"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

må slettes

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Engelquist »

Leonhardt_3400 skrev:Lyder fedt. Men tænker bare at et flow som bliver bremset af et overløb hvordan kan det fortsætte på den modsatte side af overløbet.
Når du laver en gyre- ensartet cirkulation af hele vandmassen- er der ingen døde zoner: For HELE vandmassen i akvariet, bevæger sig...
Og det er uanset hvilken type pumpe du bruger til at skabe gyren...

Mht 6095 og controller- er jeg helt enig med Poul: Man udnytter pumpen bedst med controller- men hvis man ikke lige har finanserne, kan den godt køre uden.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leonhardt_3400 »

engelquist skrev:
Leonhardt_3400 skrev:Lyder fedt. Men tænker bare at et flow som bliver bremset af et overløb hvordan kan det fortsætte på den modsatte side af overløbet.
Når du laver en gyre- ensartet cirkulation af hele vandmassen- er der ingen døde zoner: For HELE vandmassen i akvariet, bevæger sig...
Og det er uanset hvilken type pumpe du bruger til at skabe gyren...

Mht 6095 og controller- er jeg helt enig med Poul: Man udnytter pumpen bedst med controller- men hvis man ikke lige har finanserne, kan den godt køre uden.
okay, tænkte bare når strømmen kun har et udgangspunkt som med maxspekt at det så var anderledes end med tunze.

Tror planen bliver at se hvordan den nye maxspekt ser ud og pris og så vurdere ud fra det. Hvis de 6095 der er når at blive solgt inden så kommer der nok flere :-)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hartz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 89
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 22:48
11
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2013

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Hartz »

Jeg har et 360L, som er rimeligt tæt på dit 325 i målene. Der er monteret en XF150, horisontalt i venstre side, ca. 15cm under vandspejlet og den kører 30-40% i pulsmode. Der er ingen problemer med døde zoner. Det overløbet bremser når "bølgen" kører ud i toppen, bliver ramt når "bølgen" i bunden kører retur. Håber du forstår;-)
Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=63940
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Ja det giver mening. Tak :-)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af apfolmer »

Jeg forstår ikke at det bliver gjort til raketvidenskab

Fx tunze 6095 er et konge valg , hvor man ikke går galt i byen
7095 er uden tvivl en super fleksibel controller og det bedste på markedet, hvis man spørger mig.
Gyre er tilsyneladende også rigtig fin IFgl de mange anmeldelser

Jeg har i mine 3 akvarier til dato, hverken haft døde zoner eller dårlig cirkulation med hverken tunze 6095 eller jebao rw pumper

Det bliver til tider fremsat en misforstået myte om at alt andet end gyre, vil resultere i døde zoner

NEJ !!!

Sådan er virkeligheden ikke
Vandet står jo ikke stille i den ene side af akvariet, som om at det er tyk gele der skal pumpes rundt.

I mit tidligere 325 liters hjørnekvarie , ( diamantformet) havde jeg 2 stk 6095
En i hver side, som kørte med bølge funktion via en 7095 controller

Det gav fin blid bølge i hele akvariet fra top til bund
Ingen døde zoner. Absolut ikke
Både sps i top og bund var glade , og store hammerkoraller i bunden stod flot og max udpuffet
Og de kørte med 20-40% power og er med de nye silicone holdere, absolut i toppen, både hvad ydeevne og lyd angår.
Det KAN ikke gå galt med er sæt 6095 + controller

Jeg garanterer, på baggrund af egne erfaringer , at 2 stk i et 325 liters er mere end rigeligt til at kunne bevæge vandet, uden døde zoner. og Hvis mm vil, blæse en orkan i vandet, om nødvendigt.

Køb det du føler bedst for. Verden er ikke så sort og hvid ang 6095 vs gyre.
Tunze 6095 er afprøvet over par år, søg på Google
Gyre får en del blandede reviews på www, men folk herinde er generelt glade for dem.

det er mig fuldstændigt uforståeligt pinligt at gyre pumpen "hypes" op til at være det eneste som virker.

Aaaaargh. Klap hesten og gi kaninen en gulerod.
Hvordan var det lige alle skreg til himlen da biopellets lige kom frem.
Alle var vilde med pellwts. Intet andet virkede.
Et halvt år efter, så ville ingen røre ved dem igen

Hvis du er i tvivl endnu.

Så vent 1 år og se.
Så ved vi Mere om gyre bare ER Guds gave til folket, og så er eventuelle børnesygdomme ,samt optimale beslag udviklet,

Jeg overvejer selv at prøve gyre, bare fordi den pirrer mine teknik-nørd-tic's
Men venter lige til at silicone beslagene er std i kassen :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af nbd »

... sagde jyden ;-)

Jeg er helt enig i engelquists betragtninger - gyre betyder blot stor roterende vandstrøm. Se wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_gyre" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har også gyre hos mine ferskvandsrokker. Den leveres af et stort Eheim-spandfilter med udstrømmer i hele den ene side ved overfladen. Vandet cirkurerer fint rundt i akvariet i en stor strøm.

I mit saltvand har jeg et mere turbulent flow, dels pga. pumpernes bølgefunktion, dels pga. mange levende sten der bryder det retningsbestemte flow. Jeg er ikke overbevist om at en Maxspect gyrepumpe vil give et bedre flow her...
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af apfolmer »

nbd skrev:.

I mit saltvand har jeg et mere turbulent flow, dels pga. pumpernes bølgefunktion, dels pga. mange levende sten der bryder det retningsbestemte flow. Jeg er ikke overbevist om at en Maxspect gyrepumpe vil give et bedre flow her...
nemlig.

+1

sytes godt om, osv :GO

som tidligere nævnt, så syntes jeg netop at det er rart at kunne justere hver enkelt pumpe individuelt, for en hammerkoral på bunden, skal sgutte ha så meget blæs, som sps i toppen...

Jeg havde , med de 2 jeg brugte , stadig en visuel "bølge", som fejede eventuelt skidt op.
Nå man netop kan stille fx 2 pumper individuelt, så kan man netop få "fejet" skidt op, med en lille bølge, fx hver halve time..
Ensartet cirkulation, vil nemlig samle skidt i hjørner og kroge.. Det er selvfølgelig derfor at m.axpect , skifter retning...
Dog skal man huske på, at har man en stor anemone, eller anden koral med lange arme, som står tæt på andre koraller, så kan det jo være lig med afbrændte koraller, hvis vandet skifter retning, af hele vandmassen. De lange arme, vil pludselig stå i modsat retning... Blot en tanke, man lige skal huske.
Jeg har selv en stor aneone, og de andre koraller er placeret på "bagsiden" af denne..nøje afstemt af vandets primære retning...

Og sålænge man snakker de nyere tunze, med bredere flow end de gamle, (som absolut ikke er ringe heller), så har man et absolut bredt flow, som kan fintrimmes til ug+ med kryds, bolle og thumbs up, gangster håndtegn osv :be:
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af nielsk »

En jebao RW 15 vil kunne flytte alt vandet uden problemer i et 325 Liter - bare skift lidt imellem de forskellige modes.
Så får du en fantastisk pumpe til foræringspris - jeg går aldrig tilbage til Tunze.
SPS : Stability provides succes
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leonhardt_3400 »

apfolmer skrev:
nbd skrev:.

I mit saltvand har jeg et mere turbulent flow, dels pga. pumpernes bølgefunktion, dels pga. mange levende sten der bryder det retningsbestemte flow. Jeg er ikke overbevist om at en Maxspect gyrepumpe vil give et bedre flow her...


Jeg havde , med de 2 jeg brugte , stadig en visuel "bølge", som fejede eventuelt skidt op.
:be:
Hvad bruger du nu?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af apfolmer »

Jeg har selv 2 stk Jebao RW8 i tanken.

har fået 3 stk tunze 6095 fra forsikringen, efter en vandskade, hvor elektronik-delen i enden af ledningen gik til,
lang forklaring.

RW pumperne er meget lydsvage også, men tunzes controller, er total overlegen.
Bølgefunktionen på RW larmer for meget syntes jeg, men de bliver snarest muligt koblet på min profilux,

RW har et lidt bredere flow end tunze 6095 , men mit akvarie er 80x80 , og jeg har det meste af tiden, kørt med kun 1 stk pumpe, netop pga det brede flow.

Hade jeg et aflangt akvarie, var det mest optimalt med 2 stk..
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Jeg er sikker på at der er rigtig mange pumper som kan lave godt flow. Og er glad for alle jeres tilbagemeldinger.

Mit mål er egentlig bare at få det bedste flow til mine koraler. Vil gerne købe ud fra god ydeevne og lydsvag og ikke ud fra mode. Hvis det giver mening.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leonhardt_3400 »

apfolmer skrev:Jeg har selv 2 stk Jebao RW8 i tanken.

har fået 3 stk tunze 6095 fra forsikringen, efter en vandskade, hvor elektronik-delen i enden af ledningen gik til,
lang forklaring.

RW pumperne er meget lydsvage også, men tunzes controller, er total overlegen.
Bølgefunktionen på RW larmer for meget syntes jeg, men de bliver snarest muligt koblet på min profilux,

RW har et lidt bredere flow end tunze 6095 , men mit akvarie er 80x80 , og jeg har det meste af tiden, kørt med kun 1 stk pumpe, netop pga det brede flow.

Hade jeg et aflangt akvarie, var det mest optimalt med 2 stk..
Ja, tror helt sikkert også at en maxspekt eller to andre gode pumper der køre på skift kan klare det rigtig godt.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"