En lang historie kort.
Kærsten og jeg flyttede i hus for ca. 5 år siden, og akvarierne blev sat ind på et værelse, så vi kunne renovere osv. Akvarierne står stadig på værelset da renovering mm. har taget lang tid. Nu er der også kommet en lille søn til verden, og værelset skal bruget til børne værelse.

Så der for er planen nu at lave et akvarie i stuen, og dermed tid til ny sump.

Nu til spørgsmålet.
Da jeg ikke rigtig har fulgt med de sidste 5 år, så tænkte jeg at jeg lige ville spørge hvad der sker i sump/ teknik verdenen.? Er der kommet noget godt til i de sidste 5 år..?
Jeg har altid kørt med skummer, ls, filter måtter og hvis nødventig aktiv kul, rowa, svovl reaktor. Det kan jo være der er kommet beder og smartere udstyr til siden jeg sammensatte dette setup da det efterhånden er små 10 år siden.. "som tiden dog flyver"
Min nye sump bliver 3 sumpe forbundet med hinanden, som hver kommer til at måle ca. 90x55x40.
Osmose og blande kar til saltvand bliver ikke en del af sumpen, da de er placeret et andet sted.
Min tanke pt. er 2 forskellige typer filter sokker grov og fin efter hinanden.
2x skummer en er muligvis nok men en i reserve er altid godt. eller til forsøg med våd/ tør afskumning.
Jeg høre gerne for og imod forskellige metoder/ systemer.
Alle tanker og forslag er velkommen.

Mvh. Dan