hvad er det for en koral? sværhedsgrad?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 7870 Roslev
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Skive
Kontakt:

hvad er det for en koral? sværhedsgrad?

Indlæg af hermes2005 »

jeg har igår købt en koral i en butik og en anden bruger har kommenteret på den i en anden tråd om at den kan være svær at holde og den måske alligevel uanset hvad vil dø hurtigt.
Kan i lave en id af den og fortælle lidt om hvad den kræver.
Det er den nederste der har åbnet sig, men den anden ligesom har lukket sig efter den blev flyttet fra butikken. Håber da den åbner sig igen.
Vedhæftede filer
koral.JPG
koral.JPG (54.83 KiB) Vist 1681 gange
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det er en Scleronephthya sp. og den har ingen Zooxanthaeller. Af samme grund bør du være indstillet på, at den nok ikke lever mere end 4-6 mdr.
Eftersom din forhandler ikke har oplyst dig om dette, kan du jo evt. gå ned og få den byttet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

ok...ja hvis det er rigtigt (og det er det jo nok når du siger det) så er det da lidt dårligt at det ikke bliver oplyst af forhandleren. Jeg fortalte ham endda at jeg var helt ny og havde brug for nogle meget lette koraller osv. hmm
Men tror di/i virkelig at jeg kan få den byttet?
og hvad er de zooxanthaeller? er det det som n koral bruger til at fange næring med?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Siger ret meget om forhandlerens moral

"og hvad er de zooxanthaeller? er det det som n koral bruger til at fange næring med? "

Nej, de der zooxantheller, bruger korallen til at skaffe sig næring igennem. Det er små alger som lever i korallen, og som danner energi til korallen.
Nogle koraller mangel dem, og skal derfor fodres ofte. Den type du har fat i er en af dem, og en anden kendt er solkoraller
Senest rettet af Carsten søn 10. dec 2006 14:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

hermes2005 skrev:ok...ja hvis det er rigtigt (og det er det jo nok når du siger det) så er det da lidt dårligt at det ikke bliver oplyst af forhandleren. Jeg fortalte ham endda at jeg var helt ny og havde brug for nogle meget lette koraller osv. hmm
Men tror di/i virkelig at jeg kan få den byttet?
og hvad er de zooxanthaeller? er det det som n koral bruger til at fange næring med?
Zooxanthaeller er nogle små alger, som langt de fleste koraldyr har i deres maver. Disse alger producerer sukkerstof af CO2 og lys (fotosyntese). En "almindelig" koral får leveret 90 % af deres næringsbehov ved hjælp af disse alger. Uden zooxanthaellerne skal de have al den fornødne energi gennem foder, og så meget foder kan vi sjældent tilbyde vores koraller uden at forurene vandet i for høj grad.

Jeg tror/håber bestemt at forhandleren er villig til at lade handlen gå tilbage, hvis det er en, du lige har købt, og ikke har fået den nødvendige vejledning. Tror endda (hæng mig ikke op på det) at du har krav på at få den byttet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

jeg har afsendt en mail til forhandler omkring problemet og har allerede fået svar tilbage. Jeg kan bare komme og få den bytte til en anden koral i stedet. så det var rigtig fint.
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

bonni Vibor Igen, er det regtig???
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
hermes2005
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af hermes2005 »

ja det er helt rigtigt....det har måske været et problem for andre også? jeg synes ellers det er en flot butik, og ekspedienten gav mig da mange gode råd...men glemte vist en del ting også
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"