Hjælp til opstart af STORT akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Lennarts
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2015

Hjælp til opstart af STORT akvarie

Indlæg af Lennarts »

Hej alle sammen.

Jeg har brug for en hjælpende hånd, vejleder eller bare en makker til at starte et saltvandsakvarie op.

Jeg har en stor tattoo/beauty salon i Horsens på 400kvm. Jeg har i en del år gået med et ønske om at have et fedt akvarie, så nu tænker jeg at det skal være i forretningen. Der er et passende sted mellem 2 søjler midt i forretningen, hvor jeg synes det kunne se rigtig godt ud, hvis man fyldte "hullet" mellem søjlerne ud, med et akvarie man kan se fra begge sider. "Hullet" er 3m x 3m, så skal der jo være et under skab til sump, pumper osv. så tænker måske omkring et 3000L akvarie til at fylde hullet ville være perfekt. Det vil jeg selvfølgelig få special lavet.

Men mit problem er, jeg er helt ny i faget og skal prøve for første gang, jeg kommer til at bruge en del penge på det, samt det skal stå i min forretning, så har ikke rigtig "råd" til ikke at få det til at spille max fra start af :)

Håber der er nogen akvarie fanatikere derude, der vil synes dette vil være et spændende projekt, at være en del af, så kontakt mig, for har brug for hjælp eller løbende vejledning med dette.

På forhånd tak.

Mvh Lennart Sørensen
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til opstart af STORT akvarie

Indlæg af MoG »

Lyder som et super fedt projekt! :GO

Du siger selv at du kommer til at bruge en del penge på det.. Og med den størrelse, kommer du til det! :y

Du skal også overveje hvad planen er med det? Kun fisk, eller fyldt med sps og lps koraller?

Må man spørge hvilket budget du regner med at have ? :)
Morten
Lennarts
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af Lennarts »

Ja jeg glæder mig også meget til at komme igang, men er først i starten af det hele, er ved at få designet og lavet akvariet.

Ved godt det bliver en dyr omgang, og budgettet er egentig ikke så væsentligt igen, hvis blot jeg får mit ønskede resultat ud af det, har ikke noget imod at betale for nice ting, men hvis det failer, bliver det helt sikkert waste of money :(

Men vil gerne det skal være så levende og farverigt som muligt med koraller og alt der høre med :)

Men kan det blive et problem, hvis akvariet ikke bliver mere end 50cm dyb? Målene lyder 3m lang, 2m høj og 50cm dyb. Så er der skab under, der er 1m høj.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hhmmmm... Personligt ville jeg mene at de mål vil være et helvede .. 3 m langt, 2 m højt og kun 50cm i dybden ?
Mindre højde, mere dybde.. Hvis det er muligt ..
Morten
Lennarts
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af Lennarts »

Hvor dyb skal den mindst være for at kan have den højde og dybde? Den er stadig under udarbejdelse hos dem der skal producere den.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Det er jo en smagssag. Dog ville jeg da lave noget i nærheden af 100cm i dybden, som minimum, når vi taler den længde .. 300x100x100 eksempelvis ..
Morten
Lennarts
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af Lennarts »

Okay, det var også en mulighed, så ku man evt bygge loftet lidt ned, så loft og akvarie kommer lidt tættere på hinanden, for at lukke "hullet" mellem søjlerne.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hvor højt er der til loftet ? Du kunne jo overveje at lave overdelen Magen til dit underskab og så lade det gå op til loftet.. Flere herinde har Akvariemøbler der går fra gulv til loft.

Tror virkelig du vil være ked af og få det lavet i de første mål du nævner .. Så skal du stå og fægte med en 2 meter lang tang nede i baljen for at nå bunden. Og det vil være så smalt så du dårligt kan hoppe i badebukserne og springe i akvariet ..

Der er flere herinde der har store akvarier, som du helt sikkert kan få råd af (blandt andet om det økonomiske aspekt også!) :biggrin:
Morten
Lennarts
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af Lennarts »

Ja det har du helt ret i, så lave det 1x3x1, med overskab. Er det ikke også noget med at det kan blive nødvendigt med blæser til om sommeren, hvis temperaturen stiger?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja det er op til dig! :wink:

Der kommer helt sikkert andre input også! Jeg har blot ytret min mening! :wink:

Jo det er korrekt. Dog ville investere i en køler hvis det kommer dertil. Du har jo i forvejen den store muldvarpe oppe! :biggrin:

Men det kommer jo helt an på din rum temperatur .. Hvis du har aircon i butikken eks., så tror jeg ikke umiddelbart at du vil få problemer med varmen om sommeren , i akvariet..
Morten
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Det lyder som et Fedt projekt du er ved og starte på. :GO
Hvis det var mig ville jeg lave 3000l. Fish only balje , da jeg mener du ellers tager munden for fuld, når det er din første saltvandsbalje.
Fish only vil heller ikke ruinere dig i forhold til udstyr , som dyre lamper og calcium reactor til koral hold.
Du kan jo altid opgradere dit setup med tiden når du får større viden om koraller , til et Mixed reef.
:h Vh. Michael
Lennarts
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af Lennarts »

Ja og tak for din mening, er som sagt første gang jeg skal bygge og ikke mindst holde et akvarie kørende, så har helt sikkert brug for alle de råd jeg kan få, med sådan en bette en jeg kaster mig ud i fra start, men det er typisk mig :)

Okay, ja der er klima anlæg i butikken, så nej så er det nok ikke et problem.
Lennarts
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af Lennarts »

Okay, og hvordan fungere det så, kun fisk? :i
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg ville tage en snak med et af de firmaer der sætter sådanne akvarier op. Det koster penge, men så kører det også.
Ved ikke om du har nogen erfaring ud i hobbyen. Hvis ikke vil det være smartest at overlade driften til en firma der har 100% styr på det.
Det er jo noget andet end hvis det var hjemme hos dig selv, hvor alger og den slags ting ikke betyder så meget indtil det er væk. Hvorimod i en butik skal det se ordenligt ud fra dag 1
Lennarts
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af Lennarts »

Hej Carsten.

Har du nogen du kan anbefale?
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Jeg ville helt klart tage ud til family pet (vegavej i Horsens) og så høre ad. Det er noget du kommer til at bruge lang tid på, det vil være rigtig dyrt i indkøb, og ikke mindst at holde det kørende.

Tror bestemt også du vil blive træt af et akvarie der er 2 meter højt og 50cm dybt, især fordi du højst sandsynligt kommer til at rode meget i det i starten, netop fordi man er nybegynder :)

Man siger som tommelfingerregel, at skal du kun have sten og fisk, er det forholdsvist billigt og simpelt at få op at køre, samt driften af det er også overkommeligt. Det bliver først rigtig dyrt og kompliceret, hvis du skal have lidt krævende koraller i akvariet :)
Lennarts
Copepod
Copepod
Reactions:
9

Indlæg af Lennarts »

Okay, har godt fået fortalt jeg skulle besøge family pet og snakke med en Henrik, så tror også det er et af morgen dagens projekter, tak :)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Han er i hvert fald en rigtig fin makker. Han har også et stort sekskantet akvarie med alt udstyr til salg lige nu :P
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg ville også lige kigge lidt på målene.

Og så ville jeg lave det fish only med mange fede ikke reefsafe fisk! En muræne - niger aftrækker - harlequin tusk og såen! Der findes mange fede flotte ikke reefsafe fisk der nok skal vække opmærksomhed.

Se evt. lidt her

http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... ?c=15+1379" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.liveaquaria.com/product/aqua ... s.cfm?c=15" onclick="window.open(this.href);return false;

En stor skummer på - et nitrat og PO4 filter. Så bliver det ikke så dyrt i lys og alt det andet der kræves. Smid nogen store flotte anemoner i også og evt. et stort tomatklovne par.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Lennarts skrev:Hej Carsten.

Har du nogen du kan anbefale?
Kender ingen i Jylland, desværre. Men mon ikke nettet kan hjælpe dig.
http://www.krak.dk/akvarieservice+jylland/s%c3%b8g.cs" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu ser jeg lig at nogle mål på 200h x 50D. Det vil jeg sige er et NO-GO
Ruderne skal være monstertykke og tilsvarende dyre. Foruden det fakta, at sker der et eller andet i akvariet,
og man skal rode deri, så er det med flasker og det hele.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Du kunne også vælge, at tage kontakt til Thomas Friis fra Den Blå planet. Han har en del erfaring i at sætte den slags store akvarier op fra sin tid med egen forretning.
Han lavede bla.det store akvarie i Himmerland golfklub. Det kører ikke i dag, er faktisk blevet nedlagt. Men det havde vist med nogle utætheder at gøre.
Om han vil kunne passe - eller hjælpe dig med at passe det, ved jeg ikke. Men det kan du jo tale med ham om. Ellers er det en god idé, at have en tæt på til hjælp, råd og dåd i det daglige.
Men Thomas vil sikkert kunne give dig nogle tips i forbindelse med etablering og opstart. Gode råd og ikke mindst advarsler om eventuelle faldgruber er vigtige med sådan et stort akvarie. Når det først står der, så er det vanskeligt at lave om.

Hvis du vil have det, så skal jeg gerne skabe kontakt til Thomas. Om han vil/kan/må ved jeg jo ikke, men det koster jo ikke noget at spørge. Du kan skrive her eller på pb. Så skal jeg spørge ham.
Han har i hvert fald den fornødne viden om de helt store tanke.

Held og lykke med dit spændende projekt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal

Indlæg af minedykker »

Ellers er der http://www.decocean.dk/da/" onclick="window.open(this.href);return false; ved ikke om han kan lokkes til Jylland og gi et nap men han har nok nogen af landes beste priser på akvarier og er super flotte sikker på han kan lave et tilbud på det.

men ellers er en god ide at få 3 tilbud på sådan systemer for der er meget stor forskel på priser og service hvilket har stor betydning for din pengepung i fremtiden og billig er ikke altid godt heller ikke så dyrt som muligt.

vælger du så stort system så skal det laves rigtig.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Hej. Hvis du ikke har haft saltvandsakvarie før, så ville jeg først starte med et mindre akvarie, så du kan få erfaring og finde ud af hvad det koster at køre. Hvis du vil starte så stort et akvarie op uden viden, så tror jeg du får et chok over hvor meget arbejde der er i det, og hvor dyrt det vil være for dig. Hvis du vil have et koralrevsakvarie vil det blive MEGET dyrt. Hvis du beslutter dig for så stort akvarie, ville jeg bestemt heller ikke få den lavet i den højde, pga belastning af glas som der skrives. En anden ting er også at så stort et akvarie skal der afstivere i midten af akvariet, og det er vild surt ang lys. Angående forhandlere der kan lave akvariet så er der også tropeakvarie, de laver super fine akvarier til en rigtig fin pris :) Skal du have nogen til at hjælpe dig med opstart og akvariet, vil jeg finde en her på SF eller på en af grupperne på FB der ved noget om akvarie og at drive dem, tit og ofte ved forhandlerne ikke så meget om det som de private nørder med akvarie :y
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Kan vi ikke få et billed af hvor det skal stå?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

crazy seahorse skrev:Du kunne også vælge, at tage kontakt til Thomas Friis fra Den Blå planet. Han har en del erfaring i at sætte den slags store akvarier op fra sin tid med egen forretning.
Han lavede bla.det store akvarie i Himmerland golfklub. Det kører ikke i dag, er faktisk blevet nedlagt. Men det havde vist med nogle utætheder at gøre.
Om han vil kunne passe - eller hjælpe dig med at passe det, ved jeg ikke. Men det kan du jo tale med ham om. Ellers er det en god idé, at have en tæt på til hjælp, råd og dåd i det daglige.
Men Thomas vil sikkert kunne give dig nogle tips i forbindelse med etablering og opstart. Gode råd og ikke mindst advarsler om eventuelle faldgruber er vigtige med sådan et stort akvarie. Når det først står der, så er det vanskeligt at lave om.

Hvis du vil have det, så skal jeg gerne skabe kontakt til Thomas. Om han vil/kan/må ved jeg jo ikke, men det koster jo ikke noget at spørge. Du kan skrive her eller på pb. Så skal jeg spørge ham.
Han har i hvert fald den fornødne viden om de helt store tanke.

Held og lykke med dit spændende projekt.

Erik

Erik......vil du virkeligt anbefale en person, der har mere forstand på vandstøvsugere, en at bygge akvarier :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Mange tak Erik............ Total griner :GO
God weekend alle sammen :grouphug:
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Benny: Nu var det ikke så vidt jeg ved Thomas der lavede noget forkert med det akvarie. Men en fejl i limningen af akvariet
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Benny: Nu var det ikke så vidt jeg ved Thomas der lavede noget forkert med det akvarie. Men en fejl i limningen af akvariet
Det er også det jeg hørte, Carsten. Det fik dog en lidt "skæv" start, kan man roligt sige.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 22411#wrap" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er jo ikke til at vide, hvad sådan en begyndelse betyder på sigt for en mulig svag fuge/limning.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Benny for pokker, hvad er der med dit keyboard? Hver gang du rører ved tasterne, synes det at have præcis samme virkning som det der kemikalie der transformerede Dr. Jekyll til Mr. Hyde.

Ville først have skrevet en PB, men valgte så alligevel at poste det her. For at fortælle forum brugere som aldrig har mødt dig IRL, og som måske derfor har fået en helt forkert opfattelse, at tonefaldet i nogle af dine indlæg står i diametral modsætning til din udtryksform i virkeligheden.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Nu forholder det sig sådan, at jeg også kender noget ,til en del andre akvarier, som den mand, har haft en finger med i, og ikke kun akvariet i Himmerland golfklub, så jeg undre mig mildest talt meget over anbefalingen.
Hilsen
Benny
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"