Resistens mod gift???

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Resistens mod gift???

Indlæg af Lord Mike »

Hej forum

Vil lige høre jer om jeres erfaring med produktet "Flateworm Exit".

Da jeg for nogle måneder siden startede mit akvarie op og tiden var kommet til at tilsætte et CUC købte jeg snegle og eremitkrebs samt en søpølse hos en af de store forhandlere i Jylland. Mit indkøb hos denne forhandler har så siden skabt et planarie-helvede som ikke bare er sådan at få bekæmpet men derimod mega svært for ikke at sige nærmest umuligt :(

Jeg har så igennem de sidste 3 uger bekæmpet med både at have købt mig en gul gylte samt Flatworm Exit. Jeg har ikke set den gule gylte tage så meget som en enkelt af disse planarier så denne metode holder ikke her hos mig. Derimod hjælper det lidt med Flatworm Exit men slet ikke i stil med et tidligere angreb jeg havde i et tidligere akvarie for år tilbage hvor jeg kunne bekæmpe dem helt med den anbefalede mængde gift.

I de 3 uger hvor jeg har brugt Flatworm Exit har jeg været nød til at overdoserer da ingen ellers vil dø. Faktisk har jeg brugt 4 pakker som svare til en behandling til 4800 liter vand (mit akvarie er på ca 350-400 liter med sump).
Her 3 uger efter den første behandling med Flatworm Exit er der sket en reducering af planarier men akvariet er stadig angrebet... Så i den forbindelse vil jeg høre jer om det kunne tænkes at disse planarier efterhånden er ved at have oparbejdet en resistens mod denne gift?

Det skal lige med at jeg naturligvis følger brugsanvisningen hvis man lige ser bort fra doseringen :wink:
Vedhæftede filer
image.jpeg
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Resistens mod gift???

Indlæg af Anden »

Det er ikke alle fladorme/Planarier der forsvinde med gift men Rød scooter blenny tager dem næste med sikkerhed og hvis du ik vil have dem så tager de små Pseudocheilinops ataenia dem også og det fine ved dem er du kan købe en stor flok uden de sloges bare du køber dem samtidig og hvis du ik har råd til dem må du tage scooterne eller en større gylte
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Anden skrev:Det er ikke alle fladorme/Planarier der forsvinde med gift men Rød scooter blenny tager dem næste med sikkerhed og hvis du ik vil have dem så tager de små Pseudocheilinops ataenia dem også og det fine ved dem er du kan købe en stor flok uden de sloges bare du køber dem samtidig og hvis du ik har råd til dem må du tage scooterne eller en større gylte
Kender godt til de alternativer du nævner, og det kan også ende med at det bliver den næste metode at bekæmpe med. Problemet er bare at de med en vis sandsynlighed vil blivet taget af tæppe-anemoner. Men jeg har valgt at gå gift vejen da jeg ikke skal have andet end klovnfisk i akvariet, men igen det kan ende med at jeg går vejen med naturlig bekæmpelse.

Jeg har tidligere som skrevet kunne bekæmpe dem helt med "Flatworm Exit" så jeg ved af erfaring at det har kunne lade sig gøre. Det er også derfor jeg spørger ind til om planarier har fået resistens mod Flatworm Exit.
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Jesper Krogh »

Hej, six liner spiser dem også. De har været effektive ved mig.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

At din tæppe anemone kan tåle den gift og så i den mænde er da vildt det forstår jeg slet ikke, men ja der er nogle Planarier der er modstandsdygtige overfor nogle gifte men det er ik noget de har "fået" det er sådan det altid har været og der er nogle Planarier der smager så forfærdeligt at næste ingen dyr æder dem men dem tager giften heldigvis, men der er jo 100vis af forskellige Planarier eller fladorme som det vel endelig er så det er jo ikke sikkert det er de samme som dem du havde sidst.
Billede
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

Jesper Krogh skrev:Hej, six liner spiser dem også. De har været effektive ved mig.
Har før prøvet denne og andre som nævnes i tråden, dog uden at de spiste planarier :( så vil nærmere beskrive dem som "mulighed for at de spiser planarier".
Anden skrev:At din tæppe anemone kan tåle den gift og så i den mænde er da vildt det forstår jeg slet ikke, men ja der er nogle Planarier der er modstandsdygtige overfor nogle gifte men det er ik noget de har "fået" det er sådan det altid har været og der er nogle Planarier der smager så forfærdeligt at næste ingen dyr æder dem men dem tager giften heldigvis, men der er jo 100vis af forskellige Planarier eller fladorme som det vel endelig er så det er jo ikke sikkert det er de samme som dem du havde sidst.
Anemonen tager det forbavsende pænt ifh til den doseret mængde der er benyttet i akvariet, men kan se at den ikke er på toppen et par timer efter giften er tilsat. Der er efter hver dosering også lavet store vandskift dagen efter (ca 20-30%) samt filtrering med kul mod giften som planarierne udskiller når de dør.
Men jeg har nu besluttet at stoppe med giften da det alligevel ikke nytter noget ifh til at få bekæmpet planarierne helt, så vil nu efter jeres anbefalinger prøve den naturlige vej med nye fisk som så enten må lade livet hvis de kommer for tæt på anemonerne eller blive solgt når jeg har noget målet med disse bæster...
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

mon det nu er "rigtig" gift der er i produktet ?
sidst jeg behandlede for 4 år siden, sugede jeg de fleste op med en slange, og brugte jeg dobbelt dosis, og dobbel dosis igen efter en uge .
jeg skiftede ikke vand imellem eller efter behandlingen, men brugte lidt kul til slut. Intet gik tabt andet end planarierne.
og det fører mig tilbage til det jeg skriver i starten, om det nu er så giftigt endda?
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Lord Mike »

joekill skrev:mon det nu er "rigtig" gift der er i produktet ?
sidst jeg behandlede for 4 år siden, sugede jeg de fleste op med en slange, og brugte jeg dobbelt dosis, og dobbel dosis igen efter en uge .
jeg skiftede ikke vand imellem eller efter behandlingen, men brugte lidt kul til slut. Intet gik tabt andet end planarierne.
og det fører mig tilbage til det jeg skriver i starten, om det nu er så giftigt endda?
Da jeg endnu ikke har andet end 1 x tæppe-anemone, 1 x gul gylte, 1 x fragment sten med polypper, 1 x søpølse samt snegle har jeg ikke mange faktore jeg kan kigge efter...

Af disse er det kun anemonen der viser tegn på at den ikke kan lide "giften" når den doseres. Derudover viser intet tegn på mistrivsel.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"