Erfaringstråd med opsætning af karantæne akvarie

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Erfaringstråd med opsætning af karantæne akvarie

Indlæg af ttkthomsen »

Med baggrund i Seniorreefers tråd tænkte jeg, om vi kunne erfaringsdele hvordan man kunne sætte et karantæneakvarium op med tanke på følgende:

Typisk kan man godt se ideen med et karantæneakvarie, men man kan simpelhent ikke se hvor man skulle få pladsen til det og bøvlet med at sætte det op!!

Og man har heller ikke lyst til at have et permanent karantæneakvarium stående fremme altid.

Så hvordan lavet man et setup der kan hives frem ved behov og kunne startes hurtigt op ved f.eks. impuls indkøb 😊. Og samtidig kunne pakkes væk og opbevares nemt og herudover ikke koste særlig meget.

Jeg har følgende overvejelser der skulle gælde primært koraller men også fisk:

1. eksempel (børnetegning vedlagt)
60 liters akvarie standardmål 60*30*30, gennemføring i siden eller bund 1 rør 32 mm til sump, vandet kommer retur via en slange der går udvendigt på akvariet og over kanten (så der kun skal skæres 1 gang i akvariet.
Sumpen er et gråt plastkar der måler 80*60*32 uden rum. Her skal være en lille retur, en lille skummer og sten der kommer fra ens hoved sump.

Ovenstående giver en total liter på ca. 180 liter.

Investering; 54 liters akvarium, gråt plast kar, lille returpumpe, lille skummer (ph), lille wavemaker, lampe ala Radion gen 5 knock off (A8se 215 w).

Metode:
Når karantæneakvariet skal bruges, laves et vandskifte fra akvariet på 180 liter og der bliver flytte sten fra sump på akvariet til den nye sump (forudsætter man altid har sten liggende i ens sump). Herved er karantæneakvariet op og køre lyn hurtigt. Karantæneakvariet stilles på en træplade der ligger oven på plast sumpen. Idet sumpen er længere end akvariet, er der fint plads til returrør der fylder i siden og en skummer der stikker op. Tilsætning sker manuelt.
Når det ikke længere skal bruges, steriliseres stenen og ryger tilbage i sumpen, alt vaskes af, akvariet kan nu stå i plast sumpen så det fylder mindst muligt.

Jeg er med på det ikke er verdens smukkeste løsning, men i en kortere periode, tænk jeg det går og det kan placeres uafhængig af ens akvarium.

2. eksempel

60 liters akvarie standardmål 60*30*30, gennemføring i siden eller bund 1 rør 32 mm til en opsamlingsbeholder.
Investering; 54 liters akvarium, lille wavemaker, lampe ala Radion gen 5 knock off (A8se 215 w), doseringsmaskine.

Metode:
Opstart med vand fra akvariet. Herefter fødes karantæneakvariet med vand fra akvariet via en doseringsmaskine (ligesom ved automatisk vandskifte), og retur vandet vil løbende via overløbet ned i en beholder/plastikspand som så løbende skal tømmes.

Denne metoder giver en mindre investering, hurtig at opføre og der skal ikke dosseres yderligere da det sker via akvarievandet.

Dette kræver dog at man har styr på hvor meget vand man føre fra akvariet over i karantæneakvariet, så man kan påfylde salt på akvariet, så saliniteten holdes.

3. eksempel
60 liters akvarie standard mål 60*30*30, gennemføring i siden eller bund 1 rør 32 mm til UV rør, som vandet kommer retur via en slange der går udvendigt fra karantæneakvariet til akvariet.
Investering; 54 liters akvarium, lille wavemaker, lampe ala Radion gen 5 knock off (A8se 215 w), UW 80-110 W.

Metode:
Opstart med vand fra akvariet. Herefter fødes karantæneakvariet med vand fra akvariet via returløb til sump. Vandet fra karantæneakvariet løber retur til akvaries sump igennem UV-filteret med et langsomt flow der sikrer god kontakttid og derved gerne skulle slå alt ihjel (måske 300-500 liter i timen).

Når det er en tilføjelse, kræver det en ny rørføring på akvariet, herudover skal det også passe således at karantæneakvariet står lavere end akvariet med højere end sump under akvariet for at opnå flowet. Samtidig kan det være bøvlet at installeret UV filteret pænt så den skal ligge på langs med en svar hældning opad ved udløb.

Jeg ved godt at ovenstående kan synes meget elementær, men nogle gange sætter det alligevel tanker i gang der kan ende helt andre steder end man først troede.

Har i andre forslag til setup og udstyr når man har i tankerne at det skal kunne sættes hurtigt op, kan bruges med det samme oh skal kunne pakkesvæk igen, så det fylder mindst muligt.
Vedhæftede filer
1
1
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Erfaringstråd med opsætning af karantæne akvarie

Indlæg af charlie saltvand »

Ift fisk har jeg set nogle gode videoer på YouTube fra BRS.

Jeg kunne ikke drømme om at sætte et karantæne akvarie i serie med dt. Det vil udelukke medicin behandling af både koraller og fisk.

BRS anbefaler også et akvarie på fx 60 Liter. De ér jo i usa så det er store forhold. Så de anbefaler at blande fx 3 ell 4 gange. Vandvolumen på én gang (her er det til fisk). Efter ét forløb på fx én uge med xxx medicin i vandet tager du fisk op og holder den/dem i den beholder med “gammelt vand” i, mens du tømmer karantæne akvariet HELT og evt vasker det af i ferskvand og tørre det tørt m køkkenrulle…. Det fjerner medicin rester og eventuelle æg/parasitter mv.
Herefter nyt vand i fra den STORE blanding og fisk/koraller i igen….. samme procedure igen, evt med anden medicin/mere medicin what ever….

På den måde får du et HELT rent akvarie hver gang og stabile vandforhold da det hele er blandet samtidigt. Men hvem fanden har plads til 200-300 Liter vand i en tønde i en måneds tid…? IKKE mig.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af SamuelChristensen »

Jeg har en del erfaring med små hurtige akvarier der skal være nemme.

Du behøver kun flow, varme og lys.
Sump, styring, automatisering, fisk, sten, sand er totalt unødvendigt

Et hurtigt Juwel akvarie er nemt og billigt at sætte op. Har man ekstra penge er Tunze reefpacks gode til den slags akvarier (se billeder)

Jeg har fx haft 54 liters starter akvarie stående på gulvet oven på brædder og fliser. :K (et akvarierum er en fordel)

Nu gør jeg det at jeg har tre akvarier. Der er fx mulighed for at putte nye acroer i karantæne i blødkoralsakvariet. Så de tre akvarier kan backe hinanden op uden at jeg risikerer en af samlingerne. :GO Det fungerer godt for mig.
Vedhæftede filer
20240818_145827.jpg
20220521_105815.jpg
20210730_160534.jpg
20210730_155349.jpg
20210730_150207.jpg
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg var forbi og købe et nyt karantæne akvarie hos Tropeland.

Kan kun sige alt i et på 70 liter. Købte dog et varmelegeme og ekstra pumpe.
Perfekt til fisk zoa osv

Skal dog have anden lampe for Sps
IMG_4299.jpeg
IMG_4301.jpeg
IMG_4302.jpeg
IMG_4351.jpeg
IMG_4352.jpeg
IMG_4353.jpeg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: fre 15. nov 2024 20:39 Jeg var forbi og købe et nyt karantæne akvarie hos Tropeland.

Kan kun sige alt i et på 70 liter. Købte dog et varmelegeme og ekstra pumpe.
Perfekt til fisk zoa osv

Skal dog have anden lampe for Sps

IMG_4299.jpegIMG_4301.jpegIMG_4302.jpegIMG_4351.jpegIMG_4352.jpegIMG_4353.jpeg
Det kunne være en god løsning med en anden lampe.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

SamuelChristensen skrev: tors 14. nov 2024 17:01 Jeg har en del erfaring med små hurtige akvarier der skal være nemme.

Et hurtigt Juwel akvarie er nemt og billigt at sætte op. Har man ekstra penge er Tunze reefpacks gode til den slags akvarier (se billeder)

Jeg har fx haft 54 liters starter akvarie stående på gulvet oven på brædder og fliser. :K (et akvarierum er en fordel)

Nu gør jeg det at jeg har tre akvarier. Der er fx mulighed for at putte nye acroer i karantæne i blødkoralsakvariet. Så de tre akvarier kan backe hinanden op uden at jeg risikerer en af samlingerne. :GO Det fungerer godt for mig.
Samuel, det er jo et drømme setup! Men det kræver lige at en 3-4 børn flere får taget sig sammen og får flyttet hjemme fra /:)
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

charlie saltvand skrev: tors 14. nov 2024 16:38 Ift fisk har jeg set nogle gode videoer på YouTube fra BRS.

Jeg kunne ikke drømme om at sætte et karantæne akvarie i serie med dt. Det vil udelukke medicin behandling af både koraller og fisk.

BRS anbefaler også et akvarie på fx 60 Liter. De ér jo i usa så det er store forhold. Så de anbefaler at blande fx 3 ell 4 gange. Vandvolumen på én gang (her er det til fisk). Efter ét forløb på fx én uge med xxx medicin i vandet tager du fisk op og holder den/dem i den beholder med “gammelt vand” i, mens du tømmer karantæne akvariet HELT og evt vasker det af i ferskvand og tørre det tørt m køkkenrulle…. Det fjerner medicin rester og eventuelle æg/parasitter mv.
Herefter nyt vand i fra den STORE blanding og fisk/koraller i igen….. samme procedure igen, evt med anden medicin/mere medicin what ever….

På den måde får du et HELT rent akvarie hver gang og stabile vandforhold da det hele er blandet samtidigt. Men hvem fanden har plads til 200-300 Liter vand i en tønde i en måneds tid…? IKKE mig.
God pointe med medicin, særskilt akvarie må det blive
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

ttkthomsen skrev: fre 15. nov 2024 21:26
SamuelChristensen skrev: tors 14. nov 2024 17:01 Jeg har en del erfaring med små hurtige akvarier der skal være nemme.

Samuel, det er jo et drømme setup! Men det kræver lige at en 3-4 børn flere får taget sig sammen og får flyttet hjemme fra /:)
:K
Det tror jeg på. Min første er på vej, og jeg er spændt på hvordan det har indflydelse på hobbyen. Indtil videre har jeg samlet det hele i ét rum som kan aflåses :wink: Så bilder jeg mig selv ind at det nok skal gå og jeg beholder det hele :y
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Jeg skal lave noget fiskeudskiftning i løbet af året, og nu har jeg forberedt et karantæne akvarie til fisk.

I første omgang skal det kunne holde dræberklovne og en kardinalfisk jeg skal fange og aflevere hos en der gider have dem.

Derefter skal det bruges til karantæne af nye små fisk til akvariet.

Under mit nano akvarie, var der lige plads til at klemme en 30 liters Eheim Aquastyle ind. (fordel ved ikke at køre med sump)

Filteret er Tunze Comline, varmelegeme er en gammel hydor og stenene har været våde i 3-4 år.

PLANEN
Jeg har tilføjet præcis 25 liter saltvand for nem kalkulering og der er låg på for at forhindre hurtigt fordampning. Hvis jeg under indkøb af nye fisk støder på problemer, bruger jeg hyposalinitet og ferskvandsdyp til at håndtere parasitter.

Revitalisering af fiskenes slimlag bliver med TM Pro-Tect
https://www.tropic-marin-smartinfo.com/pro-tect?lang=en

Og foderet bliver boostet med Immuvit og Lipo Garlic
https://www.tropic-marin-smartinfo.com/immuvit?lang=en
https://www.tropic-marin-smartinfo.com/lipo-garlic

Så skal fiskene klare 21-30 dage med den behandling sygdomsfrit.

En fordel ved at have akvariet inde i møblet, er at det er stressfrit og der ikke er synlig aktivitet foran fiskene, så de bliver nødt til at gemme sig i det sparsomme miljø.

Det er lige hvad jeg har plads til at gøre nu og i den kommende periode, så må det briste eller bære :)
Men det skal helt klart være små fisk. Jeg vil have interessante, hyggelige små fisk i akvariet. Gobyer, rørfisk og kardinalfisk kunne være cool!

@ttkthomsen fik du sat et system op? :)
Vedhæftede filer
20250102_214448.jpg
20250102_213518.jpg
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

FEDT Samuel!

Jeg er blevet meget begejstret for Alans damsel. Smuk fisk der ikke bliver alt for stor og du kan have flere sammen i DT.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

charlie saltvand skrev: fre 3. jan 2025 12:56 FEDT Samuel!

Jeg er blevet meget begejstret for Alans damsel. Smuk fisk der ikke bliver alt for stor og du kan have flere sammen i DT.
ja den ser hyggelig ud. Jeg har også to damsler (i hver sit akvarie) som jeg er glad for, men de ville slå hinanden ihjel ved første øjekast. :D
Men de så gode og flinke ved de andre fisk. Den lille bider dog hvis min hånd kommer for tætpå dens hule under montiporaen. :lipssealed:
Vedhæftede filer
20250103_130816.jpg
20250103_130735(0).jpg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

SamuelChristensen skrev: tors 2. jan 2025 22:12 Jeg skal lave noget fiskeudskiftning i løbet af året, og nu har jeg forberedt et karantæne akvarie til fisk.

I første omgang skal det kunne holde dræberklovne og en kardinalfisk jeg skal fange og aflevere hos en der gider have dem.

Derefter skal det bruges til karantæne af nye små fisk til akvariet.

Under mit nano akvarie, var der lige plads til at klemme en 30 liters Eheim Aquastyle ind. (fordel ved ikke at køre med sump)

Filteret er Tunze Comline, varmelegeme er en gammel hydor og stenene har været våde i 3-4 år.

PLANEN
Jeg har tilføjet præcis 25 liter saltvand for nem kalkulering og der er låg på for at forhindre hurtigt fordampning. Hvis jeg under indkøb af nye fisk støder på problemer, bruger jeg hyposalinitet og ferskvandsdyp til at håndtere parasitter.

Revitalisering af fiskenes slimlag bliver med TM Pro-Tect
https://www.tropic-marin-smartinfo.com/pro-tect?lang=en

Og foderet bliver boostet med Immuvit og Lipo Garlic
https://www.tropic-marin-smartinfo.com/immuvit?lang=en
https://www.tropic-marin-smartinfo.com/lipo-garlic

Så skal fiskene klare 21-30 dage med den behandling sygdomsfrit.

En fordel ved at have akvariet inde i møblet, er at det er stressfrit og der ikke er synlig aktivitet foran fiskene, så de bliver nødt til at gemme sig i det sparsomme miljø.

Det er lige hvad jeg har plads til at gøre nu og i den kommende periode, så må det briste eller bære :)
Men det skal helt klart være små fisk. Jeg vil have interessante, hyggelige små fisk i akvariet. Gobyer, rørfisk og kardinalfisk kunne være cool!

@ttkthomsen fik du sat et system op? :)
Uhhh Samuel det ser cool ud! Nej ikke endnu🤨🥳
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Fandt lige en gammel Kessil frem fra skuret, den er jo perfekt, fordi jeg kan skrue op og ned for styrke og spektrum når fiskene skal nærstuderes.
Og ved ren held, fangede jeg sku den ene dræber klovn. Så den er får lov til at være pioner i karantæneakvariet. :K

Jeg mærkede dog at temperaturen var høj, 28C viste det sig, og hydor termostaten var i stykker. Så der kom en gammel Eheim i istedet.
pH'en er også fin, med Comline filterets ovefladebrydning.

I dag er jeg glad for at jeg ikke smider ting ud eller sælger dem. :GO

Jeg er egentligt fint tilfreds med det her.
Vedhæftede filer
20250103_150923.jpg
20250103_150932.jpg
20250103_151635.jpg
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"