Boerdy skrev: tirs 13. aug 2024 21:25
Hanna 774 phosphate ulr
Nu skal du høre (he he, lyder som en anden skolelærer)
Den Hanna du har, måler I ppm ( parts per million) Den måler ikke præcist nok. Den fejlvisning man må påregne - og som Hanna selv opgiver, er tit større end den værdi du leder efter.
Hvis vi nu siger at du skal finde 0,046 (hvilket er en ok værdi) og den
test måler I ppm, så mangler det sidste ciffer.
Hvis du derimod bruger Phospherus testen HI736, den måler I ppb (parts per billion) så får du en måling, der er inden for det vi gerne skal ramme.
Hvis vi tager samme fiktive måling som før, så vil du få tallet 16. Det er så fosfor. Når du omregner den, så bliver det 0,046 i Po4.
Man kan så spørge, hvorfor sælger de en tester til saltvand der i praksis er ubrugelig?
Jeg ved det ikke. Men det samme gør sig gældende for deres jod tester. Den måler også kun i ppm. Den er ubrugelig til saltvand/rev akvarier, men de sælger den stadig. Har drøftet det med dem.
Edit: Nu tjekkede jeg lige. Det er 15 i fosfor der svarer til 0,046 i Po4. Hanna har en omregningstabel som du nemt kan finde ved at google.
Med Iodine testeren er den værdi vi typisk bruger/sigter efter 0,060 og det kan Hanna iodine testeren heller ikke klare - fordi den måler i ppm og ikke i ppb. Samme problematik.
Jeg ville helt klart stole på icp testen. Der er værdier, hvor man kan mistænke
test vandet for at være skredet i transit er ikke næringsværdier. Ikke hvad jeg har hørt om i hvert fald. Og har du fået to
test der er ens, så må de være valide - især når du bruger en ikke så nøjagtig tester.