250 L tank + 500 L sump, hvor ofte skal man skifte vandet?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Killovicz
Copepod
Copepod
Reactions:
10
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2015

250 L tank + 500 L sump, hvor ofte skal man skifte vandet?

Indlæg af Killovicz »

Kære alle :)

Jeg fandt et 250 L akvarie ud på mit arbejde og taget den med hjem, googlet en smule på diverse setup's og blev hurtig forelsket i "reef tank's" :). Siden har jeg læst et par bøger om emnet og nu sidder jeg og overvejer om jeg skulle går i gang med at prøve at sætte et "reef tank" op. Jeg er godt klar over at det bliver en meget dyr og ret kompliceret fornøjelse :(. Da jeg har en del kendskab til kemi/biologi og meget erfaring med hydroponic dyrkning ville jeg godt tør kaste mig ud i det. Det eneste som kunne forhindre mig i at forsætte med projektet er tanken om at jeg bliver stavnsbundet til mit akvarie!

Vil det været muligt at efterlade en "reef tank" akvariet i 3 måner og tag på ferie?

Givet at:

Akvariet er 250 L med 500 L sump og udsyret med: 2000 L skummer, par hundre kilo levende sten i sumpen samt nogle kilo i tanken, kæmpe aktiv køl filter i sumpen, et "calcium reactor" og 1000 L osmosevand til automatisk genopfyldning.

På forhånd tak.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: 250 L tank + 500 L sump, hvor ofte skal man skifte vande

Indlæg af thni »

Der findes jo metoder til aldrig og lave vandskifte. Men 3 måneder væk ville jeg bestemt ikke anbefale. Hvis du dosere lidt for meget er den skyhøj inden du er hjemme , og hvis der er noget udstyr der går i stykker er du også på røven :)
Mvh Thomas
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

det vil være muligt at konstruere et system du kan efterlade i 3 måneder :-)
dog er der en del ting du skal tænke på, her tænker jeg især du skal havde en del der kan sørge for dine værdier er konstante mens du er væk, det kan være kalkreaktor, doseringsmaskine osv. De fisk/andet du har i baljen skal kunne finde mad selv i perioden, det begrænser hvor mange fisk osv du kan havde og så er det vigtigt du har et system der automatisk fylder vand på, da der kan forventes at fordampe en del vand på 3 måneder.
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Jeg ville tro, at fodring nok ville være den største udfordring. Alt andet kan let automatiseres (noget automatisering koster dog kasssen).

Selv ville jeg dog ikke have nerver til det. Jeg tør ikke engang tage væk en uge, uden at have både webcams, SMS alarmer og jeg skal komme efter dig, samt mindst 2 forskellige der har nøgle til huset og er villige til at køre ud og lave damage control i en eventuel krisesituation.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Killovicz skrev:Kære alle :)

Jeg fandt et 250 L akvarie ud på mit arbejde og taget den med hjem, googlet en smule på diverse setup's og blev hurtig forelsket i "reef tank's" :). Siden har jeg læst et par bøger om emnet og nu sidder jeg og overvejer om jeg skulle går i gang med at prøve at sætte et "reef tank" op. Jeg er godt klar over at det bliver en meget dyr og ret kompliceret fornøjelse :(. Da jeg har en del kendskab til kemi/biologi og meget erfaring med hydroponic dyrkning ville jeg godt tør kaste mig ud i det. Det eneste som kunne forhindre mig i at forsætte med projektet er tanken om at jeg bliver stavnsbundet til mit akvarie!

Vil det været muligt at efterlade en "reef tank" akvariet i 3 måner og tag på ferie?

Givet at:

Akvariet er 250 L med 500 L sump og udsyret med: 2000 L skummer, par hundre kilo levende sten i sumpen samt nogle kilo i tanken, kæmpe aktiv køl filter i sumpen, et "calcium reactor" og 1000 L osmosevand til automatisk genopfyldning.

På forhånd tak.
Et rev akvarium er lidt specielt at køre.
Hvis dit akvarium finder "balancen", så er det ikke umuligt at det kan køre "alene" i 3 md. Dvs. med ugentlige tilsyn fra en ven.
Opsyn med at reaktor, skummer og pumper alle kører som de skal, vil jeg mene er nødvendigt.
Problemet er det med stabilitet. Det er sgu svært af forudsige hvornår der er brug for indsats. Især i den første lange periode, hvor baljen er ved at finde på plads, kan der være mange justeringer for at få det til at spille.

Nu skriver du rev akvarium. Hvor mange krævende dyr man putter i baljen, spiller selvfølgelig en stor rolle for hvor svært det bliver. Et rev kan være mange ting..
Killovicz
Copepod
Copepod
Reactions:
10
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af Killovicz »

Jeg takker dem inderligt for jeres kommentar :)

Jeg har besluttet mig for at kaste mig ud i det, jeg er meget god venner med mine naboer hvor af 3 af dem er på pension. Det er ikke fordi jeg har tænkt mig at skulle rejse 3 måneder af sted på ferie så ofte igen, det SKAL blive til en tur til Australien og helst også et til Caribien og Tahiti inden for de neste 10 -15 års tid.

Det vigtigste er at koralerne overlever, fiskerne ville jeg forære væk i de perioder hvor jeg skal ud og rejse enten til private (måske nogle her fra) eller til en forretning (Planteimporten på Vesterbro hvis tingene ikke når at ændre sig, hvilket jeg dog tvivler på).

Automatisk genopfyldning er et "must" under alle omstændigheder! Så vidt jeg har forstået så kan den fårs til rimelige penge nu om dage.

-------------------------------------------

Jeg vil dog starte lidt langsommere end først antaget, først med kun få billige fisk med en skummer, en kemisk PH buffer og nogle LS, derefter vil jeg trinvist opgradere til rev akvarium. I mellemtiden vil jeg købe og nærlæse Svein Fosså og Alf Jacob Nielsens bøger om emnet. Jeg har allerede en del af udstyret: masser af pumper, T5 ballaster, HPS/MH digitalle ballaster, hav af diverse reflektorer, automatisk PH regulator, automatisk EC regulator, CO2 flasker, SMS interaktivt PLD (som både sender og modtager SMS'er og udfører opgaver derefter, tænder og slukker for relæer), diverse elektroniske måle instrumenter, diverse prober til PLD'en samt en del viden om kemi/biologi og messer af viden om både digitalt og analog elektronik.

Den allerstørste udfodring bliver at kunne styre diverse sporstoffer/amino syre optimalt uden at skulle bygge et kæmpe elektronisk laboratorium ved siden af akvariet.

Det skal nok går godt :D

-------------------------------------------

Endnu engang jeg takker dem hjerteligt og inderligt for alle jeres indlæg. Jeg vil forblive et aktiv medlem af forumet, forhåbentligt resten af livet. I begyndelsen vil jeg dog mest læse og hvis alt kommer til at går godt vil jeg gør livet lidt letter for nogle af jer :)

Med venlig hilsen, Killovicz
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

husk fiskene er ikke så nemme at fange som man lige tror, og har man en masse koraller man skal tage hensyn til :-)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

du kan evt nøjes med 2-3 fisk :-)
en lille fox/kirug
en lille gylte
og måske nogle mindre gobier :-) det ville jeg godt ture at stå uden at blive fodret i en længere periode, men hvis du har nogle der kigger kan de godt lære at tage flagefoder :-)
så længe der ikke er flere fisk og du har så stor sump er det muligt at lave så der burde være konstant foder når det er godt indkørt :-)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

du burde kunne sætte op et simpelt lys system over din sump og gro algene der istedet for at bøvle med at sætte op separate baljer:)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"