Slippe af med belægning på sand - evt. bakterie?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2015

Slippe af med belægning på sand - evt. bakterie?

Indlæg af TRG »

Hej alle :beer:

Jeg har nogle problemer med mit akvarie, som har kørt i små 6 måneder nu.

Jeg har en belægning på sandet, som flere har nævnt er en bakterie belægning, men hvordan slipper jeg af med den? Jeg er begyndt at suge det værste væk ved vandskifte, men det kommer stille og roligt igen.

Min personlige mistanke har været, at det har været en bivirkning ved at starte op med helt døde sten, og det "levende" sand man kan købe. Jeg var derfor i fredags ude hos den herlige Dan/Tykki, hvor jeg fik lidt sand og et par fine sten med hjem.
Men allerede i går, er den dumme belægning begyndt at komme på sandet, som ellers har ligget fint og hvidt.

Så hvad er det, hvad skal man gøre for at slippe af med det?
Til at starte med, inden det bliver tykt, er sandet bare brunligt. Men det bliver hurtigt til en decideret hinde, som kan brydes. Det føles slimet, hvis man kan sige det sådan. Det eneste der har været tilføjet akvariet, er lidt Red Sea Reef Energy, og Red Sea FOundation A, B og C. Det skal også tilføjet, at der er begyndt at komme lidt cyano rundt omkring i akvariet, lidt på nogle sten og en enkelt koral, men det er ikke voldsomt - og det bliver det forhåbentligt heller ikke :wc:
Har også nogle brune alger på stenene, som også føles slimet, men går næsten ud fra det er mere normalt?

Håber nogle kan hjælpe, så jeg kan få løst dette problem, og begynde at tilføje koraller og få et flot akvarie :y
Sandet foran korallen er det nye - allerede den brune belægning?
Sandet foran korallen er det nye - allerede den brune belægning?
Siden af akvariet - her er det brune blevet en hinde
Siden af akvariet - her er det brune blevet en hinde
20151124_194910.jpg
DBH
Tim
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Slippe af med belægning på sand - evt. bakterie?

Indlæg af Bokelund »

Hej Tim,

Måske en ubalance mellem po4 og no3 ELLER for lav no3.
Jeg oplevede noget ligende da jeg doserede vsv i for store mængder. Jeg droslede ned og det forsvandt.
Hvad siger po4 og no3 ?
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Hej Bokelund.
Jeg målte sidst for cirka 10 dage siden, der sagde po4 0.02,og måske endda under, og no3 var så vidt jeg husker på mellem 2.5 og 5 - synes de er svare at aflæse :-)

Jeg har egentlig også doseret Nopox, der er Red Sea svar på vsv, men det er lang tid siden!
Hvis det er mis match, eller for lav noget, hvad gør man så? Jeg er klar til at prøve alt, for at se om det hjælper :b
DBH
Tim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når du er klar til at prøve alt. Så prøv at sætte dig på hænderne og kig på akvariet. Et akvarie på 6 måneder er knapt nok indkørt ordenligt.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

Der holder jeg med Carsten. Det du gør/har gjort svare lidt til at justere lygterne på din bil INDEN du får tændt dem.
Vent og se hvordan akvariet retter sig ind, inden du begynder at forstyrre balancen. :-)
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Det er modtaget!
Så ingen tilsætninger af nogen art, bare plain old vandskifte?

Jeg ville gerne benytte triton metoden, men går igen ud fra, at det ikke er noget der skal startes op nu, før jeg er ude over disse problemer?
DBH
Tim
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

TRG skrev:Det er modtaget!

Jeg ville gerne benytte triton metoden, men går igen ud fra, at det ikke er noget der skal startes op nu, før jeg er ude over disse problemer?
Ring til Flemming på koralfarmen, han er nok den som har sat sig mest ind i tingene.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

TRG skrev:Det er modtaget!

Hvad siger dine værdier , Ca,Kh,Mg. ? For kan se du har nogle fine koraller i baljen , alt efter hvor stort dit forbrug er , vil jeg mene du sagtens kan starte op med din Triton dossering , korallerne skal jo have konstant stabilitet , i stedet for svingende værdier. Kan ikke se dette skulle give dig yderligere problemer , snarere tvært imod. :wink:
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Jeg må ærligt indrømme, at det er lidt tid siden, jeg sidst målte mine værdier. Der var nogen der forslog, at det på sandet, kunne være en bivirkning, eller bundfald af det jeg doserede, så det stoppede jeg med, for at se om det gjorde en forskel.
Men man kan godt se på de stakkels koraller, de har haft der bedre. Min hammer står ikke så stor som den plejer, og Acan har mistet en del farve.
Jeg ringer til Flemming fra koral farmen i morgen, og hører hans mening, men min egen begynder logik, siger mig også, at stabile værdier - uanset andre problemer - nok ikke kan skade :b
Tak for indsparket Michael :-)
DBH
Tim
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

ssom nævnt længere oppe..

6 mdr er ikke lang tid nok til at noget er stabilt ..

at måle værdier er fint, men det første ÅR, sker der konstant noget..

Bakteriefloraen i akvariet vil konstant formere sig, hver dag, i flere år... Og koraller som man ikke kunne holde efter fx 1 år, kan man måske pludselig holde efter 5 år.. selvom at man ikke "gør noget anderledes"... Et godt indkørt akvarie "kan noget" som et nyt ikke kan... Trods det samme vand, samme salt, samme pumper osv..

Ting modnes, og det tager TID

Der ffindes ikke noget all-in-one eller quickstart osv ...
Tålmodighed er din bedste ven OG fjende... men med tid kommer et godt resultat :)
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Det er modtaget, at det er et nyt akvarie, og det selvfølgelig ikke er stabilt på nogle måder endnu. Det giver jo også god mening, og det er rart at få banket ind i hovedet, på sådan en begynder som mig :-)
Jeg giver det tid, men skal man gøre noget ved det cyano, som jeg er ret sikker på er begyndt at poppe frem?
Har haft lidt på en sten og en halv død koral, men her til morgen er der flere steder på sandet, hvor der er lidt. Det var der ikke i går, så meget ved jeg?
DBH
Tim
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

apfolmer skrev:ssom nævnt længere oppe..

6 mdr er ikke lang tid nok til at noget er stabilt ..

at måle værdier er fint, men det første ÅR, sker der konstant noget..

Bakteriefloraen i akvariet vil konstant formere sig, hver dag, i flere år... Og koraller som man ikke kunne holde efter fx 1 år, kan man måske pludselig holde efter 5 år.. selvom at man ikke "gør noget anderledes"... Et godt indkørt akvarie "kan noget" som et nyt ikke kan... Trods det samme vand, samme salt, samme pumper osv..

Ting modnes, og det tager TID

Der ffindes ikke noget all-in-one eller quickstart osv ...
Tålmodighed er din bedste ven OG fjende... men med tid kommer et godt resultat :)
He He , i må da godt nok have noget meget skidt vand fyldt med pesticider og andet møg , hvis det tar dig 6-12mdr. og komme igennem en indkøring. Enig i at akvarie modner over tid ja , Men man er da nødt til og få det basale på plads fra start Ca,Kh,Mg. og så derefter få kigget på No3, po4.
Det behøver ikke og tage 6-12mdr. og indkøre akvarie overhovedet , har selv lige lukket stor balje ned i sommer 882l. og efterfølgende started et Reefer 250 op ,som har kørt nu i 4mdr. ALT i akvariet står super flot både Sps, lps, Zoa , og farverne sidder lige i skabet , og kalkalgerne springer frem , målingerne er fine , Så det kan godt lade sig gøre , med den rette tilgang til tingene , indsigt og de rette evner , ingen hokus pokus er tilsat kun sund fornuft. :sneaky2:
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10

Indlæg af TRG »

Mic4700 skrev: He He , i må da godt nok have noget meget skidt vand fyldt med pesticider og andet møg , hvis det tar dig 6-12mdr. og komme igennem en indkøring. Enig i at akvarie modner over tid ja , Men man er da nødt til og få det basale på plads fra start Ca,Kh,Mg. og så derefter få kigget på No3, po4.
Det behøver ikke og tage 6-12mdr. og indkøre akvarie overhovedet , har selv lige lukket stor balje ned i sommer 882l. og efterfølgende started et Reefer 250 op ,som har kørt nu i 4mdr. ALT i akvariet står super flot både Sps, lps, Zoa , og farverne sidder lige i skabet , og kalkalgerne springer frem , målingerne er fine , Så det kan godt lade sig gøre , med den rette tilgang til tingene , indsigt og de rette evner , ingen hokus pokus er tilsat kun sund fornuft. :sneaky2:
Nu går jeg ASAP i gang med at doserer Triton, så jeg kan få nogle stabile værdier. Jeg har ikke doseret i et stykke tid, så værdierne er nok helt skæve, og det kan ses på de koraler jeg trods alt har.
De alger på sandet må jeg se hvordan udvikler jeg, og især med den cyano der vælter frem nu.

Men det kunne være jeg skulle komme forbi til en kop kaffe og saltvandssnak, for jeg mangler jo nok lidt evner og den rette tilgang pga min manglende erfaring, så det kunne være jeg kunne få lidt gode råd fra dig :T
DBH
Tim
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

Du er altid Velkommen en tur forbi Næstved til en saltvandssnak Tim , vi kan bare aftale videre over Pb. :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

kanstrup skrev:. . .. Det du gør/har gjort svare lidt til at justere lygterne på din bil INDEN du får tændt dem. . . .
Sjovt billedsprog Kanstrup.
Vi er jo også et par stykker her på forum der tydeligvis mener, at tænke INDEN man taler, svarer lidt til at tørre sig i røven INDEN man skider.

Aaarghhh . . .

Undskyld! Nu må jeg nok hellere få tørret mig om munden :biggrin:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Jeg siger ikke at en modning tager 12 mdr, med grønalger osv.

Men jo. Efter fx 2 år er dit akvarie, rent biologisk og bakteriologisk , MARKANT bedre modnet end efter 6 mdr.

Hsr været det igennem flere gange :)
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

apfolmer skrev:Jeg siger ikke at en modning tager 12 mdr, med grønalger osv.

Men jo. Efter fx 2 år er dit akvarie, rent biologisk og bakteriologisk , MARKANT bedre modnet end efter 6 mdr.

Hsr været det igennem flere gange :)
Ok, så vi helt Enige. :y God Weekend.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"