"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

saltvand for dummies...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
netteheld
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 13. apr 2015 19:53
9
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2015

saltvand for dummies...

Indlæg af netteheld »

Hjælp hjælp. Vi har købt et lille saltvandsakv. På 48L.
Vi fik det fyldt med kinddans, levende sten og saltvand fra "fiske"butikken. Vi ventede ca. 2-3 uger og der kom kun meget meget lidt alger. Så købte vi koraller og fisk. Det gik godt ca. 14 dage så døde de første fisk men korallerne levede fint. Vi testede for nitrit og nitrat. Puha, for meget nitrat. Vandet blev skiftet og det hjalp. Nu her 3-4 mdr. Senere er der kun en pudsereje tilbage samt søstjerner og en enkelt lille blå fisk. Og en masse brun alger :-(
Skummeren bliver renset ca. En gang i ugen.

Vi kunne rigtig godt tænke os en plan fra A til Å om hvad man gør for at holde saltvand. Og meget gerne i et sprog som dummies forstår ;-)
netteheld
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 13. apr 2015 19:53
9
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2015

Re: saltvand for dummies...

Indlæg af netteheld »

Kinddans=bundlag :-)
Hip hurra for ordbogen på mobilen ;-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: saltvand for dummies...

Indlæg af Carsten »

Du skriver, at I købte fisk. Hvad indebærer det i antal og størrelse.
For et akvarie på 48 liter er altså meget småt især hvis man er meget nu i hobbyen. Det er en balancegang på en knivsæg.
Ved ikke om I har læst denne fine bog som er skrevet af en tidligere forumbruger

http://www.lulu.com/shop/joachim-morten ... 29666.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1241
Tilmeldt: søn 6. jan 2008 17:55
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Re: saltvand for dummies...

Indlæg af mipe »

2-3 uger er meget hurtigt at gå frem, det er kun lige tid nok til at akvariet er gået ind i første fase. Og da akvariet ikke har nået at overstå algefaserne, da der er kommet fisk og koraller i, så er det gået helt galt.
Brunalgerne tyder på at akvariet stadigvæk ikke er kommet længere end til første algefase.
Prøv at læse nogle af opstartsguiderne for at lære lidt mere, om det at holde saltvands akvarie og sørg for at havde en del mere tålmodighed:
http://www.gotfred.com/saltguider.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Se mere om mine akvarier her: www.gotfred.com/akva.html
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: saltvand for dummies...

Indlæg af jonas _sandager »

Velkommen til :)
Har I læst ebogen "Saltvandsakvarie på dansk"? Den er rigtig god og til at forstå, syntes jeg.
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det lyder til at I har haft en uheldig start. Læs på lektien, og så er jeg sikker på at I nok skal komme efter det og få et flot akvarie :)

ps. Måske er det det med kindansen i akvariet der har givet problemer ;)
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: saltvand for dummies...

Indlæg af verup »

i sætter jer ned og venter :-) lyder lidt som om akvariet aldrig rigtig er kommet igennem indkøringsfasen ordenligt, denne fase tager typisk 1-3 måneder, dvs. det var nok lidt for tidligt med fisk efter 2-3 uger, men vi bliver jo hele tiden klogere ;-)
Normalt vil indkøringen bestå af en brunalgefase efterfulgt af en grønalgefase og så begynder man så og måle hvad næringsindholdet altså nitrat og fosfat er. Hvis dette ser godt ud så kan man begynde at tilføje levende, jeg vil anbefale nogle snegle der kan spise algerne og så stille og roligt øge mængden af fisk.
I jeres tilfælde er indkøringen nok bare blevet forlænget en del da i har tilført affaldsstoffer i form af ikke spist foder og fiske lort, jeg tænker at i derfor ikke er igennem den endnu og derfor bare bør lade det gro lidt til med alger og få ro
Derudover skal det siges at 48L ikke er ret meget og det kræver typisk meget opmærksomhed for at køre bare nogenlunde i min optik. for eksempel er ugentlige vandskifte næsten obligatorisk i så små akvarier og den mulige fiskebestand yderst begrænset, havde jeg et 48L turde jeg ikke have mere end to klovnfisk og eventuelt en lille gul okinowa? gobi.
Forstår man at begrænse sig hvad angår fisk, så kan det dog blive et lille hyggeligt rev med fine skiver zoa og andre koraller man kan få megen glæde ud af, men størrelsen sætter begrænsninger og måske ikke det nemmeste for en nybegynder
Brugeravatar
DonZeusAlonso
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: lør 25. sep 2010 08:25
13
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2011

Re: saltvand for dummies...

Indlæg af DonZeusAlonso »

Jeg vil også påpege at 2-3 uger er for tidligt at tilsætte fisk og koraller og især rejer . Som Verup skriver tager det normalt 1-3 måneder .
Mit eget var over 6 måneder om at blive indkørt, så mistede også en del rejer og andet små kravl .

Jeg vil sige det det samme som de andre . Giv det tid .
Er godt klar over det ikke ser så pænt ud med et akvarie med kun brun alger i et par måneder . Men denne hobby kræver tålmodighed og massere af tålmodighed og så en lille smule tålmodighed mere ..
Men under brunalge fasen kan du smide et par erimitter og nogle snegle i så de kan hjælpe med at rydde op ..
Men der er mange begrænsninger med et så lille akvarie og kræver meget opmærksomhed ..
Jo mindre balje, jo lettere har det ved at vælte .
Når man først har haft saltvand i blodet, er det sgu en større afhængighed end heroin
netteheld
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 13. apr 2015 19:53
9
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2015

Re: saltvand for dummies...

Indlæg af netteheld »

Ja, tålmodighed har vi nok ikke lige haft desværre :-(
Skal jeg forstå det sådan at vi nu bare skal lade akvariet passe sig selv et laaaaangt stykke tid? Skal vi i mellem tiden skifte vand, teste for nitrit/nitrat?
Eller blot rense skummeren?
Må vi fjerne brun algerne på glasset eller skal vi putte et par snegle i, som kan spise dem?
Håber I bærer over med alle de her spørgsmål :-)

Vi vil så gerne lære at have saltvands akvarie, når først man har set mange af fiskene i deres naturlige element, bliver man jo nødt til at have dem hjemme i stuen også ;-)
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: saltvand for dummies...

Indlæg af verup »

umiddelbart ja lad det stå og lad fodringen være yderst sparsom. Men hvis det er fisk som er jeres primære motivationsfaktor for saltvand ville jeg genoverveje størrelsen kraftigt, det er ikke ret meget dyrere at køre et akvarie der er 3-4 gange så stort og det giver trods alt nogle flere muligheder når det kommer til fisk. og det er nemmere at holde. Bare lige for at nævne det når i nu alligevel næsten er ved at starte forfra ;-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: saltvand for dummies...

Indlæg af Carsten »

Ganske enig med Verup. Et akvarie er ikke 4 gange så dyrt at drive fordi det er på 200 liter frem for 50. Et større akvarie er også mere "tilgivende" på den måde at ikke selv det mindste fejl trin, får store konsekvenser.
Og så er der også lige dem med, at I har set fiskene i deres naturlige omgivelser. Og dem er der ikke ret meget af i et lille bitte akvarie
netteheld
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 13. apr 2015 19:53
9
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2015

Re: saltvand for dummies...

Indlæg af netteheld »

Mange tak for alle jeres råd.
Nu, får det bare lov at passe sig selv i laaaaaaaaaang tid.
Vi overvejer kraftigt at købe et større men det må nok lige vente lidt, det koster jo lidt at starte op.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"