Makroalger eller rowaphos

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Makroalger eller rowaphos

Indlæg af Jones »

Hvad er mest anbefalelsesværdigt til at styre po4? Caulerpa alger i sumpen eller en reaktor med rowaphos? Jeg har lige fået makroalger i sumpen, men jeg har både rowa og en reaktor i kælderen, hvorfor jeg tænkte at det kunne være en anden mulighed. Jeg har 54 liter og en lille sump, så der er ikke alverdens plads. Rowa er ve ogsål nemmest at styre?
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Makroalger eller rowaphos

Indlæg af jonas _sandager »

Jones skrev:Hvad er mest anbefalelsesværdigt til at styre po4? Caulerpa alger i sumpen eller en reaktor med rowaphos? Jeg har lige fået makroalger i sumpen, men jeg har både rowa og en reaktor i kælderen, hvorfor jeg tænkte at det kunne være en anden mulighed. Jeg har 54 liter og en lille sump, så der er ikke alverdens plads. Rowa er ve ogsål nemmest at styre?
Der er lidt blandede meninger om hvor meget fosfat man fjerner ved brug af makroalger, men det går mellem lidt eller intet, så de er nok bedre til at fjerne nitrat. Har du godt med nitrat,tror jeg dog også at du kan reegne med at tage noget fosfat med algerne jf Redfiled ratio.
Rowaphos er jo derimod ret ligeglad med nitrat og lignende ;)
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

jonas _sandager skrev:
Jones skrev:Hvad er mest anbefalelsesværdigt til at styre po4? Caulerpa alger i sumpen eller en reaktor med rowaphos? Jeg har lige fået makroalger i sumpen, men jeg har både rowa og en reaktor i kælderen, hvorfor jeg tænkte at det kunne være en anden mulighed. Jeg har 54 liter og en lille sump, så der er ikke alverdens plads. Rowa er ve ogsål nemmest at styre?
Der er lidt blandede meninger om hvor meget fosfat man fjerner ved brug af makroalger, men det går mellem lidt eller intet, så de er nok bedre til at fjerne nitrat. Har du godt med nitrat,tror jeg dog også at du kan reegne med at tage noget fosfat med algerne jf Redfiled ratio.
Rowaphos er jo derimod ret ligeglad med nitrat og lignende ;)
+1
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Men makroalgerne og sten i sumpen er vel godt for pod's ? For det er jeg fan af :D
o_O
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Indlæg af repsacc »

Jones skrev:Men makroalgerne og sten i sumpen er vel godt for pod's ? For det er jeg fan af :D
Det er helt sikkert og så godt med fint sand de kan godt lide at grave huler under stenene.
Smådyrene og orme holder bunden fint fri for detrius.Glem ikke at der også skal fodres der.
Men jeg syntes jeg bliver nød til stadig at bruge rowa selvom jeg har et refugie der fylder en halv sump 40*50.
min skummer er også næsten blevet arbejdsløs den er der nærmest kun for at ilte vandet for at holde PH oppe på ca 8.3 :Peace:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Jones skrev:Men makroalgerne og sten i sumpen er vel godt for pod's ? For det er jeg fan af :D
Jo. Men så er vi jo ude i en helt anden funktion af algerne. Har du høj fosfat? Ellers kan du jo bare have reaktoren i baghånden og blive ved med at køre med algerne
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Ja jeg har fosfat som giver lidt alger i akvariet. Vil gerne have nul fosfat og masser af pods. Hvordan det så bedst gøres er spørgsmålet
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Så er svaret nok både og - altså makroalger OG reaktor. Det er ca. det jeg selv kører med, blot med ats i stedet for makroer.
Den med 0 i fosfat skal du jo nok passe på med. Men det går jeg ud fra at du er med på.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

I know, men jeg vil gerne have den ned hvor den skal være. Har også overvejet at sætte ATS'en på igen. Den tager bare lang tid om at komme ordentligt op at køre.
o_O
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"