Preben skrev:Har lige et spørsmål til saltindholdet. Vi stræber efter 1,026 men jeg mener at have læst at det snildt kan køre med 1,017 - 1,035
Så hvorfor denne nøjagtighed, bare det er konstant salinitet
Mvh Preben
Det er jo en fordel at fisk, koraller mm. ikke skal omvendes fra 1.017 hos dig fra 1.035 hos mig. (Hypotetisk set)
Så hvis vi nu alle sigter efter noget som passer nogen lunde overens og passer med den salinitet der er mange steder i havet, så er det nok en fordel.
Og så ved ikke om det du har læst der iøvrigt er korrekt.
pederrevnørd skrev:Jeg vil kraftigt anbefale ikke at prøve disse grænser af, og holde baljen på 1,025-1,028
(Min personlige holdning)
Mvh
Peder
Jeg tror nu heller ikke nogen har mod på at teste disse grænser af men som det fremgår af tråden, så er det åbenbart svært at ramme 1.025 / 1.026 som de fleste går efter. Vi måler simpelthen ikke rigtigt men tror vi gør det. Jeg lå nærmere omkring 1.022 og så er der pludselig langt op til 1.028.
Mit mål er 1.025 spot on men det kræver at jeg ved hvordan jeg måler det og kan stole på mit refraktometer og GHL proben. Begge dele skal kalibreres og det er på vej.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! [/center]
pederrevnørd skrev:Jeg vil kraftigt anbefale ikke at prøve disse grænser af, og holde baljen på 1,025-1,028
Mvh
Peder
Jeg tror nu heller ikke nogen har mod på at teste disse grænser af men som det fremgår af tråden, så er det åbenbart svært at ramme 1.025 / 1.026 som de fleste går efter. Vi måler simpelthen ikke rigtigt men tror vi gør det. Jeg lå nærmere omkring 1.022 og så er der pludselig langt op til 1.028.
Mit mål er 1.025 spot on men det kræver at jeg ved hvordan jeg måler det og kan stole på mit refraktometer og GHL proben. Begge dele skal kalibreres og det er på vej.
Mvh
Peder
Spot on
Hej Jesper
Du skriver at du har 1,022, og de fregmenter du sælger ser da fine ud
Er fejl margen fra kalibrering fra 0,000 ( deminiraliseret vand ) til 1,026 så ikke et mindre problem, end at skulde ændre den til 1,026
Mvh Preben
Normal Havvand er 1 osmole,da shimek holdt paa med snegle embryologi justeret Han vandets osmolaritet Til 980 milliosmoler,tror aldrig rigtig Han bekymret Sig SAA meget om "Salinitet"
Så fik jeg fået min Dupla måler hjem. Tak Dyne. Den kræver et ret specielt temmelig højt måleglas så målingen er foreløbig men den sagde 1.0233 på skalaen og på 25 grader siger den så PRÆCIS 35 ppt. Så indtil videre er det min ny reference. Min GHL siger stadigvæk ca. 1.023x så nu er jeg vist ved at være der. Lige før jul kommer den kalibreringsvæske hjem og så kan jeg lave den endelige...... Men som trådstarter var inde på, så tror vi at saltet passer. Det gør det så bare ikke for flere inkl. mig selv. Jeg er nu sikkert på at jeg lå omkring 1.021 til 1.022 og ikke omkring 1.025 som jeg var temmelig sikker på.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! [/center]
Jeps. Sådan en fin "pissedyr" probe til den. Man kan få to udgaver og jeg har den platinum udgave ( mener jeg den hedder). Kalibreret 100 gange med en 50 ms væske men passede alligevel ikke. Som du kan læse ovenfor så passer den vist alligevel RET præcist. Sjovt som man bliver klogere med tiden.
Jeg havde jo nærmest samme resultat som trådstarter/Jonas da vi målte samme vand ude hos KasperT den dag. Jeg havde 1.020 sallinitet i mine baljer selvom jeg sigtede efter 1.025. Artiklen skriver at selv de bedste refraktometrer kan måle 3ppt fejl når de bliver nulstillet med rent osmose vand. Og mit, som bare er det billigste jeg kunne finde i tidernes morgen, målte åbenbart mere forkert end det.
Jeg havde jo nærmest samme resultat som trådstarter/Jonas da vi målte samme vand ude hos KasperT den dag. Jeg havde 1.020 sallinitet i mine baljer selvom jeg sigtede efter 1.025. Artiklen skriver at selv de bedste refraktometrer kan måle 3ppt fejl når de bliver nulstillet med rent osmose vand. Og mit, som bare er det billigste jeg kunne finde i tidernes morgen, målte åbenbart mere forkert end det.
God pointe....
Jeg har læst på dit link og faldt over dette:
Skala fra Reefbuilders
Skala på min Dupla måler
Reefbuilders udenpå
Min udenpå
De er ikke lavet til samme måleområde. Så langt ER jeg med men 35 ppt må da være det samme uanset hvad. Begge dele er jo ved 25 grader.
3 forskellige tal for præcis det samme saltindhold. Ikke noget at sige til at det kan drille og når så vores forskellige måleværktøjer ikke er kalibreret rigtigt så opstår forvirringen.
Kan så også se ved at kigge nærmere på de to Dupla målere (label udenpå) at du har 100% ret. Selv på tysk er det til at forstå.