Casper M skrev: lør 13. jul 2024 12:27
Det lyder rigtig spændende det glæder jeg mig til at følge med i
Så vidt jeg kan forstå på
tropic marin og fauna marins YouTube videoer så er der lidt man skal tage højde for hvis man for lavet icp
test på frisk blandet saltvand? Det er noget med at mangan er en del høj?
Sorry hvis jeg fylder lidt i din tråd senior reefer men det er et spændende emne
Casper gør bestemt ikke noget.

og du har ret ICP og doseringen er og bliver fremtiden på vores lille reef, sammen med bakterierne.
SamuelChristensen skrev: lør 13. jul 2024 12:04
Hvad vil det sige at han er bakteriemand?
Det jeg mener med det, han går meget op i bakterie miljøet i akvariet / På revet. Jeg har læst en del artikler fra ham og han mener at DOC (Dissolved Organic Carbon (DOC)) er mere vigtigt end alt andet i akvariet, som bla. kan måles på Redox værdien og styres med Triton N-DOC
test, som den eneste vi har i EU. Den rigtige findes desværre kun i US
Her er nogle af de ting som slog mig, som jeg beskrev i en mail
Stræbe efter lave næringsstofniveauer og overvejende fodring af levende fødevarer.
Stabilitet.
Fuldspektret belysning. (Som vi talte om omkring 6k
lys)
Høj laminært (parallelle lag uden betydelig blanding eller turbulens) flow. (Dette overrasker mig. Troede turbulent flow var bedst)
Holde den rigtige andel af planteædere i system.
Vedligeholdelse af systemet i en høj ilttilstand.
Tilføjer kun mikrober (Bakterier, der er normale i havmiljøer. Min Opfattelse, mener jeg Prodibio)
Tilførsel af sporstofferne
koraller som er bevist at udnytte til naturlig vækst. (Der røg noget af moonshiner metoden)
Lidt mere omkring metoden han mener vi skal bruge. Det er lidt godt for os gamle nørder
Hovedkomponenter i Den Nye Styringsmetode
Integreret Filtreringssystem:
Multi-trin Filtrering: Systemet kombinerer flere filtreringsteknologier i én enhed for maksimal effektivitet. Dette inkluderer mekaniske, kemiske og biologiske filtreringsprocesser. (Han vil gå naturligt, med lukket filtersystem som i the old days)
Protein Skimmere: Nyere skimmere designet til høj ydeevne, som effektivt fjerner opløste organiske forbindelser fra vandet før de nedbrydes til DOC.
Aktivt Kul og Biopellets:
Aktivt Kul: Brug af høj kvalitet aktivt kul til adsorption af DOC, hvilket reducerer organiske forurenende stoffer og forbedrer vandklarhed.
Biopellets: Specifikke biopellets, der fremmer væksten af gavnlige bakterier, som nedbryder DOC til mindre skadelige forbindelser.
Ozon og UV-sterilisering:
Ozon: Brug af ozongeneratorer til at oxidere og nedbryde komplekse organiske molekyler, hvilket effektivt reducerer DOC niveauer.
UV-sterilisering: UV-
lys bruges til at dræbe mikroorganismer og nedbryde organiske forbindelser, hvilket yderligere hjælper med at holde vandet klart og sundt.
Skal siges, han mener ikke det skal anvendes. Husk han er bakterie mand(Problemet er, at ozon sandsynligvis også skader mikrobiomet. Dette er således et værktøj, jeg aldrig ville tilføje til mit system.)
Automatiseret Kontrol og Overvågning:
Sensorer og Kontrolenheder: Systemet er udstyret med avancerede sensorer, der konstant overvåger DOC niveauer og andre vigtige parametre. (ORP menes her - Redox men kun som vejledende, han anbefaler N-Doc testen
Automatisk Justering: Baseret på sensoraflæsninger kan systemet automatisk justere filtreringsniveauer og andre processer for at opretholde optimale forhold.
Fordele ved Den Nye Styringsmetode
Effektivitet: Kombinationen af flere filtreringsmetoder sikrer mere omfattende fjernelse af DOC, hvilket resulterer i et sundere akvariemiljø.
Brugervenlighed: Det integrerede system er designet til at være let at installere og vedligeholde, hvilket gør det tilgængeligt for både nybegyndere og erfarne akvarister.
Automatisering: Den automatiserede overvågning og kontrol reducerer behovet for manuel intervention og minimerer risikoen for menneskelige fejl.
Han mener et system, der er stabilt med en gennemsnitlig pH på 7,8 og et par mindre spor elementer mangler med lav DOC, sandsynligvis være meget sundere end et system, hvor pH jages til 8,5 og har perfekte ICP-resultater, men en høj DOC-værdi.
I må endelig kommentere