Log Status:
En ny uge er gået på det lille stue reef. Altid noget at lave omkring pasningen og vedligeholdelse af det, selv med overvågning.
Som tidligere skrevet har jeg oplevet STN i mit akvarium, og fik nogle gode råd i denne forums Facebook gruppe.
Jeg har for et stykke tid siden læst netop omkring STN/STN Resolution via the Witch-hazel Tank Treatment af Andre Mueller, men fik et hint fra anden reefer, jeg kunne købe det anbefalede produkt i Europa, samt hans erfaring med metoden.

- Amazon
Jeg har derfor besluttet af forsøge mig med metoden, og har lavet et opslag i moonshiner gruppen for at høre omkring deres erfaringer omkring metoden. Desværre har ikke mange svaret, men de har jo også lige været igennem en Orkan
Metoden kort beskrevet, hvis man ikke lige gider en meget lang artikel
I slutningen af 2018 begyndte min tank overraskende at lide af en ekstrem hurtig og pludselig STN- og RTN-begivenhed, der tog et stykke tid med undersøgelser for at få den under kontrol og finde nogle af de formodede grundlæggende årsager. På dette tidspunkt stod det klart fra diskussioner med førende videnskabsmænd og mange timer i mikroskopet, at et bakterielt patogen var årsagen til denne begivenhed. Et udbrud, som jeg ikke helt kunne forklare hvorfor, men som havde fået mange ideer fra adskillige kilder, hvilket resulterede i en idé om at prøve noget, som ingen andre har gjort indtil dette punkt.
Selv efter den vellykkede helbredelse af min personlige tank, gav jeg ikke op for at hjælpe og undersøge andre tanksystemer, der faktisk også led af STN&RTN-begivenheder og andre bakterielle sygdomme, og med hjælp fra Reefing-samfundet var det muligt at anvende Band Aid of Witchhazel-behandlingen på adskillige scenarier, der alle førte til den samme situation og bragte så meget praktisk erfaring, at nogle (ikke alle) rodforløb af STN/RTN i nogen grad kunne identificeres, og det gjorde det muligt at tackle sygdommen i det mindste med meget større succes rater end så mange slangeolier (Snake Oil) derude på markedet.
,
Hvis andre kan være interesseret, er her link til metoden beskrevet, som er en mere moderne tilgang.
https://www.reefmoonshiners.com/witchha ... -treatment
Witchhazel can be a very helpful tool to combat this disease in our tanks. I hope it will help many more of you as it did already. Yes, there is not a 100% guarantee it will cure your situation but it's a start.
Ugens Tal:

- Weekly test
Jeg har ændret mit flow til 100-110 turnover (60-70000 l/t) Så kort fortalt er jeg gået fra 75-80 turnover, til de 100-110 på Max. Generelt ser jeg god PE og korallerne giver mere og mere farve, dog er mine få
LPS'er ikke bestemt glade for den ændring.
Ang.
Tropic Marin salt, kan jeg stadigvæk ikke finde det i Danmark, og var nede ved oceanreef og købte deres TMC salt, så pt mixer jeg 50/50%. Desværre er det helt sikker en stakket frist, da forhandlerne skal købe en hel palle for at få lidt rabat. Så det er forståeligt de køber en enkelt hos De Jong når vi evt har brug for det.
Hvis det ikke kommer hos vores forhandler, bliver jeg desværre nød til, at begynde at købe det i Tyskland. Lidt ærgerligt at vi i hobbyen bliver nødsaget til det, men forståeligt hvis forretningen ikke kan tjene på produktet.
Jeg vil lave en opfølgning på STN problemet, når jeg begynder på behandlingen.
Her en dansk oversættelse.

- Translator
Lidt
koral fotos:

- Coral1

- Coral2
I må endelig skrive jeres erfaringer om metoden, hvis i har brugt den.