"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

må slettes

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

må slettes

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Hej

Ved godt der er flere tråde om gyre, men nogen garvede her inde som kort kan vejlede hvad der ville være mest fordelagtigt i vores tank.

Har gået længe og spekuleret på om jeg skulle opgradere vores cirkulation til 3-4 tunze eller spare op til en gyre.

Tænker mest i strømbesparelse og hvad der er bedst for livet i DT. Ikke så meget på pladsbesparelse og hurtig rengøring.

Har 7.500 l/h newave, 1.600 l/h hydor og 6045 tunze. Men hydor giver intet og tror de to andre er for lidt???
DT er 1.5 m langt og overløb i midten (se evt signatur)

Har set på 3 tunze så jeg så ville køre med 1×6025, 2×6045, 1×6065, Hvis det er lige så godt (strøm og bevægelse) så er det jo helt klart billigst.
Men hvad siger I garvede akvarister der ude :-)

hjææælp...
Senest rettet af Leonhardt_3400 søn 12. apr 2015 16:29, rettet i alt 1 gang.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af MoG »

Med de små pumper du kører med i forvejen , skal begrundelsen for at skifte til gyre ikke være pga. Strømbesparelse! Uanset hvad, så vil jeg personligt ikke ligge mærke til forskellen vil jeg tro... Et 1000-1500liters med 5-6 større tunzepumper, så er det nok en anden snak! :biggrin: og så vil der være gryn at spare i strøm!
Hvis ikke der ligefrem er Von And tilstande hos dig/jer, så ville jeg 100% gå efter nogle af de meget billige tunze pumper der er tilsalg nu.. 6095, 6055 mv... Med en 3-4 stykker af dem , så er du fint kørende (ja bare en enkelt 6095, plus de de eksisterende) Hvad der er bedst? Tja, personligt venter jeg liiige og ser hvad folk skriver/siger om 4-6 måneder, hvad angår Gyrepumpen.. Inden jeg kaster tunzepumperne over skulderen.. De kan ved korrekt placering , give dine dyr det flow de skal ha... Dine koraller vokser ikke med en meter om dagen fordi du smider en gyre i! :wink: :hehe:
Selvom den dog skulle give et rigtig godt flow! OG generelt lyder lovende ... :y Er dog mest betænkelig ved støjnivauet som nogen beskriver det..

Men man kan jo altid købe sig fattig i nyt akvarie-gejl! :biggrin:

... Men sidder du med en vifte af 1000 lapper og ikke aner hvad du skal bruge dem på, så køb køb køb! :biggrin:
Morten
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Nyt hus, bil, baby og jobsøgende, så helt klart ingen von and her.

Og hvis skift til gyre udelukkende er pga. nem rengøring, ledningsrod og plads så kan jeg godt leve med tunze.

Læste at koralerne blev mindre generet af gyre flow en alm. flow, det kunne selvfølgelig have noget at sige.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af MoG »

Ja så er der sgu også andet og bruge guldet på... :wink:

Den med flowet er der ingen tvivl om.. Som også jeg skriver så lyder den lovende og skulle tilsyneladende give et Rigtig godt flow! Der er jo snart mange(og velkørende) , store som små akvarier herinde som bruger den.. Og indtil videre med succes! :y

Det jeg mente med det jeg skrev var bare, at hvis pengene kun lige med nød og næppe kan skrabes sammen til den, hvorfor så ikke vente lidt? Specielt nu hvor du kan få kvalitetspumper smidt i nakken for ingen penge ... Eks 6095 for 500-800kr alt efter alder, hvilket var helt uhørt for under et år siden!
Men gyre virker til at være en fed pumpe.. Og så må det være lækkert med kun een pumpe og ikke ligesom nu hvor man har det lednings-helvede med 4 tunze med controller og 40 km ledning der ligger og flyder.. :wink:
Morten
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Engelquist »

Du kan sagtens køre gyre med tunzepumperne- da begrebet gyre blot er en bestemt måde at køre flowet på- og altså ikke noget nyt der er opstået i forbindelse med f.eks maxspekts nye pumpe...
Du kan søge lidt på det og finde meget udførlige artikler om flow i akvariet- men kort fortalt styrer man flowet i en retning med en eller flere pumper, placeret i en af akvariet ender, øverst oppe- flowet kører derved langs overfladen, ned af ruden i modsatte ende, tilbage henover bunden og op til pumpen igen- derved skaber man en ensartet rotation i hele vandmassen: Gyre...
Optimalt har man pumper placeret i begge ender, så strømretningen kan skiftes efter minimum 20 minutter- derved undgås døde zoner og sps'erne får skiftevis vandbevægelse fra begge sider...
Men søg lidt på det og du vil finde meget bedre og mere udførlige forklaringer, end jeg har forsøgt her :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Okay. Det vil jeg prøve.
Men det lyder lidt tvetydigt at gyre flow skulle være godt, men kun gå en retning, men også at flow fra begge sider skulle være optimalt...
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Engelquist »

Du misforstår og bør lige læse det jeg skrev en gang til- når man kører flowet som gyre, skifter man retningen med et interval på minimum 20 minutter :-) vandmassen cirkuleres i en retning en længere periode ,skifter og cirkulerer derefter i den modsatte retning...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Arh. Læste det som det med de 20 min var med alm tunze i begge sider. Og altså ikke det der gyre flow.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Kasper j. »

Jeg ville helt klart opgraderer til en gyre. Jeg læste et sted at de skulle lave et særligt flow som man ikke kan opnå med andre pumper. Det her flow skulle være godt for korallerne og give flottere farver og mere vækst og der skulle endda være mulighed for at udvilke plankton fordi flow'et ligner naturens rigtig meget. Det giver også flere pods og mulighed for at holde en manderin fisk. Og så er de kanon lydløse. Gå efter en gyre.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Engelquist »

Igen igen: Gyre er en ensartet cirkulation af vandmassen... Og IKKE en pumpe...
Der er forskellige måder at opnå gyre på- den kan skabes meget effektivt, som jeg beskrev i det tidligere indlæg, med den rette placering af f eks tunzes pumper... Gyre kan også opnås med maxspekts nye pumpe- hvilke pumper der er bedst er en anden helt snak, ligesom OM turbulent vandbevægelse eller gyre er bedst.. men når alt kommer til alt, drejer effektiviten til at skabe gyre, sig om hvordan pumperne placeres og indstilles...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af apfolmer »

KasperJ

Det lyder jo næsten som et rent vidundermiddel, og redningen for alle fortabte akvarister, og en forklaring fra TvShop :)

Selvfølgelig er det sikkert en god pumpe, meeeeeeeen den kan ik lave hokuspokus :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af pederrevnørd »

apfolmer skrev:KasperJ

Det lyder jo næsten som et rent vidundermiddel, og redningen for alle fortabte akvarister, og en forklaring fra TvShop :)

Selvfølgelig er det sikkert en god pumpe, meeeeeeeen den kan ik lave hokuspokus :)
Kasper har formentlig erfaring med Gyren, det samme har jeg.
Hokus pokus ? Nope - kæmpe forandring i positiv retning ? JA

Trådstarter - 325 liter er ikke meget til den nuværende version af Gyren - jeg ville bruge Tunze 6095, eller vente til den mindre Gyre kommer i Q1

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af peder »

Kasper j. skrev: Og så er de kanon lydløse. Gå efter en gyre.
Den påstand er der vist delte meninger om!! :dizzy:
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Hvor mange 6095
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Dyhr »

Jeg smed en gyre i mit 350l hjørneakvarie i sidste uge.
Lydløs? Nej, men efter lidt indkøring og lidt ekstra isolering mellem hus og glas som Peder har gjort, så skal den nok dæmpe sig.
Jeg kører 30% hastighed.
Læste manualen godt igennem inden start, men den var default sat til 60% hastighed da jeg tændte den første gang og inden jeg fik justeret den ned til 30%, lå ALT skidt i det ene hjørne af tanken sammen med min læderkoral.
Wow den er effektiv.
Jeg eksperimenterer stadig lidt med indstillingerne, men der er ingen tvivl om at den gør både mine fisk og koraller glade.
Fiskene fordi de ikke mere skal svømme ind i en jetstråle, (selvom jeg havde moddet mine 6045'ere til bredere flow) og korallerne fordi de nu får et mere optimalt vandflow omkring sig.
Bundlaget - det står kridhvidt igen, for døde zoner er væk, nu hvor jeg kan vende flowet.

Jeg har læst lidt på den mindste der kommer i Q1 som Peder skriver.
Den anbefales til max 100 gallon som er cirka 380l.
Vi ved allesammen godt at man ikke skal pine max ud af sit udstyr, men hellere gå en klasse op og så drosle ned og det var grunden til jeg ikke ville vente på den.
Man ved jo aldrig om man får en større tank en dag....

Opsummering: Når jeg får styr på støjniveauet, som ikke er så slemt, men stadig større end 3x 6045'ere, så bliver jeg lykkelig for min mellemstørrelse og dæmpes, det kan den når den er kørt ordentligt ind, men der må Peder lige på banen igen, da hans har kørt længst.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Engelquist »

Leonhardt_3400 skrev:Hvor mange 6095
I dit tilfælde- en 6095 i hver ende, øverste oppe midtfor- med udmuningen direkte mod den anden ende... Lad dem køre på skift- fra 20 min eller op til et par timer- så opnår du en god gyre effekt..
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Jesper ØH
Reactions:

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Jesper ØH »

Py ha gyre får gas, som alt nyt som regel gør : ) Angående mandarinfisk kan haves med gyre ? Jeg har haft min i over 5 år, og har aldrig haft en gyre. Giv lige pumpen 2 sekunder på marked, og se den an. At købe tunze lige nu må man sige er tiden, da disse er meget billige lige nu : )
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Jeg ser tiden an. Måske den mindre gyro er bedre til mit. Måske ikke.

Men ja der kommer nok flere tunze til salg hen af vejen som folk skifter til gyre, nu må vi se om den stadig er god.

Mht. Mandarin som kasper taler om tror jeg det er fordi jeg før har talt om at gøre mit DT levedygtigt nok til at kunne holde en mandarin.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af pederrevnørd »

Dyhr skrev:Jeg smed en gyre i mit 350l hjørneakvarie i sidste uge.
Lydløs? Nej, men efter lidt indkøring og lidt ekstra isolering mellem hus og glas som Peder har gjort, så skal den nok dæmpe sig.
Jeg kører 30% hastighed.
Læste manualen godt igennem inden start, men den var default sat til 60% hastighed da jeg tændte den første gang og inden jeg fik justeret den ned til 30%, lå ALT skidt i det ene hjørne af tanken sammen med min læderkoral.
Wow den er effektiv.
Jeg eksperimenterer stadig lidt med indstillingerne, men der er ingen tvivl om at den gør både mine fisk og koraller glade.
Fiskene fordi de ikke mere skal svømme ind i en jetstråle, (selvom jeg havde moddet mine 6045'ere til bredere flow) og korallerne fordi de nu får et mere optimalt vandflow omkring sig.
Bundlaget - det står kridhvidt igen, for døde zoner er væk, nu hvor jeg kan vende flowet.

Jeg har læst lidt på den mindste der kommer i Q1 som Peder skriver.
Den anbefales til max 100 gallon som er cirka 380l.
Vi ved allesammen godt at man ikke skal pine max ud af sit udstyr, men hellere gå en klasse op og så drosle ned og det var grunden til jeg ikke ville vente på den.
Man ved jo aldrig om man får en større tank en dag....

Opsummering: Når jeg får styr på støjniveauet, som ikke er så slemt, men stadig større end 3x 6045'ere, så bliver jeg lykkelig for min mellemstørrelse og dæmpes, det kan den når den er kørt ordentligt ind, men der må Peder lige på banen igen, da hans har kørt længst.
Hejsa Dyhr

Jeg har jo idag 2 Gyre, den nyeste er 12 dagen gammel.
Den "gamle" er 100% lydløs - kan ikke engang høre den når jeg prøver :biggrin:
Den nye er desværre stadig under indkøring, og selvom det har hjulpet, så er den slet ikke lydløs endnu - men det bliver bedre :y

Støjen er udelukkende ressonans, og jeg ved at Maxspect har løst dette issue, således at man ikke skal lege Ole Opfinder for at fjerne ressonansen.

Mht at lave en gyre, så er der ingen pumper jeg har set gøre det så effektivt som Gyren.
Det skal dog siges at den jeg har ved vandoverfladen laver en ægte gyre, med vilde bølgebevægelser.

Den anden pumpe står vertikalt i bagerste hjørne, og den laver ingen gyre på denne måde - gør "kun" effektivt rent bag og omkring sten.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af apfolmer »

pederrevnørd skrev:
apfolmer skrev:KasperJ

Det lyder jo næsten som et rent vidundermiddel, og redningen for alle fortabte akvarister, og en forklaring fra TvShop :)

Selvfølgelig er det sikkert en god pumpe, meeeeeeeen den kan ik lave hokuspokus :)
Kasper har formentlig erfaring med Gyren, det samme har jeg.
Hokus pokus ? Nope - kæmpe forandring i positiv retning ?
Peder

Helt fint at pumpen er super. Men at den ligefrem skulle kunne give kraftigere vækst og udvikle plankton og give flere pods ???
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af apfolmer »

Når det så er sagt.

Leveres gyre med en silence holder af silicone eller hvordan ?
Hvad menes der med isolering mellem glas og væg ?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Kasper j. »

apfolmer skrev:Når det så er sagt.

Leveres gyre med en silence holder af silicone eller hvordan ?
Hvad menes der med isolering mellem glas og væg ?
Der medfølger ingen silikone holder som ved tunze, men gyre benytter alligevel en særlig holder som er ekstremt lydløs.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Kasper j. »

apfolmer skrev:
pederrevnørd skrev:
apfolmer skrev:KasperJ

Det lyder jo næsten som et rent vidundermiddel, og redningen for alle fortabte akvarister, og en forklaring fra TvShop :)

Selvfølgelig er det sikkert en god pumpe, meeeeeeeen den kan ik lave hokuspokus :)
Kasper har formentlig erfaring med Gyren, det samme har jeg.
Hokus pokus ? Nope - kæmpe forandring i positiv retning ?
Peder

Helt fint at pumpen er super. Men at den ligefrem skulle kunne give kraftigere vækst og udvikle plankton og give flere pods ???
Jo den er god nok. Pumpen udvikler jo plankton som giver pods, og pumpen smider vandet på korallerne på en særlig måde så de vokser hurtigt og får flottere farver. Gyre benytter en patenteret teknik som max spect ikke vil ud med.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af AndersBoerglum »

Kasper j. skrev:
apfolmer skrev:
pederrevnørd skrev:
apfolmer skrev:KasperJ

Det lyder jo næsten som et rent vidundermiddel, og redningen for alle fortabte akvarister, og en forklaring fra TvShop :)

Selvfølgelig er det sikkert en god pumpe, meeeeeeeen den kan ik lave hokuspokus :)
Kasper har formentlig erfaring med Gyren, det samme har jeg.
Hokus pokus ? Nope - kæmpe forandring i positiv retning ?
Peder

Helt fint at pumpen er super. Men at den ligefrem skulle kunne give kraftigere vækst og udvikle plankton og give flere pods ???
Jo den er god nok. Pumpen udvikler jo plankton som giver pods, og pumpen smider vandet på korallerne på en særlig måde så de vokser hurtigt og får flottere farver. Gyre benytter en patenteret teknik som max spect ikke vil ud med.
Arghhh mon dog... :BangHead:
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Engelquist »

Gyre er ikke et patent-men en ensartet rotation af vandmassen, som kan skabes med hvilken som helst pumpe, der placeres rigtigt... Den form for flow i akvariet er slet ikke nyt, men har været kendt og brugt i mange år...
Men please: hold nu armene lidt inde til kroppen her... Det er sikkert en god pumpe, men der er altså ingen grund til blålys og luftkasteller...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af MarkBruhn »

Ha ha ha ha. :-) Total tv shop. :-)

Jeg vil også prøve en Gyre, da jeg mener den vil passe perfekt til min balje så der kommer et super flow.

Men forventer ikke at den får mine koraller til at blive total bling bling og ej heller flere pods pga den. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af pederrevnørd »

Mit sexliv er blevet væsentligt forbedret, efter at jeg "opdagede" Gyre :K :K

Spøg til side, lidt fakta omkring pumpe holder, og hvor lydløs den er ?
Selve pumpen er 100% lydløs, holderen er IKKE.

Macspect har derfor lavet nye holdere i silicone, og den holder leveres med den nye produktionsserie
XF130.

Denne model kan køre med kun 1 sæt rotorvlade, således at mindre akvarier tilgodeses.

Samme silikoneholder(blot større) er lavet til XF150, og shipping af både XF 130 og holdere sker formentlig her i januar.
Vedhæftede filer
Preprod silikone holder
Preprod silikone holder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af apfolmer »

Tak for svar

" udvikler plankton" haha.
:)
Leth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 212
Tilmeldt: tirs 18. okt 2011 22:00
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Østjylland

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Leth »

pederrevnørd skrev:Mit sexliv er blevet væsentligt forbedret, efter at jeg "opdagede" Gyre :K :K

Spøg til side, lidt fakta omkring pumpe holder, og hvor lydløs den er ?
Selve pumpen er 100% lydløs, holderen er IKKE.

Macspect har derfor lavet nye holdere i silicone, og den holder leveres med den nye produktionsserie
XF130.

Denne model kan køre med kun 1 sæt rotorvlade, således at mindre akvarier tilgodeses.

Samme silikoneholder(blot større) er lavet til XF150, og shipping af både XF 130 og holdere sker formentlig her i januar.
Den holder glæder jeg mig til. Håber at Carsten har bestilt rigeligt.
Det er helt sikkert et must.
Det er dog lidt for dårligt at den ikke fulgte med fra start.
/Tony
Nuværende uden

Tidligere: 160x70x70 Opstartet 25/10-2014

Tidligere: 250L Cube. Bubble King 200mini, Razor 120W 16K.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: gyre eller tunze i 325l

Indlæg af Kasper j. »

Chuck Norris bruger også gyre i sit akvarium og går aldrig tilbage til tunze :-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"