VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Seniorrrefers reef - 2024

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Seniorrrefers reef - 2024

Indlæg af SamuelChristensen »

Det var så lidt :GO
Jeg har set thumbnails med ham, men har ikke undersøgt ham nærmere. Godt med lidt friskt blod :D
Hvad vil det sige at han er bakteriemand?

Tak for feedback Casper. :GO

Er der mon nogen som har prøvet at ICP teste det vand og sammenlignet med hvad fabrikanten fortæller om dets indhold? :-?
Der er jo nogle som har sammenlignet de forskellige ICP udbyderes vurdering af det samme vand, og de var meget uenige, der er store fejlmarginer i ICP.

Men bare vent, der kommer i nærmeste fremtid ting og sager fra Tropic Marin angående ICP, samt en ny metode til korrektion af værdierne, der netop tager højde for fejlmarginerne i ICP. :GO :K
Men yderligere spørgsmål og kommentarer kan vi tage i TM forummet, jeg vil ikke fylde herinde.
Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Casper M
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
4
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Indlæg af Casper M »

Det lyder rigtig spændende det glæder jeg mig til at følge med i :-)

Så vidt jeg kan forstå på tropic marin og fauna marins YouTube videoer så er der lidt man skal tage højde for hvis man for lavet icp test på frisk blandet saltvand? Det er noget med at mangan er en del høj?

Sorry hvis jeg fylder lidt i din tråd senior reefer men det er et spændende emne :)
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Jeg skal nok opdatere jer herinde på forum. Der er også nye produkter jeg skal skrive om. :D

Ja, jern og mangan er generelt de "høje". Altså over havvandsniveau. I samme diskurs er calcium, magnesium og karbonat også "forhøjede" som buffer. Jern og Mangan opbruges meget hurtigt. I en anden tråd blev der nævn at de skal hælde ekstra jern og mangan i akvariet hver uge.

Men hvad er "høj"?
Vi kan sikkert blive enige om at "for høj" er når det er farligt for korallerne.
Litteraturen fortæller at mangan har letalitet ved 500-800ug/l, kommer an på korallen. Typisk er frisklavet saltvand på 20-40 ug/l og dagen efter væk.
Jern er meget mildere. Omkring de 1100 ug/l før det er farligt for korallerne.

Så lad os sige at saltene vi kan købe har en buffer for jern og mangan, ligesom Kh, Ca og Mg. Og det er en god ting. Jeg ville ikke undvære det, for så ville mit LPS nano få problemer når jeg skifter 90-100% af vandet.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Casper M skrev: lør 13. jul 2024 12:27 Det lyder rigtig spændende det glæder jeg mig til at følge med i :-)

Så vidt jeg kan forstå på tropic marin og fauna marins YouTube videoer så er der lidt man skal tage højde for hvis man for lavet icp test på frisk blandet saltvand? Det er noget med at mangan er en del høj?

Sorry hvis jeg fylder lidt i din tråd senior reefer men det er et spændende emne :)
Casper gør bestemt ikke noget. :heart: og du har ret ICP og doseringen er og bliver fremtiden på vores lille reef, sammen med bakterierne.
SamuelChristensen skrev: lør 13. jul 2024 12:04
Hvad vil det sige at han er bakteriemand?
Det jeg mener med det, han går meget op i bakterie miljøet i akvariet / På revet. Jeg har læst en del artikler fra ham og han mener at DOC (Dissolved Organic Carbon (DOC)) er mere vigtigt end alt andet i akvariet, som bla. kan måles på Redox værdien og styres med Triton N-DOC test, som den eneste vi har i EU. Den rigtige findes desværre kun i US

Her er nogle af de ting som slog mig, som jeg beskrev i en mail
Stræbe efter lave næringsstofniveauer og overvejende fodring af levende fødevarer.
Stabilitet.
Fuldspektret belysning. (Som vi talte om omkring 6k lys)
Høj laminært (parallelle lag uden betydelig blanding eller turbulens) flow. (Dette overrasker mig. Troede turbulent flow var bedst)
Holde den rigtige andel af planteædere i system.
Vedligeholdelse af systemet i en høj ilttilstand.
Tilføjer kun mikrober (Bakterier, der er normale i havmiljøer. Min Opfattelse, mener jeg Prodibio)
Tilførsel af sporstofferne koraller som er bevist at udnytte til naturlig vækst. (Der røg noget af moonshiner metoden)

Lidt mere omkring metoden han mener vi skal bruge. Det er lidt godt for os gamle nørder ;)

Hovedkomponenter i Den Nye Styringsmetode
Integreret Filtreringssystem:
Multi-trin Filtrering: Systemet kombinerer flere filtreringsteknologier i én enhed for maksimal effektivitet. Dette inkluderer mekaniske, kemiske og biologiske filtreringsprocesser. (Han vil gå naturligt, med lukket filtersystem som i the old days)
Protein Skimmere: Nyere skimmere designet til høj ydeevne, som effektivt fjerner opløste organiske forbindelser fra vandet før de nedbrydes til DOC.
Aktivt Kul og Biopellets:
Aktivt Kul: Brug af høj kvalitet aktivt kul til adsorption af DOC, hvilket reducerer organiske forurenende stoffer og forbedrer vandklarhed.
Biopellets: Specifikke biopellets, der fremmer væksten af gavnlige bakterier, som nedbryder DOC til mindre skadelige forbindelser.
Ozon og UV-sterilisering:
Ozon: Brug af ozongeneratorer til at oxidere og nedbryde komplekse organiske molekyler, hvilket effektivt reducerer DOC niveauer.
UV-sterilisering: UV-lys bruges til at dræbe mikroorganismer og nedbryde organiske forbindelser, hvilket yderligere hjælper med at holde vandet klart og sundt.

Skal siges, han mener ikke det skal anvendes. Husk han er bakterie mand(Problemet er, at ozon sandsynligvis også skader mikrobiomet. Dette er således et værktøj, jeg aldrig ville tilføje til mit system.)
Automatiseret Kontrol og Overvågning:
Sensorer og Kontrolenheder: Systemet er udstyret med avancerede sensorer, der konstant overvåger DOC niveauer og andre vigtige parametre. (ORP menes her - Redox men kun som vejledende, han anbefaler N-Doc testen
Automatisk Justering: Baseret på sensoraflæsninger kan systemet automatisk justere filtreringsniveauer og andre processer for at opretholde optimale forhold.
Fordele ved Den Nye Styringsmetode
Effektivitet: Kombinationen af flere filtreringsmetoder sikrer mere omfattende fjernelse af DOC, hvilket resulterer i et sundere akvariemiljø.
Brugervenlighed: Det integrerede system er designet til at være let at installere og vedligeholde, hvilket gør det tilgængeligt for både nybegyndere og erfarne akvarister.
Automatisering: Den automatiserede overvågning og kontrol reducerer behovet for manuel intervention og minimerer risikoen for menneskelige fejl.

Han mener et system, der er stabilt med en gennemsnitlig pH på 7,8 og et par mindre spor elementer mangler med lav DOC, sandsynligvis være meget sundere end et system, hvor pH jages til 8,5 og har perfekte ICP-resultater, men en høj DOC-værdi.

I må endelig kommentere
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Okay, det lyder spændende - igen, godt med noget friskt blod. :)
Jeg er ikke enig i alt det automatisering og overvågning skal være nødvendigt. Fornuftig omgang med akvariet burde være nok.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev: lør 13. jul 2024 19:10 Okay, det lyder spændende - igen, godt med noget friskt blod. :)
Jeg er ikke enig i alt det automatisering og overvågning skal være nødvendigt. Fornuftig omgang med akvariet burde være nok.
Amerikansk teori, tror jeg ;)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Jeg skal i dag skifte vand. Denne gang vil jeg ikke rense bundlaget, for at se om rensning af bundlag giver forstyrrelser og giver mig disse problemer med brunlig alger.

Billede før vandskift. Hvid lys.
Before waterchange.
Before waterchange.
Efter vandskift:

Kommer om nogle dage - Opdateret. @SamuelChristensen @Tropic Marin
Days af water changes
Days af water changes
Så blev det lille eksperiment udført. Vi kan konkludere at sugning og forstyrrelser af bundlaget kan/vil giver brune opblomstringer .
Senest rettet af Seniorreefer man 22. jul 2024 09:14, rettet i alt 2 gange.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:
Den ugelige test

Ikke så meget er sket i denne skønne sommer :wink:

Dog skal vandskift og test stadigvæk udføres og have sin ugentlige test.

Efter at have læst en god artikel omkring koral sygdomme, opdagede jeg faktisk en, måske 2 af mine viser symptomer på den som kaldes White Syndrome(WD) (måske/måske ikke)
Jeg havde altid troet det var pga. af skygge eller manglende lys under sig. Se billede

Men under alle omstændigheder ser det ud til at DOC værdien er utroligt vigtigt for at hjælpe korallerne. Dette er især Salem som beskriver det og Dr. Dieter Brockmann omkring sygdomme.
Problemet som jeg har erfaret, er de bakterier flasker vi hælder i vores akvarier, måske ikke alle har de rigtige bakterier og er ligefrem skadelige for vores koraller.🤷🏻‍♂️

Under alle omstændigheder er jeg begyndt at interessere mig for DOC metoden, mikrobiologien osv for at løfte mit lille reef på et højere plan.

Ugens tal.
IMG_1567.jpeg
Coral white syndrome
WS
WS

Acropora krabbe + acropora billede
IMG_3883.jpeg
IMG_3889.jpeg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: lør 20. jul 2024 09:40 Log:
Den ugelige test

Ikke så meget er sket i denne skønne sommer :wink:

Dog skal vandskift og test stadigvæk udføres og have sin ugentlige test.

Efter at have læst en god artikel omkring koral sygdomme, opdagede jeg faktisk en, måske 2 af mine viser symptomer på den som kaldes White Syndrome(WD) (måske/måske ikke)
Jeg havde altid troet det var pga. af skygge eller manglende lys under sig. Se billede

Men under alle omstændigheder ser det ud til at DOC værdien er utroligt vigtigt for at hjælpe korallerne. Dette er især Salem som beskriver det og Dr. Dieter Brockmann omkring sygdomme.
Problemet som jeg har erfaret, er de bakterier flasker vi hælder i vores akvarier, måske ikke alle har de rigtige bakterier og er ligefrem skadelige for vores koraller.🤷🏻‍♂️

Under alle omstændigheder er jeg begyndt at interessere mig for DOC metoden, mikrobiologien osv for at løfte mit lille reef på et højere plan.

Ugens tal.

IMG_1567.jpeg

Coral white syndrome
IMG_3890.jpeg

Acropora krabbe + acropora billede

IMG_3883.jpeg
IMG_3889.jpeg
Spændende men hvad “gør” man så når WD opdages? Tilsætter du andre bakterier end Biodigest?
Senest rettet af ttkthomsen lør 20. jul 2024 11:28, rettet i alt 1 gang.
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Spændende og glæder mig til hvad du finder ud af
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

@ttkthomsen
Spændende men hvad “gør” man så når WD opdages? Tilsætter du andre bakterier end Biodigest?
Jeg har haft doseret både FM backterw og faktisk også AF, men efter jeg så nogle anbefalinger omkring at undgå bakterier i flasker, bruger jeg kun levende bakterier fra prodibio Biodigest
I min optik BURDE alle som sælger bakterier, vise en prøve at de bakterier, som er i flasken som sælges :wink:

Ang. WD er der ikke meget at gøre som sådan, man kan behandle med medicin og ved faktisk ikke om FM stn/rtn x har det i sig eller bare en sporstof blanding. Ellers er der brintoverilte metoden, men svært med stor koloni som evt er groet fast på scapen. Er det muligt at tage den ud fra klippes det syge område
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: lør 20. jul 2024 10:27 Spændende og glæder mig til hvad du finder ud af
Det er et stort emne, især når man ikke er biolog, men forholder mig til de uddannede :wink:
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

@Seniorreefer Når jeg ser på den koral med det hvide i bunden, synes jeg ikke det ser unormalt ud. Det kan være billedet der snyder.
Du nævner at den viste koral er encrustet ud over stenen, eller det den nu sidder på og derfor ikke lader sig fjerne. Men det er jo den måde koraller vokser på. Nøjagtig som store koral kolonier tit er døde i bunden. Det er kun hvis det bevæger sig opad, det er bekymrende og jeg så ville overveje at gøre noget.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: lør 20. jul 2024 23:41 @Seniorreefer Når jeg ser på den koral med det hvide i bunden, synes jeg ikke det ser unormalt ud. Det kan være billedet der snyder.
Du nævner at den viste koral er encrustet ud over stenen, eller det den nu sidder på og derfor ikke lader sig fjerne. Men det er jo den måde koraller vokser på. Nøjagtig som store koral kolonier tit er døde i bunden. Det er kun hvis det bevæger sig opad, det er bekymrende og jeg så ville overveje at gøre noget.
Hej Erik.

Du har selvfølgelig helt ret👌, men en observation jeg havde, som netop lignede dette. Hvis du kigger tilbage i tråden havde jeg netop en koral med hjem til redning som havde det og kan godt se forskellen nu du nævner det🙏
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Så fik jeg lavet en opdatering ang vandskift, som kan ses i dette opslag https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 83#p860083

Årsagen til opblomstring fundet :GO
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Der kan man bare se, tak for update :)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Testen slut. Kan ikke få det til at virke
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Den ugentlige ekstra test, pga af dosering af phytoplanton som optager No3 og po4 i vandsøjlen
Test
Test
Dosering af levende bakterie, 2 gange månedligt efter vandskift virker virkelig godt. Jeg ser tydeligt min Redox(DOC) værdi stiger hurtigt, når den falder hver gang efter vandskift. Som tidligere beskrevet har jeg ikke forstyrret bundlaget og ser virkelig gode tegn på at sandet bliver lysere, så noget/nogen rengør det.

Jeg frygter dog en kæmpe ophobning af no3 og po4 , hvis jeg lader det stå til og ikke manuelt suge bundlaget for skidt ved vandskift.
Hvad erfaring gør i jer omkring det?

Doseringer.
Den sidste måned har jeg set virkelig gode resultater, med at hjælpe mine acropora med at opbygge deres slimlag.

Jeg dosere KZ Flatwormstop og sporelemter fra Tropic Marin (A/K) og FM Organic) samt de Alm daglige. Jeg har dog øget jern dosering pt. Til 1 ml dagligt + de daglige dråber. Jeg var et år tilbage og se hvad mine værdier var, da min WD var knald gul og er pt langt under. Det råd jeg havde fået fra en farmer, var bestemt ikke godt. Jern gør din WD grønlig, så meget lidt jern skulle doseres. I kan se på billedet hvordan jeg kan styrer jern og zink visuelt på en koral.

Desværre har jeg ikke fået kirurger i mit akvarie endnu og med dosering af jern, der også virker som gødning, ses det tydelig på mine udgange fra sumpen 🫣
Algae 02
Algae 02
Algae 01
Algae 01
Det som vi holder akvariet for:

Næsten alle er taget i hvidt lys. Blå er altså pænere i min optik :heart:
IMG_3901.jpeg
IMG_3903.jpeg
IMG_3906.jpeg
IMG_3908.jpeg
IMG_3909.jpeg
IMG_3916.jpeg
IMG_3918.jpeg
IMG_3915.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Picture log:

Jeg tog lidt aftens billeder i det blå lys, af nyere koraller, som endelig er begyndt at tage til i vækst

Mange af dem var 1-1,5 cm store da de ankom. :-o
IMG_3919.jpeg
IMG_3922.jpeg
IMG_3923.jpeg
IMG_3924.jpeg
IMG_3921.jpeg
IMG_3920.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Dagens billede:

Jeg har gennem de sidste 3 icp test afprøvet Hanna Flouride tester.
F test
F test
Kan kun sige den ikke er præcis nok til vores brug i akvariet.

@Administratorer

Jeg har fået nogle forspørgelser på om det er muligt at frigøre billeder, så en tysk eller amerikansk bruger ikke behøver at blive medlem på et dansk Forum ;)
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: søn 28. jul 2024 08:51 Dagens billede:

Jeg har gennem de sidste 3 icp test afprøvet Hanna Flouride tester.
IMG_3786.jpeg
Kan kun sige den ikke er præcis nok til vores brug i akvariet.

@Administratorer

Jeg har fået nogle forspørgelser på om det er muligt at frigøre billeder, så en tysk eller amerikansk bruger ikke behøver at blive medlem på et dansk Forum ;)
Man skal jo være medlem for at se billederne herinde- ligesom vi også skal være medlem af f.eks Reef2Reef for at kigge og få det fulde udbytte derinde…
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det kan du da have ret i, meeeen nu er dansk ikke ligefrem et international sprog 😜

Derudover kunne det jo give lidt mere trafik og sponsor reklamer blive vist
Senest rettet af Seniorreefer søn 28. jul 2024 09:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Det er jo heller ikke sikkert alle herinde ønsker deres billeder skal deles med hele verdenen🤔
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Det kan du da have en pointe i, på et public Forum 👌

Det var nu også bare et forslag til at få lidt gang i visninger og tage kampen op med nye teknologier som tiktok, Facebook, Instagram , diskord, whatapp osv

No bad feeling here, up to you ,som de siger i Asien 😋
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Seniorreefer skrev: søn 28. jul 2024 09:34 Det kan du da have en pointe i, på et public Forum 👌

Det var nu også bare et forslag til at få lidt gang i visninger og tage kampen op med nye teknologier som tiktok, Facebook, Instagram , diskord, whatapp osv

No bad feeling here, up to you ,som de siger i Asien 😋
Næ det er skam op til medlemmerne, for det er jeres forum… men det kræver jo alle er indforstået…
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Så fik jeg taget mig sammen efter en periode med sygdom.😊

Der er afsendt ICP en dag tidligere end jeg plejer, pga. jeg er begyndt at dosere 1 ml jern pr dag. Derudover doseres også Organic og KZ flatwormstop. Er spændt på at se om jeg kan se forandringer i mine data. Væksten er taget til igen og har måtte hæve til 65l dagligt nu fra kalkreaktoren. Alkatronic styre perfekt doseringerne om natten nu af Balling KH.

Når dette er opbrugt overgår den til at dosere udsving med allforreef. (Ca+KH+MG) så jeg ikke behøver dosere ca også og kan styres af en doseringspumpe. Dette gør jeg kan vælge at bruge den ekstra som er i Alkatronic eller bruge en pumpe på dosetronic.

Skal siges at Focustronic har lavet sammenarbejde med Triton så ICP data bliver indhentet til Focustronic appen nu som giver mulighed for at justere sine doseringer efter icp test resultatet. Smart tiltag synes jeg :GO

Jeg håber så bare Fauna Marin/Tropic Marin/ATI/Aquaforest vil åbne for muligheden til deres icp kan indhentes gennem api.
Endnu bedre at GHL og Neptune system laver mulighed for import af data til doseringer i deres systemer.

Fremtiden for mig bliver efter jeg har anvendt alle min ICP til fauna marin, at overgå til triton ICP test.
Jeg har beskrevet før, jeg tror på bakterie vejen er frem i vores hobby og DOC vejen til at styre vores miljø i akvariet.

Edit: kunne også være at anvende Oceamo ICP-MS Seawater Analysis, som har en DOC værdi nu, efter sammenråd med Andre Mueller og Salem❤️ kan jeg forstå

Ugens tal:
IMG_1583.jpeg
Dagens koral:
IMG_3895.jpeg
Senest rettet af Seniorreefer man 29. jul 2024 12:29, rettet i alt 2 gange.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

Spændende hvad TM All-for-Reef betyder ift dine andre doseringer. Tænker bl.a. på RM Reef-Moonshiners anbefalede doseringer. Altså hvilke doseringer forbliver hhv uændrede, mindre og mere. Håber du er blevet helt frisk igen :)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: man 29. jul 2024 12:06 Spændende hvad TM All-for-Reef betyder ift dine andre doseringer. Tænker bl.a. på RM Reef-Moonshiners anbefalede doseringer. Altså hvilke doseringer forbliver hhv uændrede, mindre og mere. Håber du er blevet helt frisk igen :)
Hej Jan. Tak og Ja heldigvis. Synes godt nok det har været en hård uge😂

Jeg er også lidt spændt på det, men vi skal huske på Allforreef kun skal doseres om natten hos mig, da kalkreaktoren ikke dosere. Så optag om natten bliver løst med kalkvand og ekstra dosering af Balling. Pt kun KH delen, uden jeg har set ændringer på Ca og MG.

Jeg dosere også 10ml A- og K+ hver dag i lys perioden og mine daglige fra ICP samt 5 ml Flouride og Strontium . Kan ikke holde værdierne oppe, så der må være et optag

@Tropic Marin Jeg tager gerne en vare prøve af Allforreef 😜
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8

Vil du dosere AFR + Kalkwasser + Buffer om natten og kun kalkreaktor om dagen? Eller misforstår jeg det du skriver?

En vareprøve laver 500ml, det kommer du nok ikke langt med ;)
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

SamuelChristensen skrev: man 29. jul 2024 12:53 Vil du dosere AFR + Kalkwasser + Buffer om natten og kun kalkreaktor om dagen? Eller misforstår jeg det du skriver?

En vareprøve laver 500ml, det kommer du nok ikke langt med ;)
Nej, det er korrekt.
Jeg har gjordt det en del år nu, for at holde PH oppe.

Når det store optag i Fotosyntesen ender, stopper jeg med at dosere fra kalkreaktoren. Jeg overgår derefter til Balling Kh (allforreef når jeg er løbet tør) og kalkvand fra en reaktor. Jeg har dog indbygget nogle sikkerheds trin i min programmering , men generelt er det sådan det kører. Den oplevelse jeg har af det rest min pH meget sjælden kommer under 8 om natten.

Årsagen til Allforreef, i fremtiden, er tanken om at tilføje lige ioner og de manglende sporstoffer, og måske reducere doseringen af sporstoffer i lys perioden. Selvom jeg som sådan ikke ser mangel på Ca og MG
Låst

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"