Navarchus fra fødselsdagssalget
Navarchus fra fødselsdagssalget
Da jeg kom hjem fra arbejde idag, kunne jeg se at min nyindkøbte navarchus kejser var død.
Jeg købte den i lørdags/søndags til fødselsdagssalget, og den var på alle måder i fin stand at se på. Den har ikke udvist nogen specielle sygdomstegn det seneste døgn udover de sædvanlige pletter, så derfor undrer det mig selvfølgelig, at den pludselig står af.
Så jeg kunne godt tænke mig lige, at lave en hurtig rundspørge til alle dem der fik en navarchus med hjem:
Hvordan går det med jeres nye navarchus? Og er der nogen der har oplevet et tilsvarende dødsfald?
Jeg købte den i lørdags/søndags til fødselsdagssalget, og den var på alle måder i fin stand at se på. Den har ikke udvist nogen specielle sygdomstegn det seneste døgn udover de sædvanlige pletter, så derfor undrer det mig selvfølgelig, at den pludselig står af.
Så jeg kunne godt tænke mig lige, at lave en hurtig rundspørge til alle dem der fik en navarchus med hjem:
Hvordan går det med jeres nye navarchus? Og er der nogen der har oplevet et tilsvarende dødsfald?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Valby
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Kirurgfisk, hvilken Acropora var det, og hvor meget lys har du over?
RTN er derimod en sygdom, der skal fjernes, så´snart den opdages.
Afhængig af hvor meget lys man har, er det ret almindeligt at koraller dør i bunden på grund af manglende lys. Det er sådan set også sådan et koralrev vokser, hvor de nye skud skygger for det gamle, der dør og bliver nedbrudt til levende sten.Robcus skrev:hmmm, min acropora har været hvid i bunden lige siden den blev fragmenteret, men den er da ikke død endnu, og det er over 1 måned siden.
RTN er derimod en sygdom, der skal fjernes, så´snart den opdages.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
jeg har mistet mange af de fisk jeg købte deriblandt 2 narvarchus, men også C. bicolor, filfisk, anthias, og et par chromis. Noget tyder på at fiskene er af en tvivlsom kvalitet.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Det tror jeg såment ikke at de var, jeg tror "bare" at de var stresset helt derud hvor de aldrig kommer tilbage igenRonny skrev:jeg har mistet mange af de fisk jeg købte deriblandt 2 narvarchus, men også C. bicolor, filfisk, anthias, og et par chromis. Noget tyder på at fiskene er af en tvivlsom kvalitet.

Det gik noget vildt for sig med fangsten og en af mine fisk fik store sår og lå på bunden af akvariet i 5 min efter vi have vennede den til og puttet den i vores akvarie.
Efter 10 min svømmede den rundt med de andre og tog føde til sig, jeg har p.t. 100 % overlevelse blandt mine 3 fisk. (ej narvarchus)
Blot min teori

Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Amager
Jeg tror heller ikke de var af tvivlsom kvalitet. De var jo ankommet til butikken ´nogle dage i forvejen, netop for at sortere de halvsløje fra.
Og jeg ved at der på sendingen har være meget få dødsfald....
Så Ronny, måske har dine fisk været for lang tid under vejs, for stresset el. noget andet uforklareligt.... Men ringe har de ikke været da de forlod butikken:)
Dødsfald på resterende fisk, efter i lørdags har været meget få..
Mvh
Thomas
Og jeg ved at der på sendingen har være meget få dødsfald....
Så Ronny, måske har dine fisk været for lang tid under vejs, for stresset el. noget andet uforklareligt.... Men ringe har de ikke været da de forlod butikken:)
Dødsfald på resterende fisk, efter i lørdags har været meget få..
Mvh
Thomas
- Ronny
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Geografisk sted: Nordborg, Danmark
- Kontakt:
Jeg synes nu det er påfaldende mange der beretter om døde fisk, hvad der er årsagen, kan være sværdt at finde frem til. Men jeg mener nu ikke at de har været for længe undervejs, hvis det var tilfældet, ville der aldrig være fisk der overlevede turen fra exportørerne. Men sådan går det desværre af og til, de var billige, så på et eller andet plan går det nok.
Jeg målte iøvrigt pH på transportvandet som var nede på 7,15 alene det er jo en stress faktor. Men jeg har haft rigtig mange der er stået af idag, så jeg håber det er slut nu.
Jeg målte iøvrigt pH på transportvandet som var nede på 7,15 alene det er jo en stress faktor. Men jeg har haft rigtig mange der er stået af idag, så jeg håber det er slut nu.
mvh
Ronny Madsen
Ronny Madsen
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
Mht stress kan man jo sige at de fisk der blevet fanget efter de første 50 kunder fx er mere stressede end de fisk der blev fanget til at starte med. Blot en teori.
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S
Jeg har stadig også kun en fisk død, men det var vist mere et tilfælde af lidt uheldig svømning frem for en dårlig fisk, men det var dog heller ikke en navarchus.
Jeg har bare lidt slåskamp i baljen, men det er vist meget normalt, når de alle vil bestemme
Jeg har bare lidt slåskamp i baljen, men det er vist meget normalt, når de alle vil bestemme

Niels C. Christensen
330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI