DOC

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

DOC

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer nævnte DOC i går, som en vigtig parameter.
Jeg har aldrig interesseret mig for emnet og har derfor læst lidt op det.
Prøv at læse denne artikel (det er spændende læsning)
https://reefbuilders.com/2024/06/21/doc ... manage-it/
Det lader til at den eneste virkelig effektive metode til at holde DOC værdierne nede, er svampe og faktisk anbefaler han et godt gammmeldags biofilter med levende sten og svampe...

Nu er den pænt store gule svamp, jeg har i min stensætning, pludselig mere interessant og jeg overvejer at dele den op i mindre stykker og fordele den i dekoration og sump.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: DOC

Indlæg af SamuelChristensen »

Spændende læsning. :)
Måske man skulle kravle ned i sumpen og se hvilke svampe man kan finde. :GO

Apropos mine andre indlæg:
carbon2.png
Og dette er grunden til at det ikke er ligegyldigt hvilket produkt du bruger til carbon dosering.
carbon.png
Tropic Marins danske repræsentant.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Dette er et interessant emne.
Og dette er grunden til at det ikke er ligegyldigt hvilket produkt du bruger til carbon dosering.
Jeg er lidt i tvivl hvad jeg ser her, men ja Salem siger Carbon dosing ikke er optimal
Bruger billig vodka her

Hvad source mener du er vigtig
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Du kan se at starch/stivelse og mannose giver en høj mortality/dødsrate i korallen. (sukker fx i VSV eller kartoffel i nogle BioPellets)

Algepolymer synes jeg er en god og naturlig kilde til carbon i et saltvandsmiljø.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev: søn 11. aug 2024 09:38 Du kan se at starch/stivelse og mannose giver en høj mortality/dødsrate i korallen. (sukker fx i VSV eller kartoffel i nogle BioPellets)

Algepolymer synes jeg er en god og naturlig kilde til carbon i et saltvandsmiljø.
Der fik du mig lige til at stoppe min doseringspumpe😱. Jeg må drikke det selv

Mener du eks phytoplanton kunne være en god kilde. Jeg bruger også en bakterie version af dem.

Nannochloropsis og Synechoccus
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Er det ikke rent sukker han nævner- mener stadig at vodka og eddike er Ok ift VSV?

Nu har jeg det sådan med “Guruer” at jeg ikke ligger mig fladt ned og bliver en copycat- jeg “shopper” rundt/læser og reflektere… og måske bruger det jeg synes passer til min tilgang.
I dette tilfælde har hæftet mig ved svampe og biofiltering, som noget jeg vil tilføre mit system😊
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: søn 11. aug 2024 10:43 Er det ikke rent sukker han nævner- mener stadig at vodka og eddike er Ok ift VSV?

Nu har jeg det sådan med “Guruer” at jeg ikke ligger mig fladt ned og bliver en copycat- jeg “shopper” rundt/læser og reflektere… og måske bruger det jeg synes passer til min tilgang.
I dette tilfælde har hæftet mig ved svampe og biofiltering, som noget jeg vil tilføre mit system😊
Billig Vodka er kvælstof baseret på kartoffel sukker. Nu ligger jeg mig ikke som sådan på ryggen. Det er sammensat af mange input og erfaringer😋
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har et cryptic zone filter i min ene sump på mit system. Det er en ligth kopi af det Steve Tyree har på sine koralsystemer.
Steve Tyree har gode resultater med det og det er vist noget nær det eneste filter han benytter til at lave de flotte koraller han har og altid har haft.
Mit er en stor sump der er fyldt op med levende sten, som jeg havde til overs efter mit gamle system blev lagt ned. Jeg havde købt 70 Kg nye ls og sammen med dem fra det gamle, var der rigeligt til det cryptic zone filter.
Lavt flow igennem og næsten intet lys. Der vokser alle mulige svampe i flere farver og andre filterfeeders. Jeg fodrer ikke specifikt i den. Min redox ligger altid højt.
Den har i perioder en lidt hård til, for alle tilsætninger sker i indløbskammeret til sumpen. Så når jeg regulerer salinteten, så ryger der 1 kg salt ind i det kammer. Men de klarer sig fint, bliver sat lidt tilbage, men kommer så tilbage igen.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: søn 11. aug 2024 10:50
Engelquist skrev: søn 11. aug 2024 10:43 Er det ikke rent sukker han nævner- mener stadig at vodka og eddike er Ok ift VSV?

Billig Vodka er kvælstof baseret på kartoffel sukker. Nu ligger jeg mig ikke som sådan på ryggen. Det er sammensat af mange input og erfaringer😋
Jo men sukkeret er omsat til alkohol- uden at være kemiker, tænker jeg der er en forskel?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: søn 11. aug 2024 10:53 Jeg har et cryptic zone filter i min ene sump på mit system. Det er en ligth kopi af det Steve Tyree har på sine koralsystemer.
Steve Tyree har gode resultater med det og det er vist noget nær det eneste filter han benytter til at lave de flotte koraller han har og altid har haft.
Mit er en stor sump der er fyldt op med levende sten, som jeg havde til overs efter mit gamle system blev lagt ned. Jeg havde købt 70 Kg nye ls og sammen med dem fra det gamle, var der rigeligt til det cryptic zone filter.
Lavt flow igennem og næsten intet lys. Der vokser alle mulige svampe i flere farver og andre filterfeeders. Jeg fodrer ikke specifikt i den. Min redox ligger altid højt.
Den har i perioder en lidt hård til, for alle tilsætninger sker i indløbskammeret til sumpen. Så når jeg regulerer salinteten, så ryger der 1 kg salt ind i det kammer. Men de klarer sig fint, bliver sat lidt tilbage, men kommer så tilbage igen.
Erik du har fuldstændig ret. I mit “gamle 1400” havde jeg en 120l tønde fyldt med levende sten, som smed vandet ind i bunden og ud i toppen. Fuld mørke, kan sige det var levende med alle former for dyr og masser af forskellige svampe

Som jeg mener, jeg skrev til dig, er det jo back to future😜
Senest rettet af Seniorreefer søn 11. aug 2024 11:00, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: søn 11. aug 2024 10:55
Seniorreefer skrev: søn 11. aug 2024 10:50

Jo men sukkeret er omsat til alkohol- uden at være kemiker, tænker jeg der er en forskel?
Ingen ide, da alkoholdet fordamper
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Kilden der nævner ikke noget om alkohol. Alkohol er effektivt men der er forskelle og det er over mit niveau hvad forskellene specifikt er. Renhed er nok en væsentlig faktor. Jeg kan prøve at spørge Hans-Werner Balling om en teknisk forklaring.

Men der er flere kilder til carbon.
Løvfald, træer/grene og algers nedbrydning. Det er det der er en del af det naturlige koralmiljø. Der er ikke et vognlæs kartofler eller poser af sukker der bliver hældt i. I stedet er der en konstant nedbrydning af fiberholdige carbonmaterialer.

Se bare i den her fantastiske video. Blade i vandet osv.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg vil lige tilføje lidt mere info som ligger i min tråd, så det er lidt samlet.

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopi ... 12#p860012
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det er da meget sjovt og spænende læsning på reefbuilders - tak for link.
Det er noget jeg ikke har brugt ihvert fald i 10+ år - men nu overvejer jeg hvordan jeg kan få et mørklagt sumpkammer tilknyttet systemet - og med højt flow igennem..
Som han selv skriver er et spandfilter en mulighed - Det er bare for lille volumen til mine 1700 liter vand.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

nielsk skrev: søn 11. aug 2024 14:25 Det er da meget sjovt og spænende læsning på reefbuilders - tak for link.
Det er noget jeg ikke har brugt ihvert fald i 10+ år - men nu overvejer jeg hvordan jeg kan få et mørklagt sumpkammer tilknyttet systemet - og med højt flow igennem..
Som han selv skriver er et spandfilter en mulighed - Det er bare for lille volumen til mine 1700 liter vand.
Hvad med sådan et til havedamme:
https://www.boligcenter.dk/hjem-have/in ... 1yEALw_wcB
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Seniorreefer skrev: søn 11. aug 2024 13:46 Jeg vil lige tilføje lidt mere info som ligger i min tråd, så det er lidt samlet.

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopi ... 12#p860012
Her kan du så få mere til din samling. Jeg købte en af de her bøger og hørte det meste af den på en ferie.
Der er en beskrivelse af Steve Tyree´s cryptic zone og andre filter systemer.
Det er før 2018, så det må næsten være vol 1 jeg har.
http://www.reeffarmers.com/newbook.htm
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

Jeg har en gul svamp, lidt større end en tennisbold, i dekorationen.
Da svampe angiveligt er gode til at omsætte DOC, vil jeg have flere i baljen og har derfor lagt nogle mindre stykker sten op ad den.
Om et par uger vil der være vokset svamp ud på stenene og de kan placeres andre steder i dekorationen, hvor de kan vokse sig store😊
IMG_2055.jpeg
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

De af jer der får lavet DOC tests hvad giver det af data og hvilke muligheder for handlinger? Jeg antager det må være ændringer i næring/fordring, vandskift og filtrering. Men er det ikke ting man vil vide uden DOC tests?
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Jan Lauridsen skrev: ons 21. aug 2024 07:57 De af jer der får lavet DOC tests hvad giver det af data og hvilke muligheder for handlinger? Jeg antager det må være ændringer i næring/fordring, vandskift og filtrering. Men er det ikke ting man vil vide uden DOC tests?
Retorik af værste skuffe:
Triton N-DOC Tests: Hvad kan du få ud af dem?

Triton N-DOC test kits er en værdifuld ressource for reefers, der ønsker at optimere deres reeftanks. Her er nogle af de vigtigste fordele ved at bruge disse tests:

1. Bedre kontrol over næringsstoffer:
- Triton N-DOC tests giver dig mulighed for at måle og styre forholdet mellem nitrogen, opløst organisk kulstof (DOC) og fosfor (N/C/P) i akvariet.
- Dette hjælper med at undgå problemer forårsaget af blind dosering af kulstofkilder.

2. Minimering af potentielle problemer:
- Overdreven tilførsel af kulstofkilder kan føre til ubalancer. Triton N-DOC tests hjælper med at måle de relevante organiske forbindelser og minimere disse problemer.

3. Styring af N/C/P-forholdet:
- Ved at styre N/C/P-forholdet kan du opnå en generelt bedre sundhed i akvariet.

4. Bestemmelse af behov for vandskift:
- Triton N-DOC tests kan bruges til at afgøre, hvornår vandskift er nødvendige for at opretholde vandkvaliteten.

5. Mere avanceret forståelse af alkalinitet:
- Alkalinitet er ikke kun en simpel dKH-måling. Triton N-DOC tests giver en mere nuanceret forståelse af alkalinitet.

Konklusion:
Ved at bruge Triton N-DOC tests kan reefers få en dybere indsigt i balancen af næringsstoffer i deres akvarium. Dette giver mulighed for at styre forholdet mellem nitrogen, kulstof og fosfor, minimere potentielle problemer og optimere korallernes sundhed. Testene hjælper også med at bestemme, hvornår vandskift er nødvendige for at opretholde en stabil vandkvalitet.
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Er der nogen som har læst op på om man kan "pode" ls med svamp ved fx at finde en større eksisterende svamp et sted i systemet og brække den lidt i stykker og klemme stykkerne ind nye steder?
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20

Indlæg af Engelquist »

nielsk skrev: lør 24. aug 2024 19:21 Er der nogen som har læst op på om man kan "pode" ls med svamp ved fx at finde en større eksisterende svamp et sted i systemet og brække den lidt i stykker og klemme stykkerne ind nye steder?
Jeg mener at @Flem1 har delt en gul svamp op til flere gange… prøv evt at hør ham om fremgangsmåden.
Jeg har lige haft et par små stykker sten til at ligge tæt op af min gule svamp i 2 uger og nu er der vokset lidt svamp over på dem… det bliver spændende om det så breder sig på dem🙏
IMG_2097.jpeg
IMG_2098.jpeg
Flem1
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Flem1 »

Der er meget forskel på svampe. Den gule jeg har er meget hårdfør og kan nemt deles og placeres nye steder. Kan både stå i skygge og fuldt lys
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Frisk video fra Frag Garage om DOC:
A two part conversation, with Dr. Christoph Denk (Oceamo) and Salem Clemens (Reef Builders). We attempt to scratch the surface on a complex subject: dissolved oraganic carbon (DOC’s) and some of the ways in which these compounds may affect the health of our reef tanks.

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"