"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jeg orker næsten ikke.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af crazy seahorse »

Hej alle sammen.

Den 03.08.16 havde vi et strømsvigt. Det lagde Ballerup, Ledøje/Smørum og Ganløse og omegn (omfang iflg Radius) ned.
Det sker jo fra tid til anden og jeg har da oplevet nogle strømsvigt, både de planlagte og dem der ikke var.
Men denne gang var det anderledes. Det påvirkede, udover akvariet, Pc´ere og server. 4 harddiske i serveren skulle udskiftes og alt skulle lægges ind fra backup igen. Det tog tre dage. De harddiske skulle jo lige hjem og så skulle de sættes i.
Det var hvad det var. Det er værre med akvariet. Ikke dyrene, intet er dødt og næsten alt fungerer. Osmolatoren måtte have ny optisk læser, da den der sad stoppede med at virke. Måske et tilfælde. Jeg lagde plastposer over de koraller der var i fri luft og det gik fint. Det varede kun i ca 1,5 time.

Problemet er, at der kom vand på gulvet. Der manglede ca 7 cm i Dt :HA :HA :HA :MA
Forsikringen sendte efter nogen tid og flere rykkere en fugttekniker herud. Flink fyr. Han havde været ude til flere "akvarie skader", men han blev noget overrasket da han så det. Det havde han ikke prøvet før. Han havde aldrig før set så stort et setup. Det er jo også et ordentligt menageri. Han tog billeder og sendte dem til forsikringen. De har heller ikke set den slags tidligere.
Han var her for anden gang i fredags og skar et hul i gulvet inde under akvariet. 4/5 dele under akvariet er dækket af den ene sump, men der er 1/5 del hvor der har været noget teknik i tidernes morgen. Her skar han et hul og så kom dommen - der er 74% fugtighed i isoleringen :devilish:
Da alle forhold (fugt og temp) er tilstede for dannelse af skimmelsvamp, så skal gulvet skiftes - i hele rummet. Alt skal ud. Akvarier, sumpe, ja die ganze molevitten. 2.100L i alt.
Til alt held er fugtteknikeren dykker entusiast og dykker selv nede på revene rundt omkring i verden. Så han har forklaret forsikringen, hvad vi er oppe imod.
Problemet er ikke at rydde rummet, det kan de sagtens klare. At gøre det, så koraller og fisk ikke går til, er en helt anden sag.

Så jeg er gået i tænkeboks, for der er ingen vej uden om. Der SKAL gøres noget.
Flere scenarier har været i spil, fra komplet nedlukning til muligheder for opbevaring osv osv. Min familie og mine gode venner har været fantastiske sparringspartnere i denne process. Hvordan og hvad jeg gør, ligger ikke fast. Alle muligheder er i spil. Først skal jeg lægge arm med forsikringen, for det bliver rigtig dyrt det her.
Fts fra i dag. Flere af de store acroer og den store Duncan er fra før 2008. De er ikke nemme at flytte.
Fts fra i dag. Flere af de store acroer og den store Duncan er fra før 2008. De er ikke nemme at flytte.
Hvordan skete det?
Der er sikkerhed indbygget. Jeg har prøvet det før, men har ikke været ude for noget i den stil.
Returen havde suget vand ud af Dt. Det hul der er boret i returrøret var åbenbart stoppet af en snegl, lidt alger, et eller andet. Jeg renser det hver gang jeg skifter vand, men det kan jo komme fra det ene øjeblik til det andet - og man ser det først, hvis strømmen tages og hullet er stoppet.
Så husk alle sammen. Har I ikke sådan et hul, så få det lavet og lav det stort nok, eller lav flere ved siden af hinanden.
På den måde undgår man en masse besvær og bøvl og ikke mindst - en hulens bunke arbejde.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af StarF »

Puha jeg føler med dig.

Var selv ude for at akvarie uheld førte til hele gulvet i et sprit nyt hus, skulle skiftes efter vi havde boet der i 2 mdr... Der valgte jeg at stoppe helt, dog er det jo svært at lægge fra sig, så endte med at starte op igen.

Jeg håber du bliver i hobbyen....
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Allan M »

For dælen da Erik!!
Du må sige til hvis/når du har brug for hjælp!!!
Life is a beach and then you dive.
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2926
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Gino »

For hulen noget møg Erik! Føler med dig!

Håber du bevare gejsten til trods

Ps: altid derfor jeg har kørt med UPS på mine akvarier og de behøver ikke koste en arm!
Senest rettet af Gino søn 9. okt 2016 16:21, rettet i alt 1 gang.
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Monica&Jacob »

Føler med dig. og tak for advarslen. Vi hoppede lige i gang med rengøringen af div i akvariet med tanke på dig. Frygteligt at skulle spilte alt af. håber du kommer stærkt igen. og får det vendt til noget positivt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Carsten »

Det er godt nok surt - meget surt. Men er helt sikker på ar du står det igennem.
Er helt sikker på at du kender en som har pladsen sådan helt lokalt.

Men det behøver ikke være så slemt alt sammen, det giver dig en extrem god mulighed for at få ændret ting som du godt ville have lavet om, men muligheden ikke var der på grund af de 2100 liter vand.

Har du overvejet at få lagt et afløb ind i rummet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af charlie saltvand »

Føøøøøøøj Erik.

Du har PB, som Carsten også skriver, så se det som en chance til ændringer...... Pis :devilish:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af trine... »

Suk min kære ven, det er alle akvaristers skrækscenarie... du siger bare til hvad du har behov for af hjælp så skal jeg nok være der. Har heldigvis lidt mere "fritid" end de fleste og derfor måske lidt bedre mulighed.
Jeg har lige ryddet plads til lidt større indkøb i mit 1100 liters så vil til hver en tid gerne bistå med pasning.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af ole kekkonen »

OG på Hesten igen Eller mere op på den Crazy seahorse:)
Men Pis en omgang murphy:(
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af trine... »

:-(
Vedhæftede filer
patrick_riding_sea_horse_pixel_by_emmaroak.png
patrick_riding_sea_horse_pixel_by_emmaroak.png (7.05 KiB) Vist 4312 gange
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Nicki Henriksen »

Øv altså Erik, håber du snart er igang igen,
nu starter jeg endelig op igen og denne gang vil jeg have sps :)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af dyne »

Nej nej erik lyder da ikke sjovt og slet ikke godt
Men håber du kommer igen du kan ikke undværes
Hvis du skal bruge hjælp så kommer vi og hjælper
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4707
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Anders månsson »

for sytten en redelighed... Godt din mand på scenen er en kender, sådan lidt i hvert fald!
Jeg håber virkelig du tager kampen op og starter op på ny!!! Det må og skal du vi kan ikke undvære en mand som dig;-)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af nbd »

Trist læsning! :G

Det kan vil ikke klares bare med et par effektive affugtere, der kører i døgndrift i en periode? Hvis du samtidig begrænser fordampning med plast og dækglas?

Tak for advarslen med hul i returrøret. Jeg har selv 7-8 huller i mit :be:
dyr200
Reactions:

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af dyr200 »

Åhr for fanden da Erik er sku ked af og høre det her, men du skal sku nok klare den ved jeg, så op med humøret selv om det er mega svært ven
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af crazy seahorse »

Tusind tak for jeres medfølende kommentarer og omsorg. Det varmer.
Jeg ville være meget ked af at skulle lukke helt ned, så jeg kæmper for at finde en løsning.
Min gode ven Thomaas kom herud, så snart jeg ringede og fortalte om strømsvigtet. Han var på vej hjem fra arbejde og var her inden strømmen returnerede igen. Så han så det, lige da det var sket. Han og jeg snakket løsninger frem og tilbage og vi har fundet en løsning, som vi arbejder videre på pt.
Vi sætter et helt nyt setup op i den anden kælder jeg har. Der er plads og det skal bare gennemtænkes igen. Bliver det sådan, så vil vi kunne begynde at overflytte koraller og fisk gradvist om ca et år. Så indtil da sker der ikke det store med akvariet. Det er så at sige "business as usual".
Lidt skægt at tænke på, at alt det som disse tanker og gode kræfter arbejder hårdt for/på at få løst - kører videre, som om intet var hændt.
Gino skrev:For hulen noget møg Erik! Føler med dig!

Håber du bevare gejsten til trods

Ps: altid derfor jeg har kørt med UPS på mine akvarier og de behøver ikke koste en arm!
Har skam tænkt både UPS og generator, hver gang vi har haft strømsvigt. Jeg har kigget på Minedykkerens UPS, men den er stor og kan holde en mindre lufthavn kørende. Desuden er det en kæmpe sag, rent fysisk. Den vejer omkring 120Kg så vidt min It mand kunne læse sig frem til på specifikationen.
Vi har sjældent så lange strømsvigt og det her havde ikke været et problem, hvis bare der ikke havde sat sig noget i det hul.
I det nye jeg har i tanke pt, bliver der indtænkt en eller anden form for backup. Men nu har det kørt siden 2009 og det er ikke sket i de år.
nbd skrev:Trist læsning! :G

Det kan vil ikke klares bare med et par effektive affugtere, der kører i døgndrift i en periode? Hvis du samtidig begrænser fordampning med plast og dækglas?

Tak for advarslen med hul i returrøret. Jeg har selv 7-8 huller i mit :be:
Jeg har nem adgang til affugtere via mit firma, hvor vi selv laver vandskader. Tanken er dog droppet hurtigt.
Det er sådan med affugtere, at de tager fugten der hvor det er nemmest - og det er jo fra akvarierne. Så kan vi lave nogle specielle løsninger med sorbtionsaffugtere, men det kræver en inddækning af det ramte område. Det er jo ikke helt nemt, da det er inde under sumpen og akvariet.
Vi kunne også lave nogle rigtig Storm P-agtige øvelser med huller i gulvet, hvor vi blæser varm luft ind i den ene ende og suger luften ud i den anden.
Fugtteknikeren har ikke nævnt disse, for vi har stadig ikke mulighed for at kontrollere effekten pga sumpen der står oven på.
For at gøre det hele endnu mere kompliceret, så ligger der formodentlig varmerør til radiatoren i det ramte område. De ligger i det lag isolering der er opfugtet.
Der ligger en risiko for tæring med endnu en vandskade til følge her. Pu ha, det er altså heller ikke nemt. Det er groft sagt op ad bakke hele vejen.

Jeg afventer forsikringens udspil lige nu.

Tak igen for alle jeres ord.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Anden »

En lille ups til 1000kr kan trække din retur i et par timer med en ret lille batteri opgrade, bare husk watt når du kigger efter en ups.
Billede
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af niels228 »

HEj Erik

Kraft helvede er den første tanke.

Hvad er det man siger. Liden tue vælter stort læs. Er skide snegl var alt hvad der skulle til.
Jeg har nu boret MANGE flere huller i mit overløb!

Affugtning vil nok ikke hjælpe så meget da du ikke kan trække saltet ud og det vil jo altid suge fugt til sig.

Du må sige til hvis jeg kan hjælpe både med pasning men også gerne som arme og ben når noget skal flyttes.
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af peder »

Fy fanden da' osse!, som vi siger herovre "TRÆLS" men det kommer du fint forbi, en mand med din passion og viden kan du slet ikke undvære denne verden, for dig er det ikke bare en hobby men en lidenskab så sæt igang!
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2926
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Gino »

Hej erik

Det behøver slet slet ikke være så vildt.

Jeg har haft strømsvigt flere gange og været glad for min backup.
Jeg har har selv bygget min af rigtigt god kvalitet og den kan have min retur og et par cirkulation kørende i ca 10 timer og Vil man have længere tid så er det bare et batteri mere på :)
Jeg har min ups stående men skriver hvis jeg vil af den da jeg kun har et lille 250 rsm nu. Og så har jeg også en god Honda nødstrøms generator

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af crazy seahorse »

Så, nu er der lidt nyt.
Hidtil har det meste af kommunikationen kørt mellem fugtteknikeren og mig. Men i går ringede forsikringsmanden til mig.
Vi fik en god snak og der er ingen tvivl om, at det skal ned. Problemet er, at de kun kan have en sag kørende i ét år og jeg har gjort opmærksom på, at tidshorisonten ligger på ca et år - før fugtteknikerne kan komme til at ordne gulvet. Men det tror jeg nu nok vi skal komme over.
For at gøre ondt værre så foreslog de fugtteknikeren, at man skar gulvet op omkring akvarierne og ordnede gulvet nedefra og fra siden. Det har fugtteknikeren afvist.
Det lader sig ikke gøre, da der sandsynligvis ligger centralvarmerør inde under dt. De ligger i/i forbindelse med den fugtige isolering. Da det er saltvand, så vil salten være tilbage efter en eventuel udtørring. Salt trækker fugt, så rørene skal afrenses ordentligt eller udskiftes. Det kan kun gøres når rummet er ryddet helt. Det er de pt ikke afvisende over for.

Så planen er pt. at jeg flytter hele molevitten over i en anden kælder jeg har. Huset er bygget på en skrånende grund af to omgange. Derfor er der to kældre i forskudte plan (Havde været dejlig nemt, hvis det var i et plan). I den kælder jeg kan flytte det over i, har jeg et "herre værelse" med alle mine bøger i reoler på to lange vægge og et kvart match billard. I den kælder er der er også et rum, hvor jeg havde mit Killi setup. Planen er, at lave et nyt DT inde i "herreværelset" og have sump og teknik i det tidligere akvarie rum. Biblioteket skal blive der, mens billardet flyttes over i det rum jeg har akvarierne i nu - når gulvet er udbedret.

Forsikringen har bedt mig om en pris på det samlede projekt. De er åbne og imødekommende - for nu.
Så nu går jeg i gang med at finde priser på diverse teknik og akvarie + alt hvad der løber på af andet. Der er jo også strømforbrug til et ekstra set up i næsten et år + udgifter til vand og salt. Det bliver nok lidt et slagsmål. Til alt held er "finanssektoren" i biksen, god til at regne på sådan noget. Så han kommer på overarbejde nu.
Men jeg har gjort opmærksom på at det eksisterende skal køre videre, mens vi kører det nye akvarie ind. Derfor skal der teknik til. Det jeg har nu, skal jo køre indtil det nuværende system er tømt om 6-9 mdr.
Så der kommer sikkert en del forskellige akvarier til salg eller de foræres bort, når vi når så langt. Der er ikke ret meget af det der skal genbruges.

Det var lige en lille update. Meget kan ændre sig og det hele kan falde på gulvet, da jeg ikke kender forsikringens helt præcise indstilling til det.
Der ligger dog en historik hos lige mit forsikringsselskab, da de også havde David Malers crash. Beløbet herfra har jeg fortalt dem om - og der blev helt stille i telefonen da jeg nævnte det.
De ved godt, at det ikke bliver "a walk in the park". Men jeg håber virkelig, at det løser sig til sidst. Lykkes det, så bliver det rigtig godt tror jeg.

Jeg skal nok prøve at opdatere løbende, efterhånden som der kommer nyt.

Erik
Senest rettet af crazy seahorse ons 19. okt 2016 07:48, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af thni »

Du må endelig sige til hvis/når du skal bruge et par hænder til at få det flyttet.
Mvh Thomas
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af crazy seahorse »

Sorry, der gik lige ged i den. Ville rette lidt sprogforbistringer og et par flyvske tegn.
Men så trykkede jeg på den forkerte knap. Har rettet det så godt jeg kan. Det er indlægget ovenfor der duer.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af crazy seahorse »

thni skrev:Du må endelig sige til hvis/når du skal bruge et par hænder til at få det flyttet.
Tak, Thomas. Det vil jeg skrive mig bag øret. Var det dig der var interesseret i det ene akvarie, det hvor stropperne er gået?
Hvis det er, så er det til fri afhentning når det er tømt.

Planen er, at lade forsikringen stå for så meget af slæberiet som muligt. Der er ingen grund til at nogle af os skal få ondt i ryggen.
Men der kan blive behov for noget hjælp, når der skal klargøres i de rum det nye skal sættes op i.
Der er en del små killiakvarier + nogle stålreoler og alt muligt gammelt akvariegrej. Men nu ser jeg lige tiden an.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Michael_F »

Hej Erik,

Jeg er ked af at du skal ud i denne omgang :S Jeg håber det hele ordner sig for dig, og at forsikringen er til at spille bold med, hele vejen igennem.
Vil du lave et nyt setup af samme størrelse i det andet værelse?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af crazy seahorse »

Michael_F skrev:Hej Erik,

Jeg er ked af at du skal ud i denne omgang :S Jeg håber det hele ordner sig for dig, og at forsikringen er til at spille bold med, hele vejen igennem.
Vil du lave et nyt setup af samme størrelse i det andet værelse?
Tak, Michael
Hvis planerne holder, så bliver det nye noget større. 1.200 -1.500 L Til gengæld bliver der kun et i stedet for de to der er nu.
Der kommer så en eller to fragtanke. Der ser ud til, at der bliver plads til det i teknikrummet.

Har ikke glemt din Pb. Vender tilbage. Jeg ser hvad jeg kan gøre.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Michael_F »

Det haster ikke med min PB :) Jeg overvejer at opgradere nu, for at få lidt mere albuerum, og jeg er nervøs for, at det IKEA møbel jeg har det nuværende stående på, holder. Så påtænker omkring 350L i form af et akvarie fra Carsten (og møbel, hvis han laver det), eller et Red Sea Reefer 350.

Nu hvor du bliver tvunget til at omlægge, er det så ok at skulle igennem for at få "ryddet" op i det nuværende, eller er det hele noget skidt?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3807
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af crazy seahorse »

Så er der lidt fremdrift i sagen.
Den 29.11.16 kom der endelig en taksator herud og kiggede på sagerne.
Jeg havde i forvejen sendt en beskrivelse (i min sædvanlige "kortfattede" stil :hehe: ) med alle muligheder beskrevet nøje. Jeg beskrev både den jeg selv mente er den rigtige, men også flere andre mulige scenarier. Hver mulighed er beskrevet separat. Alle muligheder er prissat loyalt fra min side af, både dem jeg ikke syntes om og så den som Thomas og jeg havde lavet. Forsikringen havde bedt om så mange oplysninger som muligt.
Efter det skriv blev jeg bedt om, at lave et estimeret budget for hele projektet. Så Thomas og jeg sad en hel lørdag og regnede det hele sammen, ud fra nogle lister vi havde lavet.
Alt kom med i budgettet, så der ikke kom "overraskelser" undervejs. Vi var meget grundige i den del af arbejdet.
Forarbejdet lønnede sig, for det var de skrivelser vi gik ud fra da taksatoren kom. Han (taksatoren) havde nogle få spørgsmål og derefter blev projektet godkendt.
Alt var jo også beskrevet i forvejen, så der var kun nogle punkter af praktisk og økonomisk art der lige skulle uddybes og forklares.

Jeg vil lige indskyde, at man i det her projekt skal have i tanke, at det er en vandskade. Det er IKKE akvariet der er forsikret. Det regnes som løsøre.
Grunden til, at det overhovedet overvejes skyldes indholdet. Det er store kolonier og mange af dem er "vilde" koraller. En del er ikke lige til at få fat i igen.
Når man regner det hele sammen, så løber det altså op. Havde det været et standard akvarie med almindelige koraller (hyldevarer) i, så havde sagen stillet sig anderledes. Så kunne man jo umiddelbart købe dem igen. I det tilfælde havde man sikkert fået et beløb og var blevet bedt om at rydde rummet.

I mit tilfælde, ville prisen på anskaffelse af nye koraller i den størrelse, være højere end mit forslag koster - og så skulle man jo stadig rydde og reetablere.
(Mine koraller er prissat af mig selv og ham der var ude og kigge på det. Vi kom, uafhængigt af hinanden, frem til samme pris)
Det kan synes, som en udelukkende positiv udvikling. Det bliver også rigtig godt - men der er en reel, stor risiko ved det. Jeg kan risikere at en del koraller (worst case, alle) går til.
Men vi har mulighederne og tiden, til at det kan lykkes. Det bliver vanskeligt, men jeg håber at det går godt. Vi gør det bedste vi kan for det, i hvert fald.

Undervejs har der været lavet nogle kontroller fra forsikringens side. Rimeligt- og forståeligt nok, ingen fejl på det. De skal jo tjekke priser og metoder/muligheder.
Der har været en enkelt herude og kigge på det, for at udregne prisen på en flytning, hvis hans firma skulle lave det.
Jeg fik også at vide, at de havde forespurgt rundt omkring. Heldigvis var de fagfolk de havde spurgt, enige med mig i det forslag jeg havde beskrevet.
Det er den bedste mulighed, både af hensyn til det levende, men også økonomisk. Det er billigst, logisk nok, kun at skulle flytte det en gang.

Så vi er gået i gang, men vi havde kun lige "lagt fra land" før den første hurdle viste sig.
Gulvet i teknikrummet skulle tjekkes, så vi var sikre på at faldet gik den rigtige vej. Det gjorde det så ikke. Så det skulle nivelleres.
Da murerne kommer ind til gulvafløbet, bliver de opmærksomme på et hul ved siden af gulvristen. Efter nogen diskussion bliver vi enige om,
at kontakte Kommunens "rotteafdeling" (placeret på rådhuset, lige midt i jobcentret, tror det er samme medarbejdere). Pronto sender de en rottefænger ud. Han mener ikke at der er problemer.
Der har været en rotte, men det var i 2013 - og den er fanget i en af de fælder de satte op dengang. Så det var sikkert fra den tid, at der var tegn.

Jeg bliver så ringet op senere samme dag af skadedyrsfolkene. De vil gerne ud igen for at være sikre (det var en afløser der havde været der og den faste mand ville gerne se det).
Mureren havde været meget insisterende i, at der var noget galt. Det var der også :HA :HA :HA :eek: Rotten/rotterne havde gnavet hul i kloakken :devily:
Forsikringen reagerede hurtigt og tog sagen med det samme. Da mureren alligevel var her, fik jeg dem til at tale sammen og pris og omfang blev aftalt på 10 min.
En time senere fik jeg en mail om, at pengene stod på min konto. Flot flot fra mit forsikringsselskab :GO :K :K
Til alt held blev det pointeret, at vi kun havde aftale om det vi kunne se på det tidspunkt. For under udgravningen af afløbet, viser det sig at de skal længere ned og ind.
Der er huller vandlåsen også.
Så fra at være et gulv der lige skulle rettes til, så ligner det nu en akæologsik udgravning. Så både mit fine teknikrum, samt de omgivne rum er omdannet til en byggeplads.
Gulvafløbet minder mest af alt om en rodbehandling. De roder langt nede i dybet i gennem et begrænset hul i overfladen. Spændt på hvor det ender.
Så vores tidsplaner er lidt udfordrede lige nu.
Gulvafløbet efter udgravning for at blotlægge omfanget af skaden.
Gulvafløbet efter udgravning for at blotlægge omfanget af skaden.
Gulvafløbet efter kloakmanden har udbedret skaden.
Gulvafløbet efter kloakmanden har udbedret skaden.
Samme afløb i nærbillede. Studsen under selve risten er til vandskifte systemet. Den bliver monteret permanent med rør til den ene sump.
Samme afløb i nærbillede. Studsen under selve risten er til vandskifte systemet. Den bliver monteret permanent med rør til den ene sump.
Det er der vi står pt. Forsikringsselskabet har været meget imødekommende i begge forløb. De har lyttet til argumenterne og har de været fornuftige, så har de rykket på det.
Så indtil videre er jeg meget tilfreds med behandlingen.

Jeg vil lige sige, at det her har fyldt en del i den sidste tid. Derfor er der nogle Pb´er og sms´er jeg hænger med svar på.
Jeg skal nok svare og det er ikke af ond vilje det ikke er sket endnu. Men tiden har været noget (meget) presset.
Det er helt ok, at rykke for svar. Det kan ske at jeg glemmer nogle og i så fald beklager jeg i forvejen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Marco R »

Hej min ven :happy:

Puha hvor en omgang :dizzy:

Ja lige dit tilfælde lever da bestemt op til ordsproget: En ulykke kommer sjældent alene :rolleyes:

Jeg er glad på dine vegne, at forsikringsselskabet er retfærdige og vil hjælpe, og krydser alt, hvad der krydses kan for, at hele forløbet går smertefrit, og du ikke mister noget :pray:

Glæder mig rigtig meget til at følge en ny akvarietråd om dit kommende akvarieprojekt :W :W

De bedste hilsner
Marco
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Jeg orker næsten ikke.

Indlæg af Hareskov »

For djævelen da sikken en omgang.

Nå men som du ved, findes der ikke problemer, kun udfordringer. Og der er kun en vej hen over alperne, og det er fremad. Så se du bare at komme igang så jeg snart kan komme og fotograferer " Erotiske" :K koraller hihi.

Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"