Bedste bøger om revøkologi - nu med anmeldelser

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Bedste bøger om revøkologi - nu med anmeldelser

Indlæg af jonas _sandager »

Halløjsa derude.
Jeg har længe tænkt over, at det ville være på sin plads at sætte sig lidt grundigere ind i det naturlige rev som økosystem. Man kan selvfølgelig lære meget på nettet, men det er nu også altid godt med en god grundbog, der kan systematisere det hele, og sidenhen fungere som opslagsværk. Derfor vil jeg høre jer om der er nogen af jer der kan anbefale en grundbog om koralrevets biologi? Gerne en grundbog til biologi på universitetet, eller lignende, da jeg ikke er specielt interesseret i en alt for overfladisk gennemgang :)
Det skal heller ikke være en bog med fokus på akvariet biologi. Det er jo en helt anden historie, som selvfølgelig er endemålet i den her sammenhæng, men jo trods alt må bygge på det naturlige rev ;)
Senest rettet af jonas _sandager ons 25. feb 2015 09:23, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Bedste bøger om revøkologi

Indlæg af AndersGS »

På dansk? For så er der vel kun én: http://www.bricksite.com/koralrev?id=15069" onclick="window.open(this.href);return false;

Du skal bare sende en mail til ham.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Den her fra 2013 syntes jeg er rigtig god: http://www.amazon.com/The-Biology-Reefs ... 0226301680" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

AndersGS skrev:På dansk? For så er der vel kun én: http://www.bricksite.com/koralrev?id=15069" onclick="window.open(this.href);return false;

Du skal bare sende en mail til ham.
Dansk er absolut intet krav. Engelsk er mindst lige så godt :)
Men det ligner da en rigtig god bog
Senest rettet af jonas _sandager tors 22. jan 2015 10:25, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

PederP skrev:Den her fra 2013 syntes jeg er rigtig god: http://www.amazon.com/The-Biology-Reefs ... 0226301680" onclick="window.open(this.href);return false;
Den ser rigtig god ud og ligner lige det jeg leder efter :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jeg vil også komme med en anbefaling til alle.
Bogen: "håndbog i biologiske fagtermer".

Ud over Engelsk-dansk, så giver den en uddybende forklaring på alle de indforståede fagtermer man støder på. Jeg kan ikke undvære den.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

jonas _sandager skrev:
PederP skrev:Den her fra 2013 syntes jeg er rigtig god: http://www.amazon.com/The-Biology-Reefs ... 0226301680" onclick="window.open(this.href);return false;
Du må lige komme med et review - det ser spændende ud!
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

AndersGS skrev:
jonas _sandager skrev:
Du må lige komme med et review - det ser spændende ud!
Jeg er stadig ikke færdig. :beer:
Det virker som en meget udførlig gennemgang af biologi, på et rimeligt højt niveau. Den er opbygget som et solidt grundkursus, som jeg har kastet mig over.
Jeg finder mange af konens ældre biologi bøger ret emneopdelt. Dvs. man kan godt ryge ind i noget læsning hvor man lige pludselig mangler lidt fundament for at forstå det de skriver. Der skulle man nok have fulgt flere fag parallelt. :)
Er imponeret over hvor mange emner der bliver dækket.

Men som sagt, så kunne jeg ikke komme igennem en bog som den uden min lille hjælper. Den tager lidt ved med fagtermerne 8)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er også denne her:
http://www.amazon.co.uk/Biology-Coral-R ... oral+reefs" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Carsten skrev:Der er også denne her:
http://www.amazon.co.uk/Biology-Coral-R ... oral+reefs" onclick="window.open(this.href);return false;
Jep. Det var denn jeg selv var fundet frem til, så den står også højt på listen. Har du læst den her?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

jonas _sandager skrev:
Jep. Det var denn jeg selv var fundet frem til, så den står også højt på listen. Har du læst den her?

Nej, det har jeg ikke fået gjort. Selvom den står lige over hovedet på mig
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Carsten skrev:
jonas _sandager skrev:

Nej, det har jeg ikke fået gjort. Selvom den står lige over hovedet på mig
Hehe. Det kender jeg alt for godt :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Tak for de gode bud. Jeg har bestilt de tre nævnt bøger på biblioteket, og henter dem i morgen (nogle gange er det altså rigtig rart, at sidde lige ved et forskningsbibliotek :D), så mjeg kan se hvilken én der skal hjem på hylden og stå i denne omgang. Opdatering følger, når jeg har et overblik
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

jonas _sandager skrev:Tak for de gode bud. Jeg har bestilt de tre nævnt bøger på biblioteket, og henter dem i morgen (nogle gange er det altså rigtig rart, at sidde lige ved et forskningsbibliotek :D), så mjeg kan se hvilken én der skal hjem på hylden og stå i denne omgang. Opdatering følger, når jeg har et overblik
Skynd dig at få den af Walther Goldberg læst, jeg har bestilt den efter dig ;) :beer:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Haha. Jeg skal nok få fingeren ud :beer:
Har du bestilt den i Århus?
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Jeg bestilte den til levering i Odense, men jeg kunne se at den befandt sig i Århus :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Faldt lige over "Håndbog i biologiske fagtermer" til 90.- brugt:
http://www.bogbasen.dk/boeger/2795935:h ... fagtermer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Wiinberg skrev:Jeg bestilte den til levering i Odense, men jeg kunne se at den befandt sig i Århus :)
Den blev afleveret i går, så den skulle være på vej til dig ;)

Nu har jeg haft en måneds tid med de tre bøger; "Biology of Reefs and Reef Organisms", "The Biology of the Coral Reef" samt den danske "Det tropiske koralrevs biologi", og vil lige give dem et ord med på vejen. Jeg har desværre ikke haft tid til at læse nogen af bøgerne igennem, men har dog kunnet danne mig et rimeligt overblik, vil jeg mene :)

"Det tropiske koralrevs biologi" er en meget fin lille bog. Den har fine farveillustrationer og er skrevet i et nemt og forståeligt sprog. Den er oplagt til alle der vil stifte indledende bekendtskab med biologien på revet. Dog vil jeg mene, at den holder sig på et temmelig overfladisk niveau. Den fungerer således godt som introduktion, men jeg vil mene, at vil man stifte lidt dybere bekendtskab med emnet, så bliver man nødt til at give sig i kast med et større værk.

De to engelske værker, jeg har stiftet bekendtskab med, vil jeg mene har hver sin berettigelse, og jeg kan derfor ikke komme med en dom over hvilken en der er bedst. De er gode hver for sig, men støtter faktisk også hinanden rigtig godt. De er derfor nok aller bedst sammen!
"The Biology of Reefs and Reef Organisms" er en rigtig flot bog, med masser af farveillustrationer, grafer og masser af billeder. Dens opbygning er logisk og man føler at man kommer ret godt i dybden med hvert emne. Jeg er ikke fagperson, og kan derfor ikke udtale mig om indholdets præcision og rigtighed, så jeg går derfor ud fra at det faglige niveau er tilfredsstillende. De anmeldelser fra fagpersoner, tyder da også på at dette er tilfældet. Sproget i bogen er en anelse kringlet, og man skal alliere sig med en god fagordbog, eller være fiks på wikipedia, for at man, som lægmand, får et godt udbytte.Desuden er der et lille opslagsværk bagerst i bogen, som kan hjælpe i nødstilfælde.
"The Biology of Coral Reefs" har en noget mere "akademisk" fremtræden, og er således, på nær et par farvesider i midten, holdt i gråtoner og med relativt sparsomme illustrationer. Til gengæld syntes jeg, at sproget er en del nemmere tilgængeligt end "The Biology oof Reefs and Reef Organisms", uden at det dog virker til at niveauet er lavere. Den er simpelthen bedre skrevet. At den så fremstår en hel del mere kedelig trækker for mig lige så meget ned, da den på den måde bliver mindre overskuelig, men ærlig talt også mindre ligetil at gå til. Hvad man foretrækker må være et temperamentsspørgsmål.

En vigtig pointe for mig, er dog at de to bøger er forskelligt opbygget og både kapitelinddeling og temaer er forskellige. Hvis der har været noget jeg ville læse om, har der således tit været noget jeg ikke umiddelbart har kunnet finde behandlet i et afsnit, i den ene af bøgerne, men så har kunnet slå op i den anden. De virker derfor til at komplimentere hinanden rigtig fint.

God læselyst.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"