Der er begyndt at dukke sådan nogle små bussemænd op på mine sten.
Hvad er det, må de blive eller hvordan slipper jeg af med dem?

Ang. dine Lps koraller der lider , det kan være de får for kraftigt lys , og måske også Alt for kraftig cirkulation , prøv og skru ned for dem begge både lys og cirk. Lps koraller tåler hverken for meget lys eller for kraftig cirk.TRG skrev:Jeg hiver lige min gamle tråd frem igen, da cyano'en er ved at tage over i baljen.
Den er på sandet, og også på koraller og især på sten efterhånden, og breder sig lystigt.
Min Po4 - som jeg synes er svær at måle - er under 0.04. Har svært ved at se om den er 0 eller 0.02.
Min No3, målt med salifert, er 25 eller 10, alt efter om jeg ser fra siden eller toppen?
Hvad kan skyldes det masive udbrud af cyano, og ikke mindst, hvordan reder jeg mine små stakkelt koraller for det?
Bonus info, mine koraller er ikke på toppen, min Caulastrea har MEGET sammentrukne hoveder, nærmest helt inde i skelettet. Min hammer har også haft lidt problemer med at være helt puffet op, og Acans er heller ikke puffede. Alle korallerne har ikke helt gang i farven, og min hammer mistede for en uge siden et hoved, og i dag har en Duncan også smidt et hoved?
Er der noget helt galt?
Jeg har oplevet det samme, mindre lys selv om det næsten nåede månelysMic4700 skrev:Ang. dine Lps koraller der lider , det kan være de får for kraftigt lys , og måske også Alt for kraftig cirkulation , prøv og skru ned for dem begge både lys og cirk. Lps koraller tåler hverken for meget lys eller for kraftig cirk.TRG skrev:Jeg hiver lige min gamle tråd frem igen, da cyano'en er ved at tage over i baljen.
Den er på sandet, og også på koraller og især på sten efterhånden, og breder sig lystigt.
Min Po4 - som jeg synes er svær at måle - er under 0.04. Har svært ved at se om den er 0 eller 0.02.
Min No3, målt med salifert, er 25 eller 10, alt efter om jeg ser fra siden eller toppen?
Hvad kan skyldes det masive udbrud af cyano, og ikke mindst, hvordan reder jeg mine små stakkelt koraller for det?
Bonus info, mine koraller er ikke på toppen, min Caulastrea har MEGET sammentrukne hoveder, nærmest helt inde i skelettet. Min hammer har også haft lidt problemer med at være helt puffet op, og Acans er heller ikke puffede. Alle korallerne har ikke helt gang i farven, og min hammer mistede for en uge siden et hoved, og i dag har en Duncan også smidt et hoved?
Er der noget helt galt?
Hej Tim.TRG skrev:Hej i 2 - og tak for svarende![]()
Jeg har 2 Kessil A360, som maxer på 60%. Jeg har læst en del om disse lamper, og især inde på Reef Central, er folk begynde at skrue ret højt op for dem, for at få par nok ud af dem. Noget som BRS også viste i deres episode om LED, at A360 på 100% havde rigtig fornuftig PAR, både oppe og nede.
Vil I stadigvæk mene, at det er et forsøg værd at skrue ned, eller virker 60% ok?
Ang. cyano, hvis min PO4 er 0-0.02, og No3 er oppe på 25, så kan det vel godt være mismatch mellem disse 2 værdier, som giver cyano?
Jeg var egentlig begyndt at dosere 2 ting fra DecOcean, for at få de 2 værdier op, da han mistænkte mit system for at være uden særlig meget næring. Det var ud fra tidligere målinger, mine LPS er så triste som de er, og pga jeg næsten intet forbrug har af de 3 hellige. Det sagde han, at det kunne skyldes for lav næring?
Aner det ikke, det var blot fordi du skrev at det var let at suge om, at jeg fik tanken, at det kunne være en bakteriebelægningTRG skrev:Carsten: De kunne godt ligne lidt, men alligevel ikke. Godt bud dog, ud fra mine forholdsvis ringe billeder
Bakteriebelægning... Kan det komme, hvis der er meget skidt samlet på stenene? Jeg ved ikke om det var noget jeg bildte mig ind, men da jeg sugede dem op, virkede det som om, at der lå en masse skidt neden under de alger her?/