Rensning af filter
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 3700 Rønne
- Geografisk sted: BORNHOLM
Rensning af filter
Hejsa... Ville høre hvor tit i renser jeres filtre, har sådan et indvendigt filter i mit percula. der er jo kun en svamp og lidt bio-bolde. Men ville gerne høre fra jer hvor tit det skal renses
MVH Jan The Man
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 7600 Struer
Det eneste filtermateriale jeg har er i min sump hvor jeg en smule fint filtervat vandet render igennnem. det renser jeg hver anden uge ca
900 L viewtopic.php?t=10798
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
under vandhanen eller hvordan og hvorledes?Erik N skrev:Det eneste filtermateriale jeg har er i min sump hvor jeg en smule fint filtervat vandet render igennnem. det renser jeg hver anden uge ca
Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Ok. Tænkte nemlig også at den forholdsvis lille mængde vandhanevand der kan gemme sig i vat/svamp er uskadelig.Erik N skrev:Ja mit renser jeg bare under vandhanen
Mvh Brian
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
¨anhdu skrev:Samme spørgsmål her. Jeg ved ikke hvad biobolde gør men har dog hørt om det. Er der nogle der kan forklare mig hvad er formålet med at have biobolde? Sorrry hvis spørgsmålet ødelægger trådets overemne..
Formålet med bioballs er, at deres overflade skal dækkes af aerobiske bakterier, der nedbryder affaldsstoffer. Der er meget delte meninger om deres effekt, men det kan du evt. læse mere om ved at søge her på siden.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ok. Tænkte nemlig også at den forholdsvis lille mængde vandhanevand der kan gemme sig i vat/svamp er uskadelig.
Tjaa, det har jeg ikke rigtig tænkt på, men hvis man er fanatisk kan man vel skylle filtervattet i alm vand til det er rent, og derefter dyppe det i osmosevand inden man smider det i sumpen.
Det jeg måske var bange for var om jeg ødelage den bio der var kommet i filtervattet, men blev enig med mig selv om at det var ligegyldigt da det er meget lidt vat jeg har

- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Kontakt:
Ja du kan selvfølgelig have ret i den bio kultur der er opstået i vattet men mon ikke den kommer igen? 
Jeg har en filtersvamp liggende i min bobblefælde til snavs osv. Den fungere fint.

Jeg har en filtersvamp liggende i min bobblefælde til snavs osv. Den fungere fint.
Mvh Brian
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Men filtersvampen skal jo lige netop ikke ende op som et biofilter, men derimod fange større partikler i vandet. Hvis man ønsker yderligt biofilter ud over de levende sten, skal der leges med biomaterialer i et tricklefilter.
Den mængde hanevand, der havner i filtersvampen efter rensning, er helt og aldeles uden betydning.
Den mængde hanevand, der havner i filtersvampen efter rensning, er helt og aldeles uden betydning.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
a du kan selvfølgelig have ret i den bio kultur der er opstået i vattet men mon ikke den kommer igen?
Det er ikke meningen for mit vedkommende at der skal komme en bio kultur, da det burde være nok i de levende sten.
mit filtervat er i sumpen udelukkende for at ta alt svævet fra vandet
Men som jantheman skriver
Hejsa... Ville høre hvor tit i renser jeres filtre, har sådan et indvendigt filter i mit percula. der er jo kun en svamp og lidt bio-bolde. Men ville gerne høre fra jer hvor tit det skal renses
mon ik det ska gøres en gang om måneden eller når det er beskidt nok, det afhænger jo meget af belastningen på akvariet
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Som jeg også svarede højere oppe, så skal det sådan set bare gøres, når boldene er ved at være fyldt med slam. Som regel hver anden uge.Erik N skrev:
mon ik det ska gøres en gang om måneden eller når det er beskidt nok, det afhænger jo meget af belastningen på akvariet
Dog hjælper det selvfølgelig betydeligt, hvis man har filtervat inden boldene, da man på denne måde opsamler en pæn del af det slam, der ellers ville være havnet i boldene.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Et partikelfilter er også i højere grad for vores egen skyld, da det blot sørger for, at vandet ser renere ud. Men refugiet kan ikke erstatte et partikelfilter.UrbanSage skrev:Nu taenkte jeg mere paa vat filter og i den dur.
Men jeg renser da skummer ugentligt, men det er saa ogsaa den eneste
Har ingen vat filtre. refugiet klarer rensing af vandet for mig.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- UrbanSage
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: South Dakota
- Kontakt:
Jeg er utroligt uenig. Jeg har ca 70l pakket med chaetomorpha plus hundredevis af sponges og featherdusters. Det vand der kommer ud af den anden ende er krystal klart. Mit refugie er saa effektivt at min skummer sjaeldent har noget at traekke ud.mads-fisk skrev:Men refugiet kan ikke erstatte et partikelfilter.
Jeg har proevet mikron filtre plus filter sokke og jeg kan ikke se nogen forskel. Eneste aendring er at jeg skulle rense disse filtre ofte for ikke at opbygge nitrater.
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: vordingborg
jeg tror det er et meget dårligt råd medmindre man har et meget stort akvarie hvor div sæberester fortyndes rigtigt meget.iøvrigt indeholder sæbe fosfat i store mængder. og ja der er store mængder sæberester i alle vaskemaskiner der uværgeligt vil sætte sig lidt af i en filtersvamp.Mathias_C skrev:kan huske at ha læst at man skulle passe på med at vride filtersvampene under vand,men derimod vaske dem i vaskemaskinen hvis man har nok til det...!

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er mig som har skrevet om at vaske svampene i vaskemaskinen.
Jeg gjorde det hver uge gennem et par år, og havde aldrig nogen problemmer med det. Det er jo en selvfølge at der IKKE bruges nogen form for vaskepulver eller blødgøring.
Når man som mig havde en hel kælder med akvarier, og fisk der svinene ud over alle bredder, skulle der skiftes filtersvampe ofte - ca 2 gange om ugen. Blev arbejdet med at rense filtersvampe simpelthen for stort.
fordelen ved at putte dem i vaskemaskinen, er at man ikke ødelægger svampen på samme måde som når man renser den i hånden. En svamp som renses i hånden hvergang, holder højst strukturen og formen i 3-4 måneder, men en svamp som vaskes i maskine, holder mindst 1 år.
Jeg gjorde det hver uge gennem et par år, og havde aldrig nogen problemmer med det. Det er jo en selvfølge at der IKKE bruges nogen form for vaskepulver eller blødgøring.
Når man som mig havde en hel kælder med akvarier, og fisk der svinene ud over alle bredder, skulle der skiftes filtersvampe ofte - ca 2 gange om ugen. Blev arbejdet med at rense filtersvampe simpelthen for stort.
fordelen ved at putte dem i vaskemaskinen, er at man ikke ødelægger svampen på samme måde som når man renser den i hånden. En svamp som renses i hånden hvergang, holder højst strukturen og formen i 3-4 måneder, men en svamp som vaskes i maskine, holder mindst 1 år.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
ja jeg sad nu også og spekulerede over om det med vaskemaskinen var en go ide
- seier
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Geografisk sted: vordingborg
nu er dit nuværende akvarie jo også på størrelse med køge bugt.
der hvor jeg mener der kan blive problemer er hvis man har et mindre akvarie hvor eventuelle sæberester ikke bliver fortyndet nok til at være uskadelige. jeg ved godt at der menes at der ikke tilsættes sæbe, men hvis vaskemaskinen bruges jævnligt til alm. tøjvask er der masser af restsæbe i alle rør og slanger tro mig jeg ser af og til indvoldene i sådan en vaskemaskine og vil derfor aldrig selv gøre dette uanset akvariestørrelse,
der hvor jeg mener der kan blive problemer er hvis man har et mindre akvarie hvor eventuelle sæberester ikke bliver fortyndet nok til at være uskadelige. jeg ved godt at der menes at der ikke tilsættes sæbe, men hvis vaskemaskinen bruges jævnligt til alm. tøjvask er der masser af restsæbe i alle rør og slanger tro mig jeg ser af og til indvoldene i sådan en vaskemaskine og vil derfor aldrig selv gøre dette uanset akvariestørrelse,
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Sådan noget som alger optager div. næringsstoffer, men de fanger jo ikke grove partikler som en filtersvamp gør. Hvor store partikler dine Sabellastarter kan tage, er jeg dog ikke klar over.UrbanSage skrev:Jeg er utroligt uenig. Jeg har ca 70l pakket med chaetomorpha plus hundredevis af sponges og featherdusters. Det vand der kommer ud af den anden ende er krystal klart. Mit refugie er saa effektivt at min skummer sjaeldent har noget at traekke ud.mads-fisk skrev:Men refugiet kan ikke erstatte et partikelfilter.
Jeg har proevet mikron filtre plus filter sokke og jeg kan ikke se nogen forskel. Eneste aendring er at jeg skulle rense disse filtre ofte for ikke at opbygge nitrater.
Hvis dit mikronfilter skulle renses ofte, så må det jo være fordi, de fangede en masse svæv fra vandet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK