Brandfare. . .
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Brandfare. . .
På et amerikansk forum har jeg netop læst at det anbefales, at fordele sine elektriske aparater på flere stikkontakter, sådan at akvariet ikke drives af én kontakt. Grunden skulle være at det kan overbelaste den og dermed øge risikoen for brandfare.
Ved nogen noget om dette? Pt. kører jeg kun på én stikkontakt da denne sidder lige ved siden af akvariet. Kan sagtens trække en forlænger til en mere, hvis dette viser sig at være bedre end min nuværende måde.
Mvh Johan
Ved nogen noget om dette? Pt. kører jeg kun på én stikkontakt da denne sidder lige ved siden af akvariet. Kan sagtens trække en forlænger til en mere, hvis dette viser sig at være bedre end min nuværende måde.
Mvh Johan
o_O
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Re: Brandfare. . .
Det er ikke så meget kontakterne i væggen der er problemet. De mest almindeligt brugte kontakter fra LK kan sagtens håndtere op til 16A, og du har oftest en 10A sikring siddende i huset, så den skal nok slå fra.
Problemet kan være, hvis du køber en stikdåse med 10-12 udtag i jem&fix og smider 2300w på den, så har du chancen for at ledningerne brænder over i dåsen, fordi de simpelthen ikke er dimensioneret til det. Så hvis du køber nogle ordenlige stikdåser, så ville jeg ikke bekymre mig om det.
Problemet kan være, hvis du køber en stikdåse med 10-12 udtag i jem&fix og smider 2300w på den, så har du chancen for at ledningerne brænder over i dåsen, fordi de simpelthen ikke er dimensioneret til det. Så hvis du køber nogle ordenlige stikdåser, så ville jeg ikke bekymre mig om det.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Mit kører på en gruppe for sig selv.
Den er så forsynet med et (HFI eller HPFI relæ, tror jeg nok det hedder.) Jeg er ikke elektriker, men det er en anden type end den på resten af huset.
Det er mere trægt og falder ikke ud, hvis der feks går en pære eller andet som giver en kortslutning.
Jeg har prøvet, at hele hytten var mørklagt - men akvariet stod og lyste som det eneste.
Erik
Den er så forsynet med et (HFI eller HPFI relæ, tror jeg nok det hedder.) Jeg er ikke elektriker, men det er en anden type end den på resten af huset.
Det er mere trægt og falder ikke ud, hvis der feks går en pære eller andet som giver en kortslutning.
Jeg har prøvet, at hele hytten var mørklagt - men akvariet stod og lyste som det eneste.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Men måske er det også en anelse voldsomt med 5 stk 400W HQI over en 350L balje
Gætter på at samtlige pumper og lys og andre strømforbrugere i din balje tilsammen bruger mindre strøm end fruens hårtørrer.

Gætter på at samtlige pumper og lys og andre strømforbrugere i din balje tilsammen bruger mindre strøm end fruens hårtørrer.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Det var noget nær det resultat jeg kom frem til Poul
ATI Sunpower 6x54w
Varmelegeme 250w
ATS belysning 54w
Skummer, Bubble Magus Curve 5. 8w
Tunze silence 2400 l/t 30w
Max spect gyre 150 ??w
Max spect Razor nano 60w
Afhængig af Gyrens forbrug lander jeg på 800w+. Men det er hvis det hele kører på samme tid. Og det gør det jo ikke. Varmelegemet kører ikke konstant og ATS'en kommer nok til at køre om natten og hvis jeg fjerner mine 3 fragmenter fra sumpen, behøver jeg slet ikke nano razoren dernede. Kan dette køres forsvarligt på et par stikdåser fra Harald Nyborg
orker ikke at skulle til at lave det om. Nu er skab og sump endelig blevet så rydeligt. Men sikkerhed frem for alt!! 

ATI Sunpower 6x54w
Varmelegeme 250w
ATS belysning 54w
Skummer, Bubble Magus Curve 5. 8w
Tunze silence 2400 l/t 30w
Max spect gyre 150 ??w
Max spect Razor nano 60w
Afhængig af Gyrens forbrug lander jeg på 800w+. Men det er hvis det hele kører på samme tid. Og det gør det jo ikke. Varmelegemet kører ikke konstant og ATS'en kommer nok til at køre om natten og hvis jeg fjerner mine 3 fragmenter fra sumpen, behøver jeg slet ikke nano razoren dernede. Kan dette køres forsvarligt på et par stikdåser fra Harald Nyborg

o_O
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Efter min mening fuldt forsvarligt 

I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 9000 Aalborg
De kører også 110v i usa så det lide anderledes end vores.
Men du skulle godt kunne kører det på en stikkontakt hvis du tænker brand af overbelastning og hvis du overbelastet det skulle din sikring gerne slå fra.
Og vil du vide hvor meget du kan have på gruppen er det ohms lov.
Så er der fejl pga fugt/vand som din hpfi så gerne skulle beskytte mod.
Men du skulle godt kunne kører det på en stikkontakt hvis du tænker brand af overbelastning og hvis du overbelastet det skulle din sikring gerne slå fra.
Og vil du vide hvor meget du kan have på gruppen er det ohms lov.
Så er der fejl pga fugt/vand som din hpfi så gerne skulle beskytte mod.
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Selvfølgelig kan det det. Og fremover kan du nemt tjekke om du bevæger dig på grænsen ved at mærke på stikdåsen. Bliver den godt varm, så skal den nok skiftes ud.
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tak for jeres svar. Det er et emne jeg ikke ved noget om, så jeg vil hellere spørge en gang for meget og så være sikker på, at jeg ikke har noget farligt kørende. Jeg er blevet ret hysterisk med den slags efter at vi fik barn. Jeg sørger for at få låg på sumpen for at undgå fugt og så skulle den ged være barberet.
o_O
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Fornuftig indstillingJones skrev:så jeg vil hellere spørge en gang for meget

Min balje kører også på samme stik udtag, men det er fornuftigt at få et par røg alarmer op. Jeg har en lige over baljen, og et par stykker mere i andre rum.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
EnigWiinberg skrev:Fornuftig indstillingJones skrev:så jeg vil hellere spørge en gang for meget

En anden ting jeg har set hos rigtig mange, er stikdåser med saltrester på. Det er en super dårlig ide

Saltet samler fugt til sig og med tiden vil kunne skabes forbindelse mellem fase og nul og de kan stå og smelte stikdåsen stille og roligt uden at HPFI'en eller sikringen går. Har set en del smeltede stik i tidens løb.
Så op med de stikdåser der ligger på gulvet under akvariet og strips dem fast, så de hænger så højt som muligt.
Salt og strøm er bare en rigtig dårlig kombination, men vi kan jo ikke helt komme uden om det.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Alle mine stikdåser er fastmonteret på indersiden af skabet over sumpens vandniveau. Med låg på sumpen er der ikke høj luftfugtighed i skabet.
o_O
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
Hvis det er lavet rigtigt, og med fornuft er der intet problem i danmark da vi har rimelig strenge regler ift. el. Man kan jo købe stikdåser med indbygget sikring for at forhindre overbelastning , samt skaffe en controller hvis man virkelig er urolig. Til at måle strømforbrug.
Ens (forhåbentlig) sunde fornuft siger jo også at hvis man har en stikdåse med 6 udtag i køkkenet, sætter man ikke 2 elkedeler, en stavblender, kaffemaskine, microovn og foodprocesor i, og leger jamie oliver og bruger alle sammen på en gang
Ens (forhåbentlig) sunde fornuft siger jo også at hvis man har en stikdåse med 6 udtag i køkkenet, sætter man ikke 2 elkedeler, en stavblender, kaffemaskine, microovn og foodprocesor i, og leger jamie oliver og bruger alle sammen på en gang

Mvh Thomas
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg kan følge dig i det hele undtagen den med en elmåler. Sådan en har ikke meget kone faktor!! 

o_O
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Jeg stod faktisk og kiggede på en i Biltema den anden dag. Den var billig, men jeg turde ikkeJones skrev:Jeg kan følge dig i det hele undtagen den med en elmåler. Sådan en har ikke meget kone faktor!!

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu er det jo ikke en der behøver sidde i stikkontakten konstant.Jones skrev:Jeg kan følge dig i det hele undtagen den med en elmåler. Sådan en har ikke meget kone faktor!!
http://www.sagitta.se/index.php?redirec ... tikel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
Men nu er vi jo også i en tid hvor alle tænker på grøn energi.. Selv saltvandsproducenter. Pumperne bliver mindre, men kraftigere, lyset bliver udskiftet med LED, og vi har generalt brug for mindre udstyr.. Tror mere det problem med overdrevet strømforbrug er ved at blive faset ud 

Mvh Thomas
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Nu er vi godt nok røget lidt OT men ligesom vi aldrig har printet så mange stykker papir som siden nogen opfandt det papirløse samfund, er der ingen der få mig til at tro på, at vi vil komme til at bruge mindre energi. Jeg er nok ikke alene i den tro,eftersom "grøn energi" vist mere er et udtryk for hvordan strømmen er fremstillet end hvor meget man bruger af den 

Angående stik i skab ved sump, så vil det altid være bedst at føre stikdåser ud af skabet. Angående strømforbrug så er der ingen tvivl om at hobbyen koster kassen denne vej, så vil man spare strøm skal man enten have sit eget kraftværk, eller droppe denne hobby 

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Jesper ØH skrev:......... eller droppe denne hobby

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
Ja jeg ville også nødig undvære hobbyenAndersGS skrev:Jesper ØH skrev:......... eller droppe denne hobby
![]()
![]()
![]()
![]()

- DonZeusAlonso
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2011
Lige præcis..Jesper ØH skrev:Ja jeg ville også nødig undvære hobbyenAndersGS skrev:Jesper ØH skrev:......... eller droppe denne hobby
![]()
![]()
![]()
![]()
Men vi må erkende at det ikke er en billig hobby.
Så må konen hellere undvære et par sko om måneden ..
Hvad skal de også bruge 24 par til om året ? Haha
Jeg nøjes med 3 par

Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Jeg bruger 2 stk. af disse http://www.multikoeb.dk/stikdaaser-87/b ... raa-p72349" onclick="window.open(this.href);return false;, som jeg er rigtig glade for
Så har jeg et lille "teknikskab" hængende på væggen, hvor disse hænger i, som hænger højere end vandstanden i akvariet

Så har jeg et lille "teknikskab" hængende på væggen, hvor disse hænger i, som hænger højere end vandstanden i akvariet

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6051 Almind
- Saltvand siden?: 2013
Jeg har fået at vide fra en elektrikker at jeg kan stoppe alt det jeg vil på så længe jeg kun bruger 1 stik dåse til 1 stik i væggen og ikke ruller kablet til den sammen, så slår sikringen... Jeg har så testet det uden jeg tænkte over det, i hvert fald det med sammen rullet ledning, fordi det gjore jeg med min kabel trommel og en 400w halogen lampe jeg havde i haven til lidt aften arbejde, der slog sikringen efter 10-15min......
Jeg kiggede på de der Brennenstuhl med 12 udtag
men det fyldte for meget i skabet....
Jeg kiggede på de der Brennenstuhl med 12 udtag