Mht næringsmangel som mange af os har drøftet i forskellige tråde, har jeg haft fornøjelsen at være i dialog med professor Jorg fra Sangokai herom.
Lange tekniske og biologiske beskrivelser herefter - kom der et simpelt råd, som jeg gerne vil dele her.
Jorg(som jo lever af at sælge næring) anbefalede mig at ændre lystid og spektrum på min balje - idet LED belysning i sin udforming idag, ofte er for kraftigt til at køre lige så lang tid som vi gjorde tidligere - med hhv T5 og HQI.
Derudover udsætter vi korallerne for citat Jorg "your corals and other organisms are currently forced to invest into photophysiological "stress management“
Fulgte naturligvis Jorgs råd, og benovet over at han giver et så ærligt råd - idet han åbenlyst siger at jeg så samtidig ikke behøver at dosere så meget af hans produkter

Jeg justerede derfor mine lamper ned til ca 12000K, fjernede månelys 100%, og fjernede 80% af solopgang, samt solnedgang.
Derudover har jeg hævet mine lamper, så de idag er 1 m over vandsøjlen. 4 ud af 6 lamper kører kun 4 timer om dagen på fuld styrke. De 2 sidste dog de sædvanlige 11 timer.
Jeg er idag 10 dage inde i "kuren" og de brunlige alger jeg havde på sideruderne er 90% væk.
Mit Calcium forbrug er eksploderet. Forbruget var så kraftigt stigende da jeg ændrede lyset, at det på få dage faldt fra 440 til 350 - trods dosering(heldigvis kunne jeg se noget var galt, og ændrede derfor hurtigt doseringen) dagen efter var CA normaliseret

Udover koraller der ikke mere vokser nedaf, og færre alger - så kan jeg sige FÅRK DONG

Jeg kan nu ærligt sige at LED belysning over baljen sparer mig for penge.
Jeg har samtidig halveret min Sangokai dosis - så jeg og mine koraller er en glad mand

Jeg håber at jeg med mit input her kan hjælpe andre som "kæmper" med lovlig lav næring.
I skrivende stund er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg får alle jeres indlæg over i denne tråd, uden at det ligner en 'bunke lo..' håber jeg finder ud af det, evt med hjælp fra admins

Glæder mig til en god debat - og venligst stil jeres spørgsmål om emnet i denne tråd - ikke i Gilleleje rev
Mvh
Peder