Seniorrrefers reef - 2024

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Seniorrrefers reef - 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Casper M skrev: tors 12. sep 2024 13:21
Seniorreefer skrev: tors 12. sep 2024 13:03
Casper M skrev: tors 12. sep 2024 12:22
Seniorreefer skrev: tors 12. sep 2024 11:11 Ja, når jeg hører hvad de siger “ over there” prøver jeg at købe de 2 store

Du må endelig sige til hvis du finder noget spændende omkring det 😊
Jeg kan ikke rigtigt finde et link til hvor man kan købe dem :)
Enig :( , det er væk kan jeg se. Det var Jim som havde et link til den. Har lige gået gennem hans post
Send gerne hvis du finder noget :)

Jeg har lidt en mistanke om at det er fake.. men håber det ikke

Hej Casper. Så ankom de på aliexpress.

https://fr.aliexpress.com/item/10050077 ... ry_from%3A

Og selvfølgelig allerede out of Stock

Hvis du finder nogle som er på lager smid mig lige en besked
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Seniorreefer skrev: tirs 24. sep 2024 05:47
Seniorreefer skrev: tors 12. sep 2024 11:11 Ja, når jeg hører hvad de siger “ over there” prøver jeg at købe de 2 store

Enig :( , det er væk kan jeg se. Det var Jim som havde et link til den. Har lige gået gennem hans post

Mange tak! jeg prøver at skrive til Ocean store de er Jebao/Jecod forhandler så de må kunne få nogle hjem :)
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Fejl post sorry
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Dagen hvor fragmentering af min koral som havde stn under sig blev fortaget.

Gør lidt ondt i hjertet at skulle trimme en koloni. Den ser lidt sølle ud nu

Her kan der ses angrebet på korallen.
Rtn02
Rtn02
Rtn01
Rtn01
Et ordentligt stykke blev jeg nød til at klippe af, for at være sikker på det syge område er væk, og resten af kolonien kan overleve.🤞

Her det afklippede fra kolonien😞
Cut01
Cut01
Og så et stykke som jeg knække af under arbejdet.

Bemærk her angrebet, hvor noget af stykket er klippet væk.
Rtn03
Rtn03
Resten af kolonien i akvariet ser lidt sølle ud nu, men håber på det bedste.
Mother01
Mother01
Så der blev lidt fragmenter nu og som i selv oplever knækker man altid mere når man får det lapper ned i vandet med en tang.😱
Rtn03
Rtn03
Frag01
Frag01
Frag02
Frag02
Frag03
Frag03
Fragclean hydrogen peroxide solution
Fragclean hydrogen peroxide solution
Ekstra fragmentet
Broken piece
Broken piece
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Den skal nok overleve og kommer tifold tilbage set👍💪
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det håber jeg , men den er nok sat lidt i stå. Var ellers ved at få farverne som da jeg købte den
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Kort opdatering.

Moderkoloni og fragmenter ser ud til at være fuldstændig ligeglad efter 8 timer i vandet.
IMG_4103.jpeg
IMG_4099.jpeg
IMG_4100.jpeg
IMG_4101.jpeg
IMG_4102.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Aftens billede
Afternoon lovely pictures
Afternoon lovely pictures
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Så kom dagen i min vedligeholdelse plan hvor alt måleudstyr skal kalibreres og renses. Modtog manglende væsker, og kan anbefales altid at have på lager.
Calibration tools
Calibration tools
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Seniorreefer skrev: tors 26. sep 2024 08:28 Så kom dagen i min vedligeholdelse plan hvor alt måleudstyr skal kalibreres og renses. Modtog manglende væsker, og kan anbefales altid at have på lager.
Det er noget, mange af os ofte glemmer at gøre regelmæssigt, og det gælder både måleprober, testere/checkere og peristaltiske pumper.

Jeg noterer altid vandværdierne fra tanken, inden jeg sender en ICP-test afsted. På den måde kender jeg i det mindste til eventuelle afvigelser. Proberne kalibreres ved rengøring, men ellers gør jeg det kun hver 4-6 måned. Hanna-målingerne er generelt stabile i forhold til ICP-testene. Alkaliniteten er altid i orden, men Hanna-calcium ligger typisk omkring 20 ppm lavere end ICP.

Når det kommer til dosering, checker jeg som regel kun, når jeg skifter medie, hvis silikoneslangen er slidt, eller når rullerne i pumpen skal udskiftes.

Jeg forsøger altid at have kalibreringsvæsker og reservedele på lager, især til dosering og måling af de "tre hellige" parametre. Salinitet er et kapitel for sig. Her har jeg investeret i et højpræcisions hydrometer fra Tropic Marin, som viser mig de nøjagtige værdier ved 25 grader. Alt andet duer ikke – enten skrider kalibreringen, eller også er mine færdigheder ikke gode nok.
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6
Postnummer: 4760 Vordingborg

Indlæg af madsjeppe01 »

Fandt lige denne på AliExpress. Det var den du søgte tidligere :-)
Vedhæftede filer
IMG_4619.png
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

madsjeppe01 skrev: tors 26. sep 2024 14:33 Fandt lige denne på AliExpress. Det var den du søgte tidligere :-)
Ja for pokker. Smid linket her
:x

Fandt en anden, desværre kun den lille på lager 1 stk
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log.

Det var da lige godt nok pokkers. Jeg er mega uheldig (uviden) med fisk. Ser ud til jeg har en kirurg som skal ud igen. Den er begyndt at skygge opdække min cobberband butterfly , som den anden jeg havde døde af stress😥

Er der nogen fiske folk herinde som ved hvad jeg kan gøre. Sætte en anden i, som kan slås lidt med den eller hvad
IMG_1679.jpeg
IMG_1680.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log Status:

En ny uge er gået på det lille stue reef. Altid noget at lave omkring pasningen og vedligeholdelse af det, selv med overvågning.

Som tidligere skrevet har jeg oplevet STN i mit akvarium, og fik nogle gode råd i denne forums Facebook gruppe.

Jeg har for et stykke tid siden læst netop omkring STN/STN Resolution via the Witch-hazel Tank Treatment af Andre Mueller, men fik et hint fra anden reefer, jeg kunne købe det anbefalede produkt i Europa, samt hans erfaring med metoden.
Amazon
Amazon
Jeg har derfor besluttet af forsøge mig med metoden, og har lavet et opslag i moonshiner gruppen for at høre omkring deres erfaringer omkring metoden. Desværre har ikke mange svaret, men de har jo også lige været igennem en Orkan :(

Metoden kort beskrevet, hvis man ikke lige gider en meget lang artikel ;)
I slutningen af ​​2018 begyndte min tank overraskende at lide af en ekstrem hurtig og pludselig STN- og RTN-begivenhed, der tog et stykke tid med undersøgelser for at få den under kontrol og finde nogle af de formodede grundlæggende årsager. På dette tidspunkt stod det klart fra diskussioner med førende videnskabsmænd og mange timer i mikroskopet, at et bakterielt patogen var årsagen til denne begivenhed. Et udbrud, som jeg ikke helt kunne forklare hvorfor, men som havde fået mange ideer fra adskillige kilder, hvilket resulterede i en idé om at prøve noget, som ingen andre har gjort indtil dette punkt.

Selv efter den vellykkede helbredelse af min personlige tank, gav jeg ikke op for at hjælpe og undersøge andre tanksystemer, der faktisk også led af STN&RTN-begivenheder og andre bakterielle sygdomme, og med hjælp fra Reefing-samfundet var det muligt at anvende Band Aid of Witchhazel-behandlingen på adskillige scenarier, der alle førte til den samme situation og bragte så meget praktisk erfaring, at nogle (ikke alle) rodforløb af STN/RTN i nogen grad kunne identificeres, og det gjorde det muligt at tackle sygdommen i det mindste med meget større succes rater end så mange slangeolier (Snake Oil) derude på markedet.

,
Hvis andre kan være interesseret, er her link til metoden beskrevet, som er en mere moderne tilgang.
https://www.reefmoonshiners.com/witchha ... -treatment
Witchhazel can be a very helpful tool to combat this disease in our tanks. I hope it will help many more of you as it did already. Yes, there is not a 100% guarantee it will cure your situation but it's a start.
Ugens Tal:
Weekly test
Weekly test
Jeg har ændret mit flow til 100-110 turnover (60-70000 l/t) Så kort fortalt er jeg gået fra 75-80 turnover, til de 100-110 på Max. Generelt ser jeg god PE og korallerne giver mere og mere farve, dog er mine få LPS'er ikke bestemt glade for den ændring.

Ang. Tropic Marin salt, kan jeg stadigvæk ikke finde det i Danmark, og var nede ved oceanreef og købte deres TMC salt, så pt mixer jeg 50/50%. Desværre er det helt sikker en stakket frist, da forhandlerne skal købe en hel palle for at få lidt rabat. Så det er forståeligt de køber en enkelt hos De Jong når vi evt har brug for det.

Hvis det ikke kommer hos vores forhandler, bliver jeg desværre nød til, at begynde at købe det i Tyskland. Lidt ærgerligt at vi i hobbyen bliver nødsaget til det, men forståeligt hvis forretningen ikke kan tjene på produktet.

Jeg vil lave en opfølgning på STN problemet, når jeg begynder på behandlingen.

Her en dansk oversættelse.
Translator
Translator
Lidt koral fotos:
Coral1
Coral1
Coral2
Coral2
I må endelig skrive jeres erfaringer om metoden, hvis i har brugt den.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Håber dette store fragment overlever alle de klip jeg lavede på den.
Big cit02
Big cit02
Big Cut
Big Cut

Fragmenter til salg på Sjælland den 18 oktober
Sale1
Sale1
Sale2
Sale2
Sale3
Sale3
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6

Indlæg af madsjeppe01 »

Sæt evt et spejl op langs sideruden på akvariet. Det skal nok holde din kirurg underholdt, så din anden fisk kan få lidt fred :-)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

madsjeppe01 skrev: søn 29. sep 2024 09:35 Sæt evt et spejl op langs sideruden på akvariet. Det skal nok holde din kirurg underholdt, så din anden fisk kan få lidt fred :-)
Bestemt en mulighed. 👌
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Seniorreefer skrev: lør 28. sep 2024 13:07
Jeg har ændret mit flow til 100-110 turnover (60-70000 l/t) Så kort fortalt er jeg gået fra 75-80 turnover, til de 100-110 på Max. Generelt ser jeg god PE og korallerne giver mere og mere farve, dog er mine få LPS'er ikke bestemt glade for den ændring.
Jeg tror stadig på, at det er noget der sker i takt med at et rev vokser til. Når koraller bliver større optager de mere plads, ikke kun i højden. Også i drøjden vil de vokse. De vil skærme for både lys, men måske vigtigst i relation til stn, flowet.
Flowet er af stor vigtighed for acroer. Der skal være rigeligt, så derfor tror jeg at det er et godt tiltag, at du har øget dit flow. Mit gæt er, og det er kun et gæt, at stn vil stoppe og ikke bevæge sig opad.
Jeg havde på et tidspunkt en acro, der også havde en massiv base og grene opad. Den fik stn fra bunden af med jævne mellemrum, men den gik aldrig til. Det stoppede og korallen levede videre. Men det så ikke godt ud.

At dine Lps ikke nyder ændringen i samme grad, er der en god forklaring på i den artikel jeg linker til nederst.

Alle objekter der nedsænkes i et rev vil have et stagnant boundry layer (sbl) omkring sig og det gælder også for koraller/acroer. Det er en fortykkelse der består af moscus, affaldsstoffer og lign. Bliver dette sbl for tykt, vil det hæmme korallens udveksling af ilt, næringsstoffer og andre nødvendige elementer. Samtidig forhindrer/hæmmer det for at korallen kan komme af med Co2 og affaldsstoffer. Det giver grobund for bakterier og deraf følgende stn.
Måden at forhindre fortykkelsen af sbl er - et højt flow , der løbende blæser det væk.

Prøv at læse denne artikel. Den er af en af mine yndlingsforfattere udi rev artikler, Tim Wijgerde der er forsker og Phd fra universitetet i Wageningen i Holland. Han har bla skrevet en spændende artikel om et forsøg han lavede med NPS koraller. Han undersøgte om det var muligt at få dem til at overleve i et revakvarie. Det er det ikke, var hans konklusion.
Hvis nogen vil læse den artikel, så har jeg den liggende et sted tror jeg. Bare skriv til mig.

Her er artiklen. Det er et must read for alle, men specielt for dem med interesse for acroer.
https://reefs.com/magazine/grow-with-the-flow/
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Tusind tak for den indsigt, forklaring og artikel.

Det hele begynder at passe ind, som en tidligere koral, jeg skrev om, som døde inde i midten, da der var begrænset flow. Så mit flow har helt sikker gået ned pga af væksten.

Som jeg også skrev i Moonshiner gruppen, handler det helt sikker også om min uvidenhed med koraller kan smitte hinanden. Skulle ikke have introduceret den koral som havde stn, som jeg ville redde. Så om det har været flow, koral eller begge dele som har gjordt det, er lidt uvist. Men under alle omstændigheder vil jeg give den kur.

Nu ved jeg du også bruger rebiotic fra FM, som jeg også har på lager. Da kuren kræver dosering af bakterier hver dag, gerne 4 gange den anbefalede , som gør jeg skal bruge 2 ampuller fra prodibio.

Kunne rebiotec evt erstatte de levende bakterierne , som skulle blive levende efter opblanding af den tørrer
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg er stor fortaler af virksomheder skal have transparente produkter.

Årsagen til dette, er ansvar hos producent ikke findes, udenover de bliver taget i en usand varedeklaration. og som alm. forbruger ikke har mulighed for at kontrollere om påstanden på et produkt.

Tror det bedste kendte produkt er Vibrant, som selv jeg hoppede på i sin tid. Netop fordi BRS sagde det var godt og indeholdte 98% bakterier og det testede det over 8 uger. Heldigvis indeholdt akvarierne ikke koraller :? , men da de blev opdaget blev der total radiotavshed og red stormen af. De lancerede senere samme produkt, med ny varedeklaration

Nu er de endelig fået et sagsanlæg og forhåbentligt også alle de reefers som fik døde koraller.
Screenshot 2024-09-29 192453.png
Der er heldigvis ved at komme en generation af reefers bla. i US, som ikke acceptere varedeklarationen, er pålydende i forhold til indhold, så denne industri forhåbentligt kan blive kigget over skulderne

Produkter som har en Reef tax. eks store producenter af hardware, salt, sporstoffer div flasker af alt mellem himmel og jord.

Desværre bliver det mere vigtigt at gøre, da test viser der er noget om det, gang på gang

Mange dygtige reefers med speciale i deres professionelle daglige erhverv, begynder at teste de store producenters påstande. Så længe der ikke er åbenhed om deres produkter vil den udvikling helt sikker tage til:

Sidste nye har været test af div. bakterier:

https://humble.fish/community/threads/b ... ead.20944/
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Casper M skrev: tirs 24. sep 2024 06:23
Seniorreefer skrev: tirs 24. sep 2024 05:47

Mange tak! jeg prøver at skrive til Ocean store de er Jebao/Jecod forhandler så de må kunne få nogle hjem :)
Hej Casper fik du svar fra dem.

Jeg har fundet dem her, men er lidt i tvivl omkring told

https://www.aliexpress.com/item/1005007 ... ry_from%3A
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Fedt overvejer kraftigt at bestille en hjem og teste den :)

Ja de er ikke tilgængelig hos dem endnu men det bliver de indenfor 3-4 måneder
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Casper M skrev: søn 29. sep 2024 19:18 Fedt overvejer kraftigt at bestille en hjem og teste den :)

Det vil jeg glæde mig til. Lad mig høre om told og kvailitet og lav endelig en tråd med test af den🥰
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: man 30. sep 2024 08:31
Casper M skrev: søn 29. sep 2024 19:18 Fedt overvejer kraftigt at bestille en hjem og teste den :)

Det vil jeg glæde mig til. Lad mig høre om told og kvailitet og lav endelig en tråd med test af den🥰
Er I slet ikke betænkelige ved alt de kinøjser software på jeres pc’er og mobiler?
madsjeppe01
Foxface
Foxface
Reactions:
6

Indlæg af madsjeppe01 »

Engelquist skrev: man 30. sep 2024 09:22

Er I slet ikke betænkelige ved alt de kinøjser software på jeres pc’er og mobiler?
Stort set alt er lavet i Kina alligevel, så hvad skulle problemet være??
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Fuldstændig enig, vi skal simpelhent ikke støtte det diktatur, der undertrykker dens befolkning og er en trussel mod verdensfreden, det gælder også el biler produceret i Kina samt pensionsselskaber der investeret i Kinesiske aktier, det skal stoppes!

Hov nu så jeg lige Vortech's kopien koster omkring 1300 for den store, så se venligst bort fra ovenstående, den skal jeg prøve :beer: :f2:
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

madsjeppe01 skrev: man 30. sep 2024 09:26

Stort set alt er lavet i Kina alligevel, så hvad skulle problemet være??
Intet udover alm. betænkelighed… jeg skulle engang installere noget software på min pc, så jeg kunne kontrollere nogle pumper.
Software var kinesisk og alt stod på kinesisk, så jeg anede jo ikke hvad jeg accepterede ifm installationen…det turde jeg ikke binde an med🙄
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg er bestemt på nogle ting. Men pumper, lamper, skummer, reaktor osv osv er primært lavet i Kina. Mange brands, som jeg selv har oplevet, får produceret deres eks. pumper i deres farver og tilføjet varemærke. Her tænker jeg På RDX 24v pumpen fra Royel Exclusive, som også er en TMC pumpe, og TMC har lavet pumper, som Tunze pumper osv osv
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: man 30. sep 2024 09:52

Jeg er bestemt på nogle ting. Men pumper, lamper, skummer, reaktor osv osv er primært lavet i Kina. Mange brands, som jeg selv har oplevet, får produceret deres eks. pumper i deres farver og tilføjet varemærke. Her tænker jeg På RDX 24v pumpen fra Royel Exclusive, som også er en TMC pumpe, og TMC har lavet pumper, som Tunze pumper osv osv
Du har bestemt ret og det er sikkert mig der ser spøgelser 🙄
Men at installere kinesisk software på min pc, kvier jeg mig nu stadig ved🤔
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

@seniorreefer
Angående de Jebao pumper har en god ven lige fået 4 stk hjem så nu afventer jeg spændt på hans første tanker og opdagelser..
Låst

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"