PoulD skrev:Kasper, ja jeg er for så vidt enig i at moderne Balling opskrifter også potentielt øger saliniteten. Men tydeligvis er det så lidt, at det normalt rigeligt modsvares ved den smule vand der afskummes.
Tror ikke stigningen er den samme for Balling Classic og moderne balling opskrifter. F. eks. tilsætter man jo i Balling Classic også en hel del NaCl frit salt. Det retter op på proportionerne men øger jo også samtidig det totale saltindhold, hvilket jeg vil tro er den primære årsag til at man skal tappe saltvand af ved Balling Classic.
I praksis har jeg i hvert fald ikke været ude for at min salinitet er steget ved brug af DecOceans balling igennem 3 år.
Enig, det kommer an på mange faktore som Charlie siger, men at sige at Balling Light ikke hæver saliniteten, det mener jeg er forkert

Det samme gælder alle andre tilsætningsstoffer til Ca og KH jeg er stødt på. Men det er klart at stigningen er større med NaCl frit salt, det giver sig selv.
Personligt justere jeg salinitet ved vandskift, hvis saliniteten har sneget sig lidt op af, hvilket den gør hos mig, på trods af at jeg ikke bruger NaCl frit salt.
Hvis jeg regner det ud, så svare mit forbrug af balling til at jeg tilsætter ca. 400g rent NaCl pr. måned og med tør afskumning, så er det åbenbart nok til at give en målbar stigning i salinitet efter flere måneder.
Jeg bruger ca. 10 l Ca og 10 l KH efter en den gamle opskrift pr. måned til 800 liter vand.