Jeg overvejet at droppe pumpen i kammer et da jeg jo også har skummeren i det kammer og så udskift returpumpen til en der kører med 2000 l/m men er det en god ide? Er det ok med den proteinhinde jeg har?

Er det sådan her du mener?Donni skrev:Lav et overløb af en gammel tupperware bøtte skåret midtover og lim den fast ved dit overløb. På den måde vil du få et fald istedet for det bare løber igennem gitteret
Ved ikke helt hvor jeg skal sætte den? Den laver også bevægelse i overfladen som den står nu.mchr skrev:Hvis du har mulighed for det så flyt pumpen så der kommer mere flow hen mod overløbet, da jeg havde intern sump blev jeg nød til at have en pumpe der skabte flow helt i overfladen hen mod tænderne for at få overfladevandet under kontrol
Jeg ville sætte den i den anden side, eller evt en lille pumpe mere, så den kunne skubbe overfladen over mod overløbetTutter skrev:Ved ikke helt hvor jeg skal sætte den? Den laver også bevægelse i overfladen som den står nu.mchr skrev:Hvis du har mulighed for det så flyt pumpen så der kommer mere flow hen mod overløbet, da jeg havde intern sump blev jeg nød til at have en pumpe der skabte flow helt i overfladen hen mod tænderne for at få overfladevandet under kontrol
Jeg tænkte at der var spraybaren fra returpumpen i venstre side og derfor mente jeg det var naturligt at sætte cirkulation i den anden side. Hvor syntes du jeg skal sætte den?Donni skrev:Men jeg forstår ikke hvorfor du har valgt at sætte din cirkulation lige under overløbet..?
Det vil jeg prøve.mchr skrev:Jeg ville sætte den i den anden side, eller evt en lille pumpe mere, så den kunne skubbe overfladen over mod overløbetTutter skrev:Ved ikke helt hvor jeg skal sætte den? Den laver også bevægelse i overfladen som den står nu.mchr skrev:Hvis du har mulighed for det så flyt pumpen så der kommer mere flow hen mod overløbet, da jeg havde intern sump blev jeg nød til at have en pumpe der skabte flow helt i overfladen hen mod tænderne for at få overfladevandet under kontrol
Det står i stuen dog har vi kun to Abyssinier katte og de er ikke så store.Donni skrev:Og har du som mig akvariet til at stå i stuen og har husdyr, som i store slædehunde, ja så kommer du aldrig udenom en støvhinde. Og det gør også at overfladen bliver "tør" og så er det kun vandet under hinden der løber ind i overløbet...
Jeg har lukket lågerne med akvarielim så de ikke kan åbnes men jeg har ikke en plade limet henover så det er ikke vandtæt. Jeg tror jeg vil få lavet sådan en plade i morgen, jeg har desværre ingen akvarielim mere, kan jeg så bruge silikone eller sekundlim? Vil også flytte pumpen længere ned og pege den op mod overfladen. Tak for de gode input.Donni skrev:Ja men er de kun lukket til eller har du limet en plade henover? Det har jeg. Og det har virket. Hvis du laver en dæk plade dertil hvis du mindske støvet. Det vil jeg selv have gjort.
Jamen min sidder også modsat spraybaren men den flowet skråt op mod overfladen og frontglasset.
Jeg har dog taget røret af returen. Men jeg har så også en reaktor koblet på, så har retur i akvariet ved siden af returen. Så jeg har ca 900-1000 l retur. Hvis det er rigtigt skal du ikke have mere retur end din skummer kan klare
Jeg har lidt bølger i overfladen men måske ikke nok, vil prøve at justere pumpen i morgen.PoulD skrev:Efter billedet at dømme har du jo slet ingen bølger på overfladen.
Prøv evt lige at tjekke hullerne i spraybaren. De kan meget let gro lidt til, og kraftigt reducere vandmængden igennem sumpen. Om nødvendigt drej en skarp kniv et par omgange i hvert hul.
Drej så spraybaren så der rejser sig en bølge på 1 cm eller deromkring, et stykke fra spraybaren. Dels medvirker det til at overfladen glider endnu mere over mod overløbet og dels gør det at du øjeblikkeligt opdager det hvis flowet igennem sumpen, af den ene eller anden grund falder.
Går næsten ud fra du har fjernet alt hvad der måtte være af filtersvampe i sumpen?