Tvivlsom salinitet

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Tvivlsom salinitet

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg er lidt i tvivl om i hvilket fora det her hører hjemme, men da det lidt er et problem der lugter lidt af nybegynder er det altså havnet her ;)
Jeg er for ikke så lang tid siden begyndt at lave vandmålinger igen. Da jeg fik fat i refraktometeret kunne jeg måle at saliniteten var helt nede omkring 1.023, hvilket jo var lidt rigeligt lavt. Men da refraktometeret ikke var blevet kalibreret i ganske lang tid, anslog jeg at jeg ville hælde lidt ekstra salt i, og så få kalibreret, så jeg kunne få nogle lidt mere troværdige målinger. De tre hellige var alle tilsvarende lave, så jeg havde ikke nogen grund til at tvivle på at min salinitet faktisk var lav.
I går fik jeg så lavet en kalibrering hos en venlig akvarist, jeg er ret sikker på har en troværdig måling på sit vand. Hans vand ligger på 1.026 men jeg målte det til 1. 030, hvorefter jeg kalibrerede ned, så mit refraktometer også viste 1.026.
Da jeg så målte i dag, måler mit vand 1.020! Ups! Så vidt jeg kan regne ud, stemmer det meget godt overens med de målinger og kalibreringer jeg har foretaget indtil nu?
Jeg har også målt på det vand jeg bruger til vandskifte (37.9 g/l Dejong-salt) og der siger mit refraktometer også 1.020.
Mit spørgsmål er så om jeg skal stole på mine nye målinger? Jeg skal selvfølgelig lige have fundet en med en nogenlunde sikker salinitet og genkalibrere hos, men skal jeg indtil da bare tilskrive mine målinger en fejlkalibrering?
Jeg har forsøgt at købe noget kalibreringsvæske selv, men den forhandler jeg kan finde der har det, er desværre midlertidigt udgået.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Tvivlsom salinitet

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har altid kaliberet mit refraktometer med demi vand - ingen problemer der - prøv det
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

Jeg har også altid kalibreret mit refraktometer med demineraliseret vand til 0, så plejer det at stemme meget godt med det der står på saltposen
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Nåja. Det var selvfølgelig det første jeg gjorde, da mine målinger var helt skæve - at måle med RODI. Der går den under 1.000, hvilket så egentlig heller ikke kommer bag på mig, hvad enten det er en fejlkalibrering eller ej. Grunden til at man kalibrerer med noget der ligger tæt på de 1.026 er jo at der kan være skævheder på skalaen, så den tenderer imod højere eller lavere målinger, des længere væk fra kalibreringspunktet man kommer. Derfor burde den jo også lægge under 1, hvad end det er mine nye eller gamle kalibrering der er gal :)
I øvrigt var det også RODI jeg havde kalibreret med før, hvilket jo potentielt kan have gjort at jeg har kørt med meget lav salinitet længe...
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Jeg kan sige jeg lige har prøvet det samme og jeg havde kaliberet den med demi vand
Da jeg målet vandet ved en meget erfaren akvavist viste hans vand 1031 på mit og hans er efter hans dupla flyde måler er den 1026 damm og hans passer 100%
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Utroligt at det kan være så svært at måle noget så (tilsyneladende) simpelt som saltindhold. Min viste i går 1.028 med samme vand. Dog var det så lige flået ud af bilen og varmet i hånden. Vi er vist ikke færdige med de målinger og kalibreringer.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af dyne »

Jeg bestiller sådan en her http://www.meerwasser-aquaristik.de/onl ... -6617.html" onclick="window.open(this.href);return false;
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Jeg holder mit på 1.025 / 1.026 efter refraktometeret men det kan så godt være nede på 1.023. Indtil jeg bliver klogere så holder jeg det der og STABILT. Det må stadigvæk være det vigtigste.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

dyne skrev:Jeg bestiller sådan en her http://www.meerwasser-aquaristik.de/onl ... -6617.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tag et med til mig. Så kan vi dele fragten og vi har begge et reference mål. De skal jo måle 100% ens i det samme vand.

Smid en PB hvis du er interesseret.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Bingocaller skrev:Jeg har altid kaliberet mit refraktometer med demi vand - ingen problemer der - prøv det
+1, den billige fra Rema1000 som jeg også bruger til at rengøre mine testglas med til mine Hanna Checkere :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Indlæg af apfolmer »

Næsten uanset salt type, så syntes jeg altid der skal bruges mere salt end forventet.

Både red sea, dejong osv, syntes jeg skal op på 40 g for at ramme 1024-1025

At jeg så selv kører 1025-1026 , gør jo blot at der skal tilsættes extra, da ingen af saltproducenterne, noterer antal gram hvis man skal over 1025.

Min erfaring er at en stor flyder fra tropic marin, som kan måle helt ned i 0.001 er bedst
Har man en optisk refraktometer, så bør man kalibrere den til den værdi man sigter efter, og ikke efter 0

Find en ven med vand på fx 1025 og juster din måler til samme værdi

Så ved du ihvertfald at 1025 er nøjagtig og da det er denne værdi du ønsker, så er det jo fløjtende ligemeget om den er upræcis ved 1.022 og 1.028 , da det vigtigste er at den er nøjagtig ved den værdi som man er ude efter
Man kan jo stadig se om den er før høj eller lav, eller SPOT ON.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg

Indlæg af KasperT »

Marco R skrev:
Bingocaller skrev:Jeg har altid kaliberet mit refraktometer med demi vand - ingen problemer der - prøv det
+1, den billige fra Rema1000 som jeg også bruger til at rengøre mine testglas med til mine Hanna Checkere :happy:
Hos mig er mit refraktometer langt fra kalibreret korrekt hvis jeg bare gør sådan.
Og kunne se det samme galt for Flemming og Jonas da de var forbi.

Jeg tjekker nu mit refraktormeter med kalibreringsvæske beregnet dertil og nu stemmer det overens med både GHL proben og Triton testen.
Så er ret sikker på at mit er korrekt efterhånden :-)

Jeg vil være lidt påpasselig med bare at råde folk til at kalibrere med demi vand og så antage at alt er godt.
Har set flere gange nu, at det ikke var tilfældet, efter jeg selv fik øjnene op for at den var gal med mit eget.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Hov, ja.... tænker lige på en tidligere tråd. Jeg har jo aldrig fået min GHL probe til at måle korrekt.... Det KAN sgu være at den faktisk måler korrekt og de andre målere jeg har sammenlignet med bare er "Way off"..... Lige nu bruger jeg bare værdien den står på og holder øje med at den ikke flytter sig. Mener den står og skifter mellem 47,9 & 48,0 ms. Kan det ikke passe med et faktisk indhold på omkring 1.022? Som så passer med mit refraktometer som siger 1.025 men er mindst 1.003 når jeg ser på det via din kalibreringsvæske. Her viser det 1.028.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Jo det passer meget godt med at din probe har målt korrekt hele tiden.

Jeg har lavet denne lille omregner, da jeg blev træt af dem jeg ellers kunne finde rundt omkring :-)

https://reefapp.net/da/calculator/unitconversion" onclick="window.open(this.href);return false;

48 mS/cm svare til sg på 1.023
/Kasper

Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Der skal måles ved en bestemt temp det er normalt 20 eller 25 grader og hvis man har forkert temp får men også forkert måling. Min Glas flyder kræver 25grader og mit refraktometer kræver 20 grader og to dropper vand ik tre dropper.
Billede
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

KasperT skrev:Jo det passer meget godt med at din probe har målt korrekt hele tiden.

Jeg har lavet denne lille omregner, da jeg blev træt af dem jeg ellers kunne finde rundt omkring :-)

https://reefapp.net/da/calculator/unitconversion" onclick="window.open(this.href);return false;

48 mS/cm svare til sg på 1.023
Så kan jeg vist roligt hæve det til 52 mS. Så burde jeg lande på knap 1.026 med 25,5 grader vand. Langsomt selvfølgeligt. :y

Fed omregner forresten. :GO
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Anden skrev:Der skal måles ved en bestemt temp det er normalt 20 eller 25 grader og hvis man har forkert temp får men også forkert måling. Min Glas flyder kræver 25grader og mit refraktometer kræver 20 grader og to dropper vand ik tre dropper.
Må der ikke komme mere vand,på et almindeligt refraktometer?
Jeg plejer bare at pøse vand på glasset :oops:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

bima skrev:
Anden skrev:Der skal måles ved en bestemt temp det er normalt 20 eller 25 grader og hvis man har forkert temp får men også forkert måling. Min Glas flyder kræver 25grader og mit refraktometer kræver 20 grader og to dropper vand ik tre dropper.
Må der ikke komme mere vand,på et almindeligt refraktometer?
Jeg plejer bare at pøse vand på glasset :oops:
Hmm. Jeg kan nu heller ikke lige gennemskue hvordan vandet skulle ændre brydningskoeficient efter mængden af vand. Jeg kan i øvrigt heller ikke se nogen forskel hvis jeg prøver at ændre vandmængden på refraktometeret. Hvad skulle argumentet for at vandmængden har betydning være?
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Det med vandmængden har jeg nu heller aldrig oplevet skulle have en effekt. Og jeg tror stort set alle refraktometre i dag har ATC, så om du måler ved 20 eller 25 grader, skulle altså ikke påvirke resultatet.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Jeg har nu langsomt hævet mit saltindhold til 1.028 målt efter mit refraktometer og en vandprøve fra BIMA siger det samme. Jeg er nu sikker på at min målte ca. 0.003 for meget. Jeg har derfor skruet den ned til ca. 1.025 og når jeg ændrer på min Profilux fra mS til conductivity så siger den nu 1.0235. Det hele passer nu MEGET bedre sammen.

Her er det forklaret hvorfor man IKKE skal kalibrere efter RO vand eller 0 ppm:

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1946686" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu skal jeg bare have fundet noget Pinpoint 53mS væske.

Jeg tror der er flere af jer som langt fra har den saltværdi i tror. Præcis som mig selv.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

He He kan forstå mit vand har været på tur GG
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af dyne »

Ja for den jesper og dupla er her med bestilt
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hehe. Jeg kan se, at det måske var ramt lidt ved siden af, at komme emnet i nybegynderforummet, når alt kom til alt. Men fedt at der er flere der har kunnet få gavn af det :)
Alt tyder jo på at min egen salinitet er helt skæv, så ved først givne lejlighed vil jeg få lavet en troværdig måling, og så begynde at rette ind derfra. Før jeg er HELT sikker på hvor den ligger, vil jeg i hvert fald ikke lave ændringer :)
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

@Jonas: nu gør vi det her ordentligt. Jeg har derfor bestilt denne her:

http://www.bulkreefsupply.com/pinpoint- ... uid-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og jeg får desuden en Dupla måler hjem via Dyne på et tidspunkt. Så justerer vi ind så det passer 100%. Det bliver spændende at se hvor meget vi var fra det saltindhold vi troede vi havde.

@alle: Kalibreringsvæsken kommer hjem lige før jul (med fætteren fra USA) og har det interesse, så har jeg bestilt en ekstra. Den kan købes når den er hjemme. Skal vi sige for 75,- kr. så deler vi porto.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Wow, nice tråd alligevel.
Så er det muligvis derfor at jeg mistede mine muslinger, jeg troede det var pga. snegle :BA

Hvis Jonas ikke hapser den kalibreringsvæske så ta'r jeg den.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Du kan også komme forbi her og få dobbelt tjekket hvis det er Mikkel.
/Kasper

Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

KasperT skrev:Du kan også komme forbi her og få dobbelt tjekket hvis det er Mikkel.
Det lyder lækkert, jeg kommer forbi så snart jeg har fået flyttet akvariet :)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Fedt i lige kan rette brugsvejledning for mig så jeg ik måler forkert som så mange andre.
Jeg må da undskylde min fejl og evt problemer det må havde kostet jeg har åbenbart misforstået texten.
Vedhæftede filer
Kalibreringsvæske meget specielt.
Kalibreringsvæske meget specielt.
ATS så skal man ik tænke på temp LOL
ATS så skal man ik tænke på temp LOL
Billede
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Anden skrev:Fedt i lige kan rette brugsvejledning for mig så jeg ik måler forkert som så mange andre.
Jeg må da undskylde min fejl og evt problemer det må havde kostet jeg har åbenbart misforstået texten.
No worries....

Jeg betragter alle råd og velmenende oplysninger som ...... vejledende ...... og træffer derefter mine egne konklusioner. :y

Men tråden er god og har bestemt sin berettigelse. Jeg er helt sikker på at mange ikke har det saltindhold som de tror de har (inkl. mig selv). :wink:

Når jeg får kalibreringsvæsken hjem og den Dupla måler opdaterer jeg igen. Nu holder jeg den på 1.0235 efter GHL proben. Så bliver det spændende at se hvor meget den er fra "sandheden".
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C

Indlæg af Preben »

Har lige et spørsmål til saltindholdet. Vi stræber efter 1,026 men jeg mener at have læst at det snildt kan køre med 1,017 - 1,035
Så hvorfor denne nøjagtighed, bare det er konstant salinitet
Mvh Preben
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"