Siporax og Egg crates - billigst.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Siporax og Egg crates - billigst.

Indlæg af Marco R »

Hejsa alle sammen :happy:

Jeg vil høre, hvor man kan købe disse ting billigst, hvor I har købt jeres, og er der et sted, hvor man kan købe både Siporax (20 liter) og egg crastes, hvis det er billigst? :)

Lad høre, hvad I har :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Siporax og Egg crates - billigst.

Indlæg af Carsten »

Marco R skrev:Hejsa alle sammen :happy:

Jeg vil høre, hvor man kan købe disse ting billigst, hvor I har købt jeres, og er der et sted, hvor man kan købe både Siporax (20 liter) og egg crastes, hvis det er billigst? :)

Lad høre, hvad I har :happy:
Angående Siporax, så kig på Ebay.de Der er flere som sælger det i løsvægt.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... sacat=1281" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.ebay.de/itm/Glasschaumfilter ... SwTuJYqWBf" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Er det ikke 25 mm versionen folk bruger - for at undgå alt for meget slam ophobning
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Hvad er fidusen ved Siporax? Giver det ikke bare mere nitrat ligesom med et spandfilter?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Egg-Crate må jeg på det kraftigste fraråde at købe hos Fish-Street / Ebay..
Det er ufatteligt billigt, men det mærkes også når det kommer.

http://www.fish-street.com/aquarium_egg ... ver_holder" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er noget tyndt og slattent noget der ikke er 5 potter dug-frisk morgenurin værd.

Den rigtige Egg Crate fås billigt her:
http://www.aquariumplumbing.co.uk/listb ... ProdGrp=41" onclick="window.open(this.href);return false;

Mener jeg slap £11.99 i fragt for 3x 595 x 595 mm plader.
Men med fragt er det vidst ikke mange basøre man sparer når regnestykket skal gøres op.. :happy:

Koiimport ligger nogenlunde jævnt prismæssigt:
http://koiimport.dk/product/pe-riste-ti ... 400mm-143/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og nu når enhver Jyde mener at HELE Sjælland er Københavnsområdet, vil jeg tillade mig følgende sætning:

Du kan spare portoen.. Brørup er jo lige rundt om hjørnet fra Fredericia :D
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Du skal bruge 25mm Siporax. Jeg har købt mit her fra:

http://www.ebay.com/sch/zooshop-willner ... pg=&_from=" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

nbd skrev:Hvad er fidusen ved Siporax? Giver det ikke bare mere nitrat ligesom med et spandfilter?
Det har et kæmpe stort overflade areal, og man kan derfor få en meget effektiv filterering af ens akvarie vand med det, og kombinere man det med lidt vsv + bakterie tilsætninger, så er det endnu mere effektivt.

Jeg har omkring 20-25L i mit, og fodre pt 6 frost terninger om dagen, samt diverse flag foder. Måler fast 1-2 i no3 og 0,025 i po4... og har som sagt kørt med det i gennem 1½ år i mit gamle akvarie, og er forsat med det i det nye.

Man stabler dem typisk oven på hinanden, for at undgå at de samler slam...
01.jpg
01.jpg (36.28 KiB) Vist 9989 gange
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

StarF skrev:
nbd skrev:Hvad er fidusen ved Siporax? Giver det ikke bare mere nitrat ligesom med et spandfilter?
Det har et kæmpe stort overflade areal, og man kan derfor få en meget effektiv filterering af ens akvarie vand med det, og kombinere man det med lidt vsv + bakterie tilsætninger, så er det endnu mere effektivt.

Jeg har omkring 20-25L i mit, og fodre pt 6 frost terninger om dagen, samt diverse flag foder. Måler fast 1-2 i no3 og 0,025 i po4... og har som sagt kørt med det i gennem 1½ år i mit gamle akvarie, og er forsat med det i det nye.

01.jpg
Og som tilføjelse for at ingen bliver tabt undervejs;

Siporax er keramisk og porøst som pokker - Derfor fungerer det som et biologisk filter. Lige som en levende sten. Ved at stable dem som min navnebroder herover er inde på, undgår man at de samler alt for meget snaller..

Det er bare et biologisk filter ekstra, og med et overfladeareal der gør det effektivt.

Det er ikke et mirakel-produkt som det blev promoveret til en overgang, det er simpelthen bare ekstra arbejdskraft til økosystemet, der fylder væsentligt mindre end at hælde flere sten i.

Når det er ordentligt kørt ind, og flowet gemmen er højt nok til at de ikke bliver fyldt med slam på 3 dage, giver det lidt overskud og lidt flere hestekræfter til at nedbryde affald - Fx ved nytilkomne fisk og øget fodring osv osv..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Han$en skrev:
StarF skrev:

01.jpg
Og som tilføjelse for at ingen bliver tabt undervejs;

Siporax er keramisk og porøst som pokker - Derfor fungerer det som et biologisk filter. Lige som en levende sten. Ved at stable dem som min navnebroder herover er inde på, undgår man at de samler alt for meget snaller..

Det er bare et biologisk filter ekstra, og med et overfladeareal der gør det effektivt.

Det er ikke et mirakel-produkt som det blev promoveret til en overgang, det er simpelthen bare ekstra arbejdskraft til økosystemet, der fylder væsentligt mindre end at hælde flere sten i.

Når det er ordentligt kørt ind, og flowet gemmen er højt nok til at de ikke bliver fyldt med slam på 3 dage, giver det lidt overskud og lidt flere hestekræfter til at nedbryde affald - Fx ved nytilkomne fisk og øget fodring osv osv..
Præcis!

Vi snakker dog om man skal op i 10-15l eller mere, før man rigtig kan mærke det er effektivt. De indeholder langt mere overflade end levende sten, og da de har en form, der gør de er lette at holde rene, forbliver de effektive. Men som Hansen også siger, det er ikke et mirakel middel, simpel biologi...
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Dan Binderup »

Hej Mads

Kan du oplyse hvor meget 10l ca. Fylder?
Jeg har lige købt 5l til mit 130l + sump; betyder det at disse 5l er utilstrækkelige?
MVH.
Dan Binderup
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Dan Binderup skrev:Hej Mads

Kan du oplyse hvor meget 10l ca. Fylder?
Jeg har lige købt 5l til mit 130l + sump; betyder det at disse 5l er utilstrækkelige?
Det er lidt svært, når de skriver hvor mange liter man får, så er det når de bare ligger rodet sammen, når man stabler dem så fylder de noget mindre. De 5l, skal nok over tid trække lidt, især når det ikke er i mere. Jeg vil tro i den kasse jeg har bygget der, er der ca 10-13L i... den måler 24x14x32..

i mit gamle 300l, havde jeg vel omkring 15L af dette, og jeg vil tro der gik 3-4 mdr før jeg virkelig begyndte at mærke en effekt. Det kom faktisk ret pludseligt, efter jeg som et forsøg begyndte at tilsætte lidt extra bakterier også i form af AquaForest ProBio.... Gik fra at bruge 10ml nopx til at holde no3 nede, til at bruge 2ml nopx, og måtte til sidst manuelt tilsætte no3 og po4, da det blev suget ud af systemet..

i mit nuværende kan jeg buffer min no3 op på 5, og 2 dage efter er den et sted mellem 1 og 2 igen.... tricket er at holde dem rene...
Dan Binderup
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Dan Binderup »

Ok
Virker som om det måske er en god ide at bygge "kurven" stor nok til 10l, så kan jeg altid købe 5l mere.
Jeg vil godt have forholdsvis mange fisk i akvariet, så er det vel en god vej at gå?
MVH.
Dan Binderup
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Dan Binderup skrev:Ok
Virker som om det måske er en god ide at bygge "kurven" stor nok til 10l, så kan jeg altid købe 5l mere.
Jeg vil godt have forholdsvis mange fisk i akvariet, så er det vel en god vej at gå?
Det er det, det er en effektiv måde at nedbringe no3, og at holde det under kontrol, så længe man er klar over det ikke bare er en knap man trykker på, det er en biologisk process du skal have igang.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Undrer mig sku' lidt over de mængder der anbefales her! Har læst på både RC og Reef2reef og en del andre at en liter Siporax til 100 liter akvarievand er fyldestgørende (klart det mere det bedre) men 1/100 skulle altså også være effektivt.
Forøvrigt anbefaler de fleste også størelse 15mm? Så en smart tråd hvor 'en havde brugt 25mm hvor han så havde stoppet 15mm ned i, de passede perfekt sammen så det må da' give endnu mere overflade.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

peder skrev:Undrer mig sku' lidt over de mængder der anbefales her! Har læst på både RC og Reef2reef og en del andre at en liter Siporax til 100 liter akvarievand er fyldestgørende (klart det mere det bedre) men 1/100 skulle altså også være effektivt.
Forøvrigt anbefaler de fleste også størelse 15mm? Så en smart tråd hvor 'en havde brugt 25mm hvor han så havde stoppet 15mm ned i, de passede perfekt sammen så det må da' give endnu mere overflade.
Den tråd jeg læste, anbefalede man pond versionen, pga de var lettere at stable, og holde rent. En litter pr 100l vand, er vist producentens anbefalinger. Dem jeg har læst om der har succes med det, har nok nærmere 3l per 100l eller mere. Men det afhænger jo også af hvor høj bioload man har.

Men folk bør afgjort læse de tråde, og danne deres egen indtryk af hvad der vil virke for dem.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

peder skrev:Undrer mig sku' lidt over de mængder der anbefales her! Har læst på både RC og Reef2reef og en del andre at en liter Siporax til 100 liter akvarievand er fyldestgørende (klart det mere det bedre) men 1/100 skulle altså også være effektivt.
Jeg mindes billedet du nævner med de mindre rør i 25mm modellerne.
Han forfiltrerer også med filtersokker som de fleste i Amerikaner land gør.. Så er der jo ikke så meget snaller der kommer til dem.

25mm er klart den model der er til at holde nogenlunde rene hvis man ikke filtrerer nedløbsvand for svæv før det kommer til Siporax.

Gør man det er det klart 15mm anbefales. De fylder mindre så du ender op med mere overflade på samme brugte plads..

Men med hensyn til hvor meget der skal til for at gøre en egentlig forbedring og forskel, er vel egentlig op til systemet det skal bruges til, og hvad man forsøger at skabe..

Ligger man absolut lige på grænsen og fodrer hårdt = Så meget som muligt!

Står man som jeg med et system med forholdsvis få kilo sten, men som trods alt kører som smurt, og ikke en målbar næring, kan væsentligt mindre gøre det, da det i forvejen står klippe stabilt trods jeg til tider er gavmild med foderet..

Så man kan vel i bund og grund ikke rigtigt have en anbefalet mængde, andet end man kan se på overfladeareal pr liter Siporax rør, og sætte det i perspektiv mod porøsiteten af de sten man har. Det er klart, har man 50kg afrikanske havefliser er eksisterende denitrifikation i den lave ende for filtreringskapacitet pr kilo sten, i forhold til fx en super lækker Fiji / Tonga sten der i massefylde kontra vægt er en fjer ved siden af..

Så set fra min side personligt er anbefaling af mængde ikke rigtigt eksisterende. Sålænge det ikke bliver et lager for bud fald og detritus gør lidt såvel som meget kun tingene til det bedre. Hvad der er plads til det sted man vil installere det, er bare det der skal til og så er mængden som sådan ikke så væsentlig - Det er dog min personlige kalkulering. Andre kan mene/erfare anderledes uden at det ene nødvendigvis er mere korrekt end andet :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lidt tanke spind. Ved slet ikke om det kan lade sig gøre i virkeligheden.
Tag lige del 25mm og 15mm Siporax. Sæt den lille inden i den store og fyld op.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Lidt tanke spind. Ved slet ikke om det kan lade sig gøre i virkeligheden.
Tag lige del 25mm og 15mm Siporax. Sæt den lille inden i den store og fyld op.
Det er det der er foregået i tråden Peder nævner et par svar oppe :happy:

Det ser således ud:
Billede

Det er umiddelbart det samme jeg selv har tænkt mig for at maksimere udbytte af plads brugt så meget som muligt.. :happy:

Og da vandet alligevel først skal igennem 200 micron filtersokker og derefter en skummer inden det kommer til rørene forestiller jeg mig ikke at der bliver et videre problem med snavs.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Det kunne jeg sku også godt finde på
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Fint du fandt billedet Hr. Hansen! Til StarF 'producenten anbefaler 200L pr.liter.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

peder skrev:Fint du fandt billedet Hr. Hansen! Til StarF 'producenten anbefaler 200L pr.liter.
Husker ikke det nøjagtige tal, læste bare de fleste først oplevede gode resultater når man brugte væsenlig mere end producenten skrev, og siden det ikke koster ret meget, smed jeg 15L i mit 300l med gode resultater, og forventer at komme op omkring 20/25L i mit nye system... Men hvor meget man skal bruge, afhænger jo også af bioload og alle mulige andre ting.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

peder skrev:Fint du fandt billedet Hr. Hansen! Til StarF 'producenten anbefaler 200L pr.liter.
Er det online, så finder jeg det! :banana:

Men deres 1L til 200L vand er vel havedam hvis man vil lave et bio-filter?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

StarF skrev:
Den tråd jeg læste, anbefalede man pond versionen, pga de var lettere at stable, og holde rent.
Så dem på 25mm er pond version, og dem på 15mm er til spandpumper og sådan, eller er det bare to størrelser?

Hvis man har en grov filtersvamp før Siporax, skal de så stadig renses ved at skylle dem i saltvand, og hvor tit hvis det er?
Tænker, at man så er nød til at bygge flere bokse, da man jo sjældent har en spand, som er stor nok, hvis man laver en stor kasse, eller hvad gør I her? :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

sikkert et Dumt spørgsmål men hvad er Godt med så mange flere nitrifikanten?
Brugeravatar
bima
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

ole kekkonen skrev:sikkert et Dumt spørgsmål men hvad er Godt med så mange flere nitrifikanten?
Det er der sådan set blevet nævnt tidligere i tråden.

Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Claus7080
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
8
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af Claus7080 »

Hej
Kan man tilføje Siporax i et allerede kørende system uden at få en ny algefase?
Fra ferskvand til saltvand så helt ny verden
Opstartet 445 ltr med 95 ltr sump/refugium (vandmængde), den 12.02.17

Tanken i Brejning
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=86367" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Claus7080 skrev:Hej
Da jeg tilførte en kurv med Siporax til mit system for 7-8 mdr. Siden kom der ikke alger. Har også tilført Siporax i et allerede tilkørt ferskvandsakvarie uden et algeboom. Så det burde ikke give problemer.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Claus7080 skrev:Hej
Som lord også siger.. ingen problemer, mit blev smidt i eksisterende akvarie...
Marco R skrev:
StarF skrev:
Den tråd jeg læste, anbefalede man pond versionen, pga de var lettere at stable, og holde rent.
Så dem på 25mm er pond version, og dem på 15mm er til spandpumper og sådan, eller er det bare to størrelser?

Hvis man har en grov filtersvamp før Siporax, skal de så stadig renses ved at skylle dem i saltvand, og hvor tit hvis det er?
Tænker, at man så er nød til at bygge flere bokse, da man jo sjældent har en spand, som er stor nok, hvis man laver en stor kasse, eller hvad gør I her? :happy:

Det skal ikke smides i spandpumper, da det bare slammer til, og bliver til en nitrat fælde.. Der er bare 2 størrelser, fordi producenten vel mente mindre ringe vil passe bedre til akvarie brug, end de store. Men alle jeg har set der har succes med dette, brugte de store ringe, så det valgte jeg også bare at gøre. Det er samme matriale, de store er bare lettere at stable og slammer ikke så meget til, men de mindre er lige så gode.

Lav det i mindre kasser, så du kan tage dem op engang om året og skylle efter i saltvand for snask...
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Ingen der overvejer "Marine Pure" i stedet ? Det skulle efter sigende kunne konkurrere med selv levende sten fra Fiji
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

pedersen skrev:Ingen der overvejer "Marine Pure" i stedet ? Det skulle efter sigende kunne konkurrere med selv levende sten fra Fiji
Det har bare en form der gør det samler mere snask og så er der nogle der har kørt med det hvor de har målt alu i vandet. Det er ikke glas fiber som siporax. Siporax skulle også indeholde størrer overflade end Marine Pure ud fra hvad jeg har læst. Men der er flere der har god succes med Marine Pure også, tror bare siporax er lettere og billigere.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"