Makroalger eller rowaphos
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Makroalger eller rowaphos
Hvad er mest anbefalelsesværdigt til at styre po4? Caulerpa alger i sumpen eller en reaktor med rowaphos? Jeg har lige fået makroalger i sumpen, men jeg har både rowa og en reaktor i kælderen, hvorfor jeg tænkte at det kunne være en anden mulighed. Jeg har 54 liter og en lille sump, så der er ikke alverdens plads. Rowa er ve ogsål nemmest at styre?
o_O
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Re: Makroalger eller rowaphos
Der er lidt blandede meninger om hvor meget fosfat man fjerner ved brug af makroalger, men det går mellem lidt eller intet, så de er nok bedre til at fjerne nitrat. Har du godt med nitrat,tror jeg dog også at du kan reegne med at tage noget fosfat med algerne jf Redfiled ratio.Jones skrev:Hvad er mest anbefalelsesværdigt til at styre po4? Caulerpa alger i sumpen eller en reaktor med rowaphos? Jeg har lige fået makroalger i sumpen, men jeg har både rowa og en reaktor i kælderen, hvorfor jeg tænkte at det kunne være en anden mulighed. Jeg har 54 liter og en lille sump, så der er ikke alverdens plads. Rowa er ve ogsål nemmest at styre?
Rowaphos er jo derimod ret ligeglad med nitrat og lignende

- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
+1jonas _sandager skrev:Der er lidt blandede meninger om hvor meget fosfat man fjerner ved brug af makroalger, men det går mellem lidt eller intet, så de er nok bedre til at fjerne nitrat. Har du godt med nitrat,tror jeg dog også at du kan reegne med at tage noget fosfat med algerne jf Redfiled ratio.Jones skrev:Hvad er mest anbefalelsesværdigt til at styre po4? Caulerpa alger i sumpen eller en reaktor med rowaphos? Jeg har lige fået makroalger i sumpen, men jeg har både rowa og en reaktor i kælderen, hvorfor jeg tænkte at det kunne være en anden mulighed. Jeg har 54 liter og en lille sump, så der er ikke alverdens plads. Rowa er ve ogsål nemmest at styre?
Rowaphos er jo derimod ret ligeglad med nitrat og lignende
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Men makroalgerne og sten i sumpen er vel godt for pod's ? For det er jeg fan af 

o_O
- repsacc
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5200 Odense V
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense V
Det er helt sikkert og så godt med fint sand de kan godt lide at grave huler under stenene.Jones skrev:Men makroalgerne og sten i sumpen er vel godt for pod's ? For det er jeg fan af
Smådyrene og orme holder bunden fint fri for detrius.Glem ikke at der også skal fodres der.
Men jeg syntes jeg bliver nød til stadig at bruge rowa selvom jeg har et refugie der fylder en halv sump 40*50.
min skummer er også næsten blevet arbejdsløs den er der nærmest kun for at ilte vandet for at holde PH oppe på ca 8.3

- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jo. Men så er vi jo ude i en helt anden funktion af algerne. Har du høj fosfat? Ellers kan du jo bare have reaktoren i baghånden og blive ved med at køre med algerneJones skrev:Men makroalgerne og sten i sumpen er vel godt for pod's ? For det er jeg fan af
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ja jeg har fosfat som giver lidt alger i akvariet. Vil gerne have nul fosfat og masser af pods. Hvordan det så bedst gøres er spørgsmålet
o_O
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Så er svaret nok både og - altså makroalger OG reaktor. Det er ca. det jeg selv kører med, blot med ats i stedet for makroer.
Den med 0 i fosfat skal du jo nok passe på med. Men det går jeg ud fra at du er med på.
Den med 0 i fosfat skal du jo nok passe på med. Men det går jeg ud fra at du er med på.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
I know, men jeg vil gerne have den ned hvor den skal være. Har også overvejet at sætte ATS'en på igen. Den tager bare lang tid om at komme ordentligt op at køre.
o_O