"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

"Bussemands"alge-svamp - what to do?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

"Bussemands"alge-svamp - what to do?

Indlæg af TRG »

Mojn!

Der er begyndt at dukke sådan nogle små bussemænd op på mine sten.

Hvad er det, må de blive eller hvordan slipper jeg af med dem? :h
20151130_152017.jpg
20151205_121926.jpg
Senest rettet af TRG tirs 19. jan 2016 00:17, rettet i alt 2 gange.
DBH
Tim
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

ID af "Bussemands"alge-svamp

Indlæg af TRG »

I dag ser de sådan her ud?
Vedhæftede filer
20151206_210828.jpg
DBH
Tim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af Carsten »

Vil sige at det er komplet umuligt at se hvad det er for en svamp ud fra billederne. Ikke at der er noget galt med billederne, svampen er ikke stor nok til at vi kan se hvad art det er.
Men hvis du ikke er tryg ved dem, så skrap dem af. Men husk at alle tilbageblevne stumper kan blive til nye svampe.
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af TRG »

Men det er en svamp? Umiddelbart vil jeg ikke starte med at skabe, for de findes efterhånden i stor stil i baljen.
Jeg synes de bliver længere og længere?
Vedhæftede filer
Cyano? Det er brunt/gråt i det, og ikke lilla agtigt, som det andet jeg har? De mørke "streger" står op i luften, ligger bare ned lige her, pga flowet
Cyano? Det er brunt/gråt i det, og ikke lilla agtigt, som det andet jeg har? De mørke "streger" står op i luften, ligger bare ned lige her, pga flowet
Den man ser nederst til venstre et også ret lang, men mere tynd i det?
Den man ser nederst til venstre et også ret lang, men mere tynd i det?
20151208_174046.jpg
Den næsten i midten er ret lang, og svejer ret meget i flowet
Den næsten i midten er ret lang, og svejer ret meget i flowet
DBH
Tim
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af Michael_F »

Dino alger?
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af Bergenser »

Det ligner det samme jeg har...hvor gammel er baljen?
Hvad siger dine værdier?
Jeg har prøvet at hæve min nitrat med sangokai. Jeg tænker at støvsuge så meget jeg kan i weekenden og se om det kommer igen. Mit håb er at væksten af det er stagneret nu hvor jeg har fået lidt næring i baljen.

Mch Peter
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3754
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af charlie saltvand »

Hvordan er det nu det er med din balje? Er du stadig i indkøringsfasen?
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af Carsten »

De fleste dinoflaglatter forsvinder om natten for komme igen når det bliver lyst. Så hvis de er væk om morgenen så kan det være Dino....
Men ellers vil jeg mene det er svamp
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af Anden »

Jeg ved ik hvad alle de andre alger er for nogle med de bussemænd er ik andet end alm cyano eller alger og det siger jeg kun fordi det kommer på nye sten og alle mine alge ædere tager det og det gør de ik altid ved dino og slim.
Det er også lige til at suge op og når man gør det kommer det godt nok igen men ik nødvendigvis præsis samme sted.
Billede
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af TRG »

De her bussemandsklumper er der både midt på dagen og om natten, så tror ikke det er dino'er. De bliver stadigvæk længere, og der kommer flere af dem, men jeg har tænkt på en ting... Kan det være noget der opstår, hvis jeg har en masse snask liggende på stenene? Nu kan jeg selvfølgelig ikke huske hvad det hedder, men I ved hvad jeg mener? :-) Kan det være brandstof til de her alge-svampe ting?

Min balje er 6 måneder gammel, men tror stadigvæk indkøringen er i fuld gang. Er startet med døde sten, men har for nyligt tilført en enkelt levende i DT, og et par stykker i sumpen, sammen med sand fra et godt akvarie.
DBH
Tim
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af ole kekkonen »

Det Ligner ret meget Leathesia det er en Brun Makro Alge og kan blive ret store.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af ole kekkonen »

Kan selvfölgelig Ogsaa Väre noget andet form for alge SAA jeg er delvis enig med Anden,Hvis du tar det og Klemmer paa det gaar Leathesia i stykker,det andet der Klapper bare sammen og Bliver fladt
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: "Bussemands"alge-svamp - good or bad?

Indlæg af TRG »

Jeg hiver lige min gamle tråd frem igen, da cyano'en er ved at tage over i baljen.
Den er på sandet, og også på koraller og især på sten efterhånden, og breder sig lystigt.

Min Po4 - som jeg synes er svær at måle - er under 0.04. Har svært ved at se om den er 0 eller 0.02.
Min No3, målt med salifert, er 25 eller 10, alt efter om jeg ser fra siden eller toppen?

Hvad kan skyldes det masive udbrud af cyano, og ikke mindst, hvordan reder jeg mine små stakkelt koraller for det?

Bonus info, mine koraller er ikke på toppen, min Caulastrea har MEGET sammentrukne hoveder, nærmest helt inde i skelettet. Min hammer har også haft lidt problemer med at være helt puffet op, og Acans er heller ikke puffede. Alle korallerne har ikke helt gang i farven, og min hammer mistede for en uge siden et hoved, og i dag har en Duncan også smidt et hoved?

Er der noget helt galt? :-S
DBH
Tim
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Cyano tager over - what to do?

Indlæg af Jones »

Min caulastrea har før været trukket helt sammen pga for meget lys. Jeg har en Maxspect lampe. Jeg skruede den ned på ca 30% på begge kanaler og det hjalp med det samme. Mht cyano, så kæmpede jeg, sidste sommer, en hård kamp med det. Enden blev at jeg brugte chemiclean og det ordnede problemet. Jeg har ikke haft problemer med det siden. Jeg har dog en del grøn og brun alger pga for meget næring, der kommer af en ret kraftig fodring. Hvis jeg var dig ville jeg skrue ned for lyset, skifte vand og samtidig støvsuge cyanoen op. Hvilken lampe bruger du og hvor kraftig køres den?
o_O
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Cyano tager over - what to do?

Indlæg af Mic4700 »

TRG skrev:Jeg hiver lige min gamle tråd frem igen, da cyano'en er ved at tage over i baljen.
Den er på sandet, og også på koraller og især på sten efterhånden, og breder sig lystigt.

Min Po4 - som jeg synes er svær at måle - er under 0.04. Har svært ved at se om den er 0 eller 0.02.
Min No3, målt med salifert, er 25 eller 10, alt efter om jeg ser fra siden eller toppen?

Hvad kan skyldes det masive udbrud af cyano, og ikke mindst, hvordan reder jeg mine små stakkelt koraller for det?

Bonus info, mine koraller er ikke på toppen, min Caulastrea har MEGET sammentrukne hoveder, nærmest helt inde i skelettet. Min hammer har også haft lidt problemer med at være helt puffet op, og Acans er heller ikke puffede. Alle korallerne har ikke helt gang i farven, og min hammer mistede for en uge siden et hoved, og i dag har en Duncan også smidt et hoved?

Er der noget helt galt? :-S
Ang. dine Lps koraller der lider , det kan være de får for kraftigt lys , og måske også Alt for kraftig cirkulation , prøv og skru ned for dem begge både lys og cirk. Lps koraller tåler hverken for meget lys eller for kraftig cirk. :h
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: Cyano tager over - what to do?

Indlæg af TRG »

Hej i 2 - og tak for svarende :GO

Jeg har 2 Kessil A360, som maxer på 60%. Jeg har læst en del om disse lamper, og især inde på Reef Central, er folk begynde at skrue ret højt op for dem, for at få par nok ud af dem. Noget som BRS også viste i deres episode om LED, at A360 på 100% havde rigtig fornuftig PAR, både oppe og nede.
Vil I stadigvæk mene, at det er et forsøg værd at skrue ned, eller virker 60% ok?

Ang. cyano, hvis min PO4 er 0-0.02, og No3 er oppe på 25, så kan det vel godt være mismatch mellem disse 2 værdier, som giver cyano?
Jeg var egentlig begyndt at dosere 2 ting fra DecOcean, for at få de 2 værdier op, da han mistænkte mit system for at være uden særlig meget næring. Det var ud fra tidligere målinger, mine LPS er så triste som de er, og pga jeg næsten intet forbrug har af de 3 hellige. Det sagde han, at det kunne skyldes for lav næring?
DBH
Tim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Cyano tager over - what to do?

Indlæg af Carsten »

Det er med ret stor sandsynligt at der er skævheden mellem po4 og no3 der er årsagen. Når din po4 er så langt nede, vil jeg tro at du skal have en no3 på omkring de 3
Brugeravatar
DKMcSalt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 169
Tilmeldt: tirs 16. nov 2010 00:32
13
Postnummer: 2720 Vanløse
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vanløse

Re: Cyano tager over - what to do?

Indlæg af DKMcSalt »

Mic4700 skrev:
TRG skrev:Jeg hiver lige min gamle tråd frem igen, da cyano'en er ved at tage over i baljen.
Den er på sandet, og også på koraller og især på sten efterhånden, og breder sig lystigt.

Min Po4 - som jeg synes er svær at måle - er under 0.04. Har svært ved at se om den er 0 eller 0.02.
Min No3, målt med salifert, er 25 eller 10, alt efter om jeg ser fra siden eller toppen?

Hvad kan skyldes det masive udbrud af cyano, og ikke mindst, hvordan reder jeg mine små stakkelt koraller for det?

Bonus info, mine koraller er ikke på toppen, min Caulastrea har MEGET sammentrukne hoveder, nærmest helt inde i skelettet. Min hammer har også haft lidt problemer med at være helt puffet op, og Acans er heller ikke puffede. Alle korallerne har ikke helt gang i farven, og min hammer mistede for en uge siden et hoved, og i dag har en Duncan også smidt et hoved?

Er der noget helt galt? :-S
Ang. dine Lps koraller der lider , det kan være de får for kraftigt lys , og måske også Alt for kraftig cirkulation , prøv og skru ned for dem begge både lys og cirk. Lps koraller tåler hverken for meget lys eller for kraftig cirk. :h
Jeg har oplevet det samme, mindre lys selv om det næsten nåede månelys :K jeg har et Aqua Medic med original lampe, den køre pt på ca. 30% og det ser ud til at jeg er ved at have has på cyano og små bussemænd :y

Har lidt LPS gående samt en dannebrogs reje og så må tiden vise :GO
75L. Aqua Medic Blenny Advanced, skummer opdateret til Tunze 9001, returpumpe erstattet af Tunse 6025, Tunze osomolator, Jebao RW-4
Afviklet:
125l Nano, 150W HQI, 2 X 15W T8, Tunze DOC 9010, Tunze Nano Stream 6025, Tunze returpumpe, Tunze Osomolator
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Cyano tager over - what to do?

Indlæg af Mic4700 »

TRG skrev:Hej i 2 - og tak for svarende :GO

Jeg har 2 Kessil A360, som maxer på 60%. Jeg har læst en del om disse lamper, og især inde på Reef Central, er folk begynde at skrue ret højt op for dem, for at få par nok ud af dem. Noget som BRS også viste i deres episode om LED, at A360 på 100% havde rigtig fornuftig PAR, både oppe og nede.
Vil I stadigvæk mene, at det er et forsøg værd at skrue ned, eller virker 60% ok?

Ang. cyano, hvis min PO4 er 0-0.02, og No3 er oppe på 25, så kan det vel godt være mismatch mellem disse 2 værdier, som giver cyano?
Jeg var egentlig begyndt at dosere 2 ting fra DecOcean, for at få de 2 værdier op, da han mistænkte mit system for at være uden særlig meget næring. Det var ud fra tidligere målinger, mine LPS er så triste som de er, og pga jeg næsten intet forbrug har af de 3 hellige. Det sagde han, at det kunne skyldes for lav næring?
Hej Tim.
Jeg ville til en hver tid justere/stille mine lamper ind efter hvilke koraltyper jeg har flest af F.eks sps meget par ,Lps mindre par , jeg har selv haft Kessil a350w lampe , flot lys med meget shimmer effekt og en rigtigt god blæser indbygget , jeg havde den over min sump med en del Lps koraller under bl.andet Acan , duncan, hammer. Jeg kørte den på 50% 50% på stilleskruerne , Lps stod super flot helt puffede op , MEN har ingen erfaring med dine kessil a360 ,men du kan jo prøve og skrue dem ned på 50% , i en periode og se om der er nogen effekt ved det. (Hvis det vel og mærke er Lps , du har flest af.) :h Mvh. Michael
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

"Bussemands"alge-svamp - what to do?

Indlæg af TRG »

Så tager jeg lige tråden tilbage til det oprindelige spørgsmål, med de her bussemands klumper.
De er nu vokset godt til, og ser nu sådan her ud.
Når man tager en sten med disse alger på over vand, bliver den nærmest tomt for vand, og ligger tilbage som en slim klump. Jeg tænkte lidt som glas roser da jeg så det. Almindelig under vand, og en lille klat snask over.
I forbindelse med vand skifte i dag, prøvede jeg at suge dem ud, og overraskende nok, var de lige til at suge af, de sad ikke særlig godt fast. Nogle steder var de nærmest i flere lag, i hvert fald meget tykke.

Nogle nye gæt på hvad det kan være, hvorfor de kom og hvordan jeg undgår fremover? Jeg er jo lidt nysgerrig over hvad der sker i min lille balje :-)
Vedhæftede filer
20160118_161451.jpg
20160118_161432.jpg
DBH
Tim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: "Bussemands"alge-svamp - what to do?

Indlæg af Carsten »

Kunne det være denne her alge??
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... inuosa.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Den er så vidt jeg kan læse mig til i familie med Ulva - søsalat, som netop også bliver mere eller mindre en snot klat på land.
En anden mulighed, kunne måske være en bakteriebelægning, ud fra det du skriverom at den klasker helt sammen ovenvande, og at den er let at suge af.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: "Bussemands"alge-svamp - what to do?

Indlæg af Bergenser »

Har nu støvsuget det op jeg havde og det lader til ikke at komme igen.
Min bedste bud på årsagen er, at baljen er ny og i ubalance. Efter min nitrat er boostet til ca. 5 med sangokai er "snotten" ikke kommet igen efter støvsugning. Måske der er tale om et mis match mellem N og P. Læs eventuelt om red fields ratio. Den cyano jeg havde samtidigt er også på retur.
Så måske du skulle prøve at støvsuger det op og se om det kommer igen. Evt. Undersøge om dit N og P forhold er helt off.

Mvh Peter
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: "Bussemands"alge-svamp - what to do?

Indlæg af TRG »

Carsten: De kunne godt ligne lidt, men alligevel ikke. Godt bud dog, ud fra mine forholdsvis ringe billeder :-)
Bakteriebelægning... Kan det komme, hvis der er meget skidt samlet på stenene? Jeg ved ikke om det var noget jeg bildte mig ind, men da jeg sugede dem op, virkede det som om, at der lå en masse skidt neden under de alger her?

Peter: Jeg fik næsten alle i går, og laver et vandskifte til i løbet af ugen, for at støvsuge resten op.
Jeg har lige målt, og umiddelbart er min No3 på 25, og Po4 - og hold nu op hvor kan jeg ikke aflæse den - er 0, 0,02 eller 0,04. Nok tættest på 0.02 eller 0. Så lidt off er den :/
DBH
Tim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: "Bussemands"alge-svamp - what to do?

Indlæg af Carsten »

TRG skrev:Carsten: De kunne godt ligne lidt, men alligevel ikke. Godt bud dog, ud fra mine forholdsvis ringe billeder :-)
Bakteriebelægning... Kan det komme, hvis der er meget skidt samlet på stenene? Jeg ved ikke om det var noget jeg bildte mig ind, men da jeg sugede dem op, virkede det som om, at der lå en masse skidt neden under de alger her?/
Aner det ikke, det var blot fordi du skrev at det var let at suge om, at jeg fik tanken, at det kunne være en bakteriebelægning
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: "Bussemands"alge-svamp - what to do?

Indlæg af TRG »

Nu har jeg fået et gæt på Facebook af en, der er 100% sikker på det er dinoflagellates.
Inden jeg går i gang med en hardcore behandling, ud fra at det er dum, vil jeg da gerne høre jer kloge folk herinde, om hvad I synes om den mening?

Det er måske min uvidenhed, men jeg havde altid troet af dinoer forsvandt om natten, og kom igen med lys. Og når man sugede dem ud, ville de komme igen rimelig hurtigt.

Dem jeg har ligner sig selv midt i lystiden, og når man tænder lyset i stuen akvariet står i, tidligt om morgenen.
Jeg støvsugede alle ud i forbindelse med vandskifte for 2-3 uger siden, og det er meget minimalt hvad der er kommet igen.
Der de kommer, er der som regel rigeligt detritus under, så havde havde lidt mistænkt det for at hænge sammen?
DBH
Tim
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: "Bussemands"alge-svamp - what to do?

Indlæg af Bergenser »

Hvis det ikke kommer igen efter støvsugning ville jeg fortsætte med den fremgangsmåde...
Jeg er stadig overbevist om at vi har haft det samme og det ser jeg ikke mere til efter at have støvsuget det. Helt sikker på det er pga. din balje er så ny, det er ubalance. Mit råd, støvsug og giv det tid. Hold dine ugentlige vandskift med støvsugning og prøv og se om du kan få din nitrat en smule ned hvis den stadig er 25. Som Carsten skriver, til omkring 3 hvis din P er den samme som oplyst foroven.

Mvh Peter
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 216
Tilmeldt: tirs 20. jan 2015 19:35
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Re: "Bussemands"alge-svamp - what to do?

Indlæg af TRG »

Hej Peter,
Din er ikke kommet igen? Der er kommet lidt tilbage i mit akvarie, men det er 3-4 steder, og meget meget lidt.
Jeg mistænker det stadigvæk for at have noget med detritus at gøre, da når jeg fjerner det, enten ved at støvsuge eller en tandbørste, kommer der rigtig meget skidt ud, neden under fra.

Min nitrat var steget til 50, men efter jeg er begyndt på nopox, er den faldet til mellem 10 og 25. Korallerne lider lidt under det, så holder pause lige nu.

Men tror du har fat i noget, med at forsætte vandskifte og støvsuge, i stedet for at bruge de lidt voldsomme metoder, som Dino behandling trods alt er
DBH
Tim
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"