Dosering

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Dosering

Indlæg af Lennart »

Jeg vil til at køre dossering. Decocean har 5 liters dunke og 25 liters dunke.

Har kun 160 liter så det er vel ikke det helt vilde der skal bruges. Vil det ikke være overkill at købe 25 liters dunke ? De er godt nok også store at ha stående i stuen :rolleyes:

Hvilket forbrug vil jeg kunne forvente at have i et 160 liters akvarie når det er sådan lidt mixed med måske 5-10 middel store SPS ?

Er det fem liter om ugen, måneden, året ? Ved godt det kommer an på væksten, antal osv. Men sådan ca.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Dosering

Indlæg af KasperT »

10-25 ml pr dag af Ca og Kh vil jeg gætte på.
Hvis du virkelig pakker det kan du godt forbruge mere.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Ok tak. Bruger man normalt lige meget af de tre væsker ?
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Nope., jeg har nok i det sidste år brugt ca:
8 l kh
4 l ca
0 l mg hehe

Men det er meget forskelligt
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Ja ok tak. Når man hælder væskerne i ændrer man så på saliniteten ?

Er det rigtigt forstået at forskellen i forbrug må være et udtryk for koralbesætningen ?
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Ja :)

Til den sidste del!
Senest rettet af hellfish man 13. apr 2015 12:35, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

Lennart skrev:Ja ok tak. Når man hælder væskerne i ændrer man så på saliniteten ?

Er det rigtigt forstået at forskellen i forbrug må være et udtryk for koralbesætningen ?

Hvis du køre med Decocean væsker ender de ikke på din salt
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Min store bali slimer kan optage lige så meget som alle de øvrige koraller til sammen.

Så det kommer helt an på væksten, antal og størrelse.
/Kasper

Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

minedykker skrev:
Lennart skrev:Ja ok tak. Når man hælder væskerne i ændrer man så på saliniteten ?

Hvis du køre med Decocean væsker ender de ikke på din salt
Det lyder smart, hvordan kan man det? :-)
Hvis man kommer ioner i vandet, så kan man vel ikke undgå at ændre salinitet?
Er det måske ion balancen som ikke ændre sig?
/Kasper

Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Okey tak. Vil du sige at nogen doseringsvæsker er saltvand, og andre ferskvand ?
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af thni »

Jeg har 145L og godt pakket med SPS/LPS. Jeg bruger selv 10ml om dagen af hver :) Så mine 5L blandinger holder længe. Det er std balling jeg kører med :)
Mvh Thomas
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej, jeg har IKKE en fløjtende fis forstand på Balling, men hvis man køre Triton tilsætning vil saniliteten oftest ændre sig. Derfor er der en beregner på tritons hjemmeside. Sidst min balje kørte tilsatte jeg 40 ml af hver (Kh, ca og mg) pr dag. Mit saltindhold steg langsomt ind til jeg hev 32 ml saltvand ud pr dag.

Men der er jo flere faktorer der spiller ind, fx fordampning, køre du med ATO? Hvor vådt skummer du, køre du med regelmæssigt vandskifte osv. Osv.... Så mit råd er at du må begynde at tilsætte, holde øje med salt indhold og handle ud fra resultatet.
Der er ikke 2 baljer der reagere ens pga. Alle de forskellige ovennævnte parametre...... Sikkertendnu flere....?

Go fornøjelse.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

charlie saltvand skrev:Hej, jeg har IKKE en fløjtende fis forstand på Balling, men hvis man køre Triton tilsætning vil saniliteten oftest ændre sig. Derfor er der en beregner på tritons hjemmeside. Sidst min balje kørte tilsatte jeg 40 ml af hver (Kh, ca og mg) pr dag. Mit saltindhold steg langsomt ind til jeg hev 32 ml saltvand ud pr dag.

Men der er jo flere faktorer der spiller ind, fx fordampning, køre du med ATO? Hvor vådt skummer du, køre du med regelmæssigt vandskifte osv. Osv.... Så mit råd er at du må begynde at tilsætte, holde øje med salt indhold og handle ud fra resultatet.
Der er ikke 2 baljer der reagere ens pga. Alle de forskellige ovennævnte parametre...... Sikkertendnu flere....?

Go fornøjelse.

Charlie
+1 det er samme princip med Balling.
/Kasper

Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10

Indlæg af thni »

Altså med vores små forbrug. Baljer under 200L, og SPS på hobby basis for sjov. Er det nok med at måle saliniteten en gang ved hvert vandskifte og så regulere den der. Har lagt mærke til at ca en gang om måneden er den steget med måske 0,01.. Og det er jo svært og sige om det er pga tilsætningen, skummeren, ATO eller hvad :) Tror hvis vi begynder over 500L pakket med SPS er det måske hver og holde øje med :D
Mvh Thomas
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Syns det aller største problem er usikkerhed i målingerne, tænker på titreringsystemer.

Tænker også at man måske kommer lige så langt ved at skifte 10 liter vand pr uge og på den måde opnå ca samme resultat ved tilsætning af ny salt af en god kvalitet naturligvis.
Måske er det at skyde sig selv i benet med doserings anlæg på 160 liter.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10

Indlæg af thni »

Det syntes jeg bestemt ikke det er. Som sagt har selv en ghl på mine 145l. Arbejder off-shore så er væk i 2 uger af gangen. Og mit største problem før var stabilitet. Selv med få lps/sps. Efter doseringen er kørt ind trives det hele, og min kæreste er superglad for ikke at skulle skifte vand. Og jeg er lettet over hun ikke skal :D for mig er automation vejen frem. Desto mere jeg kan sidde og kigge på tanken når jeg er hjemme, desto bedre :) jeg tror på stabilitet er vejen frem til sunde koraller :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Tak for dit svar thni, rart at høre. Jeg vil jo egentlig også gerne prøve det af.
Hvor ofte skifter du vand ?
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10

Indlæg af thni »

Omkring når jeg tager afsted og kommer hjem , så ca hver 14-16 dag:)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Ok, hvor meget skifter du så ?
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10

Indlæg af thni »

20 hvis hvis alt er pænt og rent, 30 hvis no3 og po4 er lidt deroppe af. Den eneste grund til jeg skifter vand er faktisk fordi jeg er bange for jeg ikke får alle sporestoffer gennem Balling :) de 3 hellige kan man jo dosere sig fra, og no3 po4 er jo også okay nemme og holde i skakt :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Hvilke sporestoffer får du ved vandskiftet tænker du ? Er det mere eksotiske sager ?
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10

Indlæg af thni »

Altså alle de ting som jeg ikke dosere via Balling :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Hehe, har du billeder af akvariet så man kan se nogenlunde hvilken besætning du har ? Tænker på hvor fyldt det antal sps osv. Mit er jo ca lige så stort :0)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

KasperT skrev:
charlie saltvand skrev:Hej, jeg har IKKE en fløjtende fis forstand på Balling, men hvis man køre Triton tilsætning vil saniliteten oftest ændre sig. Derfor er der en beregner på tritons hjemmeside. Sidst min balje kørte tilsatte jeg 40 ml af hver (Kh, ca og mg) pr dag. Mit saltindhold steg langsomt ind til jeg hev 32 ml saltvand ud pr dag.

Go fornøjelse.

Charlie
Ja ved traditionel Balling, men ikke ved Balling light. Ved Balling light sker der som Søren minedykker siger (normalt) ikke nogen forskydning af saltbalancen. DecOceans væsker er vist ret lig Balling Light.

@Lennart: Der er er ikke ret meget prisforskel på en 5L og en 25L dunk.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Nej ved godt der ikke er den store prisforskel, og det er heller ikke prisen.
Men Poul må du godt ha sådan 3 dunke stående i stuen ?
"Syns du de fylder meget ?men jeg sparede jo en femmer pr liter" hehe
Så hellere de mere diskrete 5 liters.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

PoulD skrev:
KasperT skrev:

Go fornøjelse.

Charlie
Ja ved traditionel Balling, men ikke ved Balling light. Ved Balling light sker der som Søren minedykker siger (normalt) ikke nogen forskydning af saltbalancen. DecOceans væsker er vist ret lig Balling Light.

@Lennart: Der er er ikke ret meget prisforskel på en 5L og en 25L dunk.
Saliniteten stiger når man tilføjer Na og Cl ioner til vandet, enig?
Og stigningen over tid er den samme for Balling og Balling light, da de primære stoffer er de samme.
Det var det der blev spurgt til :-)
Så Charlies forklaring var lige i skabet efter min mening ;-)

Ion-balance er en anden snak.
/Kasper

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Kasper, ja jeg er for så vidt enig i at moderne Balling opskrifter også potentielt øger saliniteten. Men tydeligvis er det så lidt, at det normalt rigeligt modsvares ved den smule vand der afskummes.

Tror ikke stigningen er den samme for Balling Classic og moderne balling opskrifter. F. eks. tilsætter man vel i Balling Classic også en hel del NaCl frit salt. Det retter op på proportionerne men øger jo også samtidig det totale saltindhold, hvilket jeg vil tro er den primære årsag til at man skal tappe saltvand af ved Balling Classic.

Jeg skal ikke kunne sige med sikkerhed hvad årsagen er, men i praksis har jeg i hvert fald ikke været ude for at min salinitet er steget ved brug af DecOceans balling igennem 3 år.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

PoulD skrev:Kasper, ja jeg er for så vidt enig i at moderne Balling opskrifter også potentielt øger saliniteten. Men tydeligvis er det så lidt, at det normalt rigeligt modsvares ved den smule vand der afskummes.

Tror ikke stigningen er den samme for Balling Classic og moderne balling opskrifter. F. eks. tilsætter man jo i Balling Classic også en hel del NaCl frit salt. Det retter op på proportionerne men øger jo også samtidig det totale saltindhold, hvilket jeg vil tro er den primære årsag til at man skal tappe saltvand af ved Balling Classic.

I praksis har jeg i hvert fald ikke været ude for at min salinitet er steget ved brug af DecOceans balling igennem 3 år.
Enig, det kommer an på mange faktore som Charlie siger, men at sige at Balling Light ikke hæver saliniteten, det mener jeg er forkert :-)
Det samme gælder alle andre tilsætningsstoffer til Ca og KH jeg er stødt på. Men det er klart at stigningen er større med NaCl frit salt, det giver sig selv.

Personligt justere jeg salinitet ved vandskift, hvis saliniteten har sneget sig lidt op af, hvilket den gør hos mig, på trods af at jeg ikke bruger NaCl frit salt.

Hvis jeg regner det ud, så svare mit forbrug af balling til at jeg tilsætter ca. 400g rent NaCl pr. måned og med tør afskumning, så er det åbenbart nok til at give en målbar stigning i salinitet efter flere måneder.
Jeg bruger ca. 10 l Ca og 10 l KH efter en den gamle opskrift pr. måned til 800 liter vand.
/Kasper

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"