Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn
- ViggoN
- Picasso aftrækker

- Reactions: 89
- 10
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2014
Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn
Det lyder ikke som det sejler, men til gengæld som der er vind i sejlene!!!
Mega fedt!!!!!
Pessimisme er sjældent til hjælp, siger det selvfølgelig uden at ville genere nogle
Mega fedt!!!!!
Pessimisme er sjældent til hjælp, siger det selvfølgelig uden at ville genere nogle
1
-
Anders månsson
- Rev haj

- Reactions: 61
- 21
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
fedt sviger mor er vundet over fra the dark side
Det ser da egentlig fint ud og hvis I så lige føler for det så mål lidt værdier og så ellers nyd sommeren og få gang i dyrelivet til sensommmeren
Det ser da egentlig fint ud og hvis I så lige føler for det så mål lidt værdier og så ellers nyd sommeren og få gang i dyrelivet til sensommmeren
1
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
lagune mangrove beast mode 2025 https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98663
lagune mangrove beast mode 2025 https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98663
-
Nielskeiser
- Grøn Chromis

- Reactions: 28
- 1
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2024
- Geografisk sted: Kgs Lyngby
Præcis! Jeg har en lille drøm om at vi får et par mdr med stabile værdier, og at han så investerer i lidt brugt lys, så der kan komme lidt planterAnders månsson skrev: man 24. jun 2024 17:07 fedt sviger mor er vundet over fra the dark side![]()
Det ser da egentlig fint ud og hvis I så lige føler for det så mål lidt værdier og så ellers nyd sommeren og få gang i dyrelivet til sensommmeren![]()
-
Nielskeiser
- Grøn Chromis

- 1
Der er sket en hel del henover sommeren.
1. Ift alger: disse er nu fuldstændig under kontrol med eremitkrebs, snegle og tuxedo (den er satme effektiv)
2. Osmoseanlægget er godt i gang. Svigerfar forsøger at holde planen med ugentlige vandskift
Det helt store, er at der kommet nyt lys: jeg fandt en ældre maxspect r420 180w 15.000Kelvin, samt lidt GSP, en gorgonian (tror jeg?) og en ny frogspawn (hvo intet vover…), samt lidt omrokering af stenene.
- det ligner snart et ægte saltvandsakvarium.
Gsp’erne og gorgoniaen ser ud til at trives.
Frogspawn lignede en million de første 2 uger, men nu skulker den med lidt retraherer polypper (vi forsøgte at rykke den op på en sten). Nu får den ro og fred dér hvor den havde det godt i starten, og så ser vi.
Ift vandværdier er det fortsat lidt svært at få svigerfar til at måle reglmæssigt, og vi har haft lidt udfordringer med alk på 6,4 dKh, men nu er den 7,7 en uge efter vandskift. Vi doserer ikke noget endnu, kun vandskift med Aqua medic reef salt coral.
PH 8,2
Nitrat 25 (Yup man kan mærke at alger er væk)
Fosfat 0,25 (nok for høj, vi har skiftet biokugler i reaktoren)
Alk 7,7
Ca 415
Mg 1430
“Vi” forsøger at måle alk et par gange ugentlig for at se hvor meget den svinger, og ellers give baljen lidt tid.
Om der er en bakteriekultur i baljen, som inficerer frogspawn aner jeg ikke. Ingen Brown jelly eller lignende.
Vi krydser fingre
1. Ift alger: disse er nu fuldstændig under kontrol med eremitkrebs, snegle og tuxedo (den er satme effektiv)
2. Osmoseanlægget er godt i gang. Svigerfar forsøger at holde planen med ugentlige vandskift
Det helt store, er at der kommet nyt lys: jeg fandt en ældre maxspect r420 180w 15.000Kelvin, samt lidt GSP, en gorgonian (tror jeg?) og en ny frogspawn (hvo intet vover…), samt lidt omrokering af stenene.
- det ligner snart et ægte saltvandsakvarium.
Gsp’erne og gorgoniaen ser ud til at trives.
Frogspawn lignede en million de første 2 uger, men nu skulker den med lidt retraherer polypper (vi forsøgte at rykke den op på en sten). Nu får den ro og fred dér hvor den havde det godt i starten, og så ser vi.
Ift vandværdier er det fortsat lidt svært at få svigerfar til at måle reglmæssigt, og vi har haft lidt udfordringer med alk på 6,4 dKh, men nu er den 7,7 en uge efter vandskift. Vi doserer ikke noget endnu, kun vandskift med Aqua medic reef salt coral.
PH 8,2
Nitrat 25 (Yup man kan mærke at alger er væk)
Fosfat 0,25 (nok for høj, vi har skiftet biokugler i reaktoren)
Alk 7,7
Ca 415
Mg 1430
“Vi” forsøger at måle alk et par gange ugentlig for at se hvor meget den svinger, og ellers give baljen lidt tid.
Om der er en bakteriekultur i baljen, som inficerer frogspawn aner jeg ikke. Ingen Brown jelly eller lignende.
Vi krydser fingre
- Vedhæftede filer
1
-
Anders månsson
- Rev haj

- 21
nitrat og po4 er lidt høje men heller ikke vilde ... de skal nok komme ned hvis I fortsætter med vandskift... Det vigtige nu er bare at holde rutinen med de vandskift. Når det er den vej I har valgt så følg den
så kan I altid avancere, hvis I føler for det
så kan I altid avancere, hvis I føler for det
-
Nielskeiser
- Grøn Chromis

- 1
Præcis. dog er frogspawn desværre døende igen - jeg mistænker lidt for svingende alk, men har lidt svært ved at få svigerfar til daglige alk målinger. Alternativt bare en uheldig bakterieflora som inficerer den?Anders månsson skrev: man 26. aug 2024 07:39 nitrat og po4 er lidt høje men heller ikke vilde ... de skal nok komme ned hvis I fortsætter med vandskift... Det vigtige nu er bare at holde rutinen med de vandskift. Når det er den vej I har valgt så følg den![]()
Konklusionen er i hvert fald pt, at vi holder os fra euphyllia for den kommende tid.
-
Anders månsson
- Rev haj

- 21
Jeg tænker ikke kh burde svinge voldsomt meget
Prøv med en lille smule po4 sænker som rowa phos... man kan bare putte granulaten/pulveret i en af svigermors gamle strømpe sokker og hænge den hvor der er flow... Jeg tror jeres po4 er for høj (trods alt) til euphyliaen. måske viser jeres målinger helt præcist... send evt en ny ICP test afsted, så ved I hvad der skal fokuseres på
Prøv med en lille smule po4 sænker som rowa phos... man kan bare putte granulaten/pulveret i en af svigermors gamle strømpe sokker og hænge den hvor der er flow... Jeg tror jeres po4 er for høj (trods alt) til euphyliaen. måske viser jeres målinger helt præcist... send evt en ny ICP test afsted, så ved I hvad der skal fokuseres på
-
Nielskeiser
- Grøn Chromis

- 1
Tiden går sin stille gang.
Der er kommet flere koraller i (hvis man havde en “månedens reefer” så ville jeg nominere ViggoN for alle de gode råd, og sponsorater af frags)
Der er nu kommet lidt monticap, montipora, zoas, toadstool, Rhodactis osv.
Og der blev skaffet en puffer fisk lidt spontant, som nu gnasker i al montiporaen. Ak ja
Vi har rykket lidt rundt på stensætningen, og Jeg har skaffet en jebao mlw30, som giver et bedre flow end før.
Der er stadig brunalger/diatoms og turfalger, men der er ny osmosemembran på vej, og søpindsvinet holder turfalgen i skak.
Stor ændring på 6 mdr, og baljen kører mere stabilt nu end nogensinde før.
Og vigtigst af alt: svigerfamilien genfandt motivationen og glæden for akvariet
tak for hjælpen alle sammen!
Der er kommet flere koraller i (hvis man havde en “månedens reefer” så ville jeg nominere ViggoN for alle de gode råd, og sponsorater af frags)
Og der blev skaffet en puffer fisk lidt spontant, som nu gnasker i al montiporaen. Ak ja
Vi har rykket lidt rundt på stensætningen, og Jeg har skaffet en jebao mlw30, som giver et bedre flow end før.
Der er stadig brunalger/diatoms og turfalger, men der er ny osmosemembran på vej, og søpindsvinet holder turfalgen i skak.
5
3
2
2
- Stefan
- Rev haj

- Reactions: 55
- 19
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Kæmpe thumbs-up for opfølgning og det arbejde I har lagt i akvariet. Det ser så meget bedre ud. Godt gået!
2
- ViggoN
- Picasso aftrækker

- Reactions: 89
- 10
- Postnummer: 2630 Taastrup
- Saltvand siden?: 2014
Hey Niels tak for de fine ord! Hvor er det fedt at se at det er vendt uden han var nød til lukke det hele ned og starte forfra. Men endnu mere respekt for at være en super svigersøn der bare har investeret så meget tid og energi for at få det til at lykkes.Nielskeiser skrev: ons 4. dec 2024 08:54 Tiden går sin stille gang.
IMG_0028.jpeg
FullSizeRender.jpegIMG_5653.jpegIMG_1884.jpegIMG_1886.jpeg
2
-
Nielskeiser
- Grøn Chromis

- 1
Hehe jo tak. Det lugter nok også lidt af, at jeg selv skal prøve kræfter med et akvarie, når jeg engang får pladsViggoN skrev: tors 5. dec 2024 08:57 Hey Niels tak for de fine ord! Hvor er det fedt at se at det er vendt uden han var nød til lukke det hele ned og starte forfra. Men endnu mere respekt for at være en super svigersøn der bare har investeret så meget tid og energi for at få det til at lykkes.
1