Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Nielskeiser
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
1
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2024
Geografisk sted: Kgs Lyngby

Re: Algeudbrud efter levende sten, og død frogspawn

Indlæg af Nielskeiser »

Suroma skrev: lør 22. jun 2024 21:07 Der er nu gået 1 måned siden sidste update, hvad er status?
Ja Sorry - Svigerfar har haft travlt med kæmpe terrasseprojekt, så akvariet har været lidt forsømt, og ingen vandværdier er målt.

MEN

Der er sket en del her i weekenden:
1. Jeg har skaffet et ældre Osmoseanlæg (decocean 400gpd), så nu kommer der kun 0tds dråber i baljen 😍
2. Algerne har vundet en smule fremgang siden den mekaniske rengøring, men svigerfar har også haft fuld blus på (den dårlige) lampe. Vi har skruet ned, og han har nu åbnet op for at der skal ny lampe til, hvis han skal have andet end fisk og alger. (Vi vil kun gå efter nemme bløde og lps)
3. Der er tilføjet et tuxedo pindsvin til familien. Den græsser MEGET effektivt. Desværre spiser den også corraline algerne, men det må være kompromiset

Svigerfar, og vigtigere endnu, svigermor, synes at akvariet ikke har stået flottere i flere år, og at vandet aldrig har været mere klart.

Så selvom det akvarie nok aldrig kommer til at ligne et “ægte koralrev”, så tror jeg at den giver lidt glæde i det jyske hjem. ☺️

Nu tager de 2 uger på ferie, så ser vi om søpindsvinet har holdt plænen nede imens.
Herefter fokuserer han igen på vandmålinger imens vi gradvist får skiftet vandet til osmosevand. Så ser vi hvordan salinitet, og de hellige arter sig herefter. :be:

Her er lidt fotos af søpindsvinets arbejde, og en eremit der brugte formiddagen på at prøve 3 forskellige huse af.
Vedhæftede filer
IMG_0578.png
IMG_0530.jpeg
Brugeravatar
ViggoN
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af ViggoN »

Det lyder ikke som det sejler, men til gengæld som der er vind i sejlene!!!
Mega fedt!!!!!

Pessimisme er sjældent til hjælp, siger det selvfølgelig uden at ville genere nogle
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

fedt sviger mor er vundet over fra the dark side :biggrin:
Det ser da egentlig fint ud og hvis I så lige føler for det så mål lidt værdier og så ellers nyd sommeren og få gang i dyrelivet til sensommmeren :GO
Nielskeiser
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
1

Indlæg af Nielskeiser »

Anders månsson skrev: man 24. jun 2024 17:07 fedt sviger mor er vundet over fra the dark side :biggrin:
Det ser da egentlig fint ud og hvis I så lige føler for det så mål lidt værdier og så ellers nyd sommeren og få gang i dyrelivet til sensommmeren :GO
Præcis! Jeg har en lille drøm om at vi får et par mdr med stabile værdier, og at han så investerer i lidt brugt lys, så der kan komme lidt planter 🤌
Nielskeiser
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
1

Indlæg af Nielskeiser »

Der er sket en hel del henover sommeren.
1. Ift alger: disse er nu fuldstændig under kontrol med eremitkrebs, snegle og tuxedo (den er satme effektiv)
2. Osmoseanlægget er godt i gang. Svigerfar forsøger at holde planen med ugentlige vandskift

Det helt store, er at der kommet nyt lys: jeg fandt en ældre maxspect r420 180w 15.000Kelvin, samt lidt GSP, en gorgonian (tror jeg?) og en ny frogspawn (hvo intet vover…), samt lidt omrokering af stenene.
- det ligner snart et ægte saltvandsakvarium.
Gsp’erne og gorgoniaen ser ud til at trives.
Frogspawn lignede en million de første 2 uger, men nu skulker den med lidt retraherer polypper (vi forsøgte at rykke den op på en sten). Nu får den ro og fred dér hvor den havde det godt i starten, og så ser vi.

Ift vandværdier er det fortsat lidt svært at få svigerfar til at måle reglmæssigt, og vi har haft lidt udfordringer med alk på 6,4 dKh, men nu er den 7,7 en uge efter vandskift. Vi doserer ikke noget endnu, kun vandskift med Aqua medic reef salt coral.

PH 8,2
Nitrat 25 (Yup man kan mærke at alger er væk)
Fosfat 0,25 (nok for høj, vi har skiftet biokugler i reaktoren)
Alk 7,7
Ca 415
Mg 1430

“Vi” forsøger at måle alk et par gange ugentlig for at se hvor meget den svinger, og ellers give baljen lidt tid.
Om der er en bakteriekultur i baljen, som inficerer frogspawn aner jeg ikke. Ingen Brown jelly eller lignende.

Vi krydser fingre 🤞
Vedhæftede filer
Det nye setup
Det nye setup
1 uge efter koraller og lys kom op
1 uge efter koraller og lys kom op
Gsp på en måske lidt utraditionel opsætning.
Gsp på en måske lidt utraditionel opsætning.
Sådan ser den ud nu. Der kommer mere “flesh” ned langs stammen.
Sådan ser den ud nu. Der kommer mere “flesh” ned langs stammen.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

nitrat og po4 er lidt høje men heller ikke vilde ... de skal nok komme ned hvis I fortsætter med vandskift... Det vigtige nu er bare at holde rutinen med de vandskift. Når det er den vej I har valgt så følg den :GO

så kan I altid avancere, hvis I føler for det :beer:
Nielskeiser
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
1

Indlæg af Nielskeiser »

Anders månsson skrev: man 26. aug 2024 07:39 nitrat og po4 er lidt høje men heller ikke vilde ... de skal nok komme ned hvis I fortsætter med vandskift... Det vigtige nu er bare at holde rutinen med de vandskift. Når det er den vej I har valgt så følg den :GO
Præcis. dog er frogspawn desværre døende igen - jeg mistænker lidt for svingende alk, men har lidt svært ved at få svigerfar til daglige alk målinger. Alternativt bare en uheldig bakterieflora som inficerer den?
Konklusionen er i hvert fald pt, at vi holder os fra euphyllia for den kommende tid.
Vedhæftede filer
Resized_20240825_201903.jpeg
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Jeg tænker ikke kh burde svinge voldsomt meget

Prøv med en lille smule po4 sænker som rowa phos... man kan bare putte granulaten/pulveret i en af svigermors gamle strømpe sokker og hænge den hvor der er flow... Jeg tror jeres po4 er for høj (trods alt) til euphyliaen. måske viser jeres målinger helt præcist... send evt en ny ICP test afsted, så ved I hvad der skal fokuseres på
Nielskeiser
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
1

Indlæg af Nielskeiser »

Tiden går sin stille gang.
Der er kommet flere koraller i (hvis man havde en “månedens reefer” så ville jeg nominere ViggoN for alle de gode råd, og sponsorater af frags)

Der er nu kommet lidt monticap, montipora, zoas, toadstool, Rhodactis osv.
Og der blev skaffet en puffer fisk lidt spontant, som nu gnasker i al montiporaen. Ak ja🤷‍♂️

Vi har rykket lidt rundt på stensætningen, og Jeg har skaffet en jebao mlw30, som giver et bedre flow end før.

Der er stadig brunalger/diatoms og turfalger, men der er ny osmosemembran på vej, og søpindsvinet holder turfalgen i skak.

Stor ændring på 6 mdr, og baljen kører mere stabilt nu end nogensinde før.
Og vigtigst af alt: svigerfamilien genfandt motivationen og glæden for akvariet

tak for hjælpen alle sammen!
I april måned
I april måned
November
November
November
November
November
November
November
November
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Kæmpe thumbs-up for opfølgning og det arbejde I har lagt i akvariet. Det ser så meget bedre ud. Godt gået!
Brugeravatar
ViggoN
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af ViggoN »

Nielskeiser skrev: ons 4. dec 2024 08:54 Tiden går sin stille gang.
Der er kommet flere koraller i (hvis man havde en “månedens reefer” så ville jeg nominere ViggoN for alle de gode råd, og sponsorater af frags)

Der er nu kommet lidt monticap, montipora, zoas, toadstool, Rhodactis osv.
Og der blev skaffet en puffer fisk lidt spontant, som nu gnasker i al montiporaen. Ak ja🤷‍♂️

Vi har rykket lidt rundt på stensætningen, og Jeg har skaffet en jebao mlw30, som giver et bedre flow end før.

Der er stadig brunalger/diatoms og turfalger, men der er ny osmosemembran på vej, og søpindsvinet holder turfalgen i skak.

Stor ændring på 6 mdr, og baljen kører mere stabilt nu end nogensinde før.
Og vigtigst af alt: svigerfamilien genfandt motivationen og glæden for akvariet

tak for hjælpen alle sammen!

IMG_0028.jpeg
FullSizeRender.jpegIMG_5653.jpegIMG_1884.jpegIMG_1886.jpeg
Hey Niels tak for de fine ord! Hvor er det fedt at se at det er vendt uden han var nød til lukke det hele ned og starte forfra. Men endnu mere respekt for at være en super svigersøn der bare har investeret så meget tid og energi for at få det til at lykkes.
Nielskeiser
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
1

Indlæg af Nielskeiser »

ViggoN skrev: tors 5. dec 2024 08:57 Hey Niels tak for de fine ord! Hvor er det fedt at se at det er vendt uden han var nød til lukke det hele ned og starte forfra. Men endnu mere respekt for at være en super svigersøn der bare har investeret så meget tid og energi for at få det til at lykkes.
Hehe jo tak. Det lugter nok også lidt af, at jeg selv skal prøve kræfter med et akvarie, når jeg engang får plads 🫣
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"