VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Erfaringer med opstart af Bolus metoden

Generel tråd kun omhandlende dette forum.
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Erfaringer med opstart af Bolus metoden

Indlæg af Jan Lauridsen »

Jeg har oprettet et opslag under "Akvarier 101 -> 250 Liter" som beskriver mine erfaringer med Bolus. Opslaget vil jeg vedligeholde indtil jeg når steady state.

https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php ... 83#p859983

mvh Jan
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Re: Erfaringer med opstart af Bolus metoden

Opdateret med status og friske billeder: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php ... 83#p859983
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Hej Jan

Jeg laver senere et oplæg om mulige valg af metode i det nye setup, jeg laver.

Jeg ved ikke hvordan jeg efterhånden skal forholde mig til de mange påstande omkring BOLUS. Suroma skrev til mig på FM gruppen, jeg ville kunne komme meget længere med mit setup, hvis jeg valgte kun FM og ikke

Her er hvad Randy Holmes skriver om bolus metoden. I bund grund mener han lyset er skyld i den forhøjede PH ikke kemien, da der ingen videnskabelig bevis er på det.
From R2R and written by Randy Holmes-Farley: "I spent a little time just now on some foreign language forums reading what was written about this method, and this thread.
Since many people often do not want to read 78 pages of discussion here, I'll summarize my thoughts again. Folks in any other forum around the world should feel free to take this summary back to their native language forum.
1. I have no doubt that operating a reef tank using the "Bolus" method can grow corals just fine. Bolus dosing of alkalinity and rapid start lighting using metal halides has been done successfully for decades.
2. Anyone saying it grows corals better than some other method should identify what that other method is. This aspect seems very often missing, leaving it unclear what it even means to "work better". I'm sure it works better than some others.
3. Turning lights up faster than usual will cause pH to rise faster than usual and maybe higher. That effect makes it impossible to discern from anyone fully doing "the method" whether bolus dosing itself is impacting pH.
4. It is exactly known and understood how different alkalinity additives impact pH and alkalinity. The fact that seawater is a complex setting does not make it impossible to know these things.
5. Corals like what they like, and we do not always understand all of what they like, which also may vary by organism. Do they respond positively to a sudden increase in alkalinity? I do not know.
6. By the same token, we do know that corals seem to grow faster at both higher alkalinity and higher pH. Anything that is done to boost these things may make them grow faster. Again, the question is compared to what, but higher pH from lighting increases and/or higher alkalinity from a bolus alkalinity dose that peaks at higher alkalinity than spread out dosing may boost coral growth.
7. Many of the FM mechanistic claims are simply incorrect. Trying to provide them may help their cause for many reefers who are convinced, but to those who look deeper, they simply serve to make it clear there is no mechanistic basis for the claims except those mentioned in 3-6. Discussion of invisible crystals of unknown composition, a calculator doing incorrect calculations of alkalinity dosed, and false comments about buffer system failures only serve to make it clear that there is no base of understanding behind the method.
So to summarize,
it is clear there is nothing wrong with doing it,
it is unclear if (and where/when) there are benefits aside from more lighting
there is no basis in science for many of the mechanistic claims.
"
Jeg har markeret lidt omkring tvivlen af metoden
Hvad er din erfaring med din vækst og måske en lille foto opdatering. :heart:
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Jeg kan ikke bevise meget, selvom jeg har fulgt Bolus-metoden i seks måneder nu. Undervejs er jeg blevet mindre bange for kraftigt lys og har mere end fordoblet min belysning de sidste par måneder. Selvom KH-doseringen virker brutal, hjælper den min pH-værdi til at være over 8,2 fra starten af lysboostet. Belysningen skrues op fra 0 til 100 % over 10 minutter og ligger på dette niveau i 3-4 timer, inden den reduceres til 85 % de næste 5 timer, indtil aftenbelysningen tager over. Jeg har lys på i cirka 12 timer. Jeg kører derfor en mere brutal Bolus nu end da jeg startede. Med hensyn til vækst og farve har jeg ingen beviser, udover at jeg er tilfreds. Personligt tror jeg på ideen om, at korallerne får et mere metallisk genskær qua 100 % belysning i de farver, de har, hvilket også handler om flow, næring og sporstoffer.

Man kan diskutere, om Bolus er andet end marketing. Jeg mener, det også er marketing, men det betyder ikke, at det ikke virker. Jeg mener også, at der er en vis logik i metoden i forhold til de argumenter, der bruges, uanset om de er dokumenterede. Skifter jeg RKS med noget andet, for eksempel Tropic Marin All-for-Reef, vil jeg stadig fortsætte med Bolus. Så i den forstand er Bolus mere en metode end produkter fra en bestemt leverandør.

Mine billeder er fra i aftes og taget med blåt lys og manipuleret hvidbalance. Jeg forsøger dog at vise de farver, mine øjne oplever i blåt lys. Så poppede er farverne i forhold til 10000K.

Det "trænede øje" vil notere en del ;) Hvad ser du ud over nogle smukke koraller og lidt ostreopsis?
Vedhæftede filer
P1060062-2.jpg
P1060058-2.jpg
P1060057.jpg
P1060052-2.jpg
P1060049-2.jpg
P1060048.jpg
P1060047.jpg
P1060044-2.jpg
P1060042-2.jpg
P1060041-2.jpg
P1060038-2.jpg
P1060037-2.jpg
P1060036-2.jpg
P1060033-2.jpg
P1060031-2.jpg
P1060029-2.jpg
P1060028-2.jpg
P1060027-2.jpg
P1060022-2.jpg
P1060020-3.jpg
P1060020-2.jpg
P1060016-2.jpg
Senest rettet af Jan Lauridsen ons 8. jan 2025 04:27, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

ser godt ud Jan. Jeg skal have lært det med hvidbalance❤️

Edit. Du glemte at sige noget om væksten :T
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: tirs 7. jan 2025 18:42 ser godt ud Jan. Jeg skal have lært det med hvidbalance❤️

Øh nej, det taler jeg lidt udenom, fordi jeg ikke kan vurdere det objektivt. Jeg oplever god vækst nu og ved fra andre, der havde modne og indkørte systemer, at de oplevede markant mere vækst. I mit tilfælde så jeg efter en uge flere hvide vækstpletter på korallerne, end jeg ellers havde set. Men jeg "tror" på det.

Den vakse læser vil notere at dette er post #6 i denne tråd. Den funtion er ny på SF fra i dag.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: tirs 7. jan 2025 18:54
Seniorreefer skrev: tirs 7. jan 2025 18:42 ser godt ud Jan. Jeg skal have lært det med hvidbalance❤️

Øh nej, det taler jeg lidt udenom, fordi jeg ikke kan vurdere det objektivt. Jeg oplever god vækst nu og ved fra andre, der havde modne og indkørte systemer, at de oplevede markant mere vækst. I mit tilfælde så jeg efter en uge flere hvide vækstpletter på korallerne, end jeg ellers havde set. Men jeg "tror" på det.
netop. Tak for din uddybning. Tror du så det er bolus metoden eller bare lys, som i gamle dage med HQI som startede op med fuld blus
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: tirs 7. jan 2025 18:56

netop. Tak for din uddybning. Tror du så det er bolus metoden eller bare lys, som i gamle dage med HQI som startede op med fuld blus
Jeg tror, det handler om mere end bare lyset, i den forstand at vandmængden (læs: bl.a. KH-buffer) i systemet er utilstrækkelig til den eksplosive opstart, som Bolus-metoden forårsager, i modsætning til det store hav, som kan bære det. Jeg har en mistanke om, at korallerne vil blive stressede uden Bolus KH-dosering. Om denne buffer ser anderledes ud ved en enkelt Bolus-dosering frem for at dosere op over natten, ved jeg heller ikke. Således forført til gætterier vil jeg gerne høre jer andre på Bolus om de erfaringer, I har gjort.

Mht WB og styring af samme i kamera og redegeringen er det vist en kamp for de fleste af os.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: tirs 7. jan 2025 19:38
Seniorreefer skrev: tirs 7. jan 2025 18:56

Jeg tror, det handler om mere end bare lyset, i den forstand at vandmængden (læs: bl.a. KH-buffer) i systemet er utilstrækkelig til den eksplosive opstart, som Bolus-metoden forårsager, i modsætning til det store hav, som kan bære det. Jeg har en mistanke om, at korallerne vil blive stressede uden Bolus KH-dosering. Om denne buffer ser anderledes ud ved en enkelt Bolus-dosering frem for at dosere op over natten, ved jeg heller ikke. Således forført til gætterier vil jeg gerne høre jer andre på Bolus om de erfaringer, I har gjort.

Mht WB og styring af samme i kamera og redegeringen er det vist en kamp for de fleste af os.
Har lige talt med Crazy Seahorse omkring det. Tusind tak for dine input ang bolus
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Vil lige ligge referencen til dialogen, omkring BOLUS metoden fra Kemi folk i US.

For dem som ikke kender Randy Holmes, er han set som mange en guru i vores hobby (Kemiker med interesse i vores hobby), med mange år på bagen, men der vægt bag hans ord.

https://www.reef2reef.com/threads/bolus-dosing.1055204/
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: tirs 7. jan 2025 21:11 Vil lige ligge referencen til dialogen, omkring BOLUS metoden fra Kemi folk i US.

For dem som ikke kender Randy Holmes, er han set som mange en guru i vores hobby (Kemiker med interesse i vores hobby), med mange år på bagen, men der vægt bag hans ord.

Her er en opsummering på dansk af Randys indlæg:
Bolus-dosering kan sagtens bruges til at drive et succesfuldt koralrev-akvarium, og der er intet galt med metoden. Det er dog uklart, om den giver væsentlige fordele sammenlignet med andre metoder, da påstandene om dens overlegenhed ofte mangler klare sammenligninger. Mens højere alkalinitet og pH generelt fremmer koralvækst, er mange af de mekaniske forklaringer bag Fauna Marins metode ikke videnskabeligt underbyggede. Derfor bør akvarister være kritiske over for nogle af de påståede mekanismer, men metoden kan stadig være værd at afprøve, hvis man ønsker at eksperimentere.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: tirs 7. jan 2025 22:22
Seniorreefer skrev: tirs 7. jan 2025 21:11 Vil lige ligge referencen til dialogen, omkring BOLUS metoden fra Kemi folk i US.

Her er en opsummering på dansk af Randys indlæg:
Bolus-dosering kan sagtens bruges til at drive et succesfuldt koralrev-akvarium, og der er intet galt med metoden. Det er dog uklart, om den giver væsentlige fordele sammenlignet med andre metoder, da påstandene om dens overlegenhed ofte mangler klare sammenligninger. Mens højere alkalinitet og pH generelt fremmer koralvækst, er mange af de mekaniske forklaringer bag Fauna Marins metode ikke videnskabeligt underbyggede. Derfor bør akvarister være kritiske over for nogle af de påståede mekanismer, men metoden kan stadig være værd at afprøve, hvis man ønsker at eksperimentere.
Du læser hvis som fanden læser biblen: :T

Det han siger kort er følgende
Så for at opsummere,
det er klart, at der ikke er noget galt med at gøre det,
Det er uklart, om (og hvor/hvornår) der er fordele ud over mere belysning
der er intet grundlag i videnskaben for mange af de mekanistiske påstande."
Mange af FM-mekanistiske påstande er simpelthen forkerte
Under alle omstændigheder, er det jo folks valg hvad de ønsker. Bare man ikke hopper på marketing :heart:
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Efter min mening har Randy været dygtig. Han har ikke været aktiv akvarist i mange år og muligvis derfor ikke fulgt udviklingen tæt. Meget af hans teori bygger på, hvordan tingene fungerer i havet, men det kan ikke sammenlignes med et lille, lukket system. I et akvarium har vi en enorm overflade og meget lidt vand, hvilket er det stik modsatte af forholdene i havet, og derfor opfører mange ting sig anderledes.

Personligt er jeg utrolig tilfreds med BOLUS metoden. Jeg har aldrig oplevet bedre vækst og farver, og mit KH forbrug er steget med 200 % sammenlignet med forbruget inden opstart. Det tager lidt tid, før alt stabiliserer sig, men når det sker, bliver forskellen virkelig tydelig.

Man kan godt bruge andre produkter til BOLUS metoden, men efter min mening er det risikabelt. Grunden er, at man ikke ved præcist, hvad der er i de andre produkter. Det er også derfor, at Fauna Marin anbefaler deres egne produkter de ved præcis, hvad de indeholder. De kan jo ikke gå ud og anbefale eksempelvis Aquaforest Balling, hvis det senere viser sig, at de bruger noget andet end bicarbonat. Det ville være for risikabelt for Fauna Marin at tage ansvar for produkter, som de ikke selv kontrollerer.

Jeg forstår heller ikke, hvordan nogen kan mene, at det hele bare er markedsføring. Hvis man allerede bruger Fauna Marin Balling, skal man ikke ud og købe noget ekstra man har alt, hvad man skal bruge. Hvis man derimod bruger andre metoder, skal man selvfølgelig skifte til Fauna Marin Balling, men igen de kan kun stå inde for deres egne produkter, og det giver god mening.

Jan, jeg tror ikke, du oplever den fulde effekt af BOLUS metoden endnu, fordi du har nogle udfordringer i dit akvarie dino).

Der vil altid være folk, der tvivler på BOLUS metoden, og det skal de have lov til. Ingen tvinger nogen til noget man skal vælge det, man selv tror mest på. Jeg kan bare sige, at både jeg og dem, jeg kender, der bruger metoden, er utrolig glade for den.

Desuden kommer Claude med en bog i løbet af 2025, som efter sigende vil bevise mange af de kemiske principper bag metoden. Det bliver spændende at se.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Dejligt at høre. :GO :heart:

Edit.
Jeg har ikke nogen grund til at være for eller imod. Jeg står bare i den situation jeg skal til at vælge metode for mit nye setup., derfor laver jeg mit research og årsagen til jeg spurgte ind til Jans tråd og din far sagde jeg skulle kun bruge FM produkter.. Crazy Seahorse fortalte mig du også kørte med den
Problemet er bare hvis der læses i den store 92 siders tråd, siges der også denne metode har været brugt i årstider, selv jeg bruger den med lyset. Man skal være ærlig omkring sit produkt.
Derudover er den FM KH som bruges ,ikke mystik og bruges af andre selv tropic marin produkter, da det allerede er testet af Randy og er helt normalt til andet i denne hobby der tilsættes.
Kemi er kemi, om han er ældre eller ny viden, er kemi stadigvæk kemi
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Det er korrekt, at metoden har været brugt i mange år, men der er blevet tilføjet nogle nye elementer, blandt andet sporestoffer. De hjælper korallerne med at beskytte sig mod det kraftige lys. Så ja, metoden er kendt fra tidligere, men den er blevet videreudviklet og forbedret.

Det der hæver pH, er blandt andet lyset, men det handler også om kh doseringen eksempelvis doserer jeg kh kl10:30 altså 30 minutter før lyset tændes. Når jeg begynder at dosere kh, stiger min pH med det samme. Det viser, at det er en kombination af kh dosering og lys, der giver pH boostet.

Det er heller ikke helt korrekt at sige, at Fauna Marins kh opløsning er magen til. De tilføjer noget ekstra til deres opløsning, som booster pH og gør det lettere for korallerne at optage kh. Jeg har selv prøvet aquafair Balling, som også bruger bicarbonat, men det virkede ikke. Det var først, da jeg skiftede til Fauna Marin Balling, at jeg oplevede BOLUS effekten. Det er fordi at Fauna Marin tilsætter noget ekstra til deres kh opløsning. Hvad det præcis er, vil de ikke fortælle.

Der er forskel på, hvordan kemien opfører sig i havet og i et akvarium, og det har Randy også fået kritik for. Han mangler stadig at bevise, at det ikke er kh doseringen, der blandt andet bidrager til pH boost. Mange brugere af BOLUS og Fauna Marin selv har lagt beviser frem i HTU når KH doseres 30 minutter før lyset tændes, begynder pH at stige med det samme. Når lyset så tænder stiger pH yderligere.

Det er helt fint, at folk er kritiske og kræver beviser fra Fauna Marin men korallerne lyver ikke bolus virker. Jeg tror dog ikke, at mange folk på R2R nogensinde vil acceptere det uanset hvor gode beviser der bliver fremlagt. Mange af dem har bare et kæmpe had til Claude og Doug dsv.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Mine observationer er baseret på personlige erfaringer og virker interessante, fordi jeg skiftede fra FM Balling Light til MR RKS 2,5 måneder før jeg begyndte at bruge Bolus. Jeg forhørte mig på forhånd hos Akil fra MR om eventuelle risici (carbonat vs bicarbonat) ved skiftet. Derudover udførte jeg overgangen gradvist over flere dage for nøje at observere reaktionerne i akvariet.

Det kunne derfor være interessant at gennemføre en kontrolleret tilbagegang til FM Balling Light for at observere eventuelle ændringer. Det vil jeg overveje, når mit system er fri for ostreopsis og forekommer 100% stabilt og modent. Det er trods alt kun 10 måneder siden, jeg genstartede. Måske kan jeg forhøre mig hos Claude inden eksperimentet, så vi kan samle flere relevante informationer. Det kunne da være interessant.

Selv om mine observationer er anekdotiske, er det svært at benægte pH-effekten. Min pH stiger med 0,2 dKH, når der doseres KH, og inden lyset tændes.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

ATI Essentials + (Balling) hæver også pH og er målrettet sps akvarier.
Dog med ligelig tilsætning af kh over hele døgnet og “normal” belysning.
Jeg kører med det og ingen tvivl om at det hæver omkring pH 0,2
Ift pH effekten handler nok snarere om kh blandningen, fremfor metoden…
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Jan jeg tror helt sikkert, du får mere ud af at bruge FM Balling til bolus. Det gav en kæmpe forskel for mig, da jeg gik fra Aquafair Balling over til FM Balling. Selvom begge er bicarbonat, er det de ekstra ting, FM tilføjer, der gør forskellen.
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Engelquist skrev: ons 8. jan 2025 06:41 ATI Essentials + (Balling) hæver også pH og er målrettet sps akvarier.
Dog med ligelig tilsætning af kh over hele døgnet og “normal” belysning.
Jeg kører med det og ingen tvivl om at det hæver omkring pH 0,2
Ift pH effekten handler nok snarere om kh blandningen, fremfor metoden…
Enig, og samtidig at man giver fuld power på lyset fra start, giver også et boost til pH
Det er de to ting sammen, der giver pH boostet i BOLUS tilfældet
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Casper M skrev: ons 8. jan 2025 06:59 Jan jeg tror helt sikkert, du får mere ud af at bruge FM Balling til bolus. Det gav en kæmpe forskel for mig, da jeg gik fra Aquafair Balling over til FM Balling. Selvom begge er bicarbonat, er det de ekstra ting, FM tilføjer, der gør forskellen.
Tak Casper, når jeg engang skifter dosering bliver spændende at iagttage.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: ons 8. jan 2025 09:21
Casper M skrev: ons 8. jan 2025 06:59 Jan jeg tror helt sikkert, du får mere ud af at bruge FM Balling til bolus. Det gav en kæmpe forskel for mig, da jeg gik fra Aquafair Balling over til FM Balling. Selvom begge er bicarbonat, er det de ekstra ting, FM tilføjer, der gør forskellen.
Hvad pokker. Går du væk fra modern reef som Alex gjorde 😱 hvad er der galt med det, da jeg selv var ved at springe på det????

Under alle omstændigheder gode input fra andre, og en som er nær FM og andre som åbenbart hader FM. ( kan man ane lidt konkurrence fra forskellige virksomheder)

Ironi kan forekomme: mit Brandt har den magiske væske på flaske, som du hælder i dit akvarie, som giver masser af vækst, korallerne stråler, farverne kommer i alle regnbuens farve, total stabilitet og du behøver aldrig kigge tilbage. Miraklet er sket.

Som jeg skrev tidligere er jeg i research for at opbygge et system som kan klare sig selv i flere uger af gangen, med minimal support. Jeg skriver mere om mine overvejelser i min egen tråd som kan læses her.

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 92#p861892

Jeg ved ikke om det bliver Balling Light som jeg har kørt med 2 år før kalkreaktor, og virkede optimal, og kan kun sige min succes skete med mine koraller, da jeg overgik til kalkreaktor, med stabilt daglig KH (tag ikke mine ord som facit, se min gamle tråd med masser af data. Under 0,1 sving dagligt i KH )og seperat sporstoffer, samt icp styring.

Fedt debat emne, keep going👌
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: ons 8. jan 2025 10:34
Jan Lauridsen skrev: ons 8. jan 2025 09:21
Hvad pokker. Går du væk fra modern reef som Alex gjorde 😱 hvad er der galt med det, da jeg selv var ved at springe på det????

Under alle omstændigheder gode input fra andre, og en som er nær FM og andre som åbenbart som hader FM. ( kan man ane lidt konkurrence fra forskellige virksomheder)

Ironi kan forekomme: mit Brandt har den magiske væske på flaske, som du hælder i dit akvarie, som giver masser af vækst, korallerne stråler, farverne kommer i alle regnbuens farve, total stabilitet og du behøver aldrig kigge tilbage. Miraklet er sket.

Som jeg skrev tidligere er jeg i research for at opbygge et system som kan klare sig selv i flere uger af gangen, med minimal support. Jeg skriver mere om mine overvejelser i min egen tråd som kan læses her.

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 92#p861892

Jeg ved ikke om det bliver Balling Light som jeg har kørt med 2 år før kalkreaktor, og virkede optimal, og kan kun sige min succes skete med mine koraller, da overgangen til kalkreaktor og seperat sporstoffer, samt icp styring.

Fedt debat emne, keep going👌
Bo: Jeg mener ikke, FM har patent på en metode, de navngiver. FM kan selvfølgelig optimere deres "brandede" metode med produkter, som Casper beskriver, hvilket er helt rimeligt.

Carsten: Jeg deler gerne mine overvejelser senere omkring RKS-skifte. Det handler ikke om utilfredshed med korallerne og deres trivsel. Min pointe i forhold til Bolus er, at jeg vil fastholde metoden uanset produktet, medmindre der er en karbonat-bikarbonat problemstilling eller lignende, der taler imod.

Carsten: Jeg håber, du snart åbner op for dine overvejelser, så vi kan kommentere og undersøge sammen. Altid spændende.

Casper: jeg håber de informationer der må vise sig fra Claude & FM vil blive delt her - så vi kan blive klogere sammen.

Microsoft var så venlig at dele et billede af min tank, som den så ud for et år siden. Ikke noget prangende syn. Men billedet taler vist for sig selv.
WhatsApp_Billede 2025-01-08 kl. 10.13.28_52938eb6.jpg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Carsten: Jeg deler gerne mine overvejelser senere omkring RKS-skifte. Det handler ikke om utilfredshed med korallerne og deres trivsel. Min pointe i forhold til Bolus er, at jeg vil fastholde metoden uanset produktet, medmindre der er en karbonat-bikarbonat problemstilling eller lignende, der taler imod.

Carsten: Jeg håber, du snart åbner op for dine overvejelser, så vi kan kommentere og undersøge sammen. Altid spændende.
Jeg er i research mode, så skal nok opdatere når det kommer nærmere.

Pt, kender jeg jo mit eget system som har givet succes, bare med for meget arbejde. Nu fik jeg mere eller mindre bolus metoden for/imod debatten igang for research

Glæder mig til at høre om Modern Reef og Akil metoden
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Med de penge jeg har investeret i en kalkreaktor kommer jeg ikke til at skifte, MEN man kunne måske godt kopier det med hurtig solopgang til 100 % i nogle timer for så at neddrosle det igen, for at på pH op.

En anden ting, når nu akvariet er fyldt med acropora, er det så ikke mange ml der skal tilsættes om dag? Og bliver der så ikke voldsomt dyrt?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

ttkthomsen skrev: ons 8. jan 2025 21:40 Med de penge jeg har investeret i en kalkreaktor kommer jeg ikke til at skifte, MEN man kunne måske godt kopier det med hurtig solopgang til 100 % i nogle timer for så at neddrosle det igen, for at på pH op.

En anden ting, når nu akvariet er fyldt med acropora, er det så ikke mange ml der skal tilsættes om dag? Og bliver der så ikke voldsomt dyrt?
Jeg har det lidt på samme måde. Dette var årsagen til skiftet til kalkreaktor som du også anvender, samt Erik.

Det kostede mig en formue, da jeg skulle dosere Balling light. Systemet virker fint for almindelig optag, samme med allforreef , Modern reef osv.
Randy har faktisk lavet en god oversigt i hans tråd, hvor dKH prisen er billigst med kalkreaktor.

Samme jeg gør. Hvis du har levet i tropperne kender du også lysets gang eller for den sags skyld HQI som bakker på med det samme
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

ttkthomsen skrev: ons 8. jan 2025 21:40 Med de penge jeg har investeret i en kalkreaktor kommer jeg ikke til at skifte, MEN man kunne måske godt kopier det med hurtig solopgang til 100 % i nogle timer for så at neddrosle det igen, for at på pH op.

Du skal sørge for, at der er halogener tilstede samtidig med, at lyset tænder på fuld styrke, så korallerne kan beskytte sig mod det kraftige lys. Ellers risikerer du, at de bliver stressede, og i værste fald dør eller udløser dino.
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Jer der bruger kalk reaktor. Hvad koster den for jer i drift i løbet af 1 år?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Casper M skrev: ons 8. jan 2025 23:16 Jer der bruger kalk reaktor. Hvad koster den for jer i drift i løbet af 1 år?
I mit tilfælde, ca 2x390 for co2 som dækker ca 2,5 dKH dagligt pt. + medie som næsten er gratis
Vi skal så lige huske prisen på investeringen af udstyret, så er en longterm løsning.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Casper M skrev: ons 8. jan 2025 23:16 Jer der bruger kalk reaktor. Hvad koster den for jer i drift i løbet af 1 år?
Hos mig, i mit system med rigtig mange sps, er der et ret højt forbrug.
Jeg bruger 4x6 kg Co2 om året. Det koster 500,00 pr flaske = årlig omkostning på Kr. 2.000,00
Så ryger der omkring 20 Kg. medie om året. Det koster 253,00 (Har lige købt) Det er så for det medie jeg bruger.
Det giver en årlig omkostning på 2.253,00 om året. Det er så Kr. 187,75 om måneden.

Så er der udgifter til el og til løbende udgifter til slanger til de peristaltiske pumper.
El udgifterne er nok ikke så forskellige fra dem en doseringsmaskine koster i drift.
Slangerne er en udgift, men det er til at overkomme. Har lige købt og her koster 15 M Kr. 3.100,00 men der er til flere år.
Der kan også løbe udgifter på til reservedele, men det er standard reservedele. En rotor til cirkulationspumpen 1xår og den slags. Ikke noget der fylder i det samlede.
Og de kalkreaktorer der findes i dag, behøver ikke en Akvarie computer eller en Ph controller. Det skulle vi have i gamle dage. Så den udgift er væk. Nu styres det hele fra kalkreaktoren selv. At man så med fordel kan benytte en akvariecomputer er en anden ting. Den er rar at have, men ikke et must.

I forhold til, hvad Balling, Balling ligth, All for reef, Modern reef eller hvad der ellers findes koster, så er der ingen sammenligning. I mit system ville det blive mange gange højere.
Da jeg i 2012 stoppede med 3 part, var udgiften til væsker på Kr. 800 - Kr. 1.000,00 om måneden og da havde jeg ikke nær så mange koraller. Jeg tør slet ikke tænke på hvad det ville koste i dag, men en fordobling eller mere er nok ikke helt forkert. Det er trods alt 13 år siden. Med et øget forbrug med det jeg har i dag, så passer det nok meget godt.
I mit tilfælde er regnestykket altså pr måned Kr. 187,75 ctr estimeret Kr. 2.000,00 - 2.500,00
På årsbasis ser det næsten skræmmende ud.
Kalkreaktor Kr. 2.253,00
Dosering Kr. 24 - 30.000,00

En kalkreaktor koster i opstarten, det er rigtigt. Men driften er 1/10 for kalkreaktoren ifht dosering.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Debatten rejser mange spørgsmål om økonomi, væsker vs. metode og lys. De med kalkreaktorer kan ikke bruge Bolus-metoden fuldt ud, men måske på enkelte dele, som for eksempel lys, med de risici Casper nævner omkring halogener. Halogener tilsættes KH-blandingen via Trace 3-elementer i Balling Light-metoden.

Ligesom i mange andre forhold i livet, kan man måske bruge 80:20-reglen her. Måske kan man opnå 80% effekt ved kun at bruge dele af Bolus-metoden. Spørgsmålet er, hvilke 20% af tiltagene der giver 80% effekt, og om det kan bruges af reefers med kalkreaktor. Kan man forestille sig at dosere 5-10, måske 20% KH tilsat halogener inden lyset tændes med 100% og opnå 80% Bolus-effekt uden at ødelægge økonomien og skabe andre ubalancer?

SeniorReefer, jeg opfatter, at du til dels har eller er gået i den retning tidligere og har måske nogle erfaringer. Jeg ved godt, din tilgang ikke var drevet af Bolus, men måske kan du uddybe fordele og ulemper?

Ovenstående antager, at Bolus som metode har en positiv effekt og ikke nødvendigvis er afhængig af specifikke produkter for at opnå 100% effekt.
Besvar

Tilbage til "Forum generelt"