Sår på gælle hos ny klovnfisk

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Sår på gælle hos ny klovnfisk

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg har en lille klovnfisk med et gælleproblem.
Da jeg for to uger siden købte en lille ny klovnfisk, til at gå sammen med min gamle, opdagede jeg den følgende dag at den havde en mørk plamage på den ene gælle. Den så egentlig ud til at falde fint til, blev accepteret af den store klovn, og har svømmet ganske normalt rundt og også spist lidt siden. Tilsyneladende ikke noget at bekymre sig om. MEN som tiden er skredet frem, har den mørke plamage ændret karakter til et reelt sår, og virker efterhånden til at have ædt sig ind gennem gællen ydre lag, så man kan se "ind i gællen". Gællelappen er hævet og står ud fra kroppen. Langs kanten af såret er der en ulden rand, der har et let brunligt skær. Det virker til at sprede sig langsomt.
Jeg har, måske for længe, ikke skredet ind, da fisken har svømmet fint rundt, og jeg derfor har håbet på at det kunne hjælpe ikke at stresse den. Men da det ikke ser ud til at denne tilgang hjælper, vil jeg nu høre jer, om der er nogen der har et bud på hvad der er galt. Mit eget bud har været en skade på gællen efter transport eller indfangning. Men jeg syntes mindre og mindre at dette kan passe. Jeg har søgt lidt på nettet efter en diagnose, men har ikke kunnet finde noget der passer. Når der er noget der ligner, står der oftest at det medfører hurtig død, hvilket jo trods alt endnu ikke er indtruffet.
Jeg kan desværre ikke rigtigt få et billede af fisken, da den har en tendens til at holde det skadede område væk fra mig :rolleyes:

Er der nogen der har et bud på en diagnose?

Edit: Det lykkedes så med et billede alligevel
CSC_2096.JPG
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Sår på gælle hos ny klovnfisk

Indlæg af MoG »

Der er vel ikke meget andet at gøre end at se tiden an. Hvad det helt præcist er for noget, har jeg intet bud på...

Bliver det pludselig slemt (og den er påvirket af det) , må du jo indfange og aflive den. Dog har jeg flere gange selv set, at fisk besidder en evne til at hele fint op igen. Har en damsel der på et tidspunkt lignede noget der havde været i en blender! Dybe sår mv. Den helede fuldstændig op!
Morten
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det var jo netop også min oprindelige tanke, og med mindre der er nogen der kan komme med en nogenlunde sikker diagnose, er det da også vejen frem. Har for ganske nyligt selv set en dværgkejsers halefinne gentagne gange blive bidt helt i smadder, for så at hele helt op på få uger. Ret imponerende, egentlig.
Men grunden til at jeg lige skriver her er, at det jo spreder sig, hvilket for mig, peger på en eller anden form for infektion eller parasitangreb. Hvis det kan slås fast hvad der er galt, kan det jo så være at fisken kan hjælpes ad medicinsk vej, hvilket da i det mindste er værd at overveje :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Det var nu også mere en konstatering af at der nok ikke er meget at gøre (som du godt ved) end at se tiden an.
Jeg gætter dog på at der ikke findes noget medicinsk mirakelmiddel der vil hjælpe.. Har jeg ikke hørt om i hvertfald ... (Kan dog være nogle af de gamle rotter har nogle cowboy-tricks i ærmet!) men jeg tvivler ... :wink:
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Måske Lymphocystis
Billede
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Det er et godt bud, Poul
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hvis det er ovenstående , så er der umiddelbart ingen kur. Der står at det bedste er karantæne, så andre fisk ikke smittes.
Nogen har haft held med at "skrabe" det af fisken..
Morten
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Jep. Det er en virus de smitter gennem sår. Det smitter også umiddelbart kun mellem nært beslægtede arter. Da den store klovn allerede har været udsat for virus i et par uger, og sygdommen ikke direkte er dødelig, vil min umiddelbare løsning være at fodre godt og minimere stress, så den kan undgå smitte. Virus kan dog, efter hvad jeg kan læse mig til, fortsat være i vandet i op til et år, så der er lidt tid til den er helt uden for smittefare.
Og det er jo så kun hvis det faktisk er lymphocystis :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

En lille update :)
Det ser meget ud til at Pouls bud var rigtigt. Den lille klovn endte med at miste næsten hele den ydre gælle, hvor den var ramt. Men over et par dage forsvandt hævelsen rundt om såret fuldstændigt, og gællen ser nu ud til at gro fint sammen igen. Det ser ud til at jeg kan ånde lettet op :)
Besvar

Tilbage til "Sygdom"