Brandfare. . .

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Brandfare. . .

Indlæg af Jones »

På et amerikansk forum har jeg netop læst at det anbefales, at fordele sine elektriske aparater på flere stikkontakter, sådan at akvariet ikke drives af én kontakt. Grunden skulle være at det kan overbelaste den og dermed øge risikoen for brandfare.

Ved nogen noget om dette? Pt. kører jeg kun på én stikkontakt da denne sidder lige ved siden af akvariet. Kan sagtens trække en forlænger til en mere, hvis dette viser sig at være bedre end min nuværende måde.

Mvh Johan
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Brandfare. . .

Indlæg af Wiinberg »

Det er ikke så meget kontakterne i væggen der er problemet. De mest almindeligt brugte kontakter fra LK kan sagtens håndtere op til 16A, og du har oftest en 10A sikring siddende i huset, så den skal nok slå fra.
Problemet kan være, hvis du køber en stikdåse med 10-12 udtag i jem&fix og smider 2300w på den, så har du chancen for at ledningerne brænder over i dåsen, fordi de simpelthen ikke er dimensioneret til det. Så hvis du køber nogle ordenlige stikdåser, så ville jeg ikke bekymre mig om det.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Mit kører på en gruppe for sig selv.
Den er så forsynet med et (HFI eller HPFI relæ, tror jeg nok det hedder.) Jeg er ikke elektriker, men det er en anden type end den på resten af huset.
Det er mere trægt og falder ikke ud, hvis der feks går en pære eller andet som giver en kortslutning.
Jeg har prøvet, at hele hytten var mørklagt - men akvariet stod og lyste som det eneste.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

ahh. Så blev jeg klogere. Tak.
o_O
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Men måske er det også en anelse voldsomt med 5 stk 400W HQI over en 350L balje :hehe:
Gætter på at samtlige pumper og lys og andre strømforbrugere i din balje tilsammen bruger mindre strøm end fruens hårtørrer.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Det var noget nær det resultat jeg kom frem til Poul :)

ATI Sunpower 6x54w
Varmelegeme 250w
ATS belysning 54w
Skummer, Bubble Magus Curve 5. 8w
Tunze silence 2400 l/t 30w
Max spect gyre 150 ??w
Max spect Razor nano 60w

Afhængig af Gyrens forbrug lander jeg på 800w+. Men det er hvis det hele kører på samme tid. Og det gør det jo ikke. Varmelegemet kører ikke konstant og ATS'en kommer nok til at køre om natten og hvis jeg fjerner mine 3 fragmenter fra sumpen, behøver jeg slet ikke nano razoren dernede. Kan dette køres forsvarligt på et par stikdåser fra Harald Nyborg :be: orker ikke at skulle til at lave det om. Nu er skab og sump endelig blevet så rydeligt. Men sikkerhed frem for alt!! :y
o_O
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Efter min mening fuldt forsvarligt :y
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
10
Postnummer: 9000 Aalborg

Indlæg af Handler82 »

De kører også 110v i usa så det lide anderledes end vores.
Men du skulle godt kunne kører det på en stikkontakt hvis du tænker brand af overbelastning og hvis du overbelastet det skulle din sikring gerne slå fra.
Og vil du vide hvor meget du kan have på gruppen er det ohms lov.
Så er der fejl pga fugt/vand som din hpfi så gerne skulle beskytte mod.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Selvfølgelig kan det det. Og fremover kan du nemt tjekke om du bevæger dig på grænsen ved at mærke på stikdåsen. Bliver den godt varm, så skal den nok skiftes ud.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Tak for jeres svar. Det er et emne jeg ikke ved noget om, så jeg vil hellere spørge en gang for meget og så være sikker på, at jeg ikke har noget farligt kørende. Jeg er blevet ret hysterisk med den slags efter at vi fik barn. Jeg sørger for at få låg på sumpen for at undgå fugt og så skulle den ged være barberet.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Jones skrev:så jeg vil hellere spørge en gang for meget
Fornuftig indstilling :y
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Min balje kører også på samme stik udtag, men det er fornuftigt at få et par røg alarmer op. Jeg har en lige over baljen, og et par stykker mere i andre rum.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Rigtig god idé Jesper. Det vil jeg sætte op i dag!
o_O
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Wiinberg skrev:
Jones skrev:så jeg vil hellere spørge en gang for meget
Fornuftig indstilling :y
Enig :beer:

En anden ting jeg har set hos rigtig mange, er stikdåser med saltrester på. Det er en super dårlig ide :BA

Saltet samler fugt til sig og med tiden vil kunne skabes forbindelse mellem fase og nul og de kan stå og smelte stikdåsen stille og roligt uden at HPFI'en eller sikringen går. Har set en del smeltede stik i tidens løb.

Så op med de stikdåser der ligger på gulvet under akvariet og strips dem fast, så de hænger så højt som muligt.

Salt og strøm er bare en rigtig dårlig kombination, men vi kan jo ikke helt komme uden om det.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Alle mine stikdåser er fastmonteret på indersiden af skabet over sumpens vandniveau. Med låg på sumpen er der ikke høj luftfugtighed i skabet.
o_O
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør

Indlæg af thni »

Hvis det er lavet rigtigt, og med fornuft er der intet problem i danmark da vi har rimelig strenge regler ift. el. Man kan jo købe stikdåser med indbygget sikring for at forhindre overbelastning , samt skaffe en controller hvis man virkelig er urolig. Til at måle strømforbrug.
Ens (forhåbentlig) sunde fornuft siger jo også at hvis man har en stikdåse med 6 udtag i køkkenet, sætter man ikke 2 elkedeler, en stavblender, kaffemaskine, microovn og foodprocesor i, og leger jamie oliver og bruger alle sammen på en gang :D
Mvh Thomas
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Jones »

Jeg kan følge dig i det hele undtagen den med en elmåler. Sådan en har ikke meget kone faktor!! :D
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Wiinberg »

Jones skrev:Jeg kan følge dig i det hele undtagen den med en elmåler. Sådan en har ikke meget kone faktor!! :D
Jeg stod faktisk og kiggede på en i Biltema den anden dag. Den var billig, men jeg turde ikke :snooty:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:Jeg kan følge dig i det hele undtagen den med en elmåler. Sådan en har ikke meget kone faktor!! :D
Nu er det jo ikke en der behøver sidde i stikkontakten konstant.
http://www.sagitta.se/index.php?redirec ... tikel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør

Indlæg af thni »

Men nu er vi jo også i en tid hvor alle tænker på grøn energi.. Selv saltvandsproducenter. Pumperne bliver mindre, men kraftigere, lyset bliver udskiftet med LED, og vi har generalt brug for mindre udstyr.. Tror mere det problem med overdrevet strømforbrug er ved at blive faset ud :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Nu er vi godt nok røget lidt OT men ligesom vi aldrig har printet så mange stykker papir som siden nogen opfandt det papirløse samfund, er der ingen der få mig til at tro på, at vi vil komme til at bruge mindre energi. Jeg er nok ikke alene i den tro,eftersom "grøn energi" vist mere er et udtryk for hvordan strømmen er fremstillet end hvor meget man bruger af den :-)

Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Angående stik i skab ved sump, så vil det altid være bedst at føre stikdåser ud af skabet. Angående strømforbrug så er der ingen tvivl om at hobbyen koster kassen denne vej, så vil man spare strøm skal man enten have sit eget kraftværk, eller droppe denne hobby :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jesper ØH skrev:......... eller droppe denne hobby :)

:HA :HA :HA :HA :HA
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

AndersGS skrev:

Ja jeg ville også nødig undvære hobbyen :hehe: Men vi må erkende at det ikke er en billig hobby.
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af DonZeusAlonso »

Jesper ØH skrev:
AndersGS skrev:

Ja jeg ville også nødig undvære hobbyen :hehe: Men vi må erkende at det ikke er en billig hobby.
Lige præcis..
Så må konen hellere undvære et par sko om måneden ..
Hvad skal de også bruge 24 par til om året ? Haha
Jeg nøjes med 3 par :)
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Jeg bruger 2 stk. af disse http://www.multikoeb.dk/stikdaaser-87/b ... raa-p72349" onclick="window.open(this.href);return false;, som jeg er rigtig glade for :happy:

Så har jeg et lille "teknikskab" hængende på væggen, hvor disse hænger i, som hænger højere end vandstanden i akvariet :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af rfalken »

Jeg har fået at vide fra en elektrikker at jeg kan stoppe alt det jeg vil på så længe jeg kun bruger 1 stik dåse til 1 stik i væggen og ikke ruller kablet til den sammen, så slår sikringen... Jeg har så testet det uden jeg tænkte over det, i hvert fald det med sammen rullet ledning, fordi det gjore jeg med min kabel trommel og en 400w halogen lampe jeg havde i haven til lidt aften arbejde, der slog sikringen efter 10-15min......

Jeg kiggede på de der Brennenstuhl med 12 udtag :) men det fyldte for meget i skabet....
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"