Erfaringer med opstart af Bolus metoden

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Erfaringer med opstart af Bolus metoden

Indlæg af Seniorreefer »

Jan, jeg overvejer Fauna marin Balling light eller andre væsker , som kan styres på afstand gennem cloud løsninger
Jeg er ved at tygge mig igennnem 92+ sider og links osv. godt nok mange holdninger
Det smarte ved Balling light er sporstofferne sammen med doseringen.
Aquafair har lavet lignede produkt, dog med 4 part, for at holde saltbalancen. Dog langt billigere end FM
Senest rettet af Seniorreefer tors 9. jan 2025 10:56, rettet i alt 3 gange.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: tors 9. jan 2025 10:01 Tidligere da vi kørte med HQI, hvor lyset tændte på fuld styrke (uden at tilsætte al kh inden lyset tændte) synes jeg da ikke det gav problemer med korallerne?
Jeg er enig, men der er min evne og viden allerede væk. Kan se en skriver i FM gruppen han har kørt med det i 7 måneder uden at se effekten. Claude spørger ind til foder typer en anden skriver måske lyset ikke er godt nok osv.
Det virker til ikke alle opnår den bolus effekt

Mit spørgsmål er. Hvis du har vækst, flotte farver osv med det system du kører med, hvad er det så BOLUS metoden giver mere🤷🏻‍♂️

Det her handler om phykologien som vi mennesker elsker. At være i en gruppen som er populært og kan gå rundt og bære flaget. Ses tydeligt af andet hardware eller metoder 🫶🏻
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Engelquist skrev: tors 9. jan 2025 10:01 Tidligere da vi kørte med HQI, hvor lyset tændte på fuld styrke (uden at tilsætte al kh inden lyset tændte) synes jeg da ikke det gav problemer med korallerne?
Det med at man giver alt KH har ikke noget at gøre med, at der skal være halogener til stede. Man ville sagtens kunne starte lyset med 100%, hvis man eksempelvis doserer over 24 gange. Som sagt handler det om, at der er halogener, så korallerne kan beskytte sig mod lyset. :GO
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg har spurgt i Club Melevsreef og deres syn på emnet, og om vi kan få ham til at lave en livestream omkring det. Claude skrev han også ville joine streamen hvis han evt tillod det, så alle vores spørgsmål kan blive afklaret, det kunne være fedt og få tingende sat på plads.
Kunne være fedt, hvis både Randy og Claude joinede
Jeg har brugt lidt af det vi diskuterede fra vores tråd🤞😊

Ind og kommentere, så vi kan få ham til at tage emnet op ❤️

...https://www.facebook.com/groups/melevsreef/
Senest rettet af Seniorreefer tors 9. jan 2025 14:34, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

@crazy seahorse @Engelquist

Tror vi er ved at blive gammel af gårde :K :T

Man skal hvis have været i denne hobby i mange år for at have sådan et syn som dette, vi hopper ikke sådan lige på det første eller bedste

Han har jo ret :y
Once or twice a year without fail, someone always finds some magic bullet that never ends up being a magic bullet.
It’s been this way since I started in the hobby in the early 2000’s.
Keep doing what YOU’RE doing if your tank is successful.
Ind og kommentere, så vi kan få ham til at tage emnet op ❤️

...https://www.facebook.com/groups/melevsreef/
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Seniorreefer skrev: tors 9. jan 2025 10:16 Jan, jeg overvejer Fauna marin Balling light eller andre væsker , som kan styres på afstand gennem cloud løsninger
Jeg er ved at tygge mig igennnem 92+ sider og links osv. godt nok mange holdninger
Aquafair har lavet lignede produkt, dog med 4 part, for at holde saltbalancen. Dog langt billigere end FM
Ja, et af mine kriterier var jeg kunne være hjemmefra i 4+ uger og alligevel være i kontrol. Det blev testet i september og oktober 2024. Der er nogle besnærende fordele med FM BL & Trace 1-3 elements og benytter man FM ICP får man så meget foræret. Der er vist en særlig grund til Aguafair har 4 part som mangler ved FM BL.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: tors 9. jan 2025 16:04
Seniorreefer skrev: tors 9. jan 2025 10:16 Jan, jeg overvejer Fauna marin Balling light eller andre væsker , som kan styres på afstand gennem cloud løsninger
Ja, et af mine kriterier var jeg kunne være hjemmefra i 4+ uger og alligevel være i kontrol. Det blev testet i september og oktober 2024. Der er nogle besnærende fordele med FM BL & Trace 1-3 elements og benytter man FM ICP får man så meget foræret. Der er vist en særlig grund til Aguafair har 4 part som mangler ved FM BL.
Det er den helt gamle version, som Hans Werner Balling lavede, som alle bruger i dag i mere eller mindre forbedrede former og udgaver.. Jeg er ikke kemisk, men behovet for den 4 er der tilføjes for meget salt, så saltholdigheden stiger. Han har selv en artikel omkring det på hans hjemmeside.

En ting er jeg blevet overrasket over, er angrebet på Claude i den tråd jeg har begyndt i US. :-o Lad os for pokker holde os til data
Oscar Haglund
Claude Schuhmacher find another independent accredited chemist with decades of reefing experience then? Otherwise you just look scared.
Claude Schuhmacher
·
Thats the point Oscar why a meeting made no sense, You even did not think about that there are other people able to work things in reefkeeping out. I share my experience which is by the way a bit bigger then most of your experts. And i have the Data from our Lab. So its surly not fear, is the point that there is a personal issue. So tell me why i should do that if the goal is only to act like i would attack your superstar. I had this experience many years ago with another discussion. I offer to answer questions if somebody is interested in i am happy if not,,, i do not care about.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

. dobbelt post
Senest rettet af Seniorreefer fre 10. jan 2025 10:19, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Så er der hul igennem. Krydser fingre for det kommer til at ske
maybe bolus stream
maybe bolus stream
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Det virker på R2R som om erfaringerne er meget blandede.

Jeg har ikke læst alle 90+ sider, men er der nogen der tillægger pH-stigningen som den faktor, der rent faktisk bidrager mest positivt til det samlede regnestykke? Måske dem der allerede har pH i den gode ende ikke oplever samme øgede vækst?
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Stefan skrev: fre 10. jan 2025 13:57 Det virker på R2R som om erfaringerne er meget blandede.

Jeg har ikke læst alle 90+ sider, men er der nogen der tillægger pH-stigningen som den faktor, der rent faktisk bidrager mest positivt til det samlede regnestykke? Måske dem der allerede har pH i den gode ende ikke oplever samme øgede vækst?
Jeg havde en Co2 scrubber på inden.. min ph lå på 8.10-8-45 så skiftede jeg til bolus (der må man ikke bruge co2 scrubber)
så den blev taget fra og nu ligger jeg på 8.1-8-35 og jeg oplever meget kraftigere vækst og sundere koraller..

Frag garage siger det samme specielt det med sundere koraller
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: tors 9. jan 2025 17:36 Så er der hul igennem. Krydser fingre for det kommer til at ske

IMG_4702.jpeg
Jeg har ikke adgang til gruppen, så hvordan gik det?😊
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: fre 10. jan 2025 15:50
Seniorreefer skrev: tors 9. jan 2025 17:36 Så er der hul igennem. Krydser fingre for det kommer til at ske

IMG_4702.jpeg
Jeg har ikke adgang til gruppen, så hvordan gik det?😊
Han har bare kommenteret på det kunne være et godt debat emne, så måske er vi heldige. Han har liket Claudes tilbud, tror kun det er marc og Claude som ved det

https://www.youtube.com/@melevsreef
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Nu har jeg lige set Bolius videoen igen, er det korrekt forstået at man blander det som Balling light med sporestoffer i? Eller kunne man når man tilsætter blot tilsætte pulveret (hvor opløsningen så sker i akvariet)?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: fre 10. jan 2025 17:25 Nu har jeg lige set Bolius videoen igen, er det korrekt forstået at man blander det som Balling light med sporestoffer i? Eller kunne man når man tilsætter blot tilsætte pulveret (hvor opløsningen så sker i akvariet)?
Når du opblander væsken tilføjer du sporstofferne deri. Jeg laver 2 l KH, tilsætter jeg 10ml Trace 3 sporstof
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Her er min blanding, som jeg anvender som buffer, hvis kalkreaktoren eller kalkvand ikke giver nok
IMG_4708.jpeg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: fre 10. jan 2025 17:27
ttkthomsen skrev: fre 10. jan 2025 17:25 Nu har jeg lige set Bolius videoen igen, er det korrekt forstået at man blander det som Balling light med sporestoffer i? Eller kunne man når man tilsætter blot tilsætte pulveret (hvor opløsningen så sker i akvariet)?
Når du opblander væsken tilføjer du sporstofferne deri. Jeg laver 2 l KH, tilsætter jeg 10ml Trace 3 sporstof
Det ligner den sammen blanding jeg laver som jeg også har back up på mit system :biggrin:

Men i video bliver der vist 2 væsker, den ordinære balling hvor der sker en flage reaktion og så FM hvor der ikke sker en flagreaktion så og så syntes jeg bare han næver på et tidspunkt at man kan putte det pulver man har beregnet man skal bruge i akvariet, men jeg har sikkert misforstået det.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: fre 10. jan 2025 18:31
Seniorreefer skrev: fre 10. jan 2025 17:27
Det ligner den sammen blanding jeg laver som jeg også har back up på mit system :biggrin:

Men i video bliver der vist 2 væsker, den ordinære balling hvor der sker en flage reaktion og så FM hvor der ikke sker en flagreaktion så og så syntes jeg bare han næver på et tidspunkt at man kan putte det pulver man har beregnet man skal bruge i akvariet, men jeg har sikkert misforstået det.
Så meget har jeg ikke studeret den endnu. Jeg leder efter fakta :sneaky2:
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Nu har jeg låst ordentlig op på bolius metoden, det lyder altså meget simpelt/smart. Hvis man køre balling i forvejen, kan jeg godt forstå man hopper over på denne metode.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: lør 11. jan 2025 15:04 Nu har jeg låst ordentlig op på bolius metoden, det lyder altså meget simpelt/smart. Hvis man køre balling i forvejen, kan jeg godt forstå man hopper over på denne metode.
Men enig, hvis folk allerede kører det.

Havde du en billig reaktor til salg nu🫶🏼
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: lør 11. jan 2025 15:11
ttkthomsen skrev: lør 11. jan 2025 15:04 Nu har jeg låst ordentlig op på bolius metoden, det lyder altså meget simpelt/smart. Hvis man køre balling i forvejen, kan jeg godt forstå man hopper over på denne metode.
Men enig, hvis folk allerede kører det.

Havde du en billig reaktor til salg nu🫶🏼
Nej ikke endnu😂, men det må være dejligt med en metode hvor man ikke havde bøvlet med ph’en.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

PH er en konkret effekt ved Bolus og er i sig selv grund nok for mig. Som nævnt tidligere, droppede jeg både kalkwasser og refugium med makroalger med lys om natten, hvilket resulterede i en bedre PH. Stigningen i PH inden lyset tændes har også en betydning for væksten. Tidligere skulle jeg vente nogle timer ind i lysperioden for at se en PH over 8,2, men nu når jeg det kort efter lyset tændes. Mine Acropora, selv de mere sarte, jubler fra morgenstunden. Jeg kører ikke FM Balling Light, så jeg holder mig til metoden alligevel. Om effekten er bedre med FM Balling Light vil jeg nok teste på et tidspunkt. Spørgsmålet er, om jer med reaktorer ikke kan få noget af effekten ved deldosering af KH eller ændre reaktoren til at dosere mest i de sidste timer inden lyset tændes til 100%
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Jan Lauridsen skrev: fre 17. jan 2025 09:44 PH er en konkret effekt ved Bolus og er i sig selv grund nok for mig. Som nævnt tidligere, droppede jeg både kalkwasser og refugium med makroalger med lys om natten, hvilket resulterede i en bedre PH. Stigningen i PH inden lyset tændes har også en betydning for væksten. Tidligere skulle jeg vente nogle timer ind i lysperioden for at se en PH over 8,2, men nu når jeg det kort efter lyset tændes. Mine Acropora, selv de mere sarte, jubler fra morgenstunden. Jeg kører ikke FM Balling Light, så jeg holder mig til metoden alligevel. Om effekten er bedre med FM Balling Light vil jeg nok teste på et tidspunkt. Spørgsmålet er, om jer med reaktorer ikke kan få noget af effekten ved deldosering af KH eller ændre reaktoren til at dosere mest i de sidste timer inden lyset tændes til 100%
Jeg ændret lys i lørdags, efter bolus metoden og så ændre jeg min tilsætning af sporestoffer til 30 minutter før lyset tændes. Det har desværre ikke givet nogen nævneværdig effekt hos mig på ph'en. Det kunne være jeg skulle teste en hybrid metode som du forslår? Har balling light tilslutte systemet også hvis kalkreaktor skulle fejle, så det er jo bare at skrue lidt ned for reaktoren og starte doserings pumpen :h jeg overvejer lige.

Og så glæder jeg mig til nørdemødet hos Bo, hvor jeg påtænker at sætte mig ved siden af Casper og udspørge ham om metoden :beer:
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

ttkthomsen skrev: fre 17. jan 2025 10:58 Og så glæder jeg mig til nørdemødet hos Bo, hvor jeg påtænker at sætte mig ved siden af Casper og udspørge ham om metoden :beer:
God idé at inddrage Casper og han kan sikkert åbne op for de nye tiltag fra FM på området. Jeg kan desværre ikke deltage.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

ttkthomsen skrev: fre 17. jan 2025 10:58
Jan Lauridsen skrev: fre 17. jan 2025 09:44 PH er en konkret effekt ved Bolus og er i sig selv grund nok for mig. Som nævnt tidligere, droppede jeg både kalkwasser og refugium med makroalger med lys om natten, hvilket resulterede i en bedre PH. Stigningen i PH inden lyset tændes har også en betydning for væksten. Tidligere skulle jeg vente nogle timer ind i lysperioden for at se en PH over 8,2, men nu når jeg det kort efter lyset tændes. Mine Acropora, selv de mere sarte, jubler fra morgenstunden. Jeg kører ikke FM Balling Light, så jeg holder mig til metoden alligevel. Om effekten er bedre med FM Balling Light vil jeg nok teste på et tidspunkt. Spørgsmålet er, om jer med reaktorer ikke kan få noget af effekten ved deldosering af KH eller ændre reaktoren til at dosere mest i de sidste timer inden lyset tændes til 100%
Jeg ændret lys i lørdags, efter bolus metoden og så ændre jeg min tilsætning af sporestoffer til 30 minutter før lyset tændes. Det har desværre ikke givet nogen nævneværdig effekt hos mig på ph'en. Det kunne være jeg skulle teste en hybrid metode som du forslår? Har balling light tilslutte systemet også hvis kalkreaktor skulle fejle, så det er jo bare at skrue lidt ned for reaktoren og starte doserings pumpen :h jeg overvejer lige.
Har du afprøvet hybridmetoden?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Besvar

Tilbage til "Forum generelt"