VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

ICP stemmer ikke overens med mine målinger

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8
Postnummer: 8990 Fårup
Saltvand siden?: 2023

ICP stemmer ikke overens med mine målinger

Indlæg af Boerdy »

Hej hej

jeg har et problem.Nu har jeg sendt en icp afsted for anden gang.
Når jeg måler min Phos med Hanna ULR får jeg værdier fra 0.04-0.07. Salifert nitrat ingen farvning så 0.
Salinitæt måler jeg med et ærometer som siger 1.024-1025. Så det er også ved siden af.

Link til icp
https://aquaforestlab.com/de/results/rEWTzYxu64533

Dkh måler jeg det samme.Men jeg kan ikke finde ud af hvorfor den er så høj. Jeg bruger Tropic Marin pro salt og den har jo ikke en så høj kh.

Jeg bruger ikke skummeren fordi jeg troede po4 var ok og jeg ingen nitrat havde.
Jeg har ingen algæproblemer og de meste af koralleren har det nogenlunde godt :)

Jeg skal nok tag mig sammen i fremtiden og introducere min balje.

Håber nogen kan hjælpe mig

Hilsen

Bjørn
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: ICP stemmer ikke overens med mine målinger

Indlæg af SamuelChristensen »

Hvad måler din flydemåler? Sg eller density?
Hvis det er density så er den fint præcis.
Og i det tilfælde er det en PSU i den højere ende som godt kan give lidt ekstra dKH.
Der kunne være noget af forklaringen. :)

Du doserer ikke noget?
Vedhæftede filer
sg.png
sg.png (28.6 KiB) Vist 4079 gange
Tropic Marins danske repræsentant.
Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Boerdy »

ahh så kan det godt være density.der står kun sea water TP 25C.
Ok det kunne være en fin forklaring, tak :)

Men det med fosfaten driller mig mere

en lille smule AFR 5 ml per dag på 200 l.men mangler stadig iod
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Er der virkelig ikke en beskrivelse på den hvad den måler? Sikke nogle misforståelser den kan give så

Er det et relativt nyt akvarie? Bakterie og algevæksten under indkøringen kan være meget krævende på sporstof fronten især jod, jern og mangan.

Der er meget forskel på din Hanna måling og ICPen. Kan godt forstå du føler dig drillet. Jeg aner ikke hvorfor de er så forskellige. Måske der er en misforståelse i udføringen af Hanna testen eller i nogle af dem skal man også omregne sine tal. Nogen der bruger Hanna kan måske vejlede i det :)
Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Boerdy »

https://reef-aquarium-store.com/aqua-medic-densimeter

ikke den samme jeg har men i beskrivelsen af den linkede står også TP

Ja meget fik den første icp for 2 uger siden af reef factory hvor po4 var også højt. og bare for at være sikkert har jeg nu også prøvet aquaforest.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Ja så er det nok noget med Hanna testeren :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Kan ikke forstå det du skriver med Hanna testeren. At det giver mellem 0,04 og 0,07.
Er det phosphate testeren du bruger?
Hanna testeren til phospherus er den bedste til Po4 målingen, måler I ppb og giver et tal. Du skal omregne Fosfor til Po4.
Er det derfor du får en usikker værdi.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Boerdy »

Hanna 774 phosphate ulr
Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Boerdy »

nu har jeg haft skummeren kørende.bestilt ny reagent til Hanna.0.03 og så testet oveni med salifert.Samme resultat.
Hvad sker der?
Flimse
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
10
Postnummer: 8544 Mørke
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Flimse »

Husk du og hold knap ind på Hanna så der gå 3 minutter ? :-)
Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Boerdy »

Flimse skrev: tors 15. aug 2024 15:49 Husk du og hold knap ind på Hanna så der gå 3 minutter ? :-)
Ja! :scream:
som sagt hanna og salifert viser samme resultat
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Så ville jeg sige "F*** ICP'en" og så kør dit akvarie med det udstyr du har til rådlighed og stol på det. :D
Du bliver da bims af det der. :-\
Flimse
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
10

Indlæg af Flimse »

Så skal du jo nok bare vælge og tro på din test.
Nu kan Salifert godt være svære og aflæse syns jeg.

Men du er velkomme til at komme forbi mig og for det test med min Hanne test. Og så se hvad de siger.
Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Boerdy »

Flimse skrev: tors 15. aug 2024 16:13 Så skal du jo nok bare vælge og tro på din test.
Nu kan Salifert godt være svære og aflæse syns jeg.

Men du er velkomme til at komme forbi mig og for det test med min Hanne test. Og så se hvad de siger.
ja det tror jeg også. ja men hvis den nu var så høj som icpen siger så ville det jo være meget blåt
Tak for tilbudet.Det kan godt være, at jeg gerne vil komme forbi:)
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg

Indlæg af Casper M »

Bare for lige at forstå det rigtigt.. du skriver at du har fået lavet 2 icp test? Som begge siger at salt og phospate er for høje?

Hvis begge icp test har målt det vil jeg da stole på det fremfor alt andet! Husk lige på at det er professionelt lab udstyr som bliver kalibreret flere gange dagligt vs billige test kit til hobby brug..
Flimse
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
10

Indlæg af Flimse »

Casper M skrev: tors 15. aug 2024 17:10 Bare for lige at forstå det rigtigt.. du skriver at du har fået lavet 2 icp test? Som begge siger at salt og phospate er for høje?

Hvis begge icp test har målt det vil jeg da stole på det fremfor alt andet! Husk lige på at det er professionelt lab udstyr som bliver kalibreret flere gange dagligt vs billige test kit til hobby brug..
Vil du så ha at han skal send en icp test af sted hver uge ?
Eller han skal mål 0 med hans test for at være tæt på icp test.

Nu handel det også om at kigge på sidst akvarium om det køre som man ønsker det.
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Flimse skrev: tors 15. aug 2024 17:29
Casper M skrev: tors 15. aug 2024 17:10 Bare for lige at forstå det rigtigt.. du skriver at du har fået lavet 2 icp test? Som begge siger at salt og phospate er for høje?

Nu handel det også om at kigge på sidst akvarium om det køre som man ønsker det.
Nej selfølgelig vil jeg da ikke det

Men jeg ved da godt hvilket resultat jeg vil stole på igen pro lab udstyr vs billig hobby test kit..

Jeg er helt enig i at man skal se på sine koraller og se hvordan de står det fortæller os meget om status på vandværdierne

Men jeg stoler ikke på nogle test kits mere end jeg stoler på en icp test.. det er bare min holdning

Desuden er det jo heller ikke ligefrem de bedste test kits han bruger.. men de burde da fange om den er høj eller lav
Flimse
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
10

Indlæg af Flimse »

Casper M skrev: tors 15. aug 2024 17:39

Men jeg ved da godt hvilket resultat jeg vil stole på igen pro lab udstyr vs billig hobby test kit..

Jeg er helt enig i at man skal se på sine koraller og se hvordan de står det fortæller os meget om status på vandværdierne

Men jeg stoler ikke på nogle test kits mere end jeg stoler på en icp test.. det er bare min holdning

Desuden er det jo heller ikke ligefrem de bedste test kits han bruger.. men de burde da fange om den er høj eller lav
Nu handel det også mere om at hjælp ham vider end om man tro på icp test

Jeg send icp test ind hver 3 måneder.

Min billigere Hanna po4 måler det samme som icp test fra fauna marin
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4

Indlæg af Casper M »

Flimse skrev: tors 15. aug 2024 17:51
Casper M skrev: tors 15. aug 2024 17:39

Nu handel det også mere om at hjælp ham vider end om man tro på icp test

Jeg send icp test ind hver 3 måneder.

Min billigere Hanna po4 måler det samme som icp test fra fauna marin
Jeg forstår hans indlæg som at han er i tvivl om hvad han lige gør fordi der er vidt forskellige resultater derfor skrev jeg min mening omkring hvad jeg ville stole på i hans situation :)

Jeg har også po4 testeren fra hanna og den er jeg ganske tilfreds med men den samler dsv bare støv da jeg synes mere om tropic marins pro po4 test kit :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Boerdy skrev: tirs 13. aug 2024 21:25 Hanna 774 phosphate ulr
Nu skal du høre (he he, lyder som en anden skolelærer)
Den Hanna du har, måler I ppm ( parts per million) Den måler ikke præcist nok. Den fejlvisning man må påregne - og som Hanna selv opgiver, er tit større end den værdi du leder efter.
Hvis vi nu siger at du skal finde 0,046 (hvilket er en ok værdi) og den test måler I ppm, så mangler det sidste ciffer.
Hvis du derimod bruger Phospherus testen HI736, den måler I ppb (parts per billion) så får du en måling, der er inden for det vi gerne skal ramme.
Hvis vi tager samme fiktive måling som før, så vil du få tallet 16. Det er så fosfor. Når du omregner den, så bliver det 0,046 i Po4.

Man kan så spørge, hvorfor sælger de en tester til saltvand der i praksis er ubrugelig?
Jeg ved det ikke. Men det samme gør sig gældende for deres jod tester. Den måler også kun i ppm. Den er ubrugelig til saltvand/rev akvarier, men de sælger den stadig. Har drøftet det med dem.

Edit: Nu tjekkede jeg lige. Det er 15 i fosfor der svarer til 0,046 i Po4. Hanna har en omregningstabel som du nemt kan finde ved at google.

Med Iodine testeren er den værdi vi typisk bruger/sigter efter 0,060 og det kan Hanna iodine testeren heller ikke klare - fordi den måler i ppm og ikke i ppb. Samme problematik.

Jeg ville helt klart stole på icp testen. Der er værdier, hvor man kan mistænke test vandet for at være skredet i transit er ikke næringsværdier. Ikke hvad jeg har hørt om i hvert fald. Og har du fået to test der er ens, så må de være valide - især når du bruger en ikke så nøjagtig tester.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Boerdy »

Puha.nu er jeg meget forvirret.
Hanna testeren er i ppm ja og så vidt jeg kan læse mig frem skal det ligge på 0.03-0.05.ikke sandt?ppm er jo næsten mg/l som er i icpen.
Nitrat er desværre ikke målbart for mig.Har kun Salifert til det.Ligger på 0 måske en lille smule over.

Jeg vil jo heller ikke være helt tosset med alt det testeri.

Her er den første icp
https://storage.reeffactory.com/share/e ... 3751253108

Har en Waterbox aio på 189 l. Kører siden Sept. 23
Fisk: 1 Assessor flavissimus
ocellaris par
1 bicolor blenny
1 Pseudocheilinops ataenia
Diverse snegle og eremitkrebs.Mange af de små snegle som gerne kravler ind i pumperne :)
Alger kun kuglealger
Koraller
zoanthus, sarcophyton, diverse euphyllia, ricordea, rhodactis og discosoma, milka, poeci, en acropora valida tricolor.
hvad jeg ikke kan holde i live er montipora digitata :( har prøvet forskellige.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Jeg forstår godt, at det kan virke forvirrende. Og måske også svært at forstå.
At bruge ppm ctr ppb svarer lidt til, at du måler millimeter med en tommestok der kun er cm inddelt. Så bliver det gætværk. Du kan få en cirka indikator om hvor du er henne, men ikke en præcis måling.

Jeg blev første gang opmærksom på, at den bedste måde at måle Po4 på, var den som jeg har beskrevet. Altså udover icp.
Dengang var Rowa eller lignende, det mest korrekte grej vi havde til måling. Men det var noget med farver på en skala, hvilket var vanskeligt at se. Det afhang af det lys du så det i, dagslys, el pærer, eller andre lyskilder. Jeg synes det var virkelig vanskeligt at se de farveforskelle på kortet.
Jeg så det med at teste for fosfor i stedet for Po4 første gang, da jeg købte denne bog: https://andremueller.e-junkie.com/produ ... on-Part231
Den koster ikke ret meget og er en e bog. Knap 6 dollar. Der er også beskrevet hvordan man bruger den og der er også en omregner med. Super bog. Den er god at have for alle.

Det er lidt mærkeligt at du ikke kan holde Montipora digitata, mens du kan holde en tricolor. Digitata er normalt ikke en specielt vanskelig koral. Har din tricolor det godt?
Der kan være andre grunde til at den digitata ikke trives. Det behøver ikke at skyldes din Po4. Selvom du ikke har den helt præcise måling, så burde det ikke slå den type ihjel.

SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Nu blev jeg nysgerrig og sammenlignede de to testere ud fra deres manualer.

Der er en +/- på 0.02 ppm i den "upræcise" og 0.015 ppm i den "præcise" når man konverterer dens proklamerede +/- 5ppb til PO4.

Så med en 15 pbb aflæst måling (grøn) er alle de gule værdier en mulig realitet - givet at testen er udført perfekt.
Vedhæftede filer
po4.png
Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Boerdy »

Nu har jeg været hos Flemming og fik testet vandet.Han brugte phosphorustesteren og efter omregning blev det til 0.03.Så ligesom mine egne prøver.Nitrat lå på 0 så der skal gøres noget.

Ja tricoloren har det fint og gror
Vedhæftede filer
trico.jpeg
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Hvis ikke jeg tilsætter No3 dagligt, så ryger jeg også i 0. Så du kan tilsætte dig ud af det. Men vær lidt forsigtig i starten. Der kan være nogle nicher der lige skal fyldes op. Lægger du for hårdt ud, kan du risikere en pludselig forhøjet No3 og så skal du til at bøvle med at få den ned igen. Nemmere at nærme sig den forsigtigt.
Jeg startede med 2 ml/dgl (har 2.700L) og målte 1-2 x ugl. Efter 2-3 uger havde jeg niveauet for daglig tilsætning. Herefter behøver jeg kun at kontrolmåle 1-2 gange om måneden.

Boerdy
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
8

Indlæg af Boerdy »

Jeg fik noget med hjem.ja nu doserer stiiille og roligt i små doser:)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"