Jeg er for ikke så lang tid siden begyndt at lave vandmålinger igen. Da jeg fik fat i refraktometeret kunne jeg måle at saliniteten var helt nede omkring 1.023, hvilket jo var lidt rigeligt lavt. Men da refraktometeret ikke var blevet kalibreret i ganske lang tid, anslog jeg at jeg ville hælde lidt ekstra salt i, og så få kalibreret, så jeg kunne få nogle lidt mere troværdige målinger. De tre hellige var alle tilsvarende lave, så jeg havde ikke nogen grund til at tvivle på at min salinitet faktisk var lav.
I går fik jeg så lavet en kalibrering hos en venlig akvarist, jeg er ret sikker på har en troværdig måling på sit vand. Hans vand ligger på 1.026 men jeg målte det til 1. 030, hvorefter jeg kalibrerede ned, så mit refraktometer også viste 1.026.
Da jeg så målte i dag, måler mit vand 1.020! Ups! Så vidt jeg kan regne ud, stemmer det meget godt overens med de målinger og kalibreringer jeg har foretaget indtil nu?
Jeg har også målt på det vand jeg bruger til vandskifte (37.9 g/l Dejong-salt) og der siger mit refraktometer også 1.020.
Mit spørgsmål er så om jeg skal stole på mine nye målinger? Jeg skal selvfølgelig lige have fundet en med en nogenlunde sikker salinitet og genkalibrere hos, men skal jeg indtil da bare tilskrive mine målinger en fejlkalibrering?
Jeg har forsøgt at købe noget kalibreringsvæske selv, men den forhandler jeg kan finde der har det, er desværre midlertidigt udgået.