Flytning af akvarie med indhold

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Flytning af akvarie med indhold

Indlæg af Nicklossi »

Hej alle gæve saltvands akvarister :beer:

Jeg står i den situation, at jeg skal have flyttet mit akvarie, og har umiddelbart ikke mulighed for at få passet mine koraller i den tid det vil tage at køre akvariet ind, så det rent faktisk bliver klart til mine koraller.

Mit spørgsmål er så: Hvordan griber man det an, så det bliver så skånsomt for korallerne som overhovedet muligt?
Jeg har før haft en episode, hvor min stensætning styrtede sammen, hvor jeg blev nødt til at hive 90% af mine sten op af vandet og bygge på ny - det skete der som sådan ikke noget ved.

Det vil vel ikke være en fordel at gemme mit vand fra akvariet? I så fald, vil det så ikke være en god ide at suge vandet op, før jeg tager stenene, så jeg får så lidt slam med, som muligt?
Hvis det gamle vand skal med, vil det så være en ide, at suge vandet op gennem noget fint filtervat?

Til info, så er akvariet 430 liter, samt 160 liter sump, og der er blandet blød, lps og en smule sps i. Kan det lade sig gøre, så vil jeg gerne have mine tre klovne og seksstribede gylte med, ellers skal de bare væk - enten som salg eller til forhandler.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Re: Flytning af akvarie med indhold

Indlæg af Nicklossi »

76 visninger, men ingen inputs? :P
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg vover den påstand at folk ikke svarer fordi der ligger MANGE tråde om netop dette, på saltvandsforum. Tjek søgefunktionen.
o_O
komodo
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
10
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af komodo »

ved ikke om det her kan hjælpe dig eller om det er det rigtige at gøre men for mig virket det :-)

jeg kommer fra Langeland og købte en 340 l balje i vejle.
lånte 3 flamingokasser, købte en palletank på 1000 L til det gamle vand så jeg slap mer eller mindre for den algeface,
kørte til vejle og tappet vandet i palletanken med en hævert ( uden vatfilter eller noget )
lage sten i en kasse (med lidt vand i bunden )
lage gruset i en anden kasse ( uden vand i )
lage fisk i vær deres pose og ned i den 3 kasse ( med en del vand i )
det er nu over en måned siden og har sådan okay vandværdier ingen fisk er døde og mine koraler bliver støre og støre

ved ikke om det bare var held men det virket for mig
mvh Preben
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ved ikke helt om mine erfaringer direkte kan overføres, men måske kan du bruge noget af det.
Jeg lukkede mit 882 L. ned for ombygning og tilslutning af en ekstra 325 L. sump.
Alle fisk og koraller blev samlet i en tidligere 250 L sump og i et par større bøtter. Der var en eksisterende sump på 250 L der også blev brugt til koraller. Der blev sat varme og cirkulation på alt, det var det.
Så meget vand som muligt, blev suget op og gemt i nogle store blå tønder. Der blev vel genbrugt ca 60 - 70% af vandet, ud af de 882 L + den eksisterende sump på 250 L.
De levende sten blev lagt i et par Flamingokasser og lukket til. Nogle LS røg dog også i sumpen med koraller. Bundlaget røg ud. (Jeg ventede med at lægge bundlag i og kørte BB i den første tid. Bundlag (nyt) kom i efter nogle måneder).
Akvariet blev renset helt ned og så blev det hele bygget op igen. Der kom nogle nye søjler i og det gemte vand blev pumpet tilbage i akvariet.
Der blev lavet de 325 L nyt saltvand, som svarede til den nye sump + den sjat som manglede (også nyt vand).
Hele herligheden blev sat igang og efter nogle timer, blev koraller og fisk (som det sidste) sat i.
Ingen mistede fisk, udover dem som blev flyttet ud til forhandleren (Thomas Friis, der hjalp mig med øvelsen). Jeg benyttede chancen til at komme af med de fisk som ikke passede ind.
Der røg lidt koraller. Dem som ikke kunne lide den forholdsvis store mængde friskt vand gik til, men i det store og hele, så var det beskedne tab.
Det blev lavet over to dage, fra morgen til aften.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Det var helt sikkert svar jeg kunne bruge.
Kan godt være jeg kan søge herinde, men jeg synes ikke det er så nemt at finde hvad jeg søger efter. Om det er søgefunktionen eller mig den er gal med, ved jeg dog ikke :-)

Så skal jeg bare finde nogle halvstore beholdere til vandet, og så måske lave 25% nyt saltvand :-)
komodo
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
10
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af komodo »

jeg har en palletank endnu, du godt må låne vis det
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"