Wiinberg skrev:Jeg bestilte den til levering i Odense, men jeg kunne se at den befandt sig i Århus

Den blev afleveret i går, så den skulle være på vej til dig
Nu har jeg haft en måneds tid med de tre bøger; "Biology of Reefs and Reef Organisms", "The Biology of the Coral Reef" samt den danske "Det tropiske koralrevs biologi", og vil lige give dem et ord med på vejen. Jeg har desværre ikke haft tid til at læse nogen af bøgerne igennem, men har dog kunnet danne mig et rimeligt overblik, vil jeg mene
"Det tropiske koralrevs biologi" er en meget fin lille bog. Den har fine farveillustrationer og er skrevet i et nemt og forståeligt sprog. Den er oplagt til alle der vil stifte indledende bekendtskab med biologien på revet. Dog vil jeg mene, at den holder sig på et temmelig overfladisk niveau. Den fungerer således godt som introduktion, men jeg vil mene, at vil man stifte lidt dybere bekendtskab med emnet, så bliver man nødt til at give sig i kast med et større værk.
De to engelske værker, jeg har stiftet bekendtskab med, vil jeg mene har hver sin berettigelse, og jeg kan derfor ikke komme med en dom over hvilken en der er bedst. De er gode hver for sig, men støtter faktisk også hinanden rigtig godt. De er derfor nok aller bedst sammen!
"The Biology of Reefs and Reef Organisms" er en rigtig flot bog, med masser af farveillustrationer, grafer og masser af billeder. Dens opbygning er logisk og man føler at man kommer ret godt i dybden med hvert emne. Jeg er ikke fagperson, og kan derfor ikke udtale mig om indholdets præcision og rigtighed, så jeg går derfor ud fra at det faglige niveau er tilfredsstillende. De anmeldelser fra fagpersoner, tyder da også på at dette er tilfældet. Sproget i bogen er en anelse kringlet, og man skal alliere sig med en god fagordbog, eller være fiks på wikipedia, for at man, som lægmand, får et godt udbytte.Desuden er der et lille opslagsværk bagerst i bogen, som kan hjælpe i nødstilfælde.
"The Biology of Coral Reefs" har en noget mere "akademisk" fremtræden, og er således, på nær et par farvesider i midten, holdt i gråtoner og med relativt sparsomme illustrationer. Til gengæld syntes jeg, at sproget er en del nemmere tilgængeligt end "The Biology oof Reefs and Reef Organisms", uden at det dog virker til at niveauet er lavere. Den er simpelthen bedre skrevet. At den så fremstår en hel del mere kedelig trækker for mig lige så meget ned, da den på den måde bliver mindre overskuelig, men ærlig talt også mindre ligetil at gå til. Hvad man foretrækker må være et temperamentsspørgsmål.
En vigtig pointe for mig, er dog at de to bøger er forskelligt opbygget og både kapitelinddeling og temaer er forskellige. Hvis der har været noget jeg ville læse om, har der således tit været noget jeg ikke umiddelbart har kunnet finde behandlet i et afsnit, i den ene af bøgerne, men så har kunnet slå op i den anden. De virker derfor til at komplimentere hinanden rigtig fint.
God læselyst.