver regelmæssige vandskift, er vel ‘doomed-to all-kinds-of-dosing’ – inklusive metoder til at fjerne affaldsstoffer. Måske skulle vi oprette en anekdote-stream her på SF. Én, der både er morsom og saglig. Jeg har personligt svært ved at skelne mellem anekdoter, ammestuesnak og mere fakta baseret tilgange. Og lad os ikke glemme de nye hypede trends, der en dag bliver til anekdoter.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"