Jeg vil høre, hvor man kan købe disse ting billigst, hvor I har købt jeres, og er der et sted, hvor man kan købe både Siporax (20 liter) og egg crastes, hvis det er billigst?

Lad høre, hvad I har

Angående Siporax, så kig på Ebay.de Der er flere som sælger det i løsvægt.Marco R skrev:Hejsa alle sammen![]()
Jeg vil høre, hvor man kan købe disse ting billigst, hvor I har købt jeres, og er der et sted, hvor man kan købe både Siporax (20 liter) og egg crastes, hvis det er billigst?![]()
Lad høre, hvad I har
Det har et kæmpe stort overflade areal, og man kan derfor få en meget effektiv filterering af ens akvarie vand med det, og kombinere man det med lidt vsv + bakterie tilsætninger, så er det endnu mere effektivt.nbd skrev:Hvad er fidusen ved Siporax? Giver det ikke bare mere nitrat ligesom med et spandfilter?
Og som tilføjelse for at ingen bliver tabt undervejs;StarF skrev:Det har et kæmpe stort overflade areal, og man kan derfor få en meget effektiv filterering af ens akvarie vand med det, og kombinere man det med lidt vsv + bakterie tilsætninger, så er det endnu mere effektivt.nbd skrev:Hvad er fidusen ved Siporax? Giver det ikke bare mere nitrat ligesom med et spandfilter?
Jeg har omkring 20-25L i mit, og fodre pt 6 frost terninger om dagen, samt diverse flag foder. Måler fast 1-2 i no3 og 0,025 i po4... og har som sagt kørt med det i gennem 1½ år i mit gamle akvarie, og er forsat med det i det nye.
Man stabler dem typisk oven på hinanden, for at undgå at de samler slam...
Præcis!Han$en skrev:Og som tilføjelse for at ingen bliver tabt undervejs;StarF skrev:Det har et kæmpe stort overflade areal, og man kan derfor få en meget effektiv filterering af ens akvarie vand med det, og kombinere man det med lidt vsv + bakterie tilsætninger, så er det endnu mere effektivt.nbd skrev:Hvad er fidusen ved Siporax? Giver det ikke bare mere nitrat ligesom med et spandfilter?
Jeg har omkring 20-25L i mit, og fodre pt 6 frost terninger om dagen, samt diverse flag foder. Måler fast 1-2 i no3 og 0,025 i po4... og har som sagt kørt med det i gennem 1½ år i mit gamle akvarie, og er forsat med det i det nye.
Man stabler dem typisk oven på hinanden, for at undgå at de samler slam...
Siporax er keramisk og porøst som pokker - Derfor fungerer det som et biologisk filter. Lige som en levende sten. Ved at stable dem som min navnebroder herover er inde på, undgår man at de samler alt for meget snaller..
Det er bare et biologisk filter ekstra, og med et overfladeareal der gør det effektivt.
Det er ikke et mirakel-produkt som det blev promoveret til en overgang, det er simpelthen bare ekstra arbejdskraft til økosystemet, der fylder væsentligt mindre end at hælde flere sten i.
Når det er ordentligt kørt ind, og flowet gemmen er højt nok til at de ikke bliver fyldt med slam på 3 dage, giver det lidt overskud og lidt flere hestekræfter til at nedbryde affald - Fx ved nytilkomne fisk og øget fodring osv osv..
Det er lidt svært, når de skriver hvor mange liter man får, så er det når de bare ligger rodet sammen, når man stabler dem så fylder de noget mindre. De 5l, skal nok over tid trække lidt, især når det ikke er i mere. Jeg vil tro i den kasse jeg har bygget der, er der ca 10-13L i... den måler 24x14x32..Dan Binderup skrev:Hej Mads
Kan du oplyse hvor meget 10l ca. Fylder?
Jeg har lige købt 5l til mit 130l + sump; betyder det at disse 5l er utilstrækkelige?
Det er det, det er en effektiv måde at nedbringe no3, og at holde det under kontrol, så længe man er klar over det ikke bare er en knap man trykker på, det er en biologisk process du skal have igang.Dan Binderup skrev:Ok
Virker som om det måske er en god ide at bygge "kurven" stor nok til 10l, så kan jeg altid købe 5l mere.
Jeg vil godt have forholdsvis mange fisk i akvariet, så er det vel en god vej at gå?
Den tråd jeg læste, anbefalede man pond versionen, pga de var lettere at stable, og holde rent. En litter pr 100l vand, er vist producentens anbefalinger. Dem jeg har læst om der har succes med det, har nok nærmere 3l per 100l eller mere. Men det afhænger jo også af hvor høj bioload man har.peder skrev:Undrer mig sku' lidt over de mængder der anbefales her! Har læst på både RC og Reef2reef og en del andre at en liter Siporax til 100 liter akvarievand er fyldestgørende (klart det mere det bedre) men 1/100 skulle altså også være effektivt.
Forøvrigt anbefaler de fleste også størelse 15mm? Så en smart tråd hvor 'en havde brugt 25mm hvor han så havde stoppet 15mm ned i, de passede perfekt sammen så det må da' give endnu mere overflade.
Jeg mindes billedet du nævner med de mindre rør i 25mm modellerne.peder skrev:Undrer mig sku' lidt over de mængder der anbefales her! Har læst på både RC og Reef2reef og en del andre at en liter Siporax til 100 liter akvarievand er fyldestgørende (klart det mere det bedre) men 1/100 skulle altså også være effektivt.
Forøvrigt anbefaler de fleste også størelse 15mm? Så en smart tråd hvor 'en havde brugt 25mm hvor han så havde stoppet 15mm ned i, de passede perfekt sammen så det må da' give endnu mere overflade.
Det er det der er foregået i tråden Peder nævner et par svar oppeCarsten skrev:Lidt tanke spind. Ved slet ikke om det kan lade sig gøre i virkeligheden.
Tag lige del 25mm og 15mm Siporax. Sæt den lille inden i den store og fyld op.
Husker ikke det nøjagtige tal, læste bare de fleste først oplevede gode resultater når man brugte væsenlig mere end producenten skrev, og siden det ikke koster ret meget, smed jeg 15L i mit 300l med gode resultater, og forventer at komme op omkring 20/25L i mit nye system... Men hvor meget man skal bruge, afhænger jo også af bioload og alle mulige andre ting.peder skrev:Fint du fandt billedet Hr. Hansen! Til StarF 'producenten anbefaler 200L pr.liter.
Er det online, så finder jeg det!peder skrev:Fint du fandt billedet Hr. Hansen! Til StarF 'producenten anbefaler 200L pr.liter.
Så dem på 25mm er pond version, og dem på 15mm er til spandpumper og sådan, eller er det bare to størrelser?StarF skrev:Den tråd jeg læste, anbefalede man pond versionen, pga de var lettere at stable, og holde rent.peder skrev:Undrer mig sku' lidt over de mængder der anbefales her! Har læst på både RC og Reef2reef og en del andre at en liter Siporax til 100 liter akvarievand er fyldestgørende (klart det mere det bedre) men 1/100 skulle altså også være effektivt.
Det er der sådan set blevet nævnt tidligere i tråden.ole kekkonen skrev:sikkert et Dumt spørgsmål men hvad er Godt med så mange flere nitrifikanten?
Da jeg tilførte en kurv med Siporax til mit system for 7-8 mdr. Siden kom der ikke alger. Har også tilført Siporax i et allerede tilkørt ferskvandsakvarie uden et algeboom. Så det burde ikke give problemer.Claus7080 skrev:Hej
Kan man tilføje Siporax i et allerede kørende system uden at få en ny algefase?
Som lord også siger.. ingen problemer, mit blev smidt i eksisterende akvarie...Claus7080 skrev:Hej
Kan man tilføje Siporax i et allerede kørende system uden at få en ny algefase?
Marco R skrev:Så dem på 25mm er pond version, og dem på 15mm er til spandpumper og sådan, eller er det bare to størrelser?StarF skrev:Den tråd jeg læste, anbefalede man pond versionen, pga de var lettere at stable, og holde rent.peder skrev:Undrer mig sku' lidt over de mængder der anbefales her! Har læst på både RC og Reef2reef og en del andre at en liter Siporax til 100 liter akvarievand er fyldestgørende (klart det mere det bedre) men 1/100 skulle altså også være effektivt.
Hvis man har en grov filtersvamp før Siporax, skal de så stadig renses ved at skylle dem i saltvand, og hvor tit hvis det er?
Tænker, at man så er nød til at bygge flere bokse, da man jo sjældent har en spand, som er stor nok, hvis man laver en stor kasse, eller hvad gør I her?
Det har bare en form der gør det samler mere snask og så er der nogle der har kørt med det hvor de har målt alu i vandet. Det er ikke glas fiber som siporax. Siporax skulle også indeholde størrer overflade end Marine Pure ud fra hvad jeg har læst. Men der er flere der har god succes med Marine Pure også, tror bare siporax er lettere og billigere.pedersen skrev:Ingen der overvejer "Marine Pure" i stedet ? Det skulle efter sigende kunne konkurrere med selv levende sten fra Fiji