Proteinhinde i overfladen

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Proteinhinde i overfladen

Indlæg af Tutter »

Når jeg slukker bølgepumpen er det tydeligt at jeg har en fedtet hinde i min overflade og mener at have læst det er noget skidt? Jeg tænker jeg måske har for lidt cirkulation i min sump som befinder sig indbygget i bagvæggen. Min returpumpe er på 1000 l/m og min pumpe i første kammer er på 750 l/m. Så er der også en pumpe i skummeren en Tunze 9001.
Jeg overvejet at droppe pumpen i kammer et da jeg jo også har skummeren i det kammer og så udskift returpumpen til en der kører med 2000 l/m men er det en god ide? Er det ok med den proteinhinde jeg har? :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Proteinhinde i overfladen

Indlæg af Bingocaller »

Tror snarere du skal have noget mere fald på dit overløb - så ja måske en større retur og lidt mere vand i karet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Tak for svar, jeg vil prøve at hælde lidt mere vand i. :)
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Postnummer: 9700 Brønderslev
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: nordjylland
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Lav et overløb af en gammel tupperware bøtte skåret midtover og lim den fast ved dit overløb. På den måde vil du få et fald istedet for det bare løber igennem gitteret
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Donni skrev:Lav et overløb af en gammel tupperware bøtte skåret midtover og lim den fast ved dit overløb. På den måde vil du få et fald istedet for det bare løber igennem gitteret
Er det sådan her du mener?
Vedhæftede filer
image.jpg
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

Hvis du har mulighed for det så flyt pumpen så der kommer mere flow hen mod overløbet, da jeg havde intern sump blev jeg nød til at have en pumpe der skabte flow helt i overfladen hen mod tænderne for at få overfladevandet under kontrol
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

mchr skrev:Hvis du har mulighed for det så flyt pumpen så der kommer mere flow hen mod overløbet, da jeg havde intern sump blev jeg nød til at have en pumpe der skabte flow helt i overfladen hen mod tænderne for at få overfladevandet under kontrol
Ved ikke helt hvor jeg skal sætte den? Den laver også bevægelse i overfladen som den står nu. :wink:
Vedhæftede filer
image.jpg
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Ja det er der den skal sidde. Så du har et overløb som på større akvarier. Men det virker selvfølgelig kun hvis du har lukket alle de andre rister ned ad.
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Men jeg forstår ikke hvorfor du har valgt at sætte din cirkulation lige under overløbet..?
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov

Indlæg af mchr »

Tutter skrev:
mchr skrev:Hvis du har mulighed for det så flyt pumpen så der kommer mere flow hen mod overløbet, da jeg havde intern sump blev jeg nød til at have en pumpe der skabte flow helt i overfladen hen mod tænderne for at få overfladevandet under kontrol
Ved ikke helt hvor jeg skal sætte den? Den laver også bevægelse i overfladen som den står nu. :wink:
Jeg ville sætte den i den anden side, eller evt en lille pumpe mere, så den kunne skubbe overfladen over mod overløbet
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Og har du som mig akvariet til at stå i stuen og har husdyr, som i store slædehunde, ja så kommer du aldrig udenom en støvhinde. Og det gør også at overfladen bliver "tør" og så er det kun vandet under hinden der løber ind i overløbet...
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Donni skrev:Men jeg forstår ikke hvorfor du har valgt at sætte din cirkulation lige under overløbet..?
Jeg tænkte at der var spraybaren fra returpumpen i venstre side og derfor mente jeg det var naturligt at sætte cirkulation i den anden side. Hvor syntes du jeg skal sætte den?
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

mchr skrev:
Tutter skrev:
Jeg ville sætte den i den anden side, eller evt en lille pumpe mere, så den kunne skubbe overfladen over mod overløbet
Det vil jeg prøve. :)
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Donni skrev:Og har du som mig akvariet til at stå i stuen og har husdyr, som i store slædehunde, ja så kommer du aldrig udenom en støvhinde. Og det gør også at overfladen bliver "tør" og så er det kun vandet under hinden der løber ind i overløbet...
Det står i stuen dog har vi kun to Abyssinier katte og de er ikke så store. :)
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Jeg har selvfølgelig lukket alle riste.
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Ja men er de kun lukket til eller har du limet en plade henover? Det har jeg. Og det har virket. Hvis du laver en dæk plade dertil hvis du mindske støvet. Det vil jeg selv have gjort.
Jamen min sidder også modsat spraybaren men den flowet skråt op mod overfladen og frontglasset.
Jeg har dog taget røret af returen. Men jeg har så også en reaktor koblet på, så har retur i akvariet ved siden af returen. Så jeg har ca 900-1000 l retur. Hvis det er rigtigt skal du ikke have mere retur end din skummer kan klare
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Efter billedet at dømme har du jo slet ingen bølger på overfladen.
Prøv evt lige at tjekke hullerne i spraybaren. De kan meget let gro lidt til, og kraftigt reducere vandmængden igennem sumpen. Om nødvendigt drej en skarp kniv et par omgange i hvert hul.
Drej så spraybaren så der rejser sig en bølge på 1 cm eller deromkring, et stykke fra spraybaren. Dels medvirker det til at overfladen glider endnu mere over mod overløbet og dels gør det at du øjeblikkeligt opdager det hvis flowet igennem sumpen, af den ene eller anden grund falder.
Går næsten ud fra du har fjernet alt hvad der måtte være af filtersvampe i sumpen?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Donni skrev:Ja men er de kun lukket til eller har du limet en plade henover? Det har jeg. Og det har virket. Hvis du laver en dæk plade dertil hvis du mindske støvet. Det vil jeg selv have gjort.
Jamen min sidder også modsat spraybaren men den flowet skråt op mod overfladen og frontglasset.
Jeg har dog taget røret af returen. Men jeg har så også en reaktor koblet på, så har retur i akvariet ved siden af returen. Så jeg har ca 900-1000 l retur. Hvis det er rigtigt skal du ikke have mere retur end din skummer kan klare
Jeg har lukket lågerne med akvarielim så de ikke kan åbnes men jeg har ikke en plade limet henover så det er ikke vandtæt. Jeg tror jeg vil få lavet sådan en plade i morgen, jeg har desværre ingen akvarielim mere, kan jeg så bruge silikone eller sekundlim? Vil også flytte pumpen længere ned og pege den op mod overfladen. Tak for de gode input. :happy:
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

PoulD skrev:Efter billedet at dømme har du jo slet ingen bølger på overfladen.
Prøv evt lige at tjekke hullerne i spraybaren. De kan meget let gro lidt til, og kraftigt reducere vandmængden igennem sumpen. Om nødvendigt drej en skarp kniv et par omgange i hvert hul.
Drej så spraybaren så der rejser sig en bølge på 1 cm eller deromkring, et stykke fra spraybaren. Dels medvirker det til at overfladen glider endnu mere over mod overløbet og dels gør det at du øjeblikkeligt opdager det hvis flowet igennem sumpen, af den ene eller anden grund falder.
Går næsten ud fra du har fjernet alt hvad der måtte være af filtersvampe i sumpen?
Jeg har lidt bølger i overfladen men måske ikke nok, vil prøve at justere pumpen i morgen. :) Du har sikkert ret i at spraybaren er stoppet og super ide at vende den op mod overfladen, det havde jeg slet ikke tænkt på. Ja jeg har ikke nogle svampe, biobolde mm i sumpen, jeg kører dog i perioder med noget filtervat i overløbet da jeg til tider har svæv i vandet men jeg rengøre det dagligt. :) Også tak til dig for indput det er fantastisk hvad man kan lære på det her forum. :happy:
Donni
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Kontakt:

Indlæg af Donni »

Ja det er herligt vi kan hjælpe hinanden så meget som vi gør...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"